اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

اربابی: دخل و تصرفی در انتخاب و اعزام داوران نداریم/باید به جوانان فرصت دهیم

رییس کمیته داوران فدراسیون تکواندو گفت: در انتخاب داوران از سوی فدراسیون جهانی، هیچ دخل و تصرفی نداریم.

اربابی: دخل و تصرفی در انتخاب و اعزام داوران نداریم/باید به جوانان فرصت دهیم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، نشست خبری هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو و شهرام اربابی رئیس کمیته داوران صبح امروز سه شنبه ۲۳ اسفندماه در محل فدراسیون برگزار شد، هادی ساعی در ابتدای صحبت های خود اظهار داشت: اصحاب رسانه همیشه کنار ما بوده اند و همیشه زحمات زیادی کشیده اند. تکواندو سال ۱۴۰۱ سال پرکاری داشت. تمام مسابقاتی که بخاطر کرونا به تعویق افتاده بود، تمام آن مسابقات پشت هم برگزار شد و برای همین سال سختی را داشتیم.

شهرام اربابی رئیس کمیته داوران در ابتدای صحبت های خود، اظهار داشت: سه مولفه اصلی در تمام مسابقات ، بازیکن، کوچ و داور است که داوران نقش پررنگی دارد. سیستم جدید می گوید داوران ما به همه امور آگاه باشند و بتوانند به درستی قضاوت کنند. تکواندو از نظر فنی رو به افول بود و دیگر تماشاگرپسند نبود، یکی از فاکتورهای مهم برای حضور در المپیک تعداد تماشاگران است که خانواده تکواندو متوجه شد تعداد تماشاگران کاهش پیدا کرده و به همین خاطر فدراسیون جهانی سیستم داوری را تغییر داد. نحو مسابقات به صورت سه راندی شد که داوران هم باید به این سیستم آشنایی پیدا کنند. 

وی در ادامه افزود: طی دو سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا همه مسابقات تعطیل شد و باعث شده بود داوران دچار افت فنی شوند. باید داوران را به لحاظ فنی ارتقا می‌دادیم که خدا را شکر در سال ۱۴۰۱ این کار را انجام دادیم. به طور کلی ما ۸ هزار داور داریم، برنامه‌ریزی برای این تعداد داور راحت نیست، اما تلاش کردیم شرایط را برای آنها فراهم کنیم. اعزام‌های بین‌المللی داشتیم؛ ۲۹ داور اعزام شدند. به داوران آموزش دادیم که چطور می‌توانید از یک کشور برای خودتان دعوت‌نامه بگیرید، این آموزش را به داوران دادیم و خدا را شکر داورانی از شهرستان‌ها این فرصت را پیدا کنند. 

رئیس کمیته داوران در پاسخ به خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه انتقادهایی به کمیته داوران وارد است، مبنی بر اینکه اعزام های داپران عدالت محور نیست، نظر شما چیست؟ گفت: رئیس کمیته داوران باید همیشه همراه تیم ملی باشد و در همه مسابقات قضاوت کند. این انتقادها در مورد ریاست کمیته داوران درست نیست. در دوره جدید به این نتیجه رسیدیم که اگر کمیته اتحادیه آسیا دو نفر را انتخاب کند که یکی‌از آنها رئیس کمیته داوران است، به همین خاطر ما تلاش می‌کنیم سهمیه را افزایش دهیم. اگر برای ۵ و ۶ مسابقه در آسیا من را دعوت کنند و من نروم این شائبه ایجاد می‌شود که من قصد همکاری ندارم. به همین خاطر هم من و هم داوران را باید ارتقا پیدا کنند.

وی در ادامه گفت: سیستم داوری تغییر کرد و می‌طلبید افراد جوانتر و چالاک‌تر به میدان بیایند، اما این به معنی این نیست که داوران پیشکسوت را فراموش کردیم. ما دو هدف‌گذاری برای سال ۲۰۲۴ داریم که میانگین سنی داوری را به سن ۴۰ سال کاهش دهیم؛ برخی متاسفانه نتوانستند از این موضوع برداشت درستی داشته باشند. داوران پیشکسوت ما در تمامی ابعاد تکواندو فعالیت می‌کنند. تکواندو قائم به شخص نیست و افراد در کنار ما هستند بنابراین افرادی مثل مهدوی به‌ عنوان ناظر فنی در کنار ما هست. ما باید به جوانان فرصت دهیم تا جوانپروری کنیم

وی در پاسخ به این سوال که انتقادهایی به نحو اعزام داوران به مسابقات وجود دارد و عدالت محور نیست، گفت: کمیته داوران هیچ نقشی در اعزام داوران به مسابقات بین‌المللی ندارد؛ اتحادیه آسیا هر سال ۱۵ اسم داور از ما می‌گیرد و خودش انتخاب می‌کند. ما در انتخاب ۱۵ داور دخیل هستیم، اما در نهایت اتحادیه آسیا نفرات را انتخاب می‌کند، اما در انتخاب داوران از سوی فدراسیون جهانی ما هیچ دخل و تصرفی نداریم و براساس رنکینگ انتخاب می‌شوند. ما به داوران آموزش دادیم که بتوانند چطور دعوت‌نامه بگیرند. هر داوری هم بتواند ویزا بگیرد کمیته داوران هر زمان نیاز به کمک داشته باشند آنها را حمایت می‌کند.

وی در مورد انتخاب داور برای المپیک، عنوان کرد: پروسه انتخاب داور برای المپیک کاملا متفاوت است و به خیلی عوامل بستگی دارد، در ۲۰۲۰ توکیو هیچ داوری جزو ۶۰ نفر انتخاب نشد، اما این دوره اتفاق افتاد. من و خانم باقری به لیست ۶۰ داور برتر دعوت شدیم که در نهایت پس از قضاوت در مسابقات مهم ۲۶ نفر برای المپیک انتخاب می‌شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول