اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آیا امارات در صدد جبران اشتباه نزدیکی به تل‌آویو است؟

همزمان با اعلام توافق ازسرگیری روابط ریاض و تهران، برخی منابع صهیونیست از ضربه جدید ابوظبی به کابینه تل‌آویو پس از لغو سفر نتانیاهو به امارات و احتمال لغو قرارداد خرید سامانه‌های پدافندی از رژیم صهیونیستی خبر دادند.

آیا امارات در صدد جبران  اشتباه نزدیکی به تل‌آویو است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر  رژیم صهیونیستی، در دو سطح منطقه‌ای و بین المللی منزوی شده است و حتی بیشتر از آن در محاصره شهرک‌نشینان صهیونیست قرار گرفته و صدها هزار نفر علیه طرح دیکتاتوری او در «اسرائیل» تظاهرات می‌کنند.

روزنامه رأی الیوم با انتشار گزارشی در این خصوص، نوشت: «نتانیاهو در اواخر دسامبر گذشته، پیش از ادای سوگند کابینه‌اش خبر داد که قصد دارد به امارات سفر کند و این کشور نخستین مقصد سفر او به کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود.کشوری که با امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تحت نظارت آمریکا در آگوست ۲۰۲۰، دایره اختلافات تاریخی را کنار گذاشت.

نویسنده در ادامه تصریح کرد: «اما باد طبق  برنامه‌های نتانیاهو و کابینه‌اش که به درستی به افراطی‌ترین، نژادپرست‌ترین و وحشی‌ترین کابینه اسرائیل ملقب شد، نوزید و حتی دوستانش از او و کابینه‌اش دوری کردند. حتی دوست راهبردی آن یعنی ایالات متحده آمریکا تا این لحظه از دعوت وی به واشنگتن برای انجام دیداری سنتی با رئیس جمهور آمریکا خودداری کرده است. امری که تمسخر بسیاری را در محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی علیه نتانیاهو برانگیخته است.

علاوه بر این، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، یکشنبه پیش به واشنگتن سفر کرد اما هیچ مقام مسئولی در دولت آمریکا از او استقبال نکرد و همتای آمریکایی او نیز هرگونه دیدار با اسموتریچ را تحریم کرد. کاخ سفید نیز اعلام کرد که هیچ مقام مسئول آمریکایی با این وزیر دیدار نخواهد کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «پس از لغو سفر نتانیاهو به امارات از سوی ابوظبی در اعتراض به هتک حرمت وزیر فاشیست «ایتمار بن گویر» به مسجد الاقصی، - سفری که نتانیاهو تاکیر ویژه‌ای بر روی آن داشت _ کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، به نقل از منابع بسیار امنیتی در تل آویو فاش کرد که انتظار می رفت که امارات خرید سامانه‌های دفاعی از اسرائیل را به دلیل اقدامات دو وزیر نژادپرست ایتمار بن گویر و بزالل اسموتریچ متوقف کند. این در حالی است که خرید این سامانه‌های دفاعی از سوی امارات بسیار حساس و از اهمیت بالایی برای تل‌‌آویو برخوردار است و انتشار اطلاعات در مورد آن ممنوع است.

هرچند که رسانه‌های رژیم صهیونیستی دلیل لغو سفر نتانیاهو را اهانت دو وزیر کابینه او به بیت‌المقدس عنوان می‌کنند، سایت آکسیوس به نقل از «سه مقام ارشد اسرائیلی» نوشت که امارات متحده عربی سفر برنامه‌ریزی شده بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل، در ماه گذشته برای دیدار از ابوظبی را به دلیل «نگرانی از گسترش بحران منطقه‌ای با ایران» به تعویق انداخت.

این سه مقام صهیونیست اعلام کردند که مقامات اماراتی نمی‌خواستند به بنیامین نتانیاهو امکان دهند که در خاک امارات سخنانی در تهدید جمهوری اسلامی ایران بیان کند. زیرا به نظر می‌رسید که نتانیاهو، قصد داشت از سفر به امارات برای تهدید ایران از فاصله نزدیک به خاک ایران استفاده کند و مقامات اماراتی نگران بودند که چنین اظهاراتی به تنش با ایران دامن بزند به ویژه که ابوظبی پس از گذشت چندین سال تنش، به تازگی موفق شده که روابطش با تهران را بهبود ببخشد و پس از هفت سال نبود سفیر در تهران، سفیر جدیدی به ایران اعزام کند.

اما تیم نتانیاهو در آن زمان ادعا کرد که تعویق این سفر به دلیل مسائل لوجستیک صورت گرفته و ارتباطی به تنش‌ها در فلسطین اشغالی و انتقادات از اقدامات وزیر امنیت داخلی نداشت.

منابع صهیونیستی در ادامه افزودند که این تصمیم امارات با توجه به اقدامات کتابینه نتانیاهو در یک ماه و نیم گذشته از جمله یورش بن گویر به الاقصی، وقایع حواره و اظهارات  اسموتریچ در مورد آن‌چه اتفاق افتاد و تاکیدش بر لزوم محو حواره از روی نقشه، اتخاذ شد.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه فاش کرد که «محمد بن زاید» رئیس امارات طی نامه‌ای به صهیونیست‌ها به آن‌ها ابلاغ کرده که باید اطمینان یابد که بنیامین نتانیاهو قادر به کنترل کابینه خود است تا پتانسیل انجام اقدامات مشترک وجود داشته باشد.

این کانال تلویزیونی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اقدام اخیر ابوظبی، هیچ تاثیری بر همکاری اطلاعاتی اسرائیل و امارات نداشته است، اما به هرحال گامی نگران‌کننده تلقی می‌شود و احتمال این‌که سخن از رویکرد جدید کشورهای حاشیه خلیج فارس به میان آید، بسیار زیاد است. به ویژه که این تصمیم امارات، همزمان با از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی بوده است.


 بر اساس این گزارش، اخبار در خصوص احتمال تعلیق قرارداد نظامی پس از به تاخیر افتاده سفر نتانیاهو به امارات و عدم مشخص کردن مدعد جدید برای آن، پس از آن منتشر شد که عربستان سعودی از ازسرگیری روابط با ایران خبر داد.

دفتر نتانیاهو نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد که این امر صحت ندارد و اسرائیل و امارات، تماس‌های سیاسی مثمرثمری در تمامی زمینه‌ها دارند.

«بنی گانتز» وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این خبر در توئیتر نوشت که از نتانیاهو درخواست برکناری دو وزیر بن گویر و اسموتریچ را داده است و ستون پنجم به مقدسات این رژیم یعنی امنیت آن، نفوذ کرده، بنابراین از نتانیاهو می‌خواهد که این دو وزیر را برکنار کند و آنچه را که در طول سالیان متمادی ساخته شده را نابود نکند زیرا منافع امنیتی اسرائیل بسیار بیشتر از منافع و اهداف سیاسی شخصی است.

از سوی دیگر، «امیر هایک» سفیر رژیم صهیونیستی در امارات، اخبار منتشر شده از سوی 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد و در توییتی نوشت که پس از برقراری تماس با مقامات ارشد امارات، اطمینان یافته که بی‌تردید اخبار منتشر شده در خصوص ابطال قرارداد نظامی میان دو طرف، صحت ندارد.

نویسنده این گزارش در خاتمه به تاریخچه تنش جدی میان ابوظبی و تل‌آویو در سال ۲۰۱۰ اشاره و یادآوری کرد: «اقدام موساد در ترور محمود المبحوح رهبر حماس در سال ۲۰۱۰ در دبی منجر به تنش شدید در روابط اسرائیل و امارات شد و در پی آن، ابوظبی قرارداد تسلیحاتی با یک شرکت اسرائیلی را لغو کرد تا این‌که موساد متعهد شد که این موضوع را تکرار نکند و همانطور که در آن زمان روزنامه هاآرتص تایید کرد، روابط را ترمیم کرد.

پایان پیام/م/ ت 1976

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول