اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

واریز سود سنواتی شرکت‌ها برای 30 میلیون سهامدار‌/ سود همه شرکت‌ها از طریق سجام واریز شد

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه امسال سود همه شرکت‌ها از طریق سجام واریز شد، گفت: سودهای سنواتی برای 30 میلیون سهامدار واریز شد.

واریز سود سنواتی شرکت‌ها برای 30 میلیون سهامدار‌/ سود همه شرکت‌ها از طریق سجام واریز شد

بهبود سعیدی‌کیا؛ به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجید عشقی امروز در چهارمین نشست خبری خود در محل سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: ارزش معاملات بورس امسال از 25 میلیارد دلار فراتر رفت و همچنین ارزش معاملات بورس‌های کالایی به هزار هزار میلیارد تومان رسید و میزان کالاهای معامله‌شده به 10 میلیون تن رسید، رقمی که تاکنون سابقه نداشته است.

وی همچنین گفت: معاملات در بورس به شفافیت بازار و تعیین قیمت منصفانه کمک می‌کند.

رئیس سازمان بورس اظهار داشت: سال آینده حاکمیت شرکتی در مورد شرکت‌های بورس را دنبال خواهیم کرد و برنامه‌ای برای آموزش مدیران ناشران بورسی در زمینه حاکمیت شرکتی خواهیم داشت.

عشقی همچنین گفت: امسال همه سودهای نقدی شرکت‌ها به صورت متمرکز و غیرحضوری از طریق سامانه سجام پرداخت شد که موجب تسهیل کار سهامداران و شرکت‌ها شد. همچنین از سودهای رسوبی در شرکت‌ها برای 30 میلیون نفر واریز شد، افرادی بودند که رقم‌هایی مانند 100 میلیارد تومان به‌عنوان سود سنواتی طلب داشتند که امسال واریز شد.

وی در مورد قیمت دستوری گفت: برای پیگیری این مشکل نیز میز صنعت در بورس تشکیل شد.

رئیس سازمان بورس درباره عملکرد هیات داوری گفت: انباشت پرونده‌ها در هیات داوری به حداقل کاهش یافته و میانگین ماندگاری پرونده‌ها در این هیات به کمتر از 100 روز رسیده است و پرونده‌ها به جای ارجاع به مراکز قضایی، به صورت تخصصی در هیات داوری رسیدگی می‌شود.

عشقی اظهار داشت: در مورد بودجه کمیته‌ای در سازمان بورس تشکیل شد که 30 بند در مورد نقش بازار سرمایه در بودجه در آن تدوین شد.

* 7 شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت سودهای خود را یا واریز نکرده و یا به صورت ناقص واریز کرده‌اند

رئیس سازمان بورس در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد واریز بخش دوم سود سهام عدالت گفت: از 36 شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت، 6 تا 7 شرکت سودهای خود را یا واریز نکرده و یا به صورت ناقص واریز کرده‌اند که این شرکت‌ها شامل گل گهر، چادرملو،فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی مارون، مپنا، و شرکت‌ فجر انرژی و بقیه شرکت‌ها سودهای خود را واریز کردند؛ در مذاکراتی که با این شرکت‌ها انجام شده، قرار است ظرف امروز و فردا سود سهامداران عدالت واریز شود و بعد از تجمیع سودها از طریق سپرده‌گذاری مرکزی در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز می‌شود.

وی همچنین گفت: بعد از تکمیل واریزی سودهای سهام عدالت دو سه روز برای محاسبات لازم است و تلاش می‌کنیم ظرف روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده سود سهامداران عدالت به حساب‌شان واریز شود.

عشقی در مورد بازگشایی نماد شرکت‌های استانی سهام عدالت نیز گفت: بازگشایی نماد این شرکت‌ها منوط به برگزاری مجامع شرکت‌هاست، اما هنوز مجامع سرمایه‌گذاری استان‌ها برگزار نشده و در مورد نحوه برگزاری مجامع در شورای عالی بورس جمع‌بندی صورت نگرفته، اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد. دلیل آن این است که در این مجامع قرار است با بیشترین تعداد سهامداران برگزار شود، اما شرکت‌های استانی با میلیون‌ها سهامدار و یا در بخش استان‌ها 700 هزار سهامدار که همگی سهامدار خرد هستند، برگزاری مجمع کار بسیار سختی است و بعد از برگزاری مجامع نماد استان‌ها باز خواهد شد، اما هنوز مشخص نیست چه زمانی باز می‌شود.

* جای عرضه خودرو در بورس نیست/ در 6 سال گذشته حتی چراغ خودروهای داخلی هم ‌تغییر پیدا نکرد

رئیس سازمان بورس در مورد طرح اصلاح قانون بازار سرمایه گفت: طرح اصلاح قانون بازار سرمایه از سال قبل در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح و نهایی شده است. کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و فعالان بازار را هم می‌گیریم تا در جهت منافع سهامداران خرد اصلاح شود.

عشقی در پاسخ به سوالی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: مسئله خودرو این است که خودروسازان طی دو سال گذشته نتوانستند قیمت کارخانه را اصلاح کنند و باوجود تورم و هزینه تولید، دچار زیان شدند،‌ گرچه عرضه خودرو جایش در بورس نیست، اما شرایط و نحوه فروش و قرعه‌کشی موجب شد که خودرو از طریق بورس کالا ارائه شود و از متضرر شدن صنعت خودروسازی و سهامداران خودرویی باید جلوگیری شود و دود همه این مسائل به چشم مصرف‌کننده می‌رود که نه خودروی باکیفیت تولید می‌شود و نه اینکه به قیمت مناسبی به دست مصرف‌کننده می‌رسد. حتی در 6 سال گذشته چراغ خودروها نیز تغییر پیدا نکرد و بخش تحقیق و توسعه در شرکت‌‌‌‌‌های خودروسازی جمع‌آوری شد.

وی اضافه کرد: هیات مدیره ایران‌خودرو تعهد کرده بودند که تا اسفند خودروهای جدیدی از این شرکت در بورس عرضه شود. در این زمینه از آنها به صورت مکتوب توضیح خواستیم و همچنین آنها را دعوت کردیم که در مورد عدم ایفای این تعهد خود به هیات مدیره سازمان بورس توضیح بدهند و اگر به تعهد داده‌شده عمل نکنند، با آنها برخورد می‌شود.

رئیس سازمان بورس تأکید کرد: مسئولیت رعایت صرفه و صلاح مصرف‌کنندگان و سهامداران متوجه هیات مدیره شرکت‌های خودروسازی باید فروش خودروها بدون زیان باشد، اما در عین حال صرفه و صلاح سهامداران هم باید رعایت شود و گرچه شرکت‌ها را مجبور نمی‌کنیم خودروهای خود را از طریق بورس ارائه کنند، اما در شرایطی که تعهد داده‌اند اگر عمل نکنند به آن رسیدگی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده و از هیات مدیره شرکت‌ها برای اجرای تعهدات در زمینه عرضه خودرو در بورس حساب‌کشی می‌کنیم، اما سیاست کلی ما این نیست که شرکت‌ها را مجبور کنیم محصولات خود را در بورس کالا ارائه کنند. در عین حال صرفه و صلاح سهامداران را باید رعایت کنند.

* اصلاح اساسنامه دارا یکم انجام شده اما هنوز بازارگردان انتخاب نشده است

عشقی در مورد اصلاح اساسنامه دو صندوق دارا یکم و پالایشی یکم گفت: اصلاح اساسنامه این دو صندوق در هیات دولت انجام شد. برای پالایش یکم بازارگردان هم انتخاب شد، اما در مورد صندوق دارا یکم اصلاح اساسنامه انجام شده اما هنوز بازارگردان انتخاب نشده و در مرحله انتخاب بازارگردان قرار دارد.

* جزئیات انتقال سهام عدالت متوفیان

رئیس سازمان بورس در بخش دیگری از سخنان خود در مورد انتقال سهام عدالت متوفیان، اظهار داشت: انتقال قهری دارایی‌های افراد فوت‌شده، شامل خود سهام عدالت و سودهای سنواتی تاکنون دو بار فرایند آن را طی کردیم. قرار بود در شهریور امسال انتقال قهری صورت گیرد، اما دفاتر قضایی آماده نشدند و ما پیشنهاد کردیم از طریق شعب کارگزاری‌ها انتقال قهری سهام انجام شود و در نتیجه سامانه کارا در اختیار شعب کارگزاری‌های بورس قرار گرفت تا کار انتقال قهری سهام عدالت متوفیان از این طریق انجام شود.

وی اظهار امیدواری کرد: در ماه‌های اول سال آینده این فرایند تکمیل و در اختیار کارگزاری‌ها قرار داده شود، در کنار آن دفاتر خدمات قضایی هم به کمک بیایند تا مسئله انتقال قهری سهام عدالت افراد فوت‌شده به نحو احسن انجام شود.

* با توجه به ابهامات موجود فعلا نمی‌توانیم نماد بانک آینده را بازگشایی کنیم‌

رئیس سازمان بورس گفت: ابهامات جدی  به‌ویژه در قرارداد ایران مال وجود دارد که هنوز به جمع‌بندی و نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. از خود بانک آینده به‌عنوان ناشر و فرابورس خواسته‌ایم جمع‌بندی خود را ارائه کنند و اطلاعات به سازمان بورس بدهند، اما با توجه به ابهامات موجود فعلا نمی‌توانیم نماد بانک آینده را بازگشایی کنیم، چون ابهامات جدی در زمینه ایران مال و مجامع این شرکت و نیز صورت‌های مالی وجود دارد.

* سیاست ما این است که بازار پایه فرابورس به تدریج جمع‌آوری شود

رئیس سازمان بورس در مورد افزایش دامنه نوسان در بورس گفت: هنوز زمان قطعی برای افزایش دامنه نوسان تعیین نکرده‌ایم، بررسی‌های کارشناسی انجام می‌شود. عجله‌ای در این زمینه نداریم. قرار است دامنه نوسان تا 10 درصد افزایش یابد، اما بستگی به زیرساخت فناوری دارد.

عشقی همچنین گفت: شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس باید ارتقا پیدا کنند و در بازار‌های اصلی بورس یا فرابورس پذیرفته شوند، شرکت‌هایی که قابلیت پذیرش دارند و سودآور هستند، سهامدار دارند، دلیلی ندارد در بازار پایه بمانند. با آنها مذاکره می‌کنیم که در بازارهای اصلی قرار گیرند و شرکت‌های باقیمانده هم به بازارهای توافقی می‌روند.

وی گفت: سیاست ما این است که بازار پایه فرابورس کم‌کم جمع‌آوری شود.

* عضو هیات مدیره سازمان بورس امیدواریم تا پایان سال مجمع دارا یکم برگزار و بازارگردان این صندوق معرفی شود

در این جلسه همچنین  ناصرپور، عضو هیات مدیره سازمان بورس، اظهار داشت: اساسنامه دارایکم و پالایشی در هیات دولت تصویب‌شده و امیدنامه این دو شرکت به تصویب سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس رسیده است، مجمع پالایش یکم برگزار شد اما هنوز مجمع دارا یکم برگزار نشده، بازارگردان پالایش یکم همان مدیر صندوق است که از طرف شرکت پالایش و پخش انتخاب می‌شود، اما هنوز بازارگردان دارا یکم انتخاب نشده، چون نیاز به منابع دارند و مذاکراتی با شرکت‌ها انجام می‌شود که کسی بازارگردانی را برعهده بگیرد که منابع لازم برای نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری دارا یکم و همچنین اصلاح ارزش این صندوق به اندازه ارزش ذاتی آن را داشته باشد.

ناصرپور اظهار امیدواری کرد تا پایان سال مجمع دارا یکم برگزار و بازارگردان این صندوق معرفی شود تا از سال آینده معاملات آن با بازارگردان آغاز شود.

* عیوضلو: در مورد بازگشایی نماد بانک آینده به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

در این جلسه همچنین رضا عیوضلو، عضو هیات مدیره سازمان بورس، در توضیحات بیشتر در مورد بانک آینده گفت: سازمان بورس در مورد نمادهای بازار سرمایه سیاست‌اش این است که توقف نمادها به حداقل حتی یکی دو روزه برسد، چون توقف طولانی نماد به نفع سهامداران نیست. حتی در بازار پایه هم باید توقف نمادها به حداقل برسد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس در مورد نماد معاملاتی بانک آینده گفت: به دنبال انتشار اطلاعات شفاف‌سازی، نماد این شرکت در 30 شهریور 1400 بسته شد و بعد از آن ابهام روی ابهام اضافه شد. مجامع این بانک از سال 97 برگزار نشده، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده از سال 99 تاکنون بیرون نیامده است و با وجود ابهامات زیاد مسئله در معاونت نظارت سازمان بورس مطرح شده و هنوز هیات مدیره سازمان در مورد بازگشایی نماد بانک آینده به جمع‌بندی نرسیده است.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول