اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

دانشگاه، زادگاه هم‌اندیشی، بازاندیشی و آزاداندیشی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه، زادگاه هم‌اندیشی، بازاندیشی و آزاداندیشی است و هدف ما هم علاوه بر توسعه و گسترش علم، ایجاد شرایط مناسب هم‌اندیشی در دانشگاه‌های کشور است.

دانشگاه، زادگاه هم‌اندیشی، بازاندیشی و آزاداندیشی است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز (دوشنبه) در آیین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه دولتی گنبدکاووس گفت: تلاش خواهیم کرد جوانان این کشور و دانشجویان دانشگاه‌ها در آینده به نیروی انسانی کارآمد و مفید تبدیل شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه مرجعیت جامع اطراف خواهند داشت.

وی با مهم دانستن جایگاه دانشگاه‌ها در ارائه راهکارهای علمی برای رفع مشکلات جامعه در بخش‌های مختلف تاکید کرد: باید باور استفاده از این ظرفیت در بین مدیران اجرایی نهادینه شود.

زلفی‌گل افزود: علم، ملاک و موتور پیشران جامعه است که باید به دانشگاه ها عنایت ویژه‌ای از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی داشت زیرا از طریق علم کارهای به خوبی پیش می‌رود و کارها و موفقیت‌های زیادی هم تاکنون انجام شده است.

وزیر علوم، تحققات و فناوری افزود: علم تاکنون پیشرفت‌های زیادی برای بشریت به ارمغان آورده است و به همین دلیل مدیران باید ارزش علم را بدانند و مقام عالم و فرهیخته را تکریم کنید.

وی همچنین با گرامیداشت ۲۲ اسفند سالروز تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران و بزرگداشت مقام شهید، گفت: امنیت، آرامش و آسایش ما مرهون خون شهیدان و ایثارگری شبانه‌روزی رزمندگان ارتش، سپاه، بسیج، انتظامی و نیروهای امنیتی واطلاعاتی در مراقب از مرزها و داخل کشور است.

زلفی‌گل با بیان اینکه تولید علم موجب مرجعیت علمی و استفاده از علم موجب رفاه در جامعه می‌شود، اضافه‌ کرد: دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه باید بیش از پیش به مرجعیت علمی در همه بخش‌های سیاسی، اقتصادی فرهنگی و اجتماعی دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: برای تحقق اهداف در برنامه هفتم توسعه کشور هر یک از دانشگاه‌ها باید مطابق قوانین و اسناد و برنامه‌های بلندمدت، میان و کوتاه مدت موجود مانند سند چشم انداز ۲۰ ساله، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم انقلاب و اسناد دانشگاهی و قانون بودجه، برنامه داشته و اولویت بندی کنند زیرا بدون برنامه دستاوردی حاصل نخواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: این وزارت خانه پنج اولویت کاری از جمله مرجعیت دیپلماسی علمی و نوآوری و اهتمام به آموزش و شاگرد فن آور را در دستور کار قرار داده و از همه ظرفیت‌های موجود برای تحقق آن استفاده خواهد کرد.

زلفی گل افزود: روسای دانشگاه‌ها هم باید ضمن داشتن برنامه و اولویت بندی آن، در انتصابات کارکنان و مدیران و رفتارهای خود به مساله وحدت ملی و احترام به مذاهب و اقوام اهتمام ویژه داشته باشد تا همه احساس رعایت عدالت را داشته باشند.

وی توجه محبت آمیز و برخورد همراه با رعایت اخلاق اسلامی را از دیگر انتظارات خود از روسای دانشگاه‌ها ذکر کرد و گفت: در سایه چنین برخوردهای، دانشجوی متعهد و پاسخگو تربیت می‌شود.

زلفی گل، دانشگاه‌ها را زادگاه آزاداندیشی، هم‌اندیشی و بازاندیشی دانست و اضافه کرد: در سایه چنین محیط علمی، پرواز فکر و دیدگاه‌ها و در نتیجه موفقیت‌های علمی و رفاهی شکل می‌گیرد.

وی همچنین گفت: دانشگاه‌ها محل تضارب آرا است و روسای این مراکز علمی باید برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را جدی گرفته و آنرا برگزار کنند تا دانشجو در سایه آن تجربه کسب کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه باید شرایطی را فراهم کنیم که دانشجویان در عرصه‌های مختلف علنی، فرهنگی، هنری و اجتماعی و مطابق سلایق و علاقمندی خود تجربه کسب کنند، از تدوین شیوه‌نامه "انتخاب دانشجوی سرآمد" در این وزارتخانه و نهایی شدن و ابلاغ آن تا چند ماه آینده خبر داد.

زلفی‌‌گل همچنین از روسای دانشگاه‌ها خواست از ظرفیت نیکوکاران در رفع برخی نیازها مانند ساخت خوابگاه و مسکن دانشجویان متاهل، برگزاری ازدواج آسان‌ برای دانشجویان استفاده کنند.

در این مراسم با تقدیر از ابوالفضل طهماسبی رئیس قدیم دانشگاه گنبدکاووس، حجت الله جعفریان به عنوان سرپرست جدید این مرکز آموزش عالی معرفی شد.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است و تنها دانشگاه دولتی آن هم اکنون حدود ۴ هزار دانشجو در ۷۲ کد رشته با ۱۳۶ عضو هیات علمی دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول