اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

پایان رویای 21 ساله تبریزی‌ها

نگاهی کلی بر وضعیت مترو تبریز نشان می‌دهد، طی سالی که در آستانه پایان آن هستیم، خط یک مترو تبریز به صورت کامل افتتاح شد و خط دو نیز پیشرفت 23 درصدی پیدا کرد.

پایان رویای 21 ساله تبریزی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مترو یکی از اصلی‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری است که به عنوان یکی از فاکتورهای توسعه شهری لحاظ می شود. سیستم حمل‌ونقل مترو به صرفه‌ترین و پاک‌ترین وسیله نقلیه عمومی برای رفت‌وآمد درون‌ شهری است. واقعیت این است که این شیوه حمل‌ونقل عمومی، استفاده تعدادی زیادی از اتومبیل‌ها را کنار می‌گذارد و به داشتن یک شهر سبز و پاک کمک می‌کند.

طرح اولیه شبکه مترو تبریز دارای پنج خط است که از این تعداد، خط یک به صورت کامل طی سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید و حفاری تونل خط دو در حال انجام است. خط یک با ۲/۱۷ کیلومتر شامل ۱۸ ایستگاه است که از ایستگاه ائل گلی (مقابل هتل پارس) شروع شده و در ایستگاه نور شهرک نور لاله به پایان می‌رسد. خط دو مترو نیز با ۴/۲۲ کیلومتر شامل ۲۰ ایستگاه بوده که غرب تبریز را به شرق تبریز متصل می‌کند. آخرین وضعیت خط دو پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی دارد و پیشرفت کلی حفاری تونل ۵۷ درصد بوده است.

طبق گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز، از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شهرداری در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای قطار شهری تخصیص یافت و با احتساب دیگر پروژه‌های ترافیکی بیش از ۵۰ درصد بودجه سال شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی صرف شد. اختصاص این مبلغ حکایت از این دارد که چنانچه طی سال‌های قبل سرمایه‌گذاری اصلی در کلانشهرهای کشور، علی‌الخصوص تبریز بر گسترش راه‌ها و مسیرهای تردد خودروها بوده، طی سال اخیر عزمی جدی در گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و در راس آن مترو دیده می‌شود.

پایانی بر رویای ۲۱ ساله تبریزی‌ها با اتصال تمام ایستگاه‌های خط یک مترو به همدیگر طی سال ۱۴۰۱

شتاب تکمیل و بهره‌برداری کامل از خط یک مترو تبریز، در دوره فعلی مدیریت شهری به شکلی کاملا مشهود و چشمگیر، زمینه‌ساز افزایش میزان رضایت‌مندی مردم و تحقق آرزوی دیرینه شهروندان در بهره‌برداری نهایی از این خط بود. طی این دوره، به ویژه طی صد روز اخیر، پس از تکمیل و افتتاح چندین ایستگاه باقی مانده از خط یک، حدود پنج هزار نفر به میزان مسافرگیری این خط افزوده شد.

طرح اولیه شبکه مترو تبریز دارای پنج خط است که از این تعداد، خط یک به صورت کامل به بهره‌برداری رسیده و حفاری تونل خط دو در حال انجام است. خط یک با ۲/۱۷ کیلومتر شامل ۱۸ ایستگاه است که از ایستگاه ائل گولی(مقابل هتل پارس) شروع شده و در ادامه از طریق راهنمایی، استاد شهریار، فلکه دانشگاه سپس در طول مسیر خیابان امام تا میدان ساعت و از میدان ساعت به سمت میدان کهن(سه راه امین) ادامه دارد بعد از میدان کهن، قونقا، گازران، چهارراه لاله، میدان امام حسین، شهید باکری و نهایتا ایستگاه نور شهرک نور لاله به عنوان ایستگاه پایانی است.

با افتتاح ایستگاه قونقا به عنوان هجدهمین و در واقع آخرین ایستگاه باقیمانده از خط یک، پرونده این خط بسته شد. این خط دارای دو دپوی در ایستگاه‌های ائل گولی و نور است که به عنوان توقفگاه اصلی و محل تعمیرات اساسی به حساب می‌آید.

پیشرفت ۲۳ درصدی خط ۲ و پیش‌بینی بهره‌برداری از فاز یک این خط تا پایان سال ۱۴۰۳

در خصوص سرعت‌بخشی هر چه بیشتر عملیات خط دو مترو تبریز نیز طی روزهای اخیر شهردار تبریز از موافقت وزارت کشور در خصوص بحث فاینانس دولتی که اخیرا با امضای رییس جمهور به بانک مرکزی ابلاغ شده، خبر داد. این امر مهر تاییدی بر همت مسئولین شهری با همکاری نماینده معزز ولی فقیه در استان و امام جمعه مردمی تبریز حضرت آیت الله دکتر سید محمدعلی آل هاشم، استاندار آذربایجان شرقی سردار عابدین خرم و پیگیری‌های نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در راستای تکمیل هر چه سریعتر مترو تبریز و خدمت به شهروندان فهیم است.

خط دو مترو تبریز با ۴/۲۲ کیلومتر شامل ۲۰ ایستگاه بوده که به عنوان طولانی‌ترین کریدور متروی تبریز غرب شهر را به شرق تبریز متصل می‌کند. این خط از زمین‌های قراملک شروع شده و از طریق شهرک امام، آخونی، قره آغاج، گجیل و سپس میدان کهن که نقطه تلاقی خط یک و دو می‌باشد ادامه دارد و بعد از میدان کهن از طریق دانشسرا وارد خیابان عباسی شده و حین عبور از میدان شهید فهمیده به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی تبریز و نهایتا در میدان بسیج خاتمه می یابد و در طرح توسعه این خط گذر از منطقه خاوران و اتصال به راه آهن تبریز – میانه در نظر گرفته شده است.

طبق گفته مسئولین شهری تا دو سال آینده، فاز یک خط دو از ایستگاه قراملک تا میدان دانشسرا شامل ۸ ایستگاه به طول ۱۰ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد.

آخرین وضعیت خط دو مترو تبریز پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصدی دارد و پیشرفت کلی حفاری تونل ۵۷ درصد بوده است. در حال حاضر دو دستگاه TBM، دستگاه حفار اول از غرب(قراملک) ۸۴۲۰ متر و دستگاه دوم از شرق(ایستگاه ۱۶ واقع در بلوار باغمیشه) ۴۱۷۷ متر حفاری کرده است. تونل خط دو برعکس خط یک شامل یک تونل رفت و برگشت است. به این خاطر، طبق پیش‌بینی‌ها اتمام این خط زودتر از مدت زمان تکمیل خط یک محقق خواهد شد.

داشتن شهری سالم و به دور از آلودگی هوا با بسترسازی حمل و نقل پاک

سالیان دراز است که حمل و نقل پاک یا حمل‌ونقل سبز در اولویت برنامه‌های شهرداری‌های جهان قرار دارد. افزایش تعداد خودروهای برقی و تقویت آن‌ها، ساخت بزرگراه‌های سبز، پل‌های عابر پیاده، اهمیت دادن به مصالح ساختمانی بازیافتی، مسیرهای سبز و درختکاری، تشویق به استفاده بیشتر از دوچرخه و ایجاد زیرساخت‌های لازم، ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه سواری برای حمل و نقل پاک، افزایش و بهبود خطوط اتوبوسرانی و استفاده از اتوبوس های استاندارد و گسترش شبکه خطی مترو از اهم راه‌کارهایی است که جوامع توسعه یافته جهت داشتن شهری با هوای سالم و سازگار با محیط زیست انجام می‌دهند.

امروزه با توجه به اقتضای اجتماعی و اقتصادی جامعه شاید انجام تمامی این عوامل در کنار هم به طور کامل برای شهرداری‌های کشور ممکن نباشد و در این راستا تمرکز مدیریت شهری تبریز در این دوره بیشتر بر توسعه و گسترش شبکه حمل و نقل ریلی تبریز است.

علاوه بر آلودگی هوا، گسترش روز افزون جمعیت تبریز و موضوعاتی نظیر ناهنجاری‌های بصری و زیست‌محیطی، ترافیک معابر، مدیریت شهری را در مسیر توسعه حمل و نقل شهری علی الخصوص مترو مصمم‌تر می‌کند. به‌طور کلی و در شرایط عادی، مترو یکی از پرکاربردترین وسایل حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود؛ شبکه‌ای که علاوه‌بر جابه‌جایی مسافر، پیش شرط توسعه پایدار در کلان‌شهرها نیز محسوب می‌شود.

کاهش آلودگی هوا، سرعت در انتقال مسافران، کاهش هزینه های رفت و آمد، کمک به کاهش ترافیک از مزایای اصلی استفاده از مترو است. در کنار این مزایا متناسب نبودن واگن ها با تعداد مسافران، عدم مدیریت مناسب در استفاده از امکانات موجود، عدم امکان استفاده از مترو برای برخی از مناطق شهری، ازدحام جمعیت و کمبود فضای مناسب در کلانشهرها مواردی هستند که برخی شهروندان با مشاهده این موارد رغبتی به استفاده از مترو از خود نشان نمی‌دهند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول