اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

چگونگی دسته‌بندی کالاها و خدمات دانش‌بنیان/ بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کدام حوزه فناوری است؟

در آخرین طبقه‌بندی فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان، 9 حوزه فناوری وجود دارد که حوزه برق و الکترونیک بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود اختصاص می‌دهد.

چگونگی دسته‌بندی کالاها و خدمات دانش‌بنیان/ بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کدام حوزه فناوری است؟

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ دسته‌بندی کالاها و خدمات دانش‌بنیان برای اولین بار در سال 1392 ارائه شد و در طول دهه اخیر چندین بار مورد بازبینی و به‌روزرسانی قرار گرفته است. در ابتدای شکل‌گیری زیست‌بوم دانش‌بنیان در کشور، این کالاها بر اساس کاربرد دسته‌بندی می‌شد، اما با توجه به کاربردهای مختلف کالاها و خدمات و ابهامات دیگر، این دسته‌بندی‌ها مورد بازبینی‌های اساسی قرار گرفت.

در حال حاضر با توجه به نیازهای متفاوت کشور و گسترش فناوری‌های مختلف، طبقه‌بندی نهایی این کالاها و خدمات با نظر نخبگان و خبرگان صنعتی و علمی کشور انجام گردیده و مطابق با آخرین بازبینی، 9 حوزه فناوری برای طبقه‌بندی این کالاها و خدمات انتخاب شده است.

مطابق با آخرین فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان کشور، شرکت‌های فناور پس از ارزیابی و دریافت گواهینامه دانش‌بنیانی با توجه به معیارها و شاخص‌های فنی محصول و خدمت خود، در یکی از حوزه‌های مختلف فناوری طبقه‌بندی می‌شوند.

تاکنون بیش از 8200 شرکت به عنوان دانش‌بنیان و در انواع مختلف نوپا و تولیدی ثبت شده‌اند. حوزه‌های مختلف فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان و تعداد آن‌ها در نمودار زیر قابل مشاهده است.

با توجه به تعداد شرکت‌های دانش‎‌بنیان در حوزه‌های مختلف می‌توان مشاهده کرد که رسوخ فناوری در حوزه برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار، حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته بیش از حوزه‌های دیگر بوده است.

گفتنی است در جدیدترین طبقه‌بندی محصولات و خدمات دانش‌بنیان، دسته صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و علوم انسانی و اجتماعی به تازگی به فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان اضافه شده و تعداد کم دانش‌بنیان‌های این حوزه، حاکی از این تازگی است.

از طرفی ورود فناوری در حوزه‌های مهمی چون کشاورزی و صنایع غذایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به مسئله امنیت غذایی و لزوم کاهش واردات مواد غذایی که رتبه اول را در حجم واردات به خود اختصاص می‌‎دهد، لازم است تا ورود فناوری به این حوزه و آسیب‌شناسی آن مورد توجه مسئولین و فعالین حوزه قرار گیرد و اقدامات تسهیل‌گرانه برای ورود فناوری به زمینه کشاورزی انجام شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول