اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هشدار صهیونیست‌ها درباره بهره‌برداری حزب‌الله و حماس از ضعف نتانیاهو

صهیونیست‌ها این روزها به شدت نگران آماده‌باش حز‌ب‌الله و حماس برای بهره‌برداری از ضعف نتانیاهو در صورت هرگونه خطای تل‌آویو که به تشدید تنش منجر شود، هستند.

هشدار صهیونیست‌ها درباره بهره‌برداری حزب‌الله و حماس از ضعف نتانیاهو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محافل سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی به دنبال یافتن پاسخ به این سوال هستند که آیا حزب‌الله لبنان و حماس تصمیم به شعله‌ور کردن جبهه‌های شمالی و جنوبی گرفته‌اند یا خیر؟ آنها می‌دانند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر به دلیل تظاهرات‌ها و اعتراضات داخلی علیه خود که از روز شنبه در سراسر اراضی اشغالی از سرگرفته شده، به سختی می‌تواند تصمیم به جنگ بگیرد. 

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در همین خصوص نوشت که حزب‌الله لبنان و حماس می‌توانند از ضعف نتانیاهو برای شعله‌ور کردن جبهه‌های شمالی و جنوبی در آن واحد استفاده کنند. اظهارات «مروان عیسی» از رهبران حماس و جانشین «محمد ضیف» فرمانده شاخه نظامی این جنبش آمادگی آن‌ها برای نبردی جدید را نشان می‌دهد و حزب‌الله لبنان نیز به خاطر سوریه، اقدام به تسویه حساب می‌کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: «جزئیات تحقیقات درباره عملیات تقاطع مجدو که دوشنبه پیش صورت گرفت، هنوز نامشخص است و  اداره نظارت بر اخبار نظامی رژیم صهیونیستی مانع از انتشار اخبار آن در رسانه‌های عبری شده است. به عبارت دیگر اتفاق صورت گرفته، بزرگتر از آن‌ چیزی است که اعلام شده است. ضمن این‌که اظهارات "مروان عیسی" جانشین محمد ضیف فرمانده شاخه نظامی جنبش حماس در غزه و به عبارتی رئیس ستاد آن، به گفته "آوی ایساخاروف" شرق شناس، رسانه‌های عبری را شوکه کرد. با وجود آن‌که عیسی چندان در رسانه‌ها، اظهار نظری نمی‌کند، اخیرا گفته است: «هر گونه تغییر در وضعیت کنونی مسجدالاقصی باعث زلزله‌ای در منطقه می‌شود».

وی در گفت‌وگو با رادیو حماس (الاقصی)، افزود: «فرصت دادن به مقاومت در کرانه باختری نه به معنای کنار گذاشتن آن است و نه به معنای سقوط غزه. زمانی که دخالت نیاز باشد، از مردم خود دفاع خواهیم کرد.

ایساخاروف طی یادداشتی که در روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» منتشر شد، ادعا کرد:«مشخص نیست که میزان نقش حزب‌الله در عملیات مجدو، چقدر است اما ظن زیادی در خصوص دخالت این سازمان شیعی در این عملیات وجود دارد. عبور یک شخص مقیم لبنان (چه فلسطینی باشد یا نباشد)، به همراه تجهیزات جنگی و مواد منفجره در سطحی بالا، سرنخ‌های زیادی درباره سازمان پشت پرده او می‌دهد».

وی نوشت: «مشخص نیست که چرا این "خرابکار" بمب خود را در تقاطع مجدو کار گذاشته و چرا ترجیح داده که به سمت لبنان بازگردد در حالی که هنوز کمربند انفجار و تجهیزات جنگی با خود داشت. شاید این واقعیت که "تروریست" به موقع پیدا شد و به موقع حذف شد، مانع از وقوع تلفات بیشتر در شهروندان اسرائیلی شد و از ورود به روزهای تشدید درگیری و جنگ علیه جبهه‌ای دیگر یعنی لبنان، جلوگیری کرد. کشوری که از آگوست ۲۰۰۶ تاکنون دریافته که چگونه آرامش خود را حفظ کند».

 دو روز پیش در یک انفجار مشکوک در شمال فلسطین اشغالی و به طور مشخص در تقاطع مجدو، اداره نظارت بر اخبار نظامی رژیم صهیونیستی دستور بایکوت خبری را داد و اجازه نداد که خبری در این خصوص منتشر شود. پس از گذشت ۳۰ ساعت از این انفجار، تنها به ارتش رژیم صهیونیستی اجازه داد که اخبار سربسته‌ای از این انفجار را منتشر کند.

با گذشت چند روز از این عملیات ادعایی، شاباک، ارتش‌ و پلیس رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای مشترک در خصوص انفجار مشکوک دوشنبه پیش در منطقه مجدو در شمال فلسطین اشغالی، جزئیات جدیدی ارائه کردند.
در این بیانیه که پس از پایان زمان ممنوعیت انتشار خبر در خصوص انفجار مذکور، منتشر شد، ادعا شد: بر اساس تحقیقات گسترده صورت گرفته، یک جوان لبنانی با نفوذ به اسرائیل، اقدام به بمب‌گذاری در تقاطع مجدو کرده و پس از انفجار، به منطقه مرزی بازگشته در حالی که کمربند انفجاری نیز بسته بود. در آنجا ارتش اسرائیل وی را به قتل رساند و جسدش را توقیف کرد.
در این بیانیه ادعا شد که «میزان دخالت سازمان حزب الله در این بمب گذاری در حال بررسی است». هرچند که مقاومت اسلامی لبنان (حزب الله) تا به این لحظه به این ادعای رژیم صهیونیستی واکنشی نشان نداده است.

در ادامه این یادداشت یدیعوت آحارانوت آمده است: «اینجا سوال مهمتر دیگری به وجود می‌آید: چرا کسی در لبنان به دنبال ایجاد تنش با اسرائیل در این زمان خاص بود؟ ما تنها یک هفته با ماه رمضان فاصله داریم، با مجموعه‌ای از حوادث در سوریه در هفته های اخیر و عملیات بزرگ در اسرائیل به منزله انتقام‌گیری حزب‌الله است که مدتهاست به دنبال آن در پاسخ به حملات علیه سوریه و هدف قرار دادن مقامات ارشد آن به ویژه "عماد مغنیه" از فوریه ۲۰۰۸ است».

اما به گفته این شرق‌شناس، انتقام نمی‌تواند تنها انگیزه انجام این عملیات در شرایط کنونی باشد.از اظهارات اخیر «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان می توان نتیجه گرفت که «این مرد احساس می‌کند زمین زیر پای نتانیاهو در حال لرزیدن است، و شاید نصرالله به این نتیجه برسد که نخست وزیر کنونی اسرائیل( زمانی که اعتراض علیه کودتای سیستماتیک او شاهد شتاب عظیمی است و بازوی نتانیاهو را پیچانده) ضعیف‌تر از همیشه است. او می‌ترسد که وی بخواهد برای یک ماجراجویی نظامی خارج شود که اگر چنین شود، عملیاتی است که در آن بسیاری از شهروندان کشته می‌شوند».

به باور این شرق‌شناس صهیونیست، «نصر‌الله بوی خون و بوی ضعف سیاسی نتانیاهو را استشمام می‌کند و به نظر می‌رسد به این نتیجه رسیده که نخست‌وزیر که در گذشته، در سطح نظامی مردی محتاط و محافظه‌کار بود، در دوره کنونی نیز محتاط باشد، زیرا نصرالله می‌داند که یک رویارویی نظامی گسترده با لبنان، اتهامات زیادی را علیه نتانیاهو در میان افکار عمومی اسرائیل به همراه خواهد داشت، گویی که او سعی دارد این رژیم را به جنگ بکشاند تا برنامه‌ای برای خود به منظور برون رفت از کودتای سیستماتیک احتمالی بریزد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «اظهارات مروان عیسی از رهبران حماس تاکیدی بر این موضوع است که حماس نیز هشدار می‌دهد که در قبال تعدی به مسجدالاقصی در طول ماه رمضان، دست بسته نخواهد ماند. به عبارت دیگر، اگر ایتمار بن گویر، وزیر امنیت قومی در جریان عید پسح یهودی در داخل صحن مسجدالاقصی مراسمی برپا کند، این امر به تشدید تنش گسترده منجر خواهد شد».

در خاتمه یادداشت یدیعوت آحارانوت آمده است: «با وجود علامت‌های سوال فراوان، یک چیز مشخص است: تشدید تنش، شاید در بیش از یک میدان، قریب‌الوقوع است و تمرکز دولت اسرائیل بر کودتای سیستمی در سیستم قضایی کمکی  به حل و فصل آن نمی‌کند که برعکس، خطر را بیشتر می‌کند».

پایان پیام /م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول