اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

قیمت سیب و پرتقال شب عید اعلام شد/صادرات کدام میوه‌ها متوقف شد؟

مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران از توزیع 6 هزار تن سیب و پرتقال برای شب عید خبر داد و گفت: پرتقال درجه یک با قیمت 15 هزار و 400 تومان، سیب قرمز با قیمت 20 هزار تومان و سیب زرد با قیمت 22 هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت سیب و پرتقال شب عید اعلام شد/صادرات کدام میوه‌ها متوقف شد؟

مریم گلباز: به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران یکی از توزیع کنندگان اصلی میوه و تره بار و مواد پروتینی است و تفاوت قیمت زیادی بین میادین و سطح شهر وجود دارد.

مسوولان شهرداری تهران می گویند که  قطعا نمی خواهند به صورت ۱۰۰ درصدی تولی گری کنند اما باید توجه داشت که سیاست گذاری دستگاه‌ها طبقه بندی دارد. سیاست‌هایی که شورا و یا مجلس می‌توانند بگذارند طبقه بندی خاص خود را دارد. ما در کار اجرا بعضا مصوبه‌ای داریم که مربوط به هیات وزیران است و باید آن را اجرا کنیم و در حقیقت مطیع سیاست گذاری دستگاه‌های بالادستی در اجرا هستیم.

روزانه 2 تا 3  هزار تن محصول میوه و تره بار در میادین شهر تهران که (حدود 300 میدان است) عرضه می‌شود و در سطح استان تهران نیز غریب به ۶۰ هزار بهره بردار است  و مجموعا حدود ۱۱ هزار تن محصول توسط تأمین کنندگان میادین میوه و تره بار تولید می‌شود.باید مسیری فراهم شود که برای عرضه این محصولات در میادین مسیر روشن و دقیقی وجود داشته باشد. بی تردید شهرداری محیط محدودی برای عرضه دارد. لذا باید تدابیر خاصی را مد نظر قرار دهد.

برخی مسوولان شهری معتقدند که برخی سیاست‌ها مربوط به دهه ۶۰ بوده ولی ما امروز در سال ۱۴۰۱ قرار گرفتیم. بی تردید مسیر عرضه در میادین باید به روز باشد. مدیران تلاش می‌کنند مسیر درستی که محصولات با قیمت و کیفیت مناسب به دست شهروندان برسد را از طریق زنجیره تأمین دنبال کنند.  در این مسیر شاید در جایی نیاز باشد برای تولید محصول متناسب با شرایط خاص مشتری حتی بذر خاص را به تولید کننده داده شود. قطعا رفتن به سراغ زنجیره تأمین به عنوان یک راه حل مد نظر قرار گرفته، ولی متاسفانه در این بین شاید برخی نظرات نادرستی وجود داشته باشد.

 باید اهرم‌هایی برای کنترل بازار وجود داشته باشد و یکی از آنها لزوم وجود سردخانه برای کنترل بازار باشد.

امسال تقارن ماه رمضان با سال جدید را داریم ،باید در مسیر تنظیم بازار در شهر تهران تدابیر لازم مد نظر قرار گیرد.

شهرداری تهران طی هماهنگی های عرضه سیب و پرتقال تنظیم بازاری را در میادین میوه و تره بار آغاز کرده است و حتی گوشت قرمز، سفید، تخم مرغ و ... را با قیمت تنظیم بازاری عرضه می کند تا شهروندان با قیمت ارزان ارزاق خود را تامین کنند.

در خصوص آخرین اقدامات شهرداری تهران در تامین میوه شب عید و مایحتاج شهروندان با ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

در چند مرکز میوه و تره بار شهرداری تهران میوه تنظیم بازاری برای شب عید عرضه می شود؟ چند سامانه عرضه عمده محصولات را دارید؟

و سه سامانه عمده عرضه در بهمن، بعثت و میدان مرکزی میوه و تره‌بار داریم/300 مرکز میوه و تره بار در شهر تهران/ لنگرگاه تنظیم بازار مواد پروتئینی و میوه در سطح شهر /تهران بیش از 12 میلیون نفر جمعیت دارد

ما 300 مرکز عرضه میوه و تره‌بار در تهران داریم و سه سامانه عمده عرضه در بهمن، بعثت و میدان مرکزی میوه و تره‌بار داریم که این سه سامانه لنگرگاه تنظیم بازار مواد پروتئینی و میوه در سطح شهر تهران است. گوشت قرمز و سفید در میدان بهمن و بعثت توزیع می‌شود و در سایر مراکز عرضه هم توزیع میوه و تره‌بار و مواد پروتئینی را داریم.

تنظیم بازار دقیق در تهران می توان الگوی سایر کلان شهر ها باشد/ حدود یک هفتم جمعیت کل کشور در تهران است/ باید بازار را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که شهروندان بتوانند خریدهای خود را انجام دهند

تهران بیش از 12 میلیون نفر جمعیت دارد و باید تنظیم بازار دقیقی در پایتخت انجام شود تا الگوسازی برای سایر شهرهای کشور شود. این جمعیت قابل توجه است و می‌توان گفت حدود یک هفتم جمعیت کل کشور در تهران است. به همین دلیل تهران اثرگذاری زیادی در تنظیم بازار دارد و ما باید بازار را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که شهروندان بتوانند خریدهای خود را انجام دهند.

چه برنامه های برای نظام توزیع دارید؟ نوسانات بازار ارز چقدر تاثیر گذار بوده است؟

 ما وظیفه تأمین نداریم بلکه این کار وظیفه جهاد کشاورزی است، ما صرفاً توزیع‌کننده هستیم /در نوسانات نرخ ارز حضور ما در میادین میوه و تره‌بار به تنظیم بازار کشور کمک می‌کند

ما دو بال دارند؛ یکی از بال‌ها سه سامانه بهمن، بعثت و میدان مرکزی میوه و تره‌بار و دومین بال 300 مرکز عرضه است که این دوبال کمک شایانی به تنظیم بازار کشور می‌کنند. برنامه‌هایی داریم که یک نظام توزیع را ایجاد کنیم. تأکید می‌کنم که ما وظیفه تأمین نداریم بلکه این کار وظیفه جهاد کشاورزی است، ما صرفاً توزیع‌کننده هستیم و همیشه در شرایط سخت بازار و در نوسانات نرخ ارز حضور ما در میادین میوه و تره‌بار به تنظیم بازار کشور کمک می‌کند. ما نقش اجتماعی ایفا می‌کنیم و برخی از کارهایی که انجام می‌دهیم در حیطه وظایفمان نیست، اما برای کمک به شهروندان اقدامات صورت می‌گیرد.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای برگزاری نمایشگاه های شب عید برای عرضه مستقیم کالاها توضیح دهید. این نمایشگاه ها در کدام نقطه شهر برگزار شده و نقش شهرداری تهران چیست؟

حضور تمام مدیران عامل سازمان میادین میوه و تره بار کشور در یک نشست/نمایشگاه های شب عید با محوریت اتاق تعاون برگزار شد و شهرداری ها مکان در اختیار قرار دادند

در ستاد تنظیم بازار کشور چند مسئله وجود دارد که آنها را باید به‌طور کامل انجام دهیم. یکی از این کارها که وظیفه ملی است، برگزاری نمایشگاه‌های شب عید برای عرضه مستقیم کالاهای اساسی است. بر اساس دستور وزیر کشور و شهردار تهران جلسه‌ای با محوریت سازمان دهیاری‌های کشور برگزار شد و تمام مدیران عامل سازمان میادین کل کشور در این نشست یک روزه حضور داشتند. تا در خصوص برگزاری نمایشگاه شب عید اقدامات لازم انجام شود. 

برگزاری 3 تا 5 نمایشگاه در هر استان/ در تهران در 4 نقطه نمایشگاه شب عید برگزار شد

این نمایشگاه با محوریت اتاق تعاون برگزار و فضاها را شهرداری‌ها به صورت رایگان در اختیار قرار می‌أهند. حداقل 3 تا 5 نمایشگاه در هر استان برگزار شد و در شهر تهران هم بنا بود در 22 منطقه این نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند، اما بعداً ‌در مجموعه جلسات ستاد تنظیم بازار استان اعلام شد که هر کدام از میادین تهران یک نمایشگاه هستند و در نهایت در 4 نقطه شهر تهران با محوریت اتاق تعاون،‌در بوستان ولایت،‌مصلی،‌پارک پلیس، و فرهنگسرای خاوران نمایشگاه‌های شب عید برگزار و در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

اخباری شنیده شده بود مبنی بر اینکه در خصوص تامین میوه شب عید مشکلاتی ایجاد شده در این باره توضیح دهید.

با توجه به صادرت پرتقال، سیب و خرما قیمت بالا رفت/ با درخواست شهرداری و موافقت وزارت جهاد کشاورزی صادرات سیب و پرتقال فعلا متوقف شده تا بتوان بازار را تنظیم کرد 

ما وارد تنظیم بازار نمی‌شویم، فقط اختلاف قیمت با سطح شهر را حفظ می‌کنیم. یک بحرانی به وجود آمد که وزارت جهاد کشاورزی ورود کرد، و آن هم عدم تأمین میوه تنظیم بازاری برای شب عید است. ما در این زمینه ورود کردیم (فوق برنامه بود) تا میوه مناسب برای شب عید تأمین و توزیع شود. در گام اول 2 هزار تن میوه شامل سیب و پرتقال قرار شد وارد بازار شود، اما با توجه به صادرات محصولات سیب و پرتقال و خرما قیمت به یکباره بالا رفت و تقریبا دو برابر بود. با درخواست ما و موافقت وزارت جهاد کشاورزی صادرات سیب و پرتقال فعلا متوقف شده تا بتوانیم بازار را تنظیم کنیم. 

صادرات را منوط به این موضوع کرد که ابتدا اقلام در داخل تأمین باشد/عرضه 6 هزار تن سیب و پرتقال در میادین/پرتقال درجه یک با قیمت 15 هزار و 400 تومان، سیب قرمز با قیمت 20 هزار تومان و سیب زرد با قیمت 22 هزار تومان/قرار است به کسانی که همراهی کردند تا سفره مردم پربار باشد، به آنها اجازه صادرات داده شود

وزارت جهاد کشاورزی ورود کرد و صادرات را منوط به این موضوع کرد که ابتدا اقلام در داخل تأمین باشد. در حال حاضر به جای 2 هزار تن قرار است 6 هزار تن سیب و پرتقال وارد بازار شود. 4 هزار تن سیب و 2 هزار تن پرتقال و در تمام میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود و قرار شد به ازای این کار کسانی که همراهی کردند تا سفره مردم پربار باشد، به آنها اجازه صادرات داده شود. در حال حاضر سیب تنظیم بازاری وارد شده و پرتقال هم می‌آید. پرتقال درجه یک با قیمت 15 هزار و 400 تومان، سیب قرمز با قیمت 20 هزار تومان و سیب زرد با قیمت 22 هزار تومان (البته این قیمت برای سبدی است) به‌عنوان میوه تنظیم بازاری وارد شد. 

جلوگیری از رشد عمودی قیمت سیب و پرتقال در شب عید/ با توقف صادرات، تأمین داخل صورت و قیمت‌ها متعادل شد

چون قیمت‌ها به شدت در بازار بالا رفته بود، این توان نبود که بتوان اقلام را تهیه کرد،‌در نتیجه با هم‌فکری‌های صورت‌گرفته قرار شد تنظیم بازار داخل بهم نریزد. جلساتی با صادرکنندگان و تولیدکنندگان داشتیم تا میوه باکیفیت را بتوانیم در سایر نقاط کشور هم تنظیم کنیم و با این کار از رشد عمدی قیمت سیب و پرتقال جلوگیری شد. اگر این امر رخ نمی‌داد، در حال حاضر قیمت‌ها دو برابر شده بود اما با توقف صادرات، تأمین داخل صورت و قیمت‌ها متعادل شد. 

فعالیت میادین میوه و تره بار افزایش یافت؟ در ایام عید تعطیل هستید؟

از بیست و سوم اسفندماه سال جاری توزیع آغاز شده و همچنان این کار ادامه دارد و در ایام نوروز هم به جز یکم و دوم فروردین که تعطیل هستیم،‌در الباقی روزها فعالیت ادامه دارد. ما همچنین ساعات کاری میادین را از 25 اسفند افزایش و قرار است میادین به صورت یکسره از ساعت 7:30 تا 20:30 به فعالیت خود ادامه دهند. ما تقریبا تا 4 ساعت قبل از سال تحویل هم در حال خدمت‌رسانی به مردم هستیم و جا دارد از بهره‌برداران که همکاری لازم را داشتند تشکر کنم.

برخی گله دارند که کیفیت محصولات در میادین پایین آماده است در این باره توضیح دهید.

میوه سورت شده از مبدا دریافت می کنیم/ تفاوت قیمت ما با بازار 50 درصد است/مراجعات ما بیش از 20 درصد هم افزایش یافته است

میوه‌ای که در حال حاضر در میادین عرضه می‌شود کیفیت خوبی دارد؛ چراکه از مبدأ میوه سورت‌شده تحویل می‌گیریم. تفاوت قیمت ما با بازار 50 درصد است و مراجعات ما بیش از 20 درصد هم افزایش یافته است. اگر کیفیت محصولات ما پایین باشد قطعا مراجعاتمان کم می‌شود، اما شاید بتوان گفت به مرز 30 درصد افزایش مراجعات رسیده‌ایم.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای توزیع مواد پروتئینی توضیح دهید. ایا گوشت ها وارداتی است؟ قیمت گوشت قرمز چقدر است؟ برای تامین ماهی شب عید چه برنامه ای دارید؟

 گوشت گوساله با قیمت تنظیم‌بازاری تحویل لاشه 185 هزار تومان است/گوشت لاشه گوسفند هم با قیمت 282 هزار تومان در میادین عرضه می‌شود/گوشت گوسفند عرضه شده داخلی است/مرغ 2 هزار تومان ارزان تر از بازار عرضه می شود/قیمت هر کیلو تخم مرغ 45 هزار تومان است

ما به دلیل نوسانات قیمت گوشت، عرضه گوشت گوساله و گوسفندی را در میادین داریم. البته نرخ‌گذار نیستیم. توزیع‌کننده هستیم. در حال حاضر گوشت گوساله با قیمت تنظیم‌بازاری تحویل لاشه 185 هزار تومان و ران گوساله حدود 250 هزار تومان است،‌در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که در بازار بالای 350 هزار تومان است. گوشت لاشه گوسفند هم با قیمت 282 هزار تومان در میادین عرضه می‌شود که البته این گوشت داخلی است و حجم بسیار کمی از آن خارجی است. عمده آن داخلی است که در حال حاضر عرضه می‌شود. 

در خصوص مرغ هم باید بگویم 2 هزار تومان زیر قیمت بازار عرضه می‌شود و تخم‌مرغ هم کیلویی 45 هزار تومان عرضه می‌شود و البته قرار است که قیمت کاهش یابد. 

در خصوص تأمین ماهی شب عید هم باید بگوییم که تأمین با ما نیست، اما جلساتی با سازمان شیلات برگزار شده که ماهی‌ها با قیمت مناسب عرضه شود. خصوصا ماهی‌های دریایی. در خصوص ماهی‌های پرورشی مشکلی نداریم. 

به دلیل حمایت از بهره‌برداران در این شرایط سخت اعلام کردیم که  این ماه اجاره غرفه‌های بخش پروتئینی بخشیده شود (گوشت قرمز)، و همچنین زمان واریز اجاره غرف هم به تاخیر انداخته‌ایم تا با نقدینگی که دارند خدمات بهتری ارائه شوند. امسال کار ویژه‌ای در کشور در زمینه تنظیم بازار صورت گرفته،‌ تعهداتی صورت گرفته و به دنبال این هستیم هزینه‌ها کاهش یابد.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول