اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

حجت‌الاسلام دسمی: چرا دَرِ مساجد 20 ساعت در روز بسته است؟

تولیت مدارس علمیه بقیة‌الله گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «مسجد یک تفرجگاه معنوی است» و اینکه «نشستن در مسجد برای من گواراتر از نشستن در بهشت است»، مسجد باید اینطور باشد. بعد جای تأسف است که درِ برخی مساجد ما حدود ۲۰ ساعت بسته است.

حجت‌الاسلام دسمی: چرا دَرِ مساجد 20 ساعت در روز بسته است؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سعید دسمی تولیت مدارس علمیه بقیة‌الله در برنامه «بدون توقف» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه برخی مساجد رسالت خودشان را فراتر از منطقه و محله خود می‌دانند، یادآور شد: امروز مساجدی داریم که به لحاظ الگویی و مدلی، کارکردها و ثمراتی دارند که حتی از مسلمانان خارج از کشور هم برای الگوبردای به این مساجد می‌آیند، این مساجد هم در تهران هستند و هم در شهرستان‌ها.

اثربخشی هر مسجدی که افق و قابلیت خودش را بالاتر می‌برد، بیشتر است

وی ادامه داد: ما داریم گروه‌ها و افرادی که عمدتاً از کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند مثلاً مسجد الگویی می‌خواهیم برای افراد متمول که تأثیرگذار هم باشد که ما چنین مساجدی در مناطقی از شمال تهران داریم، یا مثلاً مسجدی در محله فقیر که اثرات و فعالیت‌های خاصی داشته باشد که ما چنین مساجدی هم زیاد داریم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ما مساجد بسیاری داریم که  رسالت خودشان را تمدن‌سازی و جامعه‌سازی می‌دانند، گفت: همه این‌ها بستگی دارد به همت و فکر آن امام جماعت و تیمی که با او کار می‌کنند و مجموعه‌ای که با یکدیگر هم‌عهد شدند، و اتفاق خجسته اینجاست که هر مسجدی که افق و قابلیت خودش را بالاتر می‌برد، در دیگر سطوح نیز رشد می‌کند و اثربخشی‌اش در باقی ارکان هم بالاتر می‌رود.

مساجد باید مثل حرم‌ها در اغلب ساعات باز باشد

دسمی در پاسخ به این سؤال که چرا اغلب مساجد فقط برای اقامه نماز باز هستند و در باقی ساعات فعالیت خاصی ندارند، یادآور شد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «مسجد یک تفرجگاه معنوی است» و دیگر اینکه «نشستن در مسجد برای من گواراتر از نشستن در بهشت است»، مسجد باید اینطور باشد، بعد جای تأسف است که درِ برخی مساجد ما حدود ۲۰ ساعت بسته است و فقط برای اقامه نماز آن را باز می‌کنند. این یک ایراد بزرگ است، مساجد باید مثل حرم‌ها در اغلب ساعات باز باشد و اگر چنین تصمیمی گرفته شود بسیار عالی است.

وی در مورد شرح وظائف خادمین مسجد و نقش آنها در مساجد نیز توضیح داد: تصمیمی که در مورد شرایط خادمان است توسط هیأت امنا گرفته شده، شرح وظائف هم مهم است، اگر قرار باشد ساعت‌های بیشتری  درِ مسجد باز باشد، این تصمیم هیأت امناست و ربطی به خود خادم ندارد، چون اغلب این دوستان تابع سازمان بالادستی خود هستند. اگر هم متولی پیدا شود که بگوید من هزینه‌ها را تأمین می‌کنم به شرطی که در مسجد همیشه باز باشد هیچ نهادی قطعاً مخالف مردمی شدن این مسئله نیست و  قطعا نهادها هم استقبال می‌کنند.

کمتر امام جماعتی داریم که شاغل نباشد

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه ما کمتر امام جماعتی داریم که تنها شغلش امام جماعتی باشد، تصریح کرد: این از یک جهتی آفت است و از طرفی برخی مشاغل این روحانیون با امور مسجد قابل جمع هستند، اما اگر به یک جایی برسیم که کارکرد مسجد یک کارکرد تمام وقت باشد، یعنی همه امور عبادی، فرهنگی، اجتماعی،علمی و جهادی را مثل یک سازمان پویا و فعال انجام دهد، آن موقع قطعا باید امام جماعت و خادم تنها یک شغل داشته باشند و حقوق مکفی هم برای تأمین هزینه‌های زندگی دریافت کنند.

وی در پایان گفت: البته این یک الگوی مطلوب است، یعنی اگر ما به این سمت برویم که هم کارکردهای مسجد را توسعه دهیم و هم یک فردی پای همه اتفاقات بایستد، آن وقت موضوع مسجد را یک موضوع دوم و سوم نمی‌بینیم بلکه مسجد به عنوان یک مجموعه فعالِ پویایِ زنده در محل دیده می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول