اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نقش جهان آماده استقبال از بهار جان‌ها و طبیعت/ سوغاتی‌های اصفهان از گز و پولک تا صنایع دستی

بهار جان‌ها و طبیعت نزدیک است، در هر گوشه و کناری از سرزمین چهار فصل ایران، مردم در حال تدارک دیدن اسباب آسایش مسافران نوروزی هستند. گردشگران آماده‌اند که در بزرگترین دید و بازدید دنیا شرکت کنند؛ در این میان اصفهان خود را آماده میزبانی از مسافران نوروزی و ماه مبارک رمضان کرده است.

نقش جهان آماده استقبال از بهار جان‌ها و طبیعت/ سوغاتی‌های اصفهان از گز و پولک تا صنایع دستی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دوباره درختان شکوفه زده‌ و جوان شده‌اند. باز هم پرندگان در سراسر ایران نغمه‌سرایی می‌کنند. بهار نزدیک است و سال ۱۴۰۱ را با تمام اتفاقات خوب و بدش به دفترچه خاطرات قدیمی می‌سپارد. سالی جدید که شهر به شهر و روستا به روستای ایران خود را برای آن آماده کرده‌اند و می‌خواهند جشنی به بزرگی یک سال در آن برپا کنند. مهمانانی که از سراسر کشور، شهرهای گردشگرپذیری چون مشهد، اصفهان و شیراز را انتخاب می‌کنند.

در هر گوشه و کناری از سرزمین چهار فصل ایران، مردم استان‌ها در حال تدارک دیدن اسباب آسایش مسافران نوروزی هستند، گردشگرانی که با سفرهای خود می‌توانند شادی و رونق را به مناطق مختلف هدیه دهند و در بزرگترین دید و بازدید دنیا شرکت کنند. بنابراین امسال همچون سال‌های گذشته مردم شهرهای مختلفی همچون اصفهان، شهرشان را برای میزبانی از گردشگران آذین بسته‌اند.

 

 

اصفهان مهد هنر و صنایع دستی در مرکز ایران

اصفهان، نصف جهان مهد هنر و صنایع دستی در مرکز ایران است؛ شهری که مردمان آن در قرن‌های گذشته با خلاقیت و هوش فراوان، وسایل مورد نیاز زندگی را با دستان و هنر خود ساخته‌اند. این شهر با قدمتی طولانی و برخورداری از بیشترین آثار هنری، تاریخی، معماری و صنایع دستی به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده صنایع دستی در ایران شناخته می‌شود و بازارهای آن در بیشتر مواقع سال پر از مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی است که صنایع دستی این شهر را به‌عنوان سوغات برای عزیزان خود یا برای یادگاری خریداری می‌کنند. 

صنایع دستی اصفهان شامل محصولات پارچه‌ای، ظروف تزیینی، تابلو، صفحه شطرنج، میناکاری و خاتم کاری می‌شود و دست شما در این شهر برای انتخاب سوغاتی باز است. در سفر به این شهر پس از بازدید از دیدنی‌های اصفهان سری به بازار و فروشگاه‌های متعدد شهر بزنید و خود را در میان صنایع دستی زیبا و خیره‌کننده‌ای چون خاتم‌کاری، میناکاری، منبت‌کاری، مسگری، فیروزه‌کوبی، قلمکاری و صدها محصول دیگر غرق کنید.

سوغات صنایع دستی اصفهان چون قلم‌زنی و مینا کاری بی اندازه در دنیا مشهور است، صادرات این هنر بسیار بالا است از طرف دیگر سوغات خوردنی اصفهان چون گز و پولکی در هیچ جای ایران دیده نمی‌شود و مثل ندارد.

سوغات نوروزی محرک چرخ اقتصاد

علاوه بر آثار، بناها و موقعیت‌های خاص اسلامی-تاریخی هر کدام از شهرها برای جذب گردشگران، اغلب روستاییان و عشایر هنرهای خود را در قالب سوغات‌های خوراکی یا صنایع دستی به گردشگران عرضه می‌کنند. سوغاتی‌هایی که گرداننده چرخ اقتصادی مناطق مختلف هستند. صنایع دستی اصفهان شامل قلم‌زنی، میناکاری، خاتم، منبت‌کاری، مسگری، فیروزه‌کوبی و قلمکاری می‌شوند و شیرینی‌‌هایی همچون گز، سوهان و پولکی نیز از سوغاتی‌های محبوب اصفهان است. کارشناسان معتقدند هستند که هر کدام از گردشگران که پا به مناطق روستایی و عشایری استان‌ها می‌گذارند، از سوغاتی‌های بومی مناطق خرید کنند، می‌توانند چرخ اقتصاد شهری و روستایی را به حرکت درآورند و رونق را به آن مناطق هدیه دهند.

 

گز اصفهان

معروف‌ترین سوغات اصفهان بدون شک گز است. قدمت این سوغاتی به ۴۵۰ سال قبل بر می‌گردد و ریشه در زمان صفویان دارد. قبل‌ها برای تهیه این سوغاتی از شهد و عصاره درختچه‌ای به اسم انگبین استفاده می‌کردند، ولی اکنون گز از، گلاب، شکر، سفیده تخم مرغ، انواع مغزها و خلال بیدمشک تهیه می‌شود. شیر خشت عسل و انگبین علفی نیز بسته به مرغوبیت در گز استفاده می‌شود.

حالا که صحبت از گز اصفهان به میان است باید به شما بگوییم که شما وقتی می‌خواهید گز بخرید با انواع مختلفی از گز روبرو هستید که در ادامه به طور کوتاه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

گز لقمه‌ای: گز لقمه ای از رایج‌ترین نوع گز در اصفهان است. اندازه این گزها نسبت به دیگر گزها کوچک‌تر است.

گز آردی: گز آردی یکی از انواع عجیب گز است. این گز به واسطه حضور آرد روی آن، آنقدرها شیرین نیست. دلیل اینکه آرد روی گز می‌ریزند به خاطر افزایش ماندگاری گز است. خوردن گز آردی دردسرهای خود را دارد علاوه بر احتمال آردی شدن این گز نسبت به سایر گزها سفت تر بوده و راحت خورده نمی‌شود.

 

گز سکه‌ای و برشی: گز سکه‌ای و برشی نوعی گز هستند که در بازار کمتر می‌توانید آن‌ها را ببینید. این نوع گز بسیار شبیه آردی هستند ولی اندازه آن‌ها کوچک‌تر است و در آن مغز بسیار زیاد است.

 

 

پولکی اصفهان

پولکی بعد از گز مشهورترین سوغات اصفهان است. خوشبختانه پولکی مثل گز ساختار پیچیده‌ای ندارد و در دسته آب نبات‌ها قرار می‌گیرد. پولکی در طعم های مختلفی چون، زعفرانی، لیمو عمانی، پسته‌ای، عسلی و حتی کاکائوی و نعنایی نیز عرضه می‌شود. اینکه کدام طعم را برای سوغاتی بردن از اصفهان انتخاب می‌کنید دست شماست. نکته‌ای که در مورد پولکی باید بدانید این است مردم اصفهان خود از مصرف‌کنندگان درجه یک پولکی هستند. بدون شک پولک و گز ۲ سوغاتی برجسته اصفهان هستند.

 

شیرینی کرکی

شیرینی کرکی از آن دسته شیرینی‌هایی است که اگر یک بار آن را امتحان کنید، عاشقش می‌شوید. این شیرینی معروف که از جمله سوغات اصفهان به شمار می‌رود، بافت نرم و طعم بی‌نظیری دارد. شیرینی پرطرفدار کرکی در سه طعم وانیلی، زعفرانی و شکلاتی وجود دارد و همراه با چای بسیار می‌چسبد.

 

سوهان عسلی

سوهان عسلی اصفهان از آن جمله سوغاتی‌هایی است که دوست ندارید تمام شود. این خوراکی خوشمزه و جذاب از عسل، کره، شکر، خلال پسته و بادام، گلاب و زعفران تهیه می‌شود و یک شیرینی بسیار مقوی است. سوهان عسلی به شکل ورقه‌ای یا برش خورده وجود دارد و می‌توانید آن را همراه با چای نوش جان کنید و از طعم فوق‌العاده‌اش لذت ببرید.

 

نبات

یکی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های شهر اصفهان نبات است. برخلاف آنکه عده زیادی فکر می‌کنند نبات سوغات مخصوص مشهد است، اما این خوراکی خوشمزه را می‌توانید به عنوان سوغات اصفهان هم تهیه کنید. نبات اصفهان در انواع مختلف زعفرانی، نعنایی،دارچینی، زیره، آویشن و لیمویی وجود دارد که می‌توانید آن را با توجه به ذائقه و سلیقه‌تان تهیه کنید.

 

مسافران نوروزی به فرهنگ و آداب و رسوم میزبان توجه کنند

در این بین که میزبانان با تمام توان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی هستند، مسافران نوروزی هم باید چند نکته را در نظر بگیرند. نکاتی که شامل توجه به فرهنگ،‌ آداب و رسوم و حفظ محیط زیست می‌شود.

علاوه بر خرید سوغاتی که کمک بزرگی به اقتصاد مناطق گردشگری می‌کند، شناخت و احترام به انواع قومیت‌های ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین با توجه به اینکه معمولا جمعیتی بیش از ظرفیت طبیعی استان‌ها به مناطق گردشگری در نوروز ورود می‌کنند؛ کمک به حفظ آثار، بناهای تاریخی و آتش روشن نکردن و زباله نریختن در محیط زیست هم از اهمیت بالایی برخوردار است. هر ساله به واسطه آسیب‌هایی که گردشگران برای حک نام خود به روی آثار و بناهای تاریخی وارد می‌کنند،‌ میراث فرهنگی موظف است هزینه‌های زیادی را در راستای ترمیم بناها پرداخت کند. همچنین اغلب در پارک‌ها و سواحل گردشگری هم به دلیل ورود حجم انبوهی از زباله، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پوشش‌های گیاهی و منابع آبی وارد می‌شود.

نوروز زمانی برای شناخت تمام اقوام ایرانی و احترام به فرهنگ، آداب و رسوم یکدیگر و همچنین کوشش برای حفظ هرچه بهتر محیط‌زیست استان‌ها است.

 

همزمانی نوروز ۱۴۰۲ و ماه رمضان و لزوم حفظ حرمت‌ها

همزمانی نوروز و ماه مبارک رمضان از سال ۱۴۰۲ به مدت سه سال ادامه خواهد داشت و تجربه بدیعی را برای روزه‌داران و حتی مسافران نوروزی رقم خواهد زد. اما همزمانی این دو مناسبت نیازمند مدیریت بسیار منضبطی است که هم بتواند ارزش‌ها و حرمت معنوی ماه مبارک رمضان را حفظ کند و هم بتواند آسایش مسافران نوروزی را در شهرهایی که مقصد گردشگران هستند به خوبی حفظ کند.

ماه رمضان در بسیای از کشورهای اسلامی، بزرگترین عید و مراسم شادی آن‌هاست. به گونه‌ای که تمام شهر آذین‌بندی شده و تمام برنامه‌ها در حول محور ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

تقارن ماه رمضان با نوروز ۱۴۰۲ حالا بهانه و فرصت بسیار مغتنم و مناسبی است که تقارن این دو بهار در کشور از سوی دستگاه‌های مختلف بسیار باشکوه‌تر، بهتر و بزرگتر از سال‌های قبل برگزار شود و مردم مسلمان ایران در سال ۱۴۰۲ همزمان به استقبال دو بهار بروند.

لازم است شادابی و نشاط اجتماعی، توسعه گردشگری و شکوفایی ظرفیت‌های اجتماعی و اقتصاد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی استان در دستور کار مدیران باشد تا سفری شاد و ایمن برای میهمانان و مسافران رقم بخورد.

**گزارش از مرضیه علی‌عسگری

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول