اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

غارتگری قاچاقچیان چوب در جنگل‌های شمال/ جولان بدون مانع نیسان‌های بی‌پلاک

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری با بیان اینکه قانون برخورد با قاچاق‌چیان چوب چندان بازدارنده نیست، گفت: یکی از مسائل دیگر پیش روی ما خودروهای نیسان‌ بدون پلاک در شهرستان‌هاست که برای قاچاق استفاده می‌شوند.

غارتگری قاچاقچیان چوب در جنگل‌های شمال/ جولان بدون مانع نیسان‌های بی‌پلاک

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی|می‌گویند طلای سبز، راستش را بخواهید حتی اگر افراد با این کلمه آشنا هم نباشند باز می‌توانند بفهمند طلای سبز همان جنگل است، موهبتی که سرمایه ارزشمند برای بشر محسوب می‌شود.

تنها تماشای این همه نعمت خدادادی برای انسان ارزشمند است درحالی‌که پر از مزایای و مواهب فراوان برای بشر است اما موضوع نگران‌کننده اینکه طی سالیان اخیر عده‌ای سودجو تنها برای پُر کردن جیب‌های خود خسارات هنگفتی به جنگل‌های هیرکانی وارد کردند که زخم آن تا سال‌های سال حتی قرن‌ها مشهود است؛ از جنگل‌تراشی گرفته تا قطع درخت و قاچاق چوب...

عده‌ای حتی در دل جنگل‌ها با قطع درختان اقدام به ساخت آسمان‌خراش‌هایی کردند شاید در طول سال گذارشان برای چند روز به آنان بیفتد، ولی نمی‌دانند با این کارشان چه بلایی بر سر طبیعت آوردند.

چه بسیار درختانی که قطع شدند و به جایشان بتون‌‌ها و میزگردها سردرآوردند که از زیبایی‌شان بگذریم خسارت جبران‌ناپذیری برای نسل آینده برجای گذاشتند.

باید بدانیم نام جنگل همراه با سرسبزی، اکسیژن و صدها موهبت دیگر است ولی واقعا سوال این بوده چگونه می‌توان درختانی را قطع کرد و تیشه بر ریشه‌هایی زد که با خودشان برای انسان هزاران هزار منفعت به همراه دارند.

شاید اولین بار نیست ولی باید در کمال تاسف بگوییم آخرین بار هم نیست؛ چرا که همواره سوءاستفاده‌کنندگانی هستند که نفع خود بر همه ترجیح می‌دهند، این روزها شنیده می‌شود در مناطق بالادست بابل عده‌ای سودجو با اره موتوری به جان درختان افتادند، این کار به‌معنای تخریب ذره ذره منابع‌طبیعی و از بین رفتن منابع ارزشمند جنگل‌هایی می‌شود که در طی سالیان طولانی قد کشیدند و به‌وجود آمده‌اند. 

در پیگیری این ماجرا به سراغ موسی مقیمی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری رفتیم که در این‌باره، اظهار کرد: به‌دلیل شرایط اقتصادی مقداری فشار به مجموعه جنگل در بحث قاچاق افزایش یافته است.

وی درباره اینکه آیا جنگل‌بانان نسبت به قطع درختان بی‌تفاوت شدند، گفت: این گونه نیست همکاران ما نسبت به بحث قاچاق بی‌تفاوت باشند و پیگیر نباشند،  بلکه همکاران ما با جدیت پیگیر هستند ولی در بحث قاچاق چوب پرونده‌ها به تعزیرات ارسال می‌شود که حالت بازدارندگی ندارد اما اگر این قاچاق چوب به دادگاه انقلاب برود تاثیرگذاری بیشتر است. در حال حاضر، تعزیرات جریمه می‌کند و کار دیگر انجام نمی‌شود و  بارها این مهم مطرح شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری بیان کرد: در بحث دستگیری قاچاقچیان اگر پرونده‌ها به دادگاه انقلاب انتقال یابد در این صورت دادگاه‌ها هم برخورد جدی با قاچاقچیان خواهد داشت.

مقیمی ادامه داد: از دیگر مسائل ما وجود خودروهای نیسان بدون پلاک در شهرستان‌هاست که قاچاق می‌کنند و در این زمینه برخوردی صورت نمی‌گیرد و در صورت برخورد با چنین مواردی شاهد اتفاقات خوبی در بحث جلوگیری از قاچاق چوب خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه همکاران ما نسبت به مجموعه منابع طبیعی عِرق دارند، تصریح کرد: همچنین حکم‌ها و جرایمی که برای متخلفان در نظر می‌گیرند باید بازدارنده باشد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری با تاکید بر اینکه همه مسؤولان استان باید پای کار بیایند، خاطرنشان کرد: بحث مبارزه با قاچاق چوب کاری نیست که منابع طبیعی به تنهایی بتواند از پسش بر بیاید بلکه همه ارگان‌ها باید پای کار باشند؛ چراکه جنگل سرمایه‌‌ای ملی و متعلق به همگان است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول