اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

چرا مدیران حوزه علمیه درباره بی‌حجابی به رئیسی نامه نوشتند؟

چهار مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه دولت باید حجاب و عفاف را از درون خودش و کارمندانش شروع کند، ایجاد قرارگاه رسانه‌ای حجاب را برای شرایط امروز جامعه ضروری دانستند.

چرا مدیران حوزه علمیه درباره بی‌حجابی به رئیسی نامه نوشتند؟

خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی ـ آزاده لرستانی: این روزها حال و احوال فرهنگی کشور دستخوش برخی ناملایمات و ناهنجاری‌های دینی شده است؛ ناهنجاری‌هایی که برخلاف ارزش‌های اسلامی و دستور صریح شارع مقدس است و تبدیل ضدارزش‌ها به ارزش‌ها موجب ناراحتی و نارضایتی برخی مردم شده است.

در چنین شرایطی ۴۶ مدیر حوزه علمیه در نامه‌ای به رئیس جمهور با ابراز گلایه از وضع عفاف و حجاب و کم‌کاری دستگاه‌‌های مسؤول نوشتند: مدتی است که با مکر دشمن، بیش از پیش برهنگی سرعت یافته و هر چه صبر می‌کنیم، انفعال و عدم اتخاذ تصمیم معین در فضای کشور موج می‌‌زند. چقدر تلخ هست که وقتی حدود ۳۰ نهاد مسؤول کاری نمی‌‌کنند. اگر قرار باشد امروز از قانون حجاب عقب‌‌نشینی کنیم، فردا دلیلی بر پافشاری بر سایر قوانین نداریم.

ما با چهار تن از مدیران حوزه تماس گرفتیم و و از آن‌ها پرسیدیم که آیا فقط هشدار دادن، دردی را دوا می‌کند و نقش حوزه‌های علمیه در این زمینه چیست؟

مدیر حوزه علمیه مروی: نهی از بی‌حجابی را ابتدا از خانواده‌ خودمان شروع کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی، مدیر حوزه علمیه مروی با تأکید بر اینکه اصل مسأله حجاب با توجه به قانون کشور لازم‌الاجراست، می‌گوید: وظیفه دولت‌ها صرف اجرای قانون نیست، مخصوصاً مسأله‌ای با این وسعت که ریشه در فرهنگ ما دارد و ما در این زمینه کار فرهنگی نکرده‌ایم.

او درباره مهم‌ترین چالشی که درباره حجاب در جامعه وجود دارد،‌ می‌افزاید: در کنار اهمالی که در مورد رعایت قانون حجاب وجود دارد، دلیل داشتن حجاب برای مردم جا نیفتاده است. بنابراین در هر ۲ زمینه باید کار انجام شود.

حجت‌الاسلام عبداللهی با اشاره به اینکه نوع حجاب در جامعه در چند سال قبل در سریال‌ها و فیلم‌ها در تلویزیون به تصویر کشیده شده است و ضعف فرهنگی در این زمینه کار را به اینجا کشانده، ابراز می‌دارد:‌ در زمینه بدحجابی و بی‌حجابی چند مؤلفه دخیل بوده و هستند؛ از جمله در تلویزیون چه مقدار کار درباره دین و حجاب در تبلیغات یا فضای فیلم‌ها و سریال‌ها به شکل مستقیم انجام شده است؟ در حالی که به راحتی با فضاهای غیرمستقیم می‌توان مفاهیمی درباره نحوه آرایش و پوشش را جا انداخت.

او ادامه می‌دهد: به طور مثال مانتوهای جلوباز الان عرف مانتوهای معمول ما در خیابان شده است؛ چیزی که ۲۰ سال پیش عرف تلویزیون بود. وقتی در این ۲۰ سال ما کاری را انجام ندادیم و مواظبت نکردیم، اکنون چوبش را می‌خوریم. الان لازم نیست برویم و یقه هر کسی که روسری برمی‌دارد، بگیریم! باید بدانیم این قانون است و باید اجرا شود و برای آن‌ برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر حوزه علمیه مروی اظهار می‌دارد: همان طور که در این ۴۰ سال برای تحقق بانکداری اسلامی مطالباتی بوده است و هنوز با بانکداری اسلامی فاصله داریم، باید در فضای قانون، راهکار‌ها و روش‌هایی که ما را به سوی بانکداری اسلامی سوق می‌دهد، گام برداریم. البته کارهایی انجام شده است. در زمینه فرهنگ نماز و بقیه موضوعاتی که جامعه به آن نیاز دارد، این کار هم باید انجام شود. برای ترویج حجاب و عفاف، دولت، حوزه علمیه، صداوسیما و سایر نهادها وظایفی دارند و به این وظایف باید عمل کنند.

او درباره راهکار عملی برای شرایط فعلی می‌گوید: ترویج حجاب و نهی از بی‌حجابی را ابتدا از خانواده‌ و بستگان خودمان شروع کنیم؛ همان گونه که خداوند خطاب به نبی مکرم اسلام فرمود: «وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ». به تبع آن دولت به عنوان مجری قانون، حجاب و عفاف را باید از کارمندان خودش شروع کند؛ این در حالی است که در برخی ادارات و نهادهای دولتی،‌ کارمند دولت را عامل به حجاب نمی‌بینیم. به طور مثال به سازمان تأمین اجتماعی بروید که مردم بیش‌تر با این نهاد کار دارند. آیا ظاهر کارمندان این سازمان (رعایت حجاب،‌ نوع پوشش و آرایش)، شبیه کارمندهای دولت جمهوری اسلامی است؟ عزمی باید باشد که هر مسؤول به سراغ نهادش خودش برود.

نعمت بزرگی که فراموش شده است

حجت‌الاسلام عبداللهی تصریح می‌کند: البته نباید از نقش و وظیفه مردم در این مسأله غافل ماند. همچنین نباید همه کارها را گردن دولت انداخت؛ بلکه باید هر کسی به نوبه خودش پای کار بیاید. اینکه ما نعمت بزرگی به نام جمهوری اسلامی را داریم فراموش کرده‌ایم. آیا مرحوم کافی در قبل از انقلاب تذکر نمی‌داد؟ آن زمان که دولت اسلامی نبود او کاباره جمع نمی‌کرد؟ پس همه در این زمینه نقش و وظیفه دارند.

او می‌افزاید: شاهد مثال این قضیه، ماسک زدن مردم در ایام کروناست. در قضیه ماسک زدن همه مردم پای کار آمدند، چرا؟ چون کار فرهنگی صورت گرفت و مردم هم متقاعد شدند که برای سلامتی خودشان، خانواده و جامعه باید ماسک بزنند. در این قضیه، دولت و مردم به میدان آمدند و این فرهنگسازی صورت گرفت.

مدیر حوزه علمیه مروی خاطرنشان می‌کند: این در حالی است که ما میراث‌دار جامعه‌ای هستیم که در دولت‌‌های مختلف «فرهنگ» اصلاً برایشان مهم نبوده است. حالا باید چه کنیم؟ نه اینکه سریع شمشیر را از رو بکشیم و هر کسی جلو آمد گردنش را بزنیم! حوزه علمیه خواهران شعب زیادی در کشور دارد و از این طرف هم مطرح می‌شود که فضای دینی مهدکود‌ک‌ها و مدارس مطلوب نیست. خب! چرا از ظرفیت بانوان مبلغ برای مهدکود‌ک‌ها و مدارس استفاده نمی‌کنند؟ نه اینکه بروند نماز به بچه‌ها یاد بدهند،‌ بلکه جلوی رقصیدن و ترویج بی‌حیایی در مهدکودک‌ها را بگیرند و بچه‌هایی در تراز اسلامی تربیت کنند.

 مدیر حوزه علمیه امام خمینی ۲: دولت اشاعه حجاب را از بدنه خودش شروع کند

حجت الاسلام والمسلمین حسن مرادی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی ۲ بیان می‌دارد: حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی است؛ مانند مسأله‌‌های دیگری که در اقتصاد، سیاست، جامعه و غیره هست و هر کسی نقشی باید ایفا کند. دولت، نهادهای مردمی، نهادهای انقلابی، نهادهای امنیتی و انتظامی هر یک نقشی دارند؛ منتها آن چیزی که این نامه به آن می‌پردازد و به نظرم پیش زمینه‌ای برای همه این‌هاست، این است که ما «حجاب» را یک مسأله بدانیم.

او می‌گوید: ما احساس می‌کنیم برخی آقایان جوری رفتار می‌‌کنند که انگار حجاب، مسأله نظام نیست و دیگر حل شده است. ما با توجه به تدینی که از آقای رئیسی سراغ داریم و با توجه به سابقه ایشان، این نامه را به عنوان یک تذکر برادرانه نوشتیم که مسأله بودن حجاب در برخی بخش‌های دولت دارد کمرنگ می‌شود.

حجت‌الاسلام مرادی ابراز می‌دارد: وقتی یک چیزی را مسأله بدانیم، آن وقت دنبال راه‌حلش می‌افتیم. چالشی که این روزها درباره حجاب وجود دارد این است که بعضی مسؤولان دید نازلی نسبت به حجاب دارند و نگاه عمیق و راهبردی ندارند.در یک کلمه کلاً حجاب را یک مسأله نمی‌‌دانند. اگر امروز بی‌حجابی است، فردا برهنگی است و بعد هم مسائل دیگر از جمله شرب خمر پیش می‌آید. در حالی که دشمن سنگر به سنگر جلو می‌آید.

او ادامه می‌دهد: ما نمی‌‌توانیم با مسأله حجاب، برخورد نظامی انتظامی کنیم و معتقدم تنها راه حلش این نیست که ما برخورد کنیم. در زمینه اعتیاد می‌بینید که چقدر شهید برای مبارزه با اعتیاد دادیم و می‌دهیم تا جامعه، جامعه سالمی بماند و اعتیاد در کشور خشکانده شود. نمی‌شود گفت که دولت کلاً نسبت به بی‌حجابی بی‌خیال شود. در مسأله حجاب یک هزارم مسأله اعتیاد هم دغدغه ندارند. باز هم تأکید می‌کنم تنها راه‌حل بی‌حجابی، برخورد نیست.

نیازمند ایجاد قرارگاه رسانه‌ای حجاب هستیم

مدیر حوزه امام خمینی ۲ اظهار می‌دارد: باید از نگاه حکمرانی به حجاب نگاه کرد. وقتی در کشور، حکمرانی در دست ما است، پس بسیاری از کارها را می‌‌توانیم انجام دهیم، همانطور که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً»، خداوند خطاب به فرد فرد افراد جامعه می‌گوید خودت و خانواده‌ات را نگه‌دار. بنابراین دولت باید یک پالایش درونی داشته باشد. یعنی کسی که کارمند دولت است و حقوقش را از دولت می‌گیرد، چرا نباید یک حداقل‌‌هایی را رعایت کند؟ از اینجا می‌‌توانیم شروع کنیم و یک قدم برداریم.

او می‌افزاید: «النّاس علی دین ملوکهم»، اگر ما خود در جریان حاکمیت این مسأله را رعایت کنیم، در بسیاری از جاها این مسأله حل می‌‌شود. قانون حجاب تنها مختص به کشور ما نیست و حتی در کشورهای دیگر هم قانونی برای نحوه پوشش در اجتماع وجود دارد. در زمینه پوشش هر کشوری قوانینی دارد. بنابراین باید قوانینمان را داشته باشیم و به نحو احسن آن را پیگیری کنیم. منتها یکی از کارهای خوبی که دولت می‌تواند انجام دهد این است که یک قرارگاه رسانه‌‌ای برای حجاب و عفاف بزند.

 مدیر حوزه رفیعةالمصطفی: طبق نظرسنجی‌ها ۷۰ درصد بانوان به حجاب معتقدند

سارا طالبی، مدیر حوزه رفیعةالمصطفی که دکتری ارتباطات دارد، با اشاره به ۲ سناریوی دشمن بعد از اغتشاشات اخیر در کشور بیان می‌دارد: در این زمینه دشمن یک سناریو را برای عامه مردم و یک سناریو را برای خواص و نخبگان جامعه طرح‌ریزی و پی‌ریزی کرد. در سناریوی عامه، سخن از کشف حجاب اجباری آورد و برای خواص و مسؤولان القا کرد که شما در حداقل هستید.

او می‌گوید: در چنین شرایطی، خواص و نخبگان باید سناریوی مارپیچ سکوت را بشکنند و نامه‌ای هم که ما خطاب به آقای رئیسی نوشتیم بر این اساس بود. این در حالی است که متأسفانه بعضی از مسؤولان و برخی از متدینین مورد حمله این جنگ روانی دشمن قرار گرفتند و حسی به آن‌‌ها دست داد که در حداقل هستند. منتها با گذشت زمان که دیدید نظام و ارزش‌ها پرقدرت برپاست و عفو پدرانه رهبر انقلاب نشان از قدرت نظام دارد.

طالبی با اشاره به نظرسنجی‌ها پیرامون میزان پایبندی و علاقه بانوان ایرانی به حجاب ابراز می‌دارد:‌ طبق نظرسنجی انجام شده بیش از ۷۰ درصد بانوان ما به حجاب معتقد و عامل هستند و حتی آن مقدار باقی‌مانده هم میزانی از حجاب را می‌پسندند. البته عده‌ای هم ساختارشکنانه در حیطه حجاب عمل می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: مسأله این است که قانون حجاب مطابق نص صریح آیات قرآن کریم در کشور اجرا می‌شود و درباره ضرورت حجاب حضرت امام و رهبر انقلاب اشاره داشتند که کوتاه آمدن درباره حجاب مسائل متعدد دیگری در عرصه‌‌های فرهنگی و اقتصادی برای ما رقم می‌‌زند. در چنین شرایطی وظیفه ما طبق بیانات رهبر انقلاب، جهاد تبیین و کار فرهنگی و احرای قوانین من جمله حجاب و پررنگ کردن ارزش‌های معنوی در جامعه است.

مدیر حوزه رفیعةالمصطفی در پاسخ به این سؤال که در چنین شرایطی چه مواجهه‌ای با هنجارشکن باید صورت بگیرد، اظهار می‌دارد: وقتی در جامعه برخی افراد رفتارهای هنجارشکنانه، بدن‌نمایی، کشف حجاب و از این دست کارها دارند، به همه جامعه زنان اهانت می‌‌شود؛ یعنی اینطور نیست که فقط به یک زن اهانت شود، بلکه جایگاه و کرامت زنان در کل جامعه تقلیل پیدا می‌کند و به کل اجتماع زنان صدمه وارد می‌شود و این اصلا قابل تأخیر و بخشش نیست.

 مسائل جامعه اسلامی با همدیگر متصل و شبکه‌ای هستند

او می‌افزاید:‌ برخی مسؤولان می‌‌گویند ما اول باید مسائل اقتصادی را حل کنیم تا بعد به مسأله حجاب بپردازیم، اما این اشتباه است؛ چون این مسأله تقدم و تاخر زمانی ندارد، بلکه همزمان باید پیگیری شود. زیرا مسأله اقتصادی یک شبه قابل حل نیست، همچنین تحقیقات ما نشان داده است و در نامه هم آورده‌‌ایم که اقشار محروم‌‌تر در رعایت حجاب و الزام به حجاب مقیدتر و همراه‌‌تر هستند.

طالبی خاطرنشان می‌کند: در این شرایط باید به زیرساخت‌های فرهنگی مردم تکیه کنیم. یکی از مهم‌‌ترین زیرساخت‌ها، خانواده، مادران و زنان هستند. اگر ما بهترین رفاه را برای آن‌‌ها رقم بزنیم، اما بُعد کرامت و عفاف زن لطمه خورده باشد، دچار بحران‌های سنگینی خواهیم شد. کشف حجاب می‌‌تواند علت خیلی مسائل و بحران‌ها از جمله جمعیت، طلاق، افسردگی، رقابت‌های سنگین تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری باشد.

او می‌گوید:‌ توجه داشته باشیم که مسائل جامعه اسلامی با همدیگر متصل و شبکه‌ای هستند؛ حتی غرب با فلسفه غربی‌اش فرهنگ و اقتصادش را با همدیگر ارائه می‌‌کند؛ یعنی مسأله سرگرمی، آموزش و پرورشش را از نظام سکولار و لیبرال خودش جدا نکرده است. سؤال ما از مسؤولان این است که به چه نحو می‌‌خواهد مسائل اقتصادی را از مسائل فرهنگی تفکیک کند؟

مدیر حوزه رفیعةالمصطفی بیان می‌کند:‌ بیانات آقای جوادی آملی را ببینید. ایشان مطرح می‌کنند که اصلاً ناموس زن، حق الله است و دفاع از حق الله اجازه خود مردم را نمی‌خواهد؛ یعنی اگر واجبی گردن جامعه اسلامی است که تا الان به نظرمان خیلی کوتاهی شده است، گام اول همان برگشت و توجه جدی نخبگان اجتماع به این موضوع است. گام بعدی اینکه دولت یک حدی از اقدامات سلبی و ایجابی‌اش را مطابق قانون حجاب پررنگ‌تر کند. در کنار آن، حلقه‌‌های میانی هستند که باید به آن‌ها روحیه داد تا منسجم شوند و تشکیلاتی کار کنند و به ابزارهای مدرن و تبلیغاتی مسلط شوند و تبیین کنند که پیشرفت جامعه در گرو حفظ عفاف و سلامت خانواده‌هاست.

 مدیر حوزه کریمه اهل بیت (س): تذکر حجاب در اماکن عمومی رخت بربسته است

نادیه رمضانی، مدیر حوزه کریمه اهل بیت (س) از زاویه‌ای دیگر به چالش بدحجابی در جامعه می‌پردازد و می‌گوید: این روزها در محیط خیابان و معابر عمومی نمی‌توانیم امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم. نه تنها در مکان‌های عمومی هیچ تذکری داده نمی‌شود، بلکه همه خدمات هم به هنجارشکن‌ها ارائه می‌شود. درست است که طبق اصل انسانیت نمی‌توانیم آن‌ها را از خدمات منع کنیم؛ منتها می‌شود حداقل تذکری به آن‌ها داده شود.

او می‌افزاید: با تذکر حتی اگر فرد رعایت نکند و سروصدایی هم بخواهد بکند، باید صورت گیرد؛ زیرا حداقل متوجه می‌شود که این فضا،‌ فضای تذکر است و بنابراین،‌ آن،‌ آرامش و خیال راحتی که هر جایی نمی‌توانند بی‌حجاب باشند و هر مدلی که دوست داشته باشند، بگردند، برایشان عرصه تنگ‌تر شود. اکنون که در سرما برخی تنها یک شال دور گردنشان می‌پیچند، در تابستان دیگر معلوم نیست قرار است چه شود؟

رمضانی با اشاره به تبعات اجتماعی بی‌حجابی و حق‌الناسی که گردن آن‌هاست، اظهار می‌دارد:‌ خدا خودش به جوان‌های ما رحم کند که با این وضعیت اقتصادی امکان ازدواج و انتخاب همسر را ندارند و در خیابان با این وضعیت هم روبرو می‌شوند. در چنین وضیعتی از مسؤولان انتظار داریم در گام اول در اماکن عمومی تذکر به حجاب را انجام بدهند. وقتی حراست فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات و مال‌ها به فرد بی‌حجابی تذکر دهند، این عادی‌سازی و تبدیل ضدارزش به ارزش روندی دیگر پیدا خواهد کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول