اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

تجلیل از برگزیدگان جشنواره علمی و پژوهشی بسیج فرهنگیان/ الگوی مدرسه صالح به‌زودی معرفی می‌شود

آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره علمی و پژوهشی بسیج فرهنگیان در ساختمان شهید رجایی برگزار شد.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره علمی و پژوهشی بسیج فرهنگیان/ الگوی مدرسه صالح به‌زودی معرفی می‌شود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، هفدهمین جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان توسط سازمان بسیج فرهنگیان کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

بررسی مسائل اساسی مربوط به آموزش و پرورش، یافتن راهکارهای مناسب جهت پرداختن به این مسائل در سطوح مختلف نظام تربیتی و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و همچنین تولید محتوای علمی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

هفدهمین جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان شامل دو محور اصلی «چگونگی تحقق عدالت و نصیب آموزشی» و «صیانت و ارتقای مقام، شأن و منزلت معلم» است که هرکدام دارای زیر محورهایی هستند و فراخوان آن از نیمه سال جاری انجام شد.

عباس ارغوانی جانشین رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در این مراسم با بیان اینکه مأموریت داریم کمک به ارتقای کارآمدی آموزش و پرورش داشته باشیم، اظهار کرد: از تابستان فراخوان جشنواره  علمی و پژوهشی داده شد و تکیه گاه آن دانشگاه فرهنگیان است. 

وی با اشاره به نقش معلمان در جامعه بسیار مهم است، گفت: ۵۴ کشور در اغتشاشات پاییز نقش داشتند و دو، سه کشور پس کشیدند و نهایتا ۴۸ کشور پای براندازی نظام ماندند و امید بسته بودند که ساحت مقدس معلم و دانش‌‌آموز را چنگ بیندازند و در برخی جاها موفق شده بودند. 

ارغوانی ادامه داد: شما معلمان مانند ماهی در آب هستید و قدر تلاش‌ها و زحمات خود را نمی دانید؛ همایش‌های چند هزار نفری جشن فرشته‌ها چنان ضربه‌ای به نظام استکباری و دشمنان وارد کرد که دست و پا زدند تا چکار کنند که این سلسله مسمومیت‌های ساختگی و تصنعی را ایجاد کنند که گفته شده است ۱۰۰ نفر دستگیر شدند. چون یک قدم و یک نفس معلم تأثیر دارد که تمام سلسله محاسبات دقیق و متقن نظام استکباری را به هم بریزد.

جانشین رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور با بیان اینکه در لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب، نهضت روایت را راه انداختیم، ادامه داد: در این راستا دوشنبه‌های تبیین را راه انداختیم.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب انسان‌سازی در کلاس درس رقم می‌خورد، خطاب به معلمان گفت: نهضت روایت‌ها را در دست بگیرید؛ اگر شما روایتگری نکنید آنها برای شما روایت سازی می‌کنند. 

حجت‌الله الماسی رئیس کمیته اجرایی این جشنواره در این مراسم با بیان اینکه یکی از راه‌های پیش روی ما اجرایی سازی سندتحول بنیادین است که مطالبه مقام معظم رهبری و صاحبنظران تعلیم و تربیت است، گفت: در سند تحول روی چند موضوع تأکید شده است از جمله آنکه مدرسه تراز جمهوری اسلامی و یا تراز سند باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ مدرسه‌ای که بتواند شایسته علمداری آرمان های نظام باشد باید در چه بستری رشد کند؟ 

وی افزود: برخی معتقدند سندتحول بنیادین آرمانی نوشته شده و صحیح است، اما در همین سند گفته شده که باید دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه برسند. ما باید درباره مدرسه صالح که در سند گفته شده مطالعه کنیم و به شاخصه های آن برسیم. 

مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از ویژگی های مدرسه صالح، ساده سازی است عنوان کرد: باید میان آموزش های مدرسه ای با نیازهای کار، زندگی، آینده، صنعت و امثالهم پیوند برقرار کنیم. آموزش پیوندی باید مدنظر باشد به این معنا که هرآنچه قرار است آموزش دهیم به یک نیاز پاسخ دهد. 

الماسی ادامه داد: در حوزه رباتیک و هوافضا کارهای خوبی در پژوهش سراها در حال انجام است. فیلم " پرواز ممنوع" نشان داد که نوجوانان دبیرستانی می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند و در آینده اثرگذار باشند. ساده سازی یعنی آموزش های مدرسه ای را با چالش های زندگی متصل کنیم. 

وی با اشاره به اینکه دومین شاخص مدرسه صالح، متناسب سازی است گفت: ما با نسلی مواجهیم که بیشترین اطلاعات را از اوان کودکی کسب می‌کنند؛ برخلاف هم‌نسلان ما که دسترسی به اطلاعات همانند اکنون نبود. این نسل می‌تواند کارآفرین ترین نسل بشر باشد. مدرسه باید متناسب با این شرایط باشد و زمینه هایی را فراهم کند که بچه ها بتوانند کارآفرینی کنند. 

مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش ادامه داد: انعطاف ویژگی سوم مدرسه صالح است. مدرسه بستر کنش کنشگران متعدد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، خانواده ها و... است و مانند یک چاردیواری بسته نمی‌توان به آن نگریست. ریشه مردمی سازی در دولت سیزدهم همینجاست. مردمی کردن مدارس با مدارس غیردولتی متفاوت است. مردمی‌سازی یعنی زمینه کنشگری همه گروه‌های انقلابی، تشکیلات رسمی چون بسیج و... را فراهم کنیم. 

الماسی با بیان اینکه ویژگی دیگر مدرسه صالح، مشارکت و تعاون است اظهار کرد: این نسل به شدت در فضای مجازی حضور دارند و میل به یادگیری انفرادی دارند. این خطرناک است. انسان یک موجود اجتماعی است و یادگیری نیز در اجتماع رخ می‌دهد. مدرسه صالح باید تا جایی که امکان دارد فضا را برای مشارکت در همه عرصه ها در راستای نیل به اهداف و آرمان های نظام فراهم کند که بهترین تجلی آن در تشکل های دانش آموزی و در راس آن بسیج است. 

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد مدرسه صالح هستیم، افزود: مدرسه صالح بر اساس الگویی است که به‌زودی توسط  قرارگاه اجرایی سازی سند تحول رونمایی می‌شود. 

الماسی با بیان اینکه هفدهمین دوره جشنواره علمی و پژوهشی فرهنگیان برگزار شد، گفت: محورهای مورد توجه در این جشنواره شامل مواردی چون  تحقق عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، احیای قانون احیای امور تربیتی و شأن و منزلت معلمان است که ۴۱۱۹ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و ۷۹۲۶ نفر در شبکه علمی و پژوهشی بسیج فرهنگیان فعالیت کردند. 

وی همچنین با اشاره به عدم حضور وزیر آموزش و پرورش در این مراسم بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش با خیرین عازم ایلام بودند که پرواز آنها انجام نشده است و باز می‌گردند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول