اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ کجا بریم؟ | شهرضا؛ دیاری تاریخی در دل ایران/ سفال، تحفه‌ای برای مسافران نوروزی

قرار گرفتن شهرضا در شاهراه شمال به جنوب کشور سبب شده هر ساله در ایام نوروز مسافرانی که مقصدشان شمال و یا جنوب باشد از این شهر عبور کنند و روز و شبی را در این شهر سپری کنند، در این گزارش به منظور آشنایی مسافران به مکان‌های دیدنی و تاریخی و تفریحی و سوغات شهرضا پرداخته شده است.

تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ کجا بریم؟ | شهرضا؛ دیاری تاریخی در دل ایران/ سفال، تحفه‌ای برای مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، در ایران شهری زیبا با قدمتی سه هزار ساله قرار دارد که از بدو ورود به آن جاذبه‌های گردشگری، معماری شگفت‌انگیز، اماکن باستانی، آثار تاریخی، بازارها، مساجد و چشمه‌های طبیعی‌اش شما را مبهوت خود خواهد کرد. شهرستان شهرضا، شهر تاریخی و با اصالت ایران در جنوب غربی استان اصفهان واقع شده است؛ اما آنچه این شهر همیشه بدان مشهور است، انارهای دانه یاقوتی، ظروف سفالی و مجسمه‌های سرامیکی آن هستند. اشیا و ظروف سفالی با رنگ‌های آبی فیروزه‌ای آن به‌قدری متعدد و متنوع است که بی‌اغراق شهر ملی سفال ایران لقبی شایسته و برازنده برای این شهر است. سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی شهرضا تنها به ظروف سفالی و انارهای آن محدود نمی‌شود، قالی‌های دستباف، گیوه‌دوزی، ظروف مسی، انگور، بادام نیز جزو سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شوند که در سفرتان به شهرضا می‌توانید با خود ارمغانی به یادگار بیاورید.

شهرضا از شمال به اصفهان، از غرب به شهرستان سمیرم، از شرق به شهرستان جرقویه و استان یزد، از جنوب شرقی به استان فارس، از جنوب به شهرستان سمیرم و از جنوب غربی به استان چهار محال و بختیاری منتهی می‌شود.

 

قرار گرفتن شهرضا در شاهراه شمال به جنوب کشور سبب شده هر ساله در ایام نوروز مسافرانی که مقصدشان شمال و یا جنوب باشد از این شهر عبور کنند و روز و شبی را در این شهر سپری کنند، در این گزارش به منظور آشنایی مسافران به مکان‌های دیدنی و تاریخی و تفریحی و سوغات شهرضا پرداخته شده است.

آشنایی با سوغات و صنایع‌ دستی شهرضا

سوغاتی خریدن و آوردن ارمغانی از سفر برای خود یا عزیزان یکی‌ از آداب زیبای سفر است. شهرستان شهرضا نیز به‌واسطه قدمت دیرینه و آداب‌ورسوم و فرهنگ غنی‌اش از سوغاتی‌های متنوعی برخوردار است. از خوراکی‌های خوشمزه باغ‌های این شهرستان گرفته تا صنایع‌دستی متنوع و جذاب که به دست هنرمندان این دیار به زیبایی هرچه تمام ساخته شده‌اند را می‌توان از سوغاتی‌های شهرضا برشمرد. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین صنایع‌دستی و سوغات این شهر خواهیم پرداخت.

معرفی صنایع دستی شهرضا

شهرضا یکی از شهرهای تاریخی و با اصالت ایران به شمار می‌رود. این شهرستان به‌واسطه قدمت دورودرازش از صنایع دستی و منسوجات زیبا و با اصالتی نیز برخوردار است. صنایع دستی این شهرستان بسیار متنوع و دارای شهرت جهانی است و علاوه‌بر جنبه‌های هنری در توسعه اقتصادی این شهرستان نیز اهمیت و سهم به سزایی دارد.

 

شهرضا یکی از مراکز صادرکننده قالی‌های دستباف در ایران است. قالی‌های این شهرستان از نظر زیبایی، کیفیت و رنگ شهره عام و خاص هستند. طرح و نقش به کار رفته در بافت این قالی‌ها نیز بسیار متنوع و دیدنی است و عموماً از طرح‌های گلپری، لچک، گلدانی، سولاری، ترنج، ترنج بوته و افشان در بافت این فرش‌ها استفاده می‌کنند. معمولاً قالی‌های شهرضا به نسبت بافت متراکم‌تر و دارای پرزهای بلندی هستند و رنگ‌های درخشان و زنده‌ای دارند. رنگ متن و حاشیه فرش‌ها نیز دارای تضاد رنگی و عموما دارای رنگ سفید در مقابل قرمز و رنگ آبی آسمانی در مقابل آبی سرمه‌ای هستند.

 

سفالگری

سفالگری یکی از ارزنده‌ترین و شناخته‌شده‌ترین صنایع دستی شهرضا محسوب می‌شود. به‌طوریکه این منطقه به شهر ملی سفال ایران مشهور است. سفال‌سازی در این شهرستان قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و هم‌اکنون نیز سفال‌های این منطقه در فهرست آثار فرهنگی ایران نیز به ثبت رسیده است و برای انتقال به نسل‌های آینده به‌عنوان میراث فرهنگی و ناملموس نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

سفال‌های شهرضا دارای نقش‌ها و طرح‌های متنوعی هستند و در تولید آن‌ها از خاک سفید پخت و خاک رس استفاده می‌شود. رنگ و لعاب لاجوردی و سفال‌های این شهرستان نیز به جهت آبی-سبز بودن و ساخت طبیعی آن‌ها که از ترکیب انگوب روی کایوان به دست می‌آید، بسیار خاص است. همین رنگ آبی فیروزه‌ای از ویژگی‌های برجسته سفال‌های این منطقه به شمار می‌رود که آن را از سفال‌های دیگر مناطق کشور متمایز میکند. کوزه‌های سفالی، مجسمه‌ها، گلدان‌ها و غیره از محصولات منحصربه‌فرد این هنر زیبا هستند که در جای‌جای بازارهای شهرضا به چشم می‌خورند.

 

گیوه‌‌دوزی

صنایع دستی شهرضا بسیار متنوع هستند. گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی نیز یکی از مشهورترین مصنوعات دستی این شهر محسوب می‌شوند که قدمت آن در ایران به هزار سال پیش بازمی‌گردد. گیوه نوعی پاپوش سنتی بسیار سبک و بادوام است که با استفاده از نخ قالی یا نخ ابریشم به صورت کاملاً دستی توسط هنرمندان این منطقه ساخته می‌شود. گیوه معمولاً از پارچه، پلاستیک و چرم درست می‌شود و برای پیاده‌روی‌های طولانی مدت مناسب است.

 

مس‌گری

در میان سوغاتی‌ها و صنایع دستی متنوع شهرضا ظروف و کالاهای متنوع و باکیفیت مسی، توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب می‌کند. پیشینه مس‌گری در شهرضا که از صنایع کهن و پرآوازه این شهر به شمار می‌رود، به بیش از صد سال پیش برمی‌گردد. ظروف و اشیای مسی همچون تاس، دیزی، سینی، گلدان، پارچ و هشت تکه را که هرکدام توسط دستان توانمند مردمان این دیار به زیبایی ساخته می‌شوند را می‌توانید در سفرتان به این شهر در بازارهای آن ببینید.

آثار تاریخی 

از آثار تاریخی این شهرستان می‌توان به امامزاده شاهرضا(ع)، بازار شهر، بقعه سیده خاتون، بقعه امامزاده شاه سید علی اکبر(ع)، قدمگاه خواجه خضر، زیارتگاه، مسجد نو، مسجد خان، کاروانسراهای مهیار، ملک و امین‌آباد اشاره کرد.

 

امامزاده شاهرضا

از جمله آثار دیدنی این شهر امامزاده شاهرضا است. گفته می‌شود، شاهرضا در زمان امام رضا(ع) از دست مأموران حکومت وقت گریخت و به کوه این شهر پناه برد، مأموران او را در غاری در آن کوه کشتند و سرش را برای حاکم اصفهان بردند.

امامزاده شاهرضا(ع) محلی بسیار مناسب برای گردشگران است که ضمن زیارت این امامزاده واجب‌التعظیم از بازار سفال شهرضا نیز در کنار آن دیدن کنند؛ این امامزاده دارای اتاق‌ها و سوئیت‌هایی برای اسکان مسافران است.

 

بازار تاریخی شهرضا

بازار بزرگ شهرضا با مساحتی در حدود ۹۹ هزار و ۷۰۵ متر مربع و بیش از ۸۰۰ متر دالان سرپوشیده و ۹ دهنه ورودی در چهار خیابان اصلی شهر، چندین اثر تاریخی مستقل از جمله مسجد جامع، شبستان مسجد جامع، کاروانسراهای تاریخی، تیمچه‌ها، سراهای تاریخی، سقاخانه‌ها، نمازخانه‌ها را در خود جای داده و خود نیز درست در مرکز شهر شهرضا واقع است.

وجود کاروانسراها و تیمچه‌های متعدد اعم از سرپوشیده و باز، سقاخانه‌ها و نمازخانه‌ها و مساجد متعدد در محدوده بازار شهرضا که قدمت‌شان به روزگار سلاطین قاجار باز می‌گردد، خبر از رونق و شکوفایی این بازار دارد.

 

مسجد جامع شهرضا

این مسجد از آثار مربوط به عهد سلجوقیان در ابتدای بازار شهرضا واقع شده، دارای گنبدی مرتفع و یک مناره است که از آجر ساده درست شده است. در مورد تاریخ بنای مسجد بر لوحه‌ای چنین آمده: بر دالان مسجد جامع، بر یک لوحه سنگی، وقف نامه‌ای موجود است که مقداری از آب و ملک صحرای موغان شهرضا را وقف مسجد کرده است.

در کنار محله حصورآباد شهرضا، مکانی به نام شاه بویه معروف است. شاه بویه تا سال ۱۳۱۷ شمسی دارای گنبد رفیع آجری بـوده که در این سال بـدون توجـه به اهمیت آن از نظر تاریخـی و معماری خراب می‌شود. شاه بویه یکی از شاهزادگان مظفری است که در سال ۷۹۵ هجری قمری به دست امیر تیمور کشته شده است. در سال‌های اخیر شاه بویه دوباره وقف شده است.

 

کاروانسراهای مهیار و امین‌آباد

 این کاروانسرا یکی از بهترین کاروانسراهای ایران است و زمان ساخت آن به دوره شاه اسماعیل صفوی باز می‌گردد.

قدمت این بنای ارزشمند به دوران صفویه باز می‌گردد و از خصوصیات بارز این کاروانسرا نقشه هشت ضلعی و طاق‌ها و قوس‌های ضربی بسیار است. کاروانسرا در مسیر ارتباطی آباده قرار گرفته و مرمت آن به منظور احیا و استفاده مجدد  به عنوان هتل و استراحتگاه بین راهی توسط سازمان میراث فرهنگی در مراحل پایانی است.

 

 کاروانسرای ملک‌التجار (هتل منتظران)

 این بنای ارزشمند با قدمتی در حدود بیش از ۱۰۰ سال در جنب امامزاده شاه رضا واقع است و در سال‌های اخیر توسط شرکت منتظران به یک هتل سنتی تغییر کاربری داده است.

 

 

در شهرستان شهرضا به سبب وجود زمین‌های حاصلخیز و شرایط آب‌وهوایی مساعد، دامداری و کشاورزی از رونق فراوانی برخوردار است، به همین دلیل محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی و لبنی بسیار مرغوبی تولید و روانه بازار می‌شوند که برخی از این محصولات توسط گردشگران به عنوان سوغاتی خریداری می‌شوند. از بین این محصولات می‌توان به کشک، موسیر، قارا، خامه، بادام، انار، انگور، کشمش، روغن حیوانی، کتیرا اشاره کرد. اگر در زمستان به شهرضا سفر کردید حتماً کشمش‌های مرغوب و خوشمزه این شهر را امتحان کنید یا اگر در اواخر شهریور به این شهر سفر کردید از انگورها و انارهای این شهر غافل نشوید. انارهای شهرضا بسیار معروف هستند به همین دلیل شهرضا به شهر انارهای دانه یاقوتی مشهور است.

 

انارهای شهرضا زبانزد عام و خاص هستند و تولید آن‌ها قدمتی دیرینه در این شهرستان دارند. یاقوت و ملس ازجمله ارقام تولیدی معروفی در شهرضا هستند که در رده بهترین انارهای ایران قرار دارند. در سفرتان به این شهر حتماً از چشیدن طعم خوش این انارها و فراورده‌های آن ازجمله رب انار غافل نشوید.

غذاهای محلی شهرضا

شهرستان شهرضا به سبب شرایط آب‌وهوایی متفاوت، فرهنگ غذایی بسیار متنوع و خوشمزه‌ای دارد. مردم این شهرستان در طبخ غذاها، محصولات مختلف و سلیقه‌های منحصربه‌فردی را استفاده می‌کنند. غذاهای محلی شهرضا با عطر و بو و ظاهر شگفت‌انگیزی که دارند به اندازه‌ای متنوع هستند که بدون شک در انتخاب و چشیدن هرکدام دچار مشکل خواهید شد، اما مطمئن باشید تمام غذاهای محلی این شهر طعم خوشمزه‌ای دارند و از انتخاب و امتحان کردن هرکدام پشیمان نخواهید شد.

 

کوفته برنجی

کوفته برنجی یکی از غذاهای خوشمزه و محلی شهرضا است که برای تهیه آن از برنج، سبزی، پیاز، گوشت و باقلا استفاده می‌کنند. روش درست کردن آن نیز به این صورت است که ابتدا همه مواد را با همدیگر ترکیب کرده و ورز می‌دهند، سپس به‌صورت گلوله درمی‌آورند و در وسط آن‌ها نیز بسته به سلیقه آلو قرار می‌دهند. این کوفته‌ها پس از پخته شدن در آب، مانند پلو آن را دم کرده و همراه با ترشی میل می‌کنند.

 

آش اوماج

آش اوماج یکی دیگر از غذاهای محلی خوشمزه و معروف شهرستان شهرضا است که در سایر مناطق کشور نیز طبخ می‌شود. این غذای سنتی بسیار مقوی و سرشار از ویتامین است و بیشتر در فصول سرد سال برای پیشگیری از سرماخوردگی طبخ می‌شود. برای تهیه این آش از سبزی آش شامل جعفری، گشنیز، اسفناج، پیاز و آرد استفاده می‌شود. طرز تهیه این آش نیز به این صورت است که ابتدا سبزی آش را داخل قابلمه می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا بپزد، در مرحله بعدی پیاز را در روغن تفت داده و همراه با زردچوبه به مواد اضافه می‌کنند. در ظرفی دیگر آرد را با آب مخلوط و به شکل گلوله‌های خمیری درآورده و به آش اضافه می‌کنند. بعد از جا افتادن آش در نهایت با پیاز داغ و نعنا تزئین و میل می‌کنند.

 

سمنو

سمنو خوراکی خوشمزه و خوش‌طعمی است که از آرد و جوانه گندم درست می‌شود. پخت سمنو در شهرضا که یکی از غذاهای محلی و مقوی این شهرستان است، بیش از پانصد سال در مراسمات مذهبی و ایام مختلف به عنوان نذری داده می‌شود. این غذای سنتی از آب و آرد تهیه می‌شود و به علت وجود دانه‌های گندم طعم شیرینی دارد و نیازی به اضافه کردن شکر در آن نیست. رنگ آن نیز به علت وجود سبوس موجود در گندم قهوه‌ای رنگ است و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

 

مسافران نوروزی برای اسکان به کارخانه تاریخی نوین مراجعه کنند

شهرستان شهرضا یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایران است که قدمتی ۳ هزار ساله دارد. این شهر به سبب همین سابقه دیرینه‌اش از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی متنوعی برخوردار است، به همین دلیل سالانه میزبان مسافران بسیاری از خارج و داخل کشور است. گذشته از جاذبه‌های دیدنی، غذاهای محلی و سوغاتی‌های این شهرستان نیز از خوراکی گرفته تا صنایع دستی بسیار متنوع هستند و هر فرد با هر سلیقه‌ای را مجذوب خود می‌کنند؛ بنابراین در سفرتان به این شهر در کنار بازدید از جاذبه‌های دیدنی، خرید سوغاتی و صنایع دستی‌ متنوع و چشیدن طعم غذاهای محلی شهرضا را از دست ندهید. اگر قصد سفر به شهرضا را دارید، در این شهر محل‌های اقامت متنوعی از سوئیت‌ها گرفته تا اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی برای مسافران فراهم شده است؛ بنابراین خیالتان از بابت اقامتگاه نیز راحت باشد.

مسافران نوروزی می‌توانند برای اسکان در شهرضا به ستاد مسافران نوروزی واقع در میدان حر، کارخانه تاریخی نوین مراجعه کنند، اگر مسافران پارک‌های شهرضا را برای اسکان انتخاب کنند بهترین پارک‌ها پارک آبشار و ملت و همچنین کمپینگ مسافری است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول