اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

دسمی: فرهنگسراها در زمان تأسیس، نفس مسجد را در زمینه جذب گرفتند

تولیت مدارس علمیه بقیة‌الله گفت: در سال‌های اخیر یک نهضت رجوع به مسجد ایجاد شد و هرکس می‌خواهد کار فرهنگی و اجتماعی جدی کند، پایگاه خود را مسجد قرار می‌دهد و باید این مسئله را به یک مطالبه عمومی تبدیل کرد.

دسمی: فرهنگسراها در زمان تأسیس، نفس مسجد را در زمینه جذب گرفتند

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سعید دسمی، تولیت مدارس علمیه بقیة‌الله در برنامه «بدون توقف» که از شبکه سوم سیما پخش شد، در خصوص اینکه آیا خلأ استفاده از فضای مجازی در مساجد وجود دارد یا خیر، گفت: کارکرد اصلی مساجد ایجاد ارتباط چهره به چهره است، لذا استفاده از فضای مجازی با ایجاد ارتباط چهره به چهره که هویت اصلی مسجد است قابل مقایسه نیست، مسجد رسالت اصلی خود را این می‌داند که با مخاطب خودش نه در یک ارتباط مجازی بلکه در یک ارتباط عمیق چهره به چهره قرار بگیرد.

امام جماعت مسجد از جهات سازمانی و اداری حقوق خاصی ندارد

وی ادامه داد: ضمن اینکه خود جغرافیای فیزیکی هم در این ارتباط مهم است، اما اینکه فضای مجازی می‌تواند چه کمکی به این ارتباط عمیق و چهره به چهره کند باید گفت، فضای مجازی می‌تواند جنبه اطلاع‌رسانی، آموزش و گفت‌وگو داشته باشد، لذا در مساجدی که جوانان حضور پررنگ‌تری دارند، می‌توان این نقش فضای مجازی را مشاهده کرد که البته بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی دارد.

دسمی در پاسخ به سؤالی در زمینه میزان دریافتی ائمه جماعت مساجد نیز گفت: امام جماعت مسجد از جهات سازمانی و اداری حقوق خاصی ندارد و برخی از ائمه جماعت اصلاً حقوق نمی‌گیرند و در عمده مواقع حقوق آنها از طرف هیأت‌امنا اعطا می‌شود و به تناسب امکانات مسجد این دریافتی متفاوت است. 

هرکس می‌خواهد کار فرهنگی و اجتماعی جدی کند باید پایگاه خود را مسجد قرار دهد

وی همچنین در خصوص اینکه چرا مسجد در اوایل انقلاب فعال‌تر بودند، یادآور شد: چون در اوایل انقلاب و دوره جنگ، زمان و ساعت مساجد و متولیان و ائمه جماعت برای خدمت‌دهی به مردم بیشتر بود، همچنین اغلب پایگاه‌های بسیج و هیأت‌ها در مساجد فعال بودند، اما بعد آن‌قدر سیستم‌های موازی ایجاد کردیم که مسجد کارکرد اصلی خودش را از دست داد.

دسمی تصریح کرد: در واقع یک غفلتی شد که مسجد را محدود کردیم، نمی‌شود مقصری پیدا کرد. شرایط مختلفی دست به دست هم داد تا این اتفاق بیفتد، البته در سال‌های اخیر یک نهضت رجوع به مسجد ایجاد شد و هرکس می‌خواهد کار فرهنگی و اجتماعی جدی کند، پایگاه خود را مسجد قرار می‌دهد و اگر این مسئله را تبدیل به یک مطالبه عمومی کنیم، قطعاً شاهد دستاوردهای بیشتری نیز خواهیم بود. 

راه‌اندازی سرای محله و فرهنگسرا نفس مسجد را برای جذب گرفتند

این استاد حوزه و دانشگاه در زمینه رقبایی که برای فعالیت‌های فرهنگی مسجد در سال‌های اخیر به وجود آمد، توضیح داد: در مقطعی برخی این تلقی را ایجاد کردند که مسجد توانایی کشش و جذب افراد را ندارد و خواستند ظرفیتی ایجاد کنند مثل سرای محله یا فرهنگسرا، این ظرفیت‌ها فی نفسه می‌تواند خوب باشد، ولی برای انتهایش هم باید فکری می‌شد، چون اگر هدف فقط وقت پُرکردن باشد هم مسجد تضعیف می‌شود و هم آن مجموعه به اهدافش نمی‌رسد، اما اگر قرار باشد که این مجموعه‌ها حلقه وصل افراد با مسجد باشند تا زمینه حضور افراد در مسجد را فراهم کنند، هم مسجد و هم آن مجموعه‌ها به اهداف خود می‌رسند.

درون مساجد باید یک شبکه امامت ایجاد شود

دسمی با اشاره به اینکه بهترین خدمت مسجد این است که زمینه حضور مردم را در مسجد فراهم کند و به نوعی مردم را مسجدی کند، عنوان کرد: در درون مساجد باید یک شبکه امامت ایجاد شود، امام جماعت به عنوان محور کلی این کار است و کادر مسجد باید اداره‌کننده باشند، وقتی این شبکه امامت ایجاد شد، لازم نیست که امام جماعت خیلی وقت بگذارد، بنابراین مهم است که امام جماعت مهارت کار تشکیلاتی و تیمی و کادرسازی را داشته باشد و به آن کادر اطمینان کند تا به عنوان افراد معین در اداره مسجد با امام جماعت همکاری کنند.

امام جماعت باید به معنای واقعی خودش را متولی بداند

وی در پایان با اشاره به اینکه امام جماعت باید با اهل مسجد زندگی کند، نه اینکه فقط با آنها نماز بخواند، گفت: از تجربیات موفقی که من دارم این است که با کادر مسجد مثل خانواده بودیم و حتی با بچه‌های مسجد ارتباط رفاقتی و محبتی ایجاد کردیم، مشکلات اهالی محله، بچه‌ها و نوجوانان را حل می‌کردیم، در واقع ما با دو، سه ساعت زمان در روز سعی می‌کردیم ارتباط‌گیری مناسبی با اهالی داشته باشیم. امام جماعت باید به معنای واقعی خودش را متولی بداند، مثل پدر یک خانواده برای اهالی برنامه‌ریزی داشته و به آنها محبت کند، در این صورت مردم خود به خود مسجدی می‌شوند و به صورت خودجوش اتفاقات مثبت می‌افتد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول