اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد یک برنامه دوسویه و پلتفرمی است/ تغییر جهت دانشگاه از بازرسی به ارزیابی و نظارت مستمر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر جهت دانشگاه از بازرسی به سمت ارزیابی و نظارت مستمر، گفت: اگر دانشگاه درشاخص‌های رشد، خوب عمل کند به شاخص‌های بازرسی نیاز نداریم.

سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد یک برنامه دوسویه و پلتفرمی است/ تغییر جهت دانشگاه از بازرسی به ارزیابی و نظارت مستمر

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، همایش سراسری معاونان و مدیران کل مناطق مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی و نشست امضای تفاهم‌نامه عملکردی با روسای مراکز استان‌ها، عصر روز گذشته به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور عنایت‌الله ملکی‌تبار رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی، علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد اهواز، مدیران کل مناطق و حضور مجازی روسای دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان‌ها در واحد اهواز برگزار شد.

طهرانچی در این نشست با اشاره به آیات ۱۶ تا ۱۸ سوره مبارکه ق، گفت: خالق نظام هستی سنت‌هایی جاری و ساری کرده و هرچه در کشف این سنت‌ها و مفاهیم بکوشیم، می‌توانیم به خود و سازمان‌مان رنگ الهی بدهیم. خداوند متعال در قرآن کریم منطق حکمرانی که باید عباد صالح داشته باشد را مشخص کرده است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خداوند به نیکی می‌داند انسانی که آفریده است یک پاشنه آشیل دارد که همان«خلد» و «ملک» است (که در موضوع هبوط حضرت آدم و در آیه ۱۲۰ سوره طه به آن اشاره شده است). از این‌ رو خداوند برای انسان«رقیب» و «عتید» قرار داد تا خیر و شر، فعل و ترک فعل، عمل کردن و عمل نکردن‌های او را بدون هیچ مداخله‌ای، ثبت و ضبط کرده تا پس از آن حساب و کتاب شود و این جریان خلقت الهی است. همانطور که در آیه اول سوره نساء نیز آمده است، مراقبت یکی از سنت‌های الهی است که در نظام خلقت جاری است.

طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه پنج ساله راهبردی و عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نکته مهمی که درباره سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، این است که این سند یک برنامه دوسویه و پلتفرمی است که یک سمت آن نظام مدیریتی عالی دانشگاه است و در سمت دیگر کنشگران قرار دارد. مسائل و پروژه‌هایی که در واحدها تعریف می‌شود، باید براساس برنامه باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه، وجود شاخص در سطح اهداف و اقدامات است که به‌صورت سالانه ارزیابی شده تا از انحراف عملکردی جلوگیری شود. به این ترتیب در پایان هر سال می‌توان میزان پیشرفت برنامه در سطح واحدها، استان‌ها و معاونت‌ها را ارزیابی کرد. برای این اتفاق تاکنون ۸۴ شاخص اهداف احصاء شده تا بتوانیم به‌طور دقیق اهداف برنامه را کنترل کنیم. مسئولیت این کار نیز به مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی سپرده شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر جهت دانشگاه از بازرسی به ارزیابی و نظارت مستمر، گفت: واقعیت این است که اگر دانشگاه در شاخص‌های رشد، خوب عمل کند به شاخص‌های بازرسی نیاز نداریم، چرا که پیش از وقوع بیماری می‌توان موارد را ارزیابی و نظارت کرد. بنابراین نظارت و ارزیابی در دانشگاه آزاد اسلامی از جنس «رقیب» و «عتید» است.

طهرانچی با بیان اینکه رشد واحد‌های دانشگاهی باید در قالب سند تحول و تعالی باشد، اظهار داشت: امسال اقدامات زیادی در مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته و اداره کل خاص سند تحول و تعالی در این مرکز راه‌اندازی و‌ تاکنون جلسات کارشناسی زیادی نیز برگزار شده است. ۸۴ شاخص احصاءشده برای این است که ارزیابی دقیق انجام شود.

وی افزود: سال گذشته شاخص‌های ارزیابی خوبی فراهم شد و امسال این شاخص‌ها و بودجه منطبق با سند تحول و تعالی شده است. نظام برنامه دانشگاه دارای ۳ محور و ۱۰ بسته کاری است که هر بسته مجموعه اهداف، راه‌کنش و اقدام دارد. انتظار می‌رود روسای واحدها و ارکان نظارتی دانشگاه نسبت به برنامه اطلاعات کامل داشته باشند. معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی هر استان نیز مسئول‌ مستقیم پاسخگوی عملکرد برنامه است.

حرکت دانشگاه در مسیر تعالی و بهبود، تثبیت و شتابان شده است

در ابتدای این نشست ملکی‌تبار با قدردانی از اهتمام مدیران نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: با توجه به امضای تفاهم‌نامه عملکردی بین مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان مرکزی با روسای دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان‌ها، حرکت دانشگاه در مسیر تعالی و بهبود تثبیت و شتابان شده است و امسال این تفاهم‌نامه عملکردی با روسای استان‌ها به امضا خواهد رسید.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر نمودار سازمانی (چارت) این مرکز در سال ۱۳۹۷، گفت: این اتفاق منجر به چابک‌سازی، هوشمندی و ساختار شبکه‌ای مرکز شد و پیرو آن انعقاد تفاهم‌نامه‌های درونی و بیرونی شده که به امضا رسید.

ملکی‌تبار با اشاره به استفاده از سرمایه انسانی دانشگاه در بدنه مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق، استان‌ها و سازمان مرکزی، اظهار داشت: در این مدت توانستیم از سیستم دستی و سنتی نظارتی به نظارت هوشمند با هدف حل مسأله حرکت کنیم که در انتهای گزارش‌های نظارتی، پیشنهاد و راهکار برای حل مسأله و رویکرد ارائه می‌شود و گزارش‌ها صرفاً گزارش بازرسی نیست. علاوه بر این، نظارت مستمر جایگزین بازرسی‌های موردی و دستوری شده که در این راستا شبکه اعضای هیات علمی دانشگاه در نظارت مستمر بر حوزه آموزشی فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: حرکت به سمت سامانه‌ای شدن، یکی دیگر از اقدامات مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی است که تاکنون «سامانه‌ مبدا» برای ثبت شکایات و سامانه قراردادها برای پیشگیری از تخلفات راه‌اندازی شده و به زودی احکام حقوقی صادرشده برای افراد، در این سامانه ثبت خواهد شد.

جهان‌بین نیز گزارشی از برگزاری اردوهای راهیان نور دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کرد و گفت: اردوهای راهیان نور در دانشگاه آزاد اسلامی یک اردوی خاص و برجسته است. تاکنون ۱۰ هزار نفر به این اردو اعزام شده‌اند که نسبت به سال گذشته دو برابر رشد داشته است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، این عدد به ۱۲ هزار نفر برسد.

در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه عملکردی مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان به صورت حضوری و سایر استان‌ها به صورت مجازی، به امضای ملکی‌تبار و روسای دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان‌ها رسید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول