اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

نگرانی تحلیل‌گران صهیونیست از توافق ایران و عربستان/ کارشناس رژیم اسراییل: سیلی تهران و ریاض بر صورت تل آویو

کارشناس صهیونیست معتقد است تلاش ایران و عربستان برای احیای روابط، به معنای بازندگی این رژیم و آمریکا است.

نگرانی تحلیل‌گران صهیونیست از توافق ایران و عربستان/ کارشناس رژیم اسراییل: سیلی تهران و ریاض بر صورت تل آویو

فارس پلاس؛ رصد عبری - در پی توافق میان تهران و ریاض با میانجی‌گری چین، موجی از تحلیل در رسانه‌های غربی، عربی و عبری نگاشته شده است، دراین‌بین، رژیم صهیونیستی به‌عنوان دشمن ایران و همچنین به‌عنوان یکی از شرکای عربستان، این توافق را به‌صورت دقیق موردتوجه قرار داده است، بر همین اساس به گوشه‌ای از نظرات تحلیل‌گران صهیونیستی اشاره می‌شود.

دکتر یوئل گوژانسکی، کارشناس موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی

این توافق بدون شک یک دستاورد دیپلماتیک قابل توجه برای پکن است که به دنبال تقویت نفوذ خود در دو طرف خلیج فارس است، چین نفوذ خود در ایران و در میان کشورهای عرب خلیج فارس پیگیری می‌کند. این مرحله جدیدی از دخالت چین در خلیج فارس است و از این طریق آن‌ها به دنبال افزایش مشارکت خود در منطقه هستند که به خشم ایالات‌متحده منجر خواهد شد.

عربستان سعودی راه کویت و امارات متحده عربی را که سال گذشته سفیران خود را مجدداً به ایران فرستادند، دنبال کرد و در این اقدام، حداقل ازنظر ذهنی، آسیب بیشتری به تلاش‌های اسرائیل برای ایجاد یک سازمان ضد ایرانی منطقه‌ای در غرب آسیا وارد کرد.

 

 

ازوی بارول، کارشناس وب‌سایت هاآرتص

رؤیای اسرائیل برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی عربی علیه ایران با اعلام خبر توافق میان عربستان و ایران رنگ باخت زیرا ایران در دو ماه آینده روابط دیپلماتیک خود را با عربستان سعودی را از سر خواهد گرفت. این اقدام ممکن است نقشه جدیدی از روابط در خاورمیانه و فراتر از آن ترسیم کند. این امر برای ایران مشروعیت اساسی در میان کشورهای عربی منطقه فراهم می‌کند که ممکن است بعداً احیای روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگری مانند مصر را به همراه داشته باشد.

 

 

راز زیمت، کارشناس مسائل ایران

توافق بر سر تجدید روابط ایران و عربستان حاصل مذاکرات و تصمیمات پیچیده و طولانی در ریاض و تهران بر اساس ملاحظات و منافع مختلف (منطقه‌ای، داخلی و بین‌المللی) است که بیشتر آن‌ها ارتباط مستقیمی با اسرائیل ندارند. همچنین، این‌یک بازی حاصل جمع صفر نیست. نزدیک شدن ایران به عربستان لزوماً به ضرر اسرائیل تمام نمی‌شود؛ بستگی به این دارد که توافق فراتر از احیای روابط، چه چیزی را شامل می‌شود.

اگر فقط به توافق بر سر یمن و شبکه ایران اینترنشنال اشاره شود، تأثیر آن ناچیز است؛ اما اگر سعودی‌ها با درخواست ایران درباره موضوع همکاری احتمالی عربستان با اسرائیل موافقت کرده باشند، قطعاً این خبر بدی برای عادی‌سازی است.

 

درون پسکین، کارشناس اقتصادی کشورهای منطقه غرب آسیا

دو کشور عمدتاً در زمینه اقتصادی دارای منافع مشترک قابل توجهی هستند. هر دو کشور عضو اوپک هستند و برای سطح قیمتی برای هر بشکه نفت تلاش می‌کنند که منافع آن‌ها را تأمین کند و این تنها با هماهنگی و تفاهم محقق می‌شود. با کنترل بیش از ۳۵ درصد از ذخایر نفتی کشورهای اوپک، هماهنگی عربستان و ایران می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت نفت داشته باشد.

برای ایران، احیای روابط با بزرگ‌ترین رقیب منطقه‌ای، نه‌تنها سیگنالی برای شکستن انزوا در عرصه منطقه‌ای است، بلکه پیامی در داخل ایران درباره ثبات و مشروعیت آن است.

 

گای اولستر، رئیس میز خارجی در وب‌سایت صهیونیستی واللا

برای ایران، این توافق باعث می‌شود در برهه‌ای مهم برای حکومت که اعتراضات خشونت‌باری را در دو ماه گذشته تجربه کرده و به دلیل تسریع برنامه هسته‌ای و حمایت از جنگ روسیه، در بحران فزاینده‌ای با غرب قرارگرفته است، کمتر در منطقه منزوی شود.

تحریم تهران توسط بن سلمان از سال ۲۰۱۶ (که مانند تحریمی که او به قطر تحمیل کرد، نتایجی را که او می‌خواست به بار نیاورد) نیز بر روابط این کشور با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تأثیر گذاشت؛ ظاهراً بازنده توافق آمریکا و اسرائیل هستند...

واشنگتن ثبات در منطقه را به رویارویی احتمالی با تهران ترجیح می‌دهد؛ در اسرائیل، این موضوع بلافاصله به یکی دیگر از موارد اختلاف بین ائتلاف و اپوزیسیون تبدیل شد و هر یک از طرفین، دیگری را مقصر دانست.

 

یونی بن مناخم، کارشناس مسائل منطقه رژیم صهیونیستی

احیای روابط ایران و عربستان سیلی بر صورت آمریکا و اسرائیل است که منافع واقعی دو کشور و قواعد بازی خاورمیانه را درک نمی‌کنند؛ اسرائیل فقط می‌تواند به خود و قدرتش تکیه کند!

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول