اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

ماجدی: باید بهترین‌ها را فراهم کنیم؛ فرقی ندارد ناخدای کشتی تیم ملی کیست/ ۸ یا ۹ بازیکن جوانان در جام جهانی ۲۰۲۶ بازی می‌کنند

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: برای انتخاب سرمربی تیم ملی استراتژی درستی به کار گرفتیم، زیرا انتخاب سرمربی خارجی دو مشکل داشت.

ماجدی: باید بهترین‌ها را فراهم کنیم؛ فرقی ندارد ناخدای کشتی تیم ملی کیست/ ۸ یا ۹ بازیکن جوانان در جام جهانی ۲۰۲۶ بازی می‌کنند

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، سید میرشاد ماجدی در مورد انتخاب امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم ملی که مورد استقبال اکثر کارشناسان و اهالی فوتبال قرار گرفته است، اظهار داشت: ساعت 5 صبح امروز از ازبکستان همراه تیم ملی جوانان به تهران رسیدم. شاید یکی از برنامه‌های فدراسیون فوتبال در سال آینده می‌توانست حضور تیم جوانان در جام جهانی باشد که متأسفانه این موضوع اتفاق نیفتاد. در مورد تیم ملی بزرگسالان باید بگویم فدراسیون استراتژی درستی را در دستورکار خودش قرار داد. برای اینکه برنامه خوبی را بنویسیم و پس از آن سازماندهی خوبی داشته باشیم، نیاز به یک بودجه خوب و کافی داریم.

وی افزود: خیلی از همکاران، کارشناسان و مردم خوب ایران به دنبال این هستند که سرمربی خارجی سرمربی تیم ملی شود. اگر بتوانیم یک مربی تراز اول دنیا را بیاوریم، خودمان هم خوشحال می‌شویم، اما باید دید آیا بودجه پرداخت حقوق وی را داریم و مشکلی برای انتقال پول او در کشور ما اتفاق می‌افتد یا نمی‌افتد. ما اکنون دو مشکل داریم؛ ابتدا نداشتن پول کافی برای انتخاب سرمربی خارجی و دیگری انتقال پول است.

قلعه‌نویی مربی کارکشته‌ای است که به فدراسیون لبیک گفت

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تصریح کرد: به همین دلیل هیات رئیسه فدراسیون به این نتیجه رسید به جای اینکه آینده را به دست تقدیر بسپارد، خودش رقم بزند. بهترین گزینه انتخاب مربی ایرانی بود. امیر قلعه‌نویی نیز همان گونه که از سوابقش ،پیداست کارکشته ترین مربی ایرانی است که به فدراسیون لبیک گفت و از فردا یا چهارشنبه برخی امور دیگر مثل شرایط قراردادی اش با مسئولان ذیربط در فدراسیون فوتبال به انجام خواهد رسید. 

ماجدی در خصوص لزوم حمایت از امیر قلعه‌نویی و اینکه فدراسیون فوتبال باید امکاناتی مانند آنچه که اختیار سرمربی خارجی می‌گذاشت را تحویل این مربی بدهد و مردم، مربیان، رسانه ها و باشگاه ها هم همکاری کنند تا او بتواند این بار را به عنوان یک چالش بزرگ به دوش بکشد و در جام ملت‌ها نتیجه خوبی بگیرد، توضیح داد: در این زمینه دو نگاه وجود دارد؛ اولی، نگاهی است که خودش باید داشته باشد. او بار قبلی که سرمربی تیم ملی شد، برای نخستین بار بود که مربیگری تیم ملی را تجربه می‌کرد و تجربیات فعلی را  نداشت اما اکنون به عنوان یک مربی کاملاً شناخته شده با تجربه و کارکشته باید کارشناسی کند.

فرقی ندارد ناخدای کشتی تیم ملی کیست باید بهترین‌ها را ایجاد کنیم 

وی افزود: افرادی که کنار خودش قرار می‌دهد نیز باید نفراتی باشند که در شرایط حساس به سرمربی و تیم ملی ما کمک کنند. بحث دیگر لجستیک و فراهم کردن امکانات است که فدراسیون فوتبال باید انجام بدهد. نباید کاری به این داشته باشیم که اسم و ملیت مربی چیست. باید برای تیم ملی زحمت بکشیم. آنچه برای X قرار میدهیم باید برای Y هم قرار بدهیم. اگر موفقیت تیم ملی را می‌خواهیم باید بگوییم بودجه اش فلان است و باید چنین کارهایی انجام بدهیم. فرقی ندارد ناخدای این کشتی چه کسی باشد، هر کسی باشد، باید چنین کارهایی برای وی انجام بدهیم. من همکارانم در هیات رئیسه و به ویژه رئیس محترم فدراسیون 
چنین عقیده ای داریم که باید بهترین‌ها را برای تیم ملی به وجود آوریم تا با آرامش حرکت کند. 

افق دید ما باید جام جهانی ۲۰۲۶ باشد 

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: با شناختی که ما از تیم‌های آسیایی در جام جهانی به دست آوردیم کار ایران در جام ملتهای آسیا راحت نخواهد بود. ژاپن ،عربستان استرالیا، کره جنوبی و قطر را در جام جهانی دیدیم. حتی بازی عمان را مقابل بلژیک در مسقط دیدم. همه اینها فوتبالی فراتر از آسیا را نشان می‌دهند لذا باید با عقل و درایت مناسب در جام ملتها شرکت کنیم ولی افق دید خود را جام جهانی ۲۰۲۶ بگذاریم.

قول می‌دهم ۸ یا ۹ بازیکن جوانان در جام جهانی ۲۰۲۶ بازی کنند 

ماجدی ادامه داد: به بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم جوانان هم گفتم که نسل جدیدی را به فوتبال کشور معرفی کردیم و قول می‌دهم در جام جهانی آینده شاید ۸ یا ۹ بازیکن از همین نفراتی که در تیم ملی جوانان بازی کردند، در جام جهانی بازی کنند. در جام جهانی بعدی تعداد تیم‌ها ۴۸ تیم است و در گروه‌های سه تیمی بازی خواهیم کرد. 

وی خاطرنشان کرد: در صورت داشتن استراتژی درست میتوانیم برای اولین بار به جمع ۱۶ تیم برتر صعود کنیم. نکته مهم این است که از همین امروز که قلعه نویی تصمیم گرفته تیمش را بسازد، باید جوان گرایی در برنامه دیده شود.

تجربه‌‌ها یکسان است اما جوانان ما نسبت به شرق آسیایی‌ها تمرکز و اعتماد به نفس ندارند 

 رئیس کمیته جوانان فدراسیون در خصوص ناکامی تیم جوانان در صعود به جام جهانی و اینکه یکی از اشکالات این تیم به کار گرفته نشدن بیشتر بازیکنانش در تیمهای باشگاهی لیگ برتری است توضیح داد: بازی کشورهای دیگر مثلاً دیدار ژاپن و عربستان یا بازی تاجیکستان و کره جنوبی را دیدم. برای تماشای دیدارهای مختلف به استادیوم‌های دیگر رفتم. همه تیم‌ها از لحاظ تجربه یکسان هستند. چیزی که تأثیر و فرق بین تیمهای مختلف می‌گذارد، اعتماد به نفس داشتن بازیکنان و تمرکزی است که متأسفانه بازیکنان ایرانی نسبت به تیم های شرق آسیا ندارند.

هر بازیکنی در جوانان چهره شد و در باشگاه بازی کرد به ما ندادند 

ماجدی در خصوص اینکه آیا تصور نمی‌کند اعتماد به نفس بازیکنان با حضور در مسابقات باشگاهی بیشتر می‌شود، گفت: این میتواند یک موضوع باشد اما تضادی هم به وجود بیاورد. اگر از سرمربی تیم جوانان سوال کنید که آیا دوست دارد بازیکن در باشگاهش بازی کند پاسخ می‌دهد اگر در تیم باشگاهی اش بازی نکند و آن را به ما بدهد بهتر است. هر بازیکنی که برای ما در دیدارهای مقدماتی بازی کرد و از طریق تیم جوانان مطرح شد به شکلی که باشگاهها تصمیم گرفتند به این بازیکن بازی بدهند، دیگر او را به ما 
نمی‌دادند. از این بعد به قضیه نگاه می‌کنم اما همه می‌دانید که یک مسابقه بهتر از ۵۰ تمرین است. 

وی افزود: امین حزباوی را که کاپیتان ایران بود، دو سه روز پس از اعزام تیم با یک بلیت از ترکیه به قطر و از آنجا به ازبکستان آوردیم. در ، ژاپن، کره جنوبی، چین  و ..... چنین اتفاقاتی نمی‌افتد. همه با تیمهای ملی همکاری می‌کنند. 

هنوز برای انتخاب سرمربی امید به جمع‌بندی نرسیده‌اند 

رئیس کمیته جوانان فدراسیون در خصوص اینکه چه زمانی تکلیف سرمربی تیم ملی امید مشخص خواهد شد و آیا قرار است از نفرات تیم جوانان بازیکنانی به تیم امید بیایند، گفت: خوشبختانه همین تیم جوانان باید خردادماه در مسابقات کافا شرکت کند. به همین دلیل باید آنها را حفظ کنیم. در مورد تیم امید هم طبق آخرین جلسه ای که با مهدی تاج داشتم باید بگویم بین فدراسیون و کمیته ملی المپیک باید یک هماهنگی ایجاد شود. زمانی که  در ایران نبودم، رئیس فدراسیون با کمیته المپیک جلساتی داشت اما هنوز به 
جمع بندی نرسیده اند که چه کسی سرمربی باشد.

هنوز درمورد کاشانی به توافق نرسیده‌اند 

ماجدی در مورد اینکه قرار بود حبیب کاشانی مدیر تیم امید باشد، اظهار داشت: من هم اینها را شنیده ام اما هنوز به توافقی نرسیده اند. 

وی در خصوص اینکه آیا ایجاد هماهنگی در مورد تیم امید مقداری طولانی نشده است زیرا امیدهای کشورمان شهریورماه باید مسابقات انتخابی المپیک و مقدماتی آسیا را برگزار کنند، گفت: به این دلیل که بیشتر بازیکنان امید مانند تیم بزرگسالان در لیگ برتر بازی می‌کنند، نمی‌توانیم خارج از فیفادی برایش اردو بگذاریم. به همین دلیل این حرف کاملا درست است و باید مربی انتخاب شود. دست کم می‌تواند آنالیز رقیبان را انجام داده و تیمهای دیگر را بررسی کند.

پس از فیفادی درمورد تیم امید تصمیم می‌گیریم

عضو هیات رئیسه فدراسیون در خصوص اینکه ظاهرا اختلاف نظر طرفین درباره اختیارات حبیب کاشانی است، افزود: از آنجا که خودم در جلسات نبودم اجازه بدهید از صحبت کردن در این مورد خودداری کنم، اما منتظر هستیم با تاج جلسه بگذاریم. در اولین جلسه در این مورد با او صحبت خواهم کرد. البته ظاهرا برای حضور در کنگره فیفا عازم روآندا شده، اما یک تا دو روز دیگر باز می‌گردد. اواخر سال بحث مجمع فدراسیون را هم داریم اما پس از فیفادی بعدی در مورد تیم مدیریتی و فنی امیدها هم تصمیم می‌گیریم.

ماجدی در پاسخ به زمان تقریبی انتخاب مربی تیم امید پاسخ داد: از نظر خودم می‌گویم حداقل باید بعد از ۱۵ فروردین سرمربی، کادر فنی و مدیریتی را اعلام کنند تا بتوانیم برای فیفادی‌های بعدی بازیکنان را در اختیار داشته باشیم.

اسم گزینه‌ها را نگفته‌ایم خودشان را کاندید کرده و رقم قراردادها تغییر می‌کند

وی در خصوص گزینه‌های مدنظر کمیته جوانان برای سرمربیگری تیم امید گفت: ما فقط می‌توانیم گزینه ها را پیشنهاد بدهیم. طبق اساسنامه رئیس فدراسیون در هیات رئیسه اسامی را مطرح می‌کند و اعضای هیات رئیسه نیز موضوع را مصوب می‌کنند. اکنون پیشنهاداتی در ذهن دارم اما اجازه بدهید اسم نبرم. هنوز اسم را نگفته‌ایم، خیلی‌ها خودشان را کاندید کرده و رقم قراردادها تغییر می‌کند. به همین دلیل اجازه بدهید اسم نبریم.

عضو هیات رئیسه فدراسیون درباره آخرین شرایط تیم ملی نوجوانان توضیح داد: این تیم اکنون در اردوی آماده سازی اصفهان است‌. از محمدرضا ساکت به دلیل میزبانی از این تیم تشکر می‌کنم. ۱۰ فروردین قرعه کشی مسابقات نوجوانان آسیا انجام می‌شود و بازیهای این تیم اواسط مرداد و اوایل شهریور در تایلند است. آن مسابقات نیز حکم انتخابی جام جهانی را دارد و تیم ما در سید ۳ حاضر است.

ماجدی در خصوص شرایط تیم ملی نونهالان گفت: اصغر مازیار را به عنوان سرمربی تیم نونهالان انتخاب کردیم. این تیم ۱۵ روز پس از تشکیل در مسابقات کافا رتبه خوب دوم را به دست آورد. بزرگترین و بهترین کاری که انجام دادیم این بود که در رده سنی جوانان ۹۵۰۰ نفر، در نوجوانان ۱۱ هزار و ۵۲۳ بازیکن و در نونهالان بیش از ۳۵۰۰ بازیکن را دیده‌ایم. از همکارانم در کمیته جوانان، روسای هیات فوتبال استانها و استعدادیابهای عزیزمان تشکر میکنم که همکاری کردند تا این اتفاق خوب بیفتد. هرچند باید برای رده جوانان و نوجوانان ۵۰ بازیکن را ثبت و به AFC اعلام کنیم اما اطمینان داشته باشید در کنار آنها دست کم ۱۵۰ بازیکن شناسایی شده دیگر را داریم که می‌توانند در تیم ملی حضور داشته باشند.

وی درخصوص اینکه آیا در کشورهای دیگر استعدادیابی برعهده فدراسیون‌ها است‌ یا باشگاه‌ها، اظهار داشت:  تقریبا یک ماه قبل عنوان ارزیاب از طرف AFC برای بررسی آکادمی‌های ازبکستان و نمره دادن به آن‌ها که باید درجه بندی طلا. نقره و برنز بگیرند به این کشور رفتم. در ازبکستان ۲۰ آکادمی وجود دارد اما به این دلیل که این کشور ۱۴ استان دارد، فدراسیونش با هماهنگی دولت به هر آکادمی سالانه ۵۰۰ هزار دلار پول می‌دهد‌. ۶ آکادمی هم مربوط به ۶ تیم لیگ برتر است.

عضو هیات رئیسه فدراسیون افزود: آکادمی‌های آن‌ها چیزی نیست که ما در تهران یا شهرهای دیگر می‌بینیم. آنجا ۱۵۲ یا ۱۵۴ بچه می‌خوابند، درس می‌خوانند و اصلا زندگی کرده و فوتبال هم بازی می‌کنند. ازبکستان حدود ۲ سال است این کار را لز درجه برنز شروع کرد. تیم ملی جوانان این کشور به جام جهانی رفت‌. این برنامه ریزی ها را انجام داده و همه آکادمی‌هایشان ارزیابی می شوند. پول هم به آن‌ها داده می‌شود. هر کدام از این آکادمی‌ها ۲ زمین چمن طبیعی و مصنوعی، استخر، سونا، جکوزی، اتاق‌های خواب ۲ و ۳ نفره و..... دارند‌. از لحاظ امکانات این کشور خیلی پیشرفت کرده است.

ماجدی افزود: قول می‌دهم اگر یک پنجم بودجه ازبکستان در کمیته جوانان در اختیار ما باشد، شک نکنید تمام تیم‌های ما هر سال در جام جهانی شرکت خواهند کرد. ما در بحث نیروی انسانی حرف اول را در آسیا می‌زنیم و بی نظیر هستیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول