اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

روز‌های پُرکار دیپلماسی خارجی

همه امور کشور را موکول و معطل «برجام و صندوق بین‌المللی پول» گذاشته بودند، اما دولت مردمی با تفکر و روحیه انقلابی آن فضای دروغین را شکست.

روز‌های پُرکار دیپلماسی خارجی

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - دانشجو نوشت: دولت انقلابی و مردمی با عبور از معضل برجام و دیپلماسی فعال، دروغ بزرگِ متوقف بودن کار‌ها به برجام و FATF را برملا کرده است. بدون برجام و FATF و با وجود تحریم‌ها و تلاش بی‌وقفه دولت سیزدهم چتر دیپلماسی اقتصادی و سیاسی به‌ویژه در آسیا، اوراسیا و آمریکای لاتین گسترش پیدا کرده است؛ دامنه این سیاست خارجی فعال، از عضویت در پیمان شانگ‌های گرفته تا ارتقای روابط با همسایگان و کشور‌های منطقه از سوریه و لبنان و عراق و ترکمنستان و تاجیکستان تا چین و روسیه، مذاکرات با عربستان و آمریکای لاتین و برخی کشور‌های اروپایی را در بر می‌گیرد.

این رویکرد راهگشا و پر برکت، برخلاف رویه مدعیان اصلاحات-اعتدال در دولت قبل است که با گروگان‌گیری اقتصاد ایران با کمک آمریکا، معطل چند دولت خبیث و بدعهد مانند آمریکا و تروئیکای اروپایی مانده و به آن‌ها اعتماد کرده بودند. پیشبرد امور را منوط به برجام و FATF جا می‌زدند و فرصت‌های شکوفایی و رونق اقتصادی را بر باد دادند.

دولت سیزدهم اکنون علاوه‌بر دستاورد‌های چشمگیر بدون برجام و FATF، روز‌های پرکار دیپلماسی را نیز می‌گذراند. شرکای تجاری خود را گسترش داده و سیاست خارجی بسیار پویا و فعال دارد.

سفر رئیس‌جمهور بلاروس به تهران

«الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس دیشب برای دیداری رسمی و گفتگو با مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران شد.

دفتر ریاست جمهوری بلاروس در بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب افزود: لوکاشنکو دو روز در تهران اقامت خواهد داشت و طی آن با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین رویداد‌های اصلی سفر لوکاشنکو به ایران، امضای «نقشه راه» برای همکاری همه‌جانبه بین مینسک و تهران است. رؤسای جمهور دو کشور پیش از این در اواسط سپتامبر در جریان نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) در سمرقند (ازبکستان) دیدار کردند. پیش از این، لوکاشنکو و رئیسی به وزرای خارجه خود دستور دادند تا روابط دیپلماتیک خود را بررسی و قوت ببخشند.

دیدار وزیر خارجه بلاروس با امیرعبداللهیان

«سرگئی آلینیک»، وزیر خارجه بلاروس هم که در آستانه سفر «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس به تهران سفر کرده، بعدازظهر یکشنبه ۲۱ اسفندماه با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال رسمی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه قرار گرفت و پس از آن وزرای خارجه دو کشور بر سر یک میز به گفتگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند.

ابراهیم رئیسی: ایران و ازبکستان با توجه به ظرفیت‌های متقابل باید سطح روابط را ارتقا دهند

در همین راستا، «بختیار سعیداف»، سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان که همراه با وزیر راه و ترابری این کشور به تهران سفر کرده است، روز یکشنبه با آیت‌الله رئیسی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس‌جمهور در این دیدار ضمن تاریخی توصیف کردن روابط دو کشور تصریح کرد: اگرچه ایران و ازبکستان اقدامات خوبی برای توسعه روابط انجام داده‌اند، اما با توجه به ظرفیت‌های متقابل، باید با تلاش بیشتر سطح روابط را ارتقا داد.

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان: سفر آیت‌الله رئیسی به سمرقند صفحه جدیدی در تاریخ روابط دو کشور گشود

«بختیار سعیداف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش به‌دنبال تقویت همه‌جانبه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران است، به مشترکات تاریخی و روابط عمیق تمدنی و فرهنگی دو کشور و دو ملت اشاره کرد و سفر آیت‌الله رئیسی به سمرقند را باعث گشوده شدن صفحه جدیدی در تاریخ روابط دو کشور دانست.

وی با اشاره به توافقات صورت گرفته با ایران برای توسعه و تقویت فعالیت‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و برگزاری همایش تجاری بین دو کشور و همچنین مذاکرات صورت‌گرفته در جهت بهره‌گیری از کریدور‌های مشترک تأکید کرد: ازبکستان همه تلاش خود را برای اجرایی‌شدن توافقات حاصله به‌کار خواهد گرفت.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه و سوریه

به همین قرار، وزیر امور خارجه به منظور ابراز همدردی با دولت و ملت ترکیه و سوریه سفری به این 2 کشور داشت. حسین امیرعبداللهیان بامداد چهارشنبه ۱۷ اسفندماه در رأس هیئتی به منظور اعلام همدردی با دولت و ملت ترکیه در پی زلزله اخیر در این کشور وارد آنکارا شد و اعلام کرد داغ ترکیه را داغ خود می‌دانیم.

مولود چاووش‌اوغلو نیز در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان در آنکارا، از ایران به خاطر حمایت‌هایش بعد از زلزله‌های ویرانگر اخیر در ترکیه تشکر کرد.

وزیر امور خارجه پنجشنبه ۱۸ اسفند نیز به سوریه رفت و در دمشق گفت همچنان دوست روز‌های سخت سوریه خواهیم ماند. امیرعبداللهیان با بشار اسد دیدار کرد. رئیس‌جمهور سوریه در این دیدار از پیام‌ها و مواضع همبستگی و همدردی مقام معظم رهبری و آیت‌الله رئیسی و کمک‌ها و حمایت‌های دولت و ملت ایران از زلزله‌زدگان سوریه تقدیر و تشکر کرد و خطاب به امیرعبداللهیان گفت: سفر امروز شما به مناطق زلزله‌زده نشان داد که حمایت‌های دولت و ملت ایران از سوریه و زلزله‌زدگان سوری تنها یک حمایت مادی نیست، بلکه جنبه‌های قوی معنوی دارد و ارزشمند است.

وزیر امور خارجه همچنین در محل وزارت خارجه سوریه با همتای سوری خود دیدار و گفتگو کرد و در ادامه نیز در نشست خبری مشترک حضور یافت.

توافق ایران و عربستان

در همین زمینه، متعاقب سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به چین و پس از برگزاری 5 دور مذاکرات اولیه ایران با عربستان به میزبانی عراق و عمان، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فی‌مابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد که سرانجام روز جمعه ۱۹ اسفندماه دو کشور توافق کردند که پس از ۷ سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

سفر علی باقری به عمان

به همین ترتیب، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور برگزاری کمیته مشورت‌های سیاسی به مسقط سفر کرده، روز یکشنبه با «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان و همچنین «شیخ خلیفه الحارثی» معاون وزیر خارجه عمان دیدار و گفتگو کرد.

سفر گروسی به تهران

گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز جمعه 12 اسفند وارد تهران شد. وی با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفتگو کرد و سپس دو طرف در نشست خبری مشترک حاضر شدند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در محل وزارت امور خارجه حضور یافت و با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد. وی بعد از آن به دیدار آیت‌الله رئیسی رفت.

در جریان سفر، ایران و آژانس بیانیه مشترکی را صادر کردند که در بخشی از آن آمده است: تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران براساس موافقت‌نامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت.

گروسی: در سفر به تهران درخصوص مسائل عملی به تفاهم رسیدیم

 رافائل گروسی در گفتگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که سفر هفته گذشته‌ام به تهران بسیار مهم بود و طی آن توانستیم درخصوص مسائل و قضایای عملی به تفاهم برسیم.

سفر دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی شانگ‌های به تهران

آیت‌الله رئیسی: ایران برای همکاری با کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های اهمیت زیادی قائل است

همچنین، «ژانگ مینگ»، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی شانگ‌های دوشنبه 15 اسفند به تهران آمد و با آیت‌الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفتگو کرد.

رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این سازمان گفت: عضویت ایران در سازمان شانگ‌های علاوه‌بر تحرک بیشتر در همکاری‌های منطقه‌ای روابط تجاری با کشور‌های عضو را نیز تقویت خواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ایران برای همکاری و تعامل با کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های اهمیت زیادی قائل است، افزود: برخورداری کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های از نیروی انسانی و جمعیت قابل توجه، منابع و ذخایر غنی و گستره جغرافیایی وسیع، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای این سازمان ایجاد کرده تا در مقابله موثر با یک‌جانبه‌گرایی و ایجاد همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی به شکل موثر ایفای نقش کند.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای: ایران می‌تواند عضوی فعال و سازنده در شانگ‌های باشد

«ژانگ مینگ»، دبیرکل سازمان همکاری شانگ‌های نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از روند پیوستن ایران به سازمان شانگ‌های و روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های عضو، بر اهمیت نقش و جایگاه ایران در صلح، ثبات و توسعه منطقه تاکید و از عضویت کشورمان در این سازمان استقبال و ابراز خوشنودی کرد و افزود: پیشنهاد‌های ایران برای ارتقای ساختار سازمان شانگ‌های در دبیرخانه در دست پیگیری است.

ژانگ مینگ گفت: اطمینان داریم ایران با توجه به پیشینه تمدن و تاریخ غنی خود می‌تواند عضوی فعال و سازنده در امر گسترش حوزه عمل و اقتدار سازمان شانگ‌های برای دستیابی به اهداف باشد.

دیدار دبیرکل سازمان شانگ‌های با امیر عبداللهیان

ژانگ مینگ: حضور ایران در شانگ‌های‌ می‌تواند گام مهمی در تحقق اهداف این سازمان باشد

 امیرعبداللهیان نیز روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در دیدار دبیرکل سازمان همکاری شانگ‌های و هیئت همراه، عزم و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای حضور و نقش‌آفرینی فعالانه در سازمان شانگ‌های را مورد اشاره قرار داد و از تلاش‌ها و اقدامات دبیرکل و دبیرخانه سازمان برای تسهیل فرآیند عضویت جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه اظهار کرد: باور داریم که سازمان در ترتیبات امنیتی و اقتصادی بین‌المللی جدید می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و توسعه همکاری‌های اقتصادی به امنیت پایدار کمک خواهد کرد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های فنی، صنعتی، فناوری، گردشگری، فرهنگی و... در اختیار دارد که می‌تواند در راستای تحقق اهداف سازمان آن‌ها را ارائه کند.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای: تجربه ایران در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی می‌تواند برای اعضای سازمان بسیار مفید باشد

ژانگ مینگ نیز در این دیدار گفت: نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگ‌های در مواجهه با روند عضویت کاملاً مشخص بود و تردیدی وجود ندارد که حضور ایران به‌عنوان یکی از کشور‌های قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه و جهان می‌تواند گام مهمی در تحقق اهداف سازمان و توسعه روابط ایران با کشور‌های عضو باشد.

دبیرکل سازمان همکاری شانگ‌های افزود: امیدواریم با آخرین گام عضویت نهایی ایران در اجلاس آینده شورای سران کشور‌های عضو سازمان در اجلاس هند بتوانیم بیش از پیش شاهد نقش‌آفرینی ایران در سازمان و توسعه فعالیت‌ها و روابط فیمابین خصوصاً در موضوعات اقتصادی، فنی، صنعتی، مواصلاتی و انرژی باشیم.

وی افزود: مطمئن هستیم که تجربه ایران در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی می‌تواند برای اعضای سازمان بسیار مفید باشد.

گفتنی است، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی برای شرکت در پنجمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق و رایزنی با مقامات عراقی درباره توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی شامگاه یکشنبه به بغداد رفت.

موفقیت‌های امیدآفرین دولت انقلابی بدون وجود برجام و FATF

با این اوصاف باید گفت؛ رویکرد دولت انقلابی؛ کاربست عقلانیت انقلابی و رویکرد مقتدرانه و فراگیر در سیاست خارجی و ایستادگی بر حقوق ملت، متفاوت است با رویه التماس، وادادگی، تعلیق، اعتماد و اتکاء به غرب در دولت روحانی.

آن زمان که دولتمردان و تیم مذاکره‌کننده دولت قبل در ازای واگذاری امتیازات هسته‌ای نقد، مشتی وعده بدون تضمین گرفتند، نه خسارتی در صورت نقض عهد پیش‌بینی کردند، نه جایگاه معتبر حقوقی برای شکایت در صورت بدعهدی طرف مقابل، از خط قرمز‌ها عبور کردند، منتقدان را که نسبت به رعایت قواعد نگارش توافق و خسارت‌های اعتماد بلاوجه به آمریکا هشدار می‌دادند، به جهنم حوالت دادند، رویکرد توافق به هر قیمت، حفظ توافق به هر قیمت، توجیه عهدشکنی و خباثت دشمن و ادامه اجرای برجام را در پیش گرفتند و تحریم‌های چند برابری جدید دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را به ارمغان آوردند.

رویکرد فشلی که برجام را به عنوان سند طلایی برای آمریکا قرار داد و ترامپ وقتی از آن خارج شد که دولت به موگرینی قول داد در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران از آن خارج نخواهد شد!

افراطیون مدعی اصلاحات 8 سال با گره زدن حیات و ممات کشور به رفع تحریم، ناامیدی را به جامعه تزریق کردند و ضمن معطل گذاشتن ظرفیت‌های رشد و رونق اقتصادی، با سیاست‌های غلط فرصت‌ها را هدر دادند و کشور را دچار عقبگرد ساختند.

آن‌ها با شرطی سازی اقتصاد و بزرگ‌نمایی تحریم، بر ناکارآمدی خود سرپوش گذاشتند، نفس تولید و پیشران‌های اقتصادی را گرفتند و دشمن را به تحریم بیشتر تشویق کردند. شش پله پسرفت در رتبه‌بندی اقتصادی جهان، رکود تورمی بی‌سابقه، تحمیل تورم‌های 700 تا 100 درصدی در بسیاری از اقلام، 8 برابر کردن حجم نقدینگی سرگردان، افزایش چشمگیر ضریب جینی (شکاف طبقاتی)، تحمیل رکود و تورم به اقتصاد از جمله در بخش‌های پیشرانی مثل مسکن و خودرو و کشاورزی و...، وابسته‌تر کردن اقتصاد به درآمد نفتی، حذف سهمیه‌بندی بنزین و وارد کردن خسارت 144 هزار میلیارد تومانی به اقتصاد کشور، حقوق‌های نجومی، زدن چوب حراج به ذخایر طلا و دلار، کاهش شرکای تجاری ایران، کوتاهی در حمایت از تولید و صادرات، اتخاذ سیاست‌های ضد‌شفافیت و مسبب قاچاق (حذف کارت سوخت، ایران‌کد، شبنم و...)، کوتاهی در تأمین و اخذ مالیات از فعالیت‌های غیرمولد و اقشار پردرآمد و پرمصرف، دو برابر شدن تحریم، بر باد دادن فرصت‌های گشایش اقتصادی و... از جمله مصایبی است که مدعیان اصلاحات در 8 سال سوءمدیریت خود بر سر کشور آوردند و راهبردی جز برجام نداشتند.

آن‌ها با چنین کارنامه سیاه و پرخسارتی با گستاخی تداوم همان سیاست‌های آلوده را تجویز می‌کنند، در حالی‌که باید پاسخگوی خسارات سنگین خود به کشور باشند. اما افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی، آزاد سازی سواحل، مهار کرونا، واکسیناسیون عمومی، احیای کارخانه‌های تعطیل شده، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و دستور محدود کردن واردات دارای مشابه داخلی، وصول درآمد‌های نفتی، سفر‌های استانی و رسیدگی از نزدیک به مشکلات مردم و کارگران، اجرای طرح جهش تولید مسکن، مبارزه با فساد و بستن گلوگاه‌های فساد، بازگرداندن تدریجی دلار‌های بلوکه شده، حل مشکل قطع پی‌در‌پی برق، اعطای وام بدون ضامن، تعیین تکلیف اموال مردم در سازمان اموال تملیکی، شفاف‌سازی اطلاعات و آمار از جمله در زمینه تشکیلات بانکی و بدهکاران بزرگ، کوتاه کردن دست برخی رانت‌خواران و نجومی‌بگیران از شرکت‌های بزرگ دولتی، تکمیل درگاه ملی صدور مجوز‌های کسب‌‏وکار و... بدون وجود برجام و FATF از جمله دستاورد‌ها و خدمات چشمگیر و رفتار‌های امیدآفرین دولت انقلابی است.

پایان پیام/ت

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول