اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

مسؤولان متخلف در احداث ساختمان های ناایمن خوی، تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور گفت: مسؤولان متخلف در زمینه احداث ساختمان های ناایمن و بدون پروانه ساختمان در شهرستان خوی و روستاهای تابعه تحت تعقیب دادستانی قرار گرفتند.

مسؤولان متخلف در احداث ساختمان های ناایمن خوی، تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند

گروه قضائی خبرگزاری فارس، سیده محدثه حسینی: غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس گفت: برابر گزارش سازمان مدیریت بحران کشور و بررسی های به عمل آمده، اکثر بناهایی که در حادثه زلزله شهرستان خوی و روستاهای تابعه، تخریب شده اند، فاقد مجوز های قانونی ساختمان سازی بوده و پروانه ساختمان نداشته اند. 

ترکی با اشاره به اینکه ایمنی ساختمان ها از مصادیق حقوق عامه است، افزود: بررسی ها نشان می دهد در احداث اکثر این بناها، استانداردهای مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی رعایت نشده است. بر این اساس حجم قابل توجهی از تخریب ها و آسیب های وارده، حسب مورد نتیجه ترک فعل ها و عدم انجام تکالیف قانونی دستگاه‌های اجرایی مسؤول و ناظران فنی به خصوص شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، ادارات راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان است. 

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مواردی به منظور درآمدزایی و یا انگیزه‌های دیگر غیرقانونی، از متقاضیان احداث بنا در شهرها و روستاها خواسته می‌شود مبالغی را به حساب فرمانداری یا دهیاری واریز نمایند و در نتیجه، بدون صدور پروانه ساختمان و بدون تایید نقشه ها توسط مهندسان ناظر دارای صلاحیت و با تخطی از مقررات ملی ساختمان اجازه احداث بنا داده می شود یا عمدا چشم ها را بر روی احداثات غیر قانونی می‌بندند!

وی تصریح کرد: برابر قانون این تخلفات، ضمان آور بوده و  متخلفان باید پاسخگوی خسارات و تبعات تقصیر خود باشند.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور اظهار کرد: پایان دادن به این رویه های غیر قانونی نیازمند تدبیر جدی و بدون اغماض وزارت کشور و دیگر دستگاههای اجرایی مسئول و برخودهای بازدارنده اداری و قضایی با متخلفان است.

وی گفت: بر همین اساس به دادستانی مرکز استان آذربایجان غربی ابلاغ شد به استناد مقررات قانونی تسبیب در جرم، و مواد ۲۱ تا ۲۳ قانون مدیریت بحران کشور و با رعایت دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه و نیز دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن، ابلاغی ریاست محترم قوه قضاییه، با قید فوریت نسبت به بررسی دقیق موضوع و تعقیب کیفری تخلفات و ترک فعل های مسئولان مربوط اقدام و در صورت احراز هرگونه تخلف یا تخطی از مقررات قانونی به طور قاطع با مسئولان متخلف برخورد شود. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول