اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

چشم عقاب بازرسان کرمان؛ دستگیری 114 مفسد اقتصادی و 5000 شکواییه مردمی در سالی که گذشت

بازرسان در سراسر استان کرمان با دریافت گزارش‌های مفاسد اقتصادی به‌سرعت پیگیر تخلفات احتمالی می‌شوند و این در حالی‌ست که طی سالی که گذشت 114 مفسد اقتصادی از مدیر تا کارمند دستگیر شدند.

چشم عقاب بازرسان کرمان؛ دستگیری 114 مفسد اقتصادی و 5000 شکواییه مردمی در سالی که گذشت

خبرگزاری فارس – کرمان؛ مهسا حقانیت: مفاسد اقتصادی مدیران و کارکنان در تمام دنیا به یک مسأله دغدغه‌آور تبدیل شده است، این در شرایطی‌ست که در ایران نیز شاهد چنین تخلفاتی هستیم، در استان کرمان اما با وجود مفاسد اقتصادی در بدنه دستگاه‌های دولتی در سالی که گذشت ۱۱۴ مدیر و کارمند دستگیر شدند و  ۶ هزار میلیارد تومان نیز به بیت‌المال برگشت داده شد.

فساد مالی چیست؟

کنوانسیون ملل متحد برای مبارزه با فساد اصلی‌ترین مصادیق فسـاد مـالی را شـامل رشـوه، اخاذی، اعمال نفوذ، سوء‌استفاده از اختیارات و وظایف شغلی، استفاده غیرمجاز از اموال دولتی، دارا شدن بر خلاف حق، پارتی‌بازی، رفیق‌گرایی و لطف‌ورزی، رانت‌جویی و اختلاس ذکر کرده است.

شناسایی ۱۳ فراری کلان مالیاتی

آن‌طور در خبرها آمده است در ۱۰ ماهه سال‌جاری ۱۱۴ نفر از کارکنان و مدیران اجرایی استان کرمان به‌علت فساد اداری شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند و بازداشت و حبس‌های طولانی‌مدت برای آنها در نظر گرفته شده است.


13 فراری کلان مالیاتی در کرمان شناسایی شدند.

 

اهمال و سهل‌انگاری در انجام وظیفه بیشترین سوء‌جریان‌های دستگاه‌های اداری در استان کرمان به‌شمار می‌رود و در همین راستا تاکنون میلیاردها ریال مورد اختلاس به بیت‌المال مسترد شده و همچنین ۱۳ نفر نیز که فرار مالیاتی در سطح کلان داشته‌اند، شناسایی و به مرجع قضایی و سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند.

در همین حال بیش از ۸ هزار و ۳۳۵ میلیارد و ۷۸۴ میلیون ریال در مجموع میزان وجوه شناسایی‌شده و یا برگشتی به دولت توسط سازمان بازرسی در ۱۰ ماهه سال جاری بوده است.

همچنین مردم استان کرمان در سالی که گذشت ۵۰۰۰ شکواییه و گزارش فساد علیه دستگاه‌های اداری را اعلام کردند و بر اساس اخباری که منتشر شده است با افرادی که مرتکب فساد شده‌اند بدون توجه به پست و مقام و وابستگی سیاسی و جناحی آنها برخورد قانونی انجام شده است.

اختلاس ۲ کارمند در شبکه بهداشت ریگان

در همین حال طی سال ۱۴۰۱ اخباری از شهرستان‌های استان کرمان درباره مفاسد مالی مدیران و کارکنان منتشر شد.

اما جواد دهقان رئیس دادگستری ریگان نیز ۶ آذرماه سال‌جاری از اختلاس دو نفر از کارمندان شبکه بهداشت این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: این افراد به انفصال ۱۰ ساله و هفت ساله از خدمات دولتی، حبس و جزای نقدی محکوم شدند.

وی در تشریح جزییات این خبر بیان داشت: پس از صدور کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب ریگان مبنی بر اختلاس دو نفر از کارمندان شبکه بهداشت ریگان و پس از رسیدگی پرونده در دادگاه صالحه، این افراد به انفصال ده ساله و هفت ساله از خدمات دولتی محکوم شدند.


اختلاس در شبکه بهداشت شهرستان محروم ریگان موجب تاسف همگان شد.

کشف ۲ فقره اختلاس در زرند

۲۴ دی‌ماه سال‌جاری بود که ابوالفضل فرحبخش رئیس دادگستری شهرستان زرند از کشف دو فقره اختلاس میلیونی در نهادهای عمومی این شهرستان و دستگیری متهمان خبر داد و افزود: در پی گزارش بازرسی کل استان از تخلف مالی در دو نهاد عمومی شهرستان زرند، بلافاصله پرونده قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب زرند تشکیل شد و متهمان بلافاصله شناسایی و دستگیر شدند.

وی عنوان کرد: در این دو پرونده در مجموع مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در اموال دولتی اختلاس صورت گرفته است. 

پیشگیری بهتر از دستگیری

هرچند دستگیری مفسدان اقتصادی و مالی اتفاقی خوب برای گرفتن حق مردم و برگشت بیت‌المال است، اما به نظر می‌رسد پیشگیری از وقوع جرایم مالی و اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد تا سال‌به‌سال و روزبه‌روز شاهد کاهش چنین جرایمی در کشورمان باشیم.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول