اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیدار اردوغان و اسد، محور مهم گفت‌وگوها در مسکو

یک وبگاه روسی در گزارشی نوشت که موضوع دیدار «بشار اسد» و «رجب طیب اردوغان»، از محورهای مهم گفت‌وگوی روسای جمهوری روسیه و سوریه بوده و اولویت مسکو، حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت دمشق است.

دیدار اردوغان و اسد، محور مهم گفت‌وگوها در مسکو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزای فارس، وبگاه روسی «تزارگراد» گزارشی را درباره موضوعات مطرح‌شده در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «بشار اسد» همتای سوری او منتشر کرده و نوشت

پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱» به نقل از این وبگاه روسی نوشت: سرویس مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که رهبران دو کشور در مورد موضوعات مهم برای توسعه بیشتر همکاری‌های روسیه و سوریه در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، بشردوستانه و همچنین چشم‌انداز حل‌و فصل همه جانبه اوضاع در منطقه گفت‌وگو کرده‌اند.

تزارگراد در گزارش خود اعلام کرده که سعی خواهد کرد تا بخش‌های علنی‌نشده و رایزنی‌های محرمانه بین پوتین و اسد را بررسی کند؛ به طوری که اطلاعات حساس و محرمانه این دیدار فاش نشود، اطلاعاتی که ممکن است باعث ایجاد احساسات خصمانه شود.

این گزارش با بیانیه «دمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین، قبل از آغاز مذاکرات پوتین با اسد شروع  شد که در آن وی تصریح کرده بود: شکی نیست که موضوع روابط سوریه و ترکیه در این دیدار بررسی خواهد شد. این پاسخی به آن سوال بود که مذاکرات مسکو چه تاثیری بر احتمال دیدار اسد با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواهد داشت.

براساس این گزارش و بر مبنای اظهارات پسکوف، چنین دیداری در آینده نزدیک بعید است؛ چرا که سخنگوی کرملین با دلایل موجه اعلام کرد که درباره دیدار اسد و اردوغان، «اولویت مطلق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است».

گزارش این رسانه روسی، اردوغان را به تلاش برای تسلط بر بخشی از سرزمین‌های سوریه در جنگ متهم و تاکید کرد که این هدف رئیس‌جمهور ترکیه برای تصرف خاک همسایه‌اش با کمک روسیه و ایران به دمشق، ناکام مانده است.

در ادامه این گزارش آمده است: حالا دولت سوریه کنترل بخش عمده‌ای از خاک کشور را دوباره به دست آورده است، به استثنای تعدادی از مناطق هم‌جواری که توسط آمریکایی‌ها، متحدان ترکیه‌ای و کُردهای همکار با ایالات متحده در آن‌ها مستقر شده بودند.

وبگاه تزارگراد در بخش دیگری از گزارشش نوشت: شکست ترکیه در سوریه و نبود چشم‌انداز مشخص برای بهره‌برداری از سرزمین‌های سوری، علاوه بر احتمال از دست دادن قدرت در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی آینده، ممکن است اردوغان را مجبور به تلاش برای صلح با اسد کند.

این وبگاه روسی دلیل تحلیل خود را وعده اپوزیسیون ترکیه می‌داند که اعلام کرده بود نیروهای ترکیه را از سوریه خارج خواهد کرد. تزارگراد در پایان گزارش می‌نویسد: با این حال اردوغان - برای اینکه به طور کامل آبروی خود را از دست ندهد، احتمالاً نظامیان خود را از یک منطقه کوچک سوریه ترک خواهد کرد؛ تا در گفتار و نه در عمل، از آنجا خارج شده باشد.

روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۵مارس) طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری سوریه، روسای جمهور سوریه و روسیه باهم دیدار کردند؛ منابع خبری اعلام کردند که در این دیدار، روابط راهبردی دمشق-مسکو، مسائل اقتصادی و تجاری و تحولات سیاسی در منطقه و جهان را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

رئیس‌جمهور سوریه در این دیدار بر لزوم خروج نیروهای اشغالگر از خاک سوریه و تمامیت ارضی این کشور تأکید کرده بود. مقامات مسکو و دمشق، از توافق ازسرگیری روابط عربستان سعودی و ایران استقبال و آن را گامی مثبت برای منطقه و جهان توصیف کرده بودند.

پایان پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول