اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

طراحی و ساخت 36 نیروگاه متوسط و بزرگ در دستور کار ازبکستان

رئیس جمهور ازبکستان در نشستی با محوریت بررسی روند اجرای طرح‌ها در زمینه انرژی آبی، دستور طراحی 36 نیروگاه برق آبی متوسط و بزرگ در مناطق مناسب رودخانه های «پسکام»، «نارین» و «توپالانگ» را داد.

طراحی و ساخت 36 نیروگاه متوسط و بزرگ در دستور کار ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشستی با محوریت بررسی روند اجرای طرح‌هایی در زمینه انرژی آبی، دستور طراحی 36 نیروگاه برق آبی متوسط ​​و بزرگ در مناطق مناسب رودخانه‌های «پسکام»، «نارین» و «توپالانگ» را داد. همچنین با مشارکت بخش خصوصی 26 نیروگاه برق آبی کوچک با ظرفیت 9 مگاوات احداث خواهد شد.

تاکید شد که برای تامین استقلال انرژی ازبکستان از پتانسیل همه منابع انرژی استفاده می‌شود. از جمله در این فرآیند نیروگاه‌های برق آبی نقش بزرگی ایفا می‌کنند که یکی از ویژگی‌های مهم آنان این است که می‌توانند شبانه برق تولید کنند.

در سال‌های اخیر 15 نیروگاه برق آبی جدید به بهره‌برداری رسیده، 12 نیروگاه نوسازی شده‌اند که در نتیجه 260 مگاوات ظرفیت تکمیلی ایجاد شده است. امروزه ظرفیت کل نیروگاه‌های آبی این کشور به 2 هزار و 100 مگاوات رسیده است، نیروگاه‌های برق آبی سالانه 6 میلیارد و 500 میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند.

در این میان، بر اساس محاسبات، ظرفیت‌های برق آبی را می‌توان به یک هزار مگاوات دیگر افزایش داد و با مشارکت بخش خصوصی امکان ساخت 58 نیروگاه برق آبی کوچک با ظرفیت 38 مگاوات وجود دارد.

در این نشست گزارشاتی از اقدامات انجام شده در این راستا ارائه شد. خاطرنشان شد که امسال شرکت سهامی «ازبک هیدروانرگو» دست کم 7 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد.

علاوه بر این، احداث 3 نیروگاه برق آبی با ظرفیت 23 مگاوات در «کانال بزرگ اندیجان» و یک نیروگاه برق آبی با ظرفیت 16 مگاوات در رودخانه «توپالانگ» مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین برنامه ریزی شده در سال جاری میلادی پنل‌های خورشیدی با ظرفیت هزار و 700 مگاوات در قلمرو واحدهای تجاری، تاسیسات اجتماعی و خانه‌های مردم نصب خواهد شد. اقدامات لازم در این راستا در مناطق آغاز شده است.

خاطرنشان شد که در مدت کوتاهی باتری‌های خورشیدی با ظرفیت کل 62 مگاوات در حوزه اجتماعی، 23 مگاوات در تاسیسات کارآفرینان و 20 مگاوات در خانه‌های شخصی نصب شده است.

در این نشست تاکید شد که باید این اقدامات تسریع، از پیشنهادات و ابتکارات کارآفرینان برای توسعه انرژی «سبز» حمایت شود.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول