اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهم کرد/ هفته آینده به روسیه می‌روم

وزیر امور خارجه گفت: در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهم کرد و توافق داریم هیأت‌های فنی دو طرف از سفارتخانه‌ها بازدید و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگر‌ی‌ها را فراهم کنیم.

امیرعبداللهیان: در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهم کرد/ هفته آینده به روسیه می‌روم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) ۲۸ اسفند ماه در نشست خبری در پایان سال ۱۴۰۱ به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* تلاش برای بی اثر کردن و لغو تحریم‌ها 

وزیر خارجه در این نشست خبری ضمن تبریک سال جدید شمسی و تشکر از تلاش‌های اصحاب رسانه در یک سال گذشته، خطاب به اصحاب رسانه گفت: سهم شما در دیپلماسی بسیار بالا و ارزشمند است و قدردان زحمات شما هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره برجام و اقداماتی که در این مدت صورت گرفت، بیان کرد: در دولت دکتر رئیسی در دو مسیر در تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها و همچنین تلاش برای لغو تحریم‌ها در دستگاه دیپلماسی هستیم. خرسندیم که در چارچوب دکترین سیاست خارجی متوازن، دستگاه دیپلماسی و دولت در یک سال گذشته دستاوردهای زیادی را با نگاه به آسیا و اولویت نگاه به همسایگان نصیب کشور کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در حوزه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش چشمگیر حجم تبادل تجاری هستیم، به نحوی که در دو کشور همسایه ما، حجم تبادل تجاری در یکی از کشورها بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار و در کشور دیگر بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار است. در مناسبات سیاسی با همسایگان، در اواسط سال ۱۴۰۱ روابط امارات و کویت با ایران به سطح سفیر ارتقا یافت و در روزهای گذشته نیز شاهد بازگشت ایران و عربستان به روابط طبیعی و اعلام روابط طبیعی دو کشور بودیم.

* در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد

وی عنوان کرد: پنج دوره مذاکره امنیتی با عربستان در بغداد داشتیم. در جریان سفر دکتر رئیسی به پکن، ابتکاری را از قبل رئیس جمهور چین مطرح کرده بود که این ابتکار مورد موافقت سران دو کشور ایران و عربستان قرار گرفت.آخرین گفت‌وگوها بین دکتر رئیسی و آقای شی در جریان سفر بهمن رئیس جمهور انجام شد. پیشنهاد ما این بود مدیران کل سیاسی وزارتخانه‌های ایران و عربستان گفت‌وگویی را در پکن و یک هفته بعد از سفر دکتر رئیسی به ابتکار طرف چینی داشته باشند. در رفت و برگشت پیام‌ها، پیشنهاد طرف سعودی مبتنی بر این بود که ما نیازمند یک دور مذاکره سطح بالای امنیتی بین دو کشور هستیم. در نتیجه فردی که عربستان معرفی کرد همتای آقای شمخانی بود و تیمی متشکل از بخش‌های امنیتی، نظامی و وزارت خارجه آقای شمخانی و همتای سعودی را همراهی کردند.

وزیر خارجه ادامه داد: در موضوع عربستان در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد. تا این لحظه توافق داریم بر سر اینکه هیأت‌های فنی دو طرف از سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بازدید و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگر‌ی‌ها را فراهم کنیم.

* همه چیز برای اعلام نهایی و رسمی عضویت ایران در نشست سران شانگهای در دهلی نو فراهم شده

امیرعبداللهیان همچنین درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز ادامه داد: عضویت ایران در سازمان شانگهای و نهایی شدن این عضویت در ماه‌های آینده در پی نشستی که سران شانگهای در دهلی نو خواهند داشت یکی از دستاوردهای ۱۴۰۱ به شمار می‌رود. برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و قبل از جمهوری اسلامی ایران، در پارلمان ۴۹ سند برای عضویت ایران در شانگهای به تصویب رسید و این اسناد در پارلمان، دولت و شورای نگهبان در یک محدوده زمانی کوتاهی نهایی شد و از اتفاقات خوبی بود که رقم خورد و همه چیز برای اعلام نهایی و رسمی عضویت ایران در نشست سران شانگهای در دهلی نو در سال ۱۴۰۲ فراهم شده است.

وزیر خارجه ادامه داد: ما همزمان بحث عضویت ایران در بریکس را رقم زدیم که اقدامات کارشناسی و اولیه آن با مساعی پنج عضو اصلی بریکس در حال انجام است. در عرصه‌های سیاسی و بین‌المللی و اقتصادی تمرکز بر دیپلماسی پارلمانی و علمی، سلامت و انرژی در دستورکار بخش‌های مختلف دولت قرار دارد.

وی گفت: وزارت خارجه کماکان به وظیفه ذاتی خودش و گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

* موضوع یمن را مرتبط با جهات یمنی می‌دانیم

به گزارش فارس، در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره درباره وضعیت یمن نیز بیان کرد: آنچه در گفت‌وگوهای چند روزه آقای شمخانی و همتای امنیتی سعودی در پکن انجام شد؛ اصول اساسی آن در بیانیه سه جانبه‌ منتشر شده عنوان شده است. موضوع یمن را مرتبط با جهات یمنی می‌دانیم و طرف‌های یمنی باید در خصوص آن تصمیم بگیرند. تأکید بر صلح، امنیت و ثبات در منطقه از مسائل مورد گفت‌وگوی ایران و عربستان بوده است.

وی گفت: در مناسبات ایران و عربستان توافق داریم که روابط به حالت طبیعی خودش برگردد. از طریق حافظ منافع مناسبات خودمان یعنی کشور سوئیس در ۱۰ روز گذشته پیام‌هایی را از عربستان دریافت و هم منتقل می‌کنیم. آخرین پیام تبادل شده در ۲۴ ساعت گذشته اعلام آمادگی ایران برای نشست وزرای خارجه و پیشنهاد سه مکان برای برگزاری این نشست بود که بر مبنای موافقت طرف مقابل و هماهنگی بین ما، زمان و مکان را هر چه زودتر توافق خواهیم کرد و اقدام عملی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور بزودی رقم خواهد خورد.

* برخی به دنبال ایجاد دوقطبی‌های جدید در داخل

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی عنوان کرد: برخی طرف‌ها در کشور دائما به دنبال این هستند دوقطبی‌های جدیدی را تولید کنند. آنچه در حوزه سیاست خارجی به وقوع پیوسته در هماهنگی کامل با مقامات عالی نظام است. شخص رئیس جمهور به عنوان مسؤول اصلی از جمله موضوعاتی که مدیریت می‌کند، بحث سیاست خارجی است. وزارت خارجه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سایر بخش‌هایی که به نحوی در حوزه سیاست خارجی وظایف ذاتی دارند و باید انجام دهند، در هماهنگی با وزارت خارجه این کار انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر اشاره خبرنگار به سفرهای آقای شمخانی است. وجه غالب سفرهای آقای شمخانی که این روزها تصادفا قدری متراکم شده، بعد امنیتی دارد. در موضوع ایران و عربستان به دلیل پیشنهاد طرف سعودی پذیرفتیم که یک دور پایانی مذاکرات سطح بالای امنیتی انجام شود. متناسب با مقام امنیتی که طرف سعودی معرفی کرد ما نیز طرف خود را معرفی کردیم. ممکن بود طرف سعودی برای دور نهایی مذاکرات قبل از ورود به پروسه دستگاه‌های دیپلماسی دو طرف، یک مقام امنیتی هم سطح با فرد دیگری در کشور معرفی می‌کرد و ما هم در همان طراز نماینده ایران را معرفی می‌کردیم. 

امیرعبداللهیان درباره سفر شمخانی به امارات نیز اضافه کرد: در موضوع امارات مسائلی در حوزه امنیتی با امارات داریم و هم در گفت‌وگوهای من با وزیر خارجه امارات و هم در آخرین سفرم به امارات، دغدغه‌های امنیتی خود را از جمله در خصوص هرگونه تهدید از ناحیه رژیم صهیونیستی از خاک امارات بیان کردیم. شمخانی بیش از چهار ماه قبل قرار بود این سفر را انجام دهد. ابعاد دیگری در چارچوب گفت‌وگوهای امنیتی داشتند مورد توجه قرار گرفت.

* سفر شمخانی به عراق

وی درباره سفر شمخانی به عراق نیز اظهار داشت: سفری که امروز همکار و برادرمان آقای شمخانی به عراق دارد، از حدود چهار ماه پیش برای چندمین بار در دو دهه گذشته، تهدیداتی از خاک اقلیم شمال عراق متوجه خاک ایران شد و از مسیر دیپلماتیک و امنیتی به مقامات اقلیم و دولت مرکزی عراق به صراحت اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه منبعد تهدید علیه امنیت ملی کشور از مبدا کشور همسایه دوست و برادر عراق را تحمل نخواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران در یک اقدام حساب شده مراکز گروهک‌های تروریستی از مبدا شمال عراق را مورد هدف قرار داد و توافق کردیم کمیته مشترک امنیتی شکل بگیرد. یک دور مذاکرات در بغداد متشکل از مقامات دولت مرکزی و اقلیم توسط فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در بغداد صورت گرفت و تیم‌های امنیتی و نظامی دو طرف حضور داشتند. دور بعد این گفت‌وگوها را من با تیم امنیتی در وزارت خارجه در تهران برگزار کردم و در نهایت بخش‌های امنیتی ما با کمک بخش حقوقی دولت و وزارت خارجه، سند توافق امنیتی را آماده کردند.

وی یادآور شد: برای اولین بار توافق شد بین دولتین ایران و عراق به امضا برسد پیش از این سندهای امنیتی را در اقلیم شمال عراق به امضا رسانده بودیم. سفر شمخانی به بغداد امروز با هدف امضای این سند در بغداد و با حضور نخست‌وزیر عراق و رئیس اقلیم کردستان عراق قرار است انجام شود و طبعا با امضای مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق و شمخانی نهایی خواهد شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به توئیتی که منتشر کرده است، گفت: تقسیم کار است و هماهنگی کامل وجود دارد و در خصوص همه جزییات موضوعات امنیتی در شورای عالی امنیت ملی بین دستگاه دیپلماسی و سایر مجموعه‌ها هماهنگی کاملی وجود دارد. 

*‌ تبادل پیام‌ها بین باقری و مورا

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر دیدارهای علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه با انریکه مورا معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: سه شب پیش با بورل گفت‌وگو داشتم و آقای باقری و مورا هم در مسیر ادامه کاری که از ماه‌ها قبل در وین شروع شده بود، تبادل پیام‌هایی را با یکدیگر دارند.

* هفته آینده عازم مسکو هستم/ ما در کنار هیچ یک از طرف‌های جنگ در اوکراین نبوده و نیستیم

وی در پاسخ به سؤالی درباره اوکراین بیان کرد: در تماس‌هایی که با وزیر خارجه اوکراین داشتیم چند ماه پیش توافق کردیم هیأت سیاسی و نظامی ما به عمان سفر کرد و هیأت مشابهی از اوکراین به عمان آمد و مدارکی را از آنها خواستیم درباره ادعایی که درباره کاربرد پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین مطرح می‌کنند. آنچه طرف اوکراینی ارائه داد، عکس‌های مبهم، مخدوش و ماهواره‌ای بود که هیچ چیزی را ثابت نمی‌کرد.

وزیر خارجه ادامه داد: بارها به صراحت اعلام کردیم، ضمن باور به ریشه‌های اصلی جنگ در اوکراین، جمهوری اسلامی ایران از هیچ یک از  طرفین جنگ حمایت نمی‌کند. کما اینکه امروز اروپا و غرب بیش از ۱۴ میلیارد دلار سلاح در اختیار اوکراین قرار دادند و این یعنی طولانی شدن جنگ و تشویق یکی از طرفین به استمرار جنگ و کشتار و آوارگی هر چه بیشتر مردم اوکراین. 

به گزارش فارس، وی با ذکر این نکته که ما در کنار هیچ یک از طرف‌های جنگ در اوکراین نبوده و نیستیم، خاطرنشان کرد: ما در کنار صلح هستیم. از مذاکره و گفت‌وگو حمایت می‌کنیم. سه شب پیش در گفت‌وگو با جوزپ بورل و همچنین از مسیر دیپلماتیک و کانال سفارتخانه‌ها به طرف اوکراینی اعلام کردم که من در هفته آینده برای گفت‌وگوهای دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به دعوت همتای خودم عازم مسکو هستم و ایران آمادگی دارد به تلاش‌هایش برای توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات ادامه دهد و آمادگی خودمان را در خصوص هرگونه ابتکار و پیشنهادی که اوکراین برای خروج از این بحران داشته باشد، اعلام کردیم و منتظر پاسخ طرف اوکراینی هستیم.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: ضمن اینکه به مقامات اوکراین به صراحت اعلام کردیم به جای اتهام زنی به ایران و به جای تحریک و تشدید وضعیت جنگ و منازعه در اوکراین، بر گفت‌وگو، مذاکره و صلح تمرکز کنند.

وی اضافه کرد: علیرغم روابط نزدیک با روسیه جدایی کریمه از اوکراین را به رسمیت نشناختیم و جدایی مناطق جدید از اوکراین را هم به رسمیت نشناختیم و وزارت خارجه به صراحت در بیانیه‌های رسمی از تمامیت ارضی کشورها از جمله اوکراین حمایت کرده است.

* مبنای هر توافق صورت جلسه امضا شده در مارس

وزیر خارجه همچنین درباره تبادل زندانیان با آمریکا نیز گفت: ما از مارس سال گذشته سندی را از طریق نماینده‌ معرفی شده از سوی آمریکا از کشوری ثالث به امضا رساندیم. تبادل زندانیان را موضوعی کاملا انسانی می‌دانیم. در هفته‌های اخیر گفت‌وگوهایی برای بروزرسانی آن سند و توافق در خصوص تبادل زندانیان بین ما و طرف آمریکایی به صورت غیرمستقیم وجود دارد، ولی مبنای هرگونه توافق جدیدی صورت جلسه‌ای است که در مارس سال گذشته به امضا رسیده است. تصور ما این است که طرف آمریکایی باید بیش از هر چیز به ابعاد انسانی این موضوع توجه کند و این به شدت مورد تأکید ماست.

* ابراز رضایت گروسی

امیرعبداللهیان درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بیان کرد: در این سفر بین سازمان انرژی اتمی و آژانس نقشه راهی توافق شد و گروسی از نتیجه کار ابراز رضایت داشت. در مسیر درست همکاری‌‌های مشترک قرار داریم. یکی از توافقات ما این بود تیم‌های فنی آژانس بتوانند به رفت و‌ آمد و گفت‌وگوها برای رفع سوءتفاهمات و برطرف شدن اتهامات ادعایی از ایران بپردازند و نتیجه این شود که این موضوعات برای همیشه از روی میز اختلافات آژانس و سازمان انرژی اتمی برداشته شود. این دیدارها و گفت‌وگوهای فنی به صورت مستقیم بین دو طرف جریان دارد.

به گفته امیرعبداللهیان، نتیجه همکاری‌های ایران و آژانس می‌تواند در گفت‌وگوی رفع تحریم‌ها آثار مثبتی را بر جا بگذارد.

* نقش چین

وی در پاسخ به سؤالی درباره نقش چین گفت:‌گفت‌وگوهای ایران و عربستان با تلاش و مساعی جمیله دولت عراق آغاز شد و در بخش‌هایی از گفت‌وگوها نشست‌‌هایی را مقامات امنیتی ما به موازات عراق در مسقط انجام دادند پنج دور گفت‌وگو در بغداد و سه دور گفت‌وگو در مسقط و ماهیت غالب این گفت‌وگوها امنیتی بود. در سفر آقای شی به عربستان گفت‌وگوهایی بین مقامات عالی عربستان و شی در خصوص منطقه و از جمله نقش ایران مطرح می‌شود با توجه به اینکه ما در دولت جدید روابط نیرومندی را با نگاه به آسیا و با کشور چین پایه ریزی کرده‌ایم و از سال گذشته برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور گام به گام در حال اجرایی شدن است و از مناسبات راهبردی دو کشور سخن به میان می‌آوریم، رئیس جمهور چین تصمیم گرفت در تکمیل این فرآیند ابتکاری را روی میز قرار دهد و نتیجه این ابتکار جمع بندی همه گفت‌وگوهایی است که در عراق و عمان انجام شد.

وزیر خارجه افزود: در یک سال گذشته از اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا نیز غفلت نکردیم و در تمام این حوزه‌ها در بخش‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی، کشتیرانی و انرژی پیشرفت‌هایی را در روابط رقم زدیم که بخش بخش وزارتخانه‌‌های دولتی و بخش خصوصی ما سهم مهمی در توسعه مناسبات بر عهده داشتند.

*  از بازگشت روابط با کشورهای همسایه و منطقه استقبال می‌کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره مناسبات با بحرین و سایر کشورها نیز گفت:‌ سلطان عمان در جریان سفر به منامه ابتکاری را برای بازگشت روابط دو کشور (ایران و بحرین) به حالت طبیعی مطرح کرد. حدود دو ماه پیش توافق اولیه‌ای از این طریق برای بازدید هیأت‌های فنی ایرانی و بحرینی از سفارتخانه‌های دو کشور حاصل شد و در این چارچوب هیأت فنی خودمان را به منامه اعزام و از سفارتخانه و اماکن دیپلماتیک‌ ما بازدید کرد. هیأت پارلمانی ما نیز برای شرکت در اتحادیه بین المجالس اخیرا به منامه سفر کرد.

وزیر خارجه اضافه کرد: از بازگشت روابط عادی با کشورهای همسایه و منطقه استقبال می‌کنیم و امیدوارم برخی موانعی که اکنون در این مسیر بین دو کشور وجود دارد از میان برداشته شود و بتوانیم در این مسیر گام‌های مناسب را برداریم.

* روابط با مصر

وی گفت: در حاشیه نشست بغداد دو در اردن گفت‌وگوی کوتاهی با آقای السیسی رئیس جمهور مصر داشتیم و بعد از آن از طریق دفتر حفاظت منافع در قاهره با برخی از مقامات مصر تبادل اطلاعات و گفت‌وگوهایی در مسیر چگونگی ارتقای مناسبات سیاسی دو کشور انجام شد. همواره مصر را کشوری مهم در جهان عرب می‌دانیم و از هرگونه توسعه و پیشرفت در مناسبات دو کشور استقبال می‌کنیم.

* استقبال از ارتقای روابط با اردن در سطح سفیر

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد: در جریان نشست بغداد ۲ در امان پایتخت اردن با ملک عبدالله پادشاه اردن به مدت ۴۰ دقیقه گفت‌وگویی دوستانه و صمیمانه انجام شد. پادشاهی اردن از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها همواره مورد توجه قرار دارد. آقای ملک عبدالله به من گفت سلام‌های من را به آقای رئیسی ابلاغ کنید و علاقه‌مند هستم در آینده نزدیک به ایران سفر کنم. جمهوری اسلامی ایران از سفر ایشان به تهران استقبال می‌کند. البته می‌دانید سفارتخانه‌های ما در دو کشور باز است و فعالیت‌های ما در سطح کاردار ادامه دارد و ما از ارتقای روابط با اردن به سطح سفیری استقبال می‌کنیم.

*  کشور و اقتصاد کشور را معطل برجام نخواهیم کرد

وزیر خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره روابط با عربستان گفت: در آخرین گفت‌وگو با وزیر خارجه عربستان در اردن داشتم جمله‌ای را به نقل از مقامات سعودی بیان کرد مبنی بر اینکه بازگشت روابط به نفع دو ملت و منطقه است. عادی سازی روابط دو کشور و توسعه همکاری‌های دو کشور تاثیرات مثبتی بر کل منطقه و جهان عرب و اسلام برجا خواهد گذاشت.

وی بیان کرد: موضوع گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها را مسئله‌ای جدا می‌دانیم و معتقدیم گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها در مسیر طبیعی خودش پیش می‌رود و البته بارها اعلام کرده‌ایم هرگز کشور و اقتصاد کشور را معطل برجام نخواهیم کرد.

* وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک

وزیر خارجه درباره آزادی اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک گفت: در اوج اغتشاشات در ایران شاهد مواضعی غیرسازنده از سوی سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه بودیم، ولی در همان مقطع حساب بخش‌های دیگر اروپا جدا بود و آنها تماس‌ها و ارتباطات خودشان را داشتند، از جمله دیدارهایی که در ژنو در حاشیه نشست شورای حقوق بشر با تعدادی از مقامات اروپایی انجام و تماس‌های تلفنی که برقرار است. در موضوع استرداد محکومان توافقی را با بلژیک روی میز داریم، آخرین گفت‌وگوهای ما علاوه بر مناسبات دوجانبه، ناظر بر این موضوع کنسولی بود و امیدواریم هر چه زودتر موانع از طرف مقابل برطرف شود و شاهد تبادل در این مسئله باشیم.

* ابتکاری روی میز است که امیدوارم در هفته‌های آینده بتوانیم اخبار نهایی آن را به استحضار ملت ایران برسانیم

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره چشم انداز توافق هسته‌ای در سال آینده بیان کرد: هم در خصوص همکاری ایران و آژانس و وظیفه ذاتی وزارت خارجه در راستای تلاش برای لغو تحریم‌ها صحبت کردم. در شرایطی که با هم صحبت می‌کنیم ابتکاری روی میز است که امیدوارم در هفته‌های آینده بتوانیم اخبار نهایی آن را به استحضار ملت عزیز ایران برسانیم. در هر صورت در سال آینده ما امید فراوانی داریم به گشایش‌های هر چه بیشتر و امیدوار هستم در بهار آینده بتوانیم در نتیجه اقداماتی که در جریان است، اما هنوز زمان بیان آن فرانرسیده، حامل اخباری بسیار امیدبخش و خوشحال کننده در راستای گشایش‌های متنوع برای ملت بزرگ ایران باشیم.

وی گفت: بسیار خوشبین هستیم. همه تخم‌ مرغ‌های خود را در سبد برجام و توافقی برجامی قرار نداده‌ایم، ولی از همه فرصت‌ها برای کسب حداکثری منافع ملی استفاده کرده و خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد سال آینده سالی پر از شادی و همراه با موفقیت باشد.

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست عنوان کرد: در آستانه نوروز سال ۱۴۰۲ با توجه به کثرت درخواست‌هایی که برای مصاحبه اختصاصی با وزیر امور خارجه وجود داشت و همچنین کثرت موضوعات در ایام اخیر و طول یک سال گذشته آقای امیرعبداللهیان فرصت مغتنمی را در اختیار ما و این جمع قرار داد که ما برگزاری سومین کنفرانس خبری وزیر امور خارجه را با مجموعه رسانه‌های داخلی و خارجی مقیم در ایران داشته باشیم. سال ۱۴۰۱ سالی پر تحول و در عین پویا و پر جنب و جوش و دارای تحولات پیش رونده بسیار مهم در حوزه سیاست خارجی ایران بود. وی پیشاپیش سال نو و همچنین ماه مبارک رمضان را تبریک گفت.

گزارش از اکرم شریفی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول