اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دستاوردهای هشت سال مقاومت یمن از زبان سرتیپ یحیی سریع

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در آستانه سالگرد تجاوز ائتلاف سعودی به کشورش، به تشریح دستاوردهای صنعاء طی هشت سال نبرد با متجاوزان پرداخت.

دستاوردهای هشت سال مقاومت یمن از زبان سرتیپ یحیی سریع

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز (یکشنبه، ۱۹ مارس) در کنفرانس «۸ سال پایداری» که به مناسبت هشتمین سالگرد تجاوز ائتلاف سعودی به یمن برگزار شد، گفت: نیروهای مسلح ما موفق شدند اهداف اعلام شده و نشده دشمن متجاوز را خنثی و به شکست بکشانند.

وی افزود: اکنون که در آستانه ورود به سال نهم [این جنگ] هستیم، به همه تاکید می‌کنیم که مردم یمن تسلیم نشده‌اند و نخواهند شد. نیروهای مسلح از طریق مدیریت اتاق‌های عملیات خود با ائتلاف جنایتکاری که از سوی ایالات متحده آمریکا رهبری می‌شد، مقابله کردند. 

سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: آمریکا اداره فعالیت جاسوسی، رصد و حمایت لجستیکی این تجاوز را بر عهده دارد. هر حمله‌ای توسط آمریکایی‌ها با مشخص کردن هدف، آموزش خلبانان، تامین سوخت هواپیماها و اسکورت آن‌ها در عمق شهرهای یمن دنبال می‌شد. آمریکا بر اعمال محاصره علیه یمن نیز نظارت داشت.  

وی تاکید کرد که نبرد یمنی‌ها با ائتلاف شر و تجاوزگر هنوز به پایان نرسیده است. نیروی موشکی یمن از تجربه‌ها و توانمندی‌هایی برخوردار است که آن را به آمادگی بیشتری برای حمله به پایگاه‌ها و تأسیسات دشمن رسانده است. نیروهای مسلح به افزایش ذخایر راهبردی موشک‌ها به عنوان یک نیروی بازدارنده که اثربخشی آن ثابت شده، ادامه می‌دهند. نیروی موشکی ما مجهز به سامانه‌های موشکی متعددی از جمله بالستیک و بالدار است. 

سرتیپ سریع در ادامه به مجهز بودن نیروی هوایی یمن به پهپاد اشاره کرد و گفت که این توانمندی نیروهای یمنی، توجه کارشناسان خارجی را نیز جلب کرده است.نیروی پهپادی یمن طی هشت سال نبرد، ۱۲۰۰۹ عملیات از جمله ۳۲۶۴ عملیات تهاجمی و ۸۷۴۵ عملیات اطلاعاتی انجام دادند. پهپادهای یمن ۲۲۶۷ عملیات در داخل اراضی یمن و ۹۹۷ عملیات در خارج از کشور انجام داد. نیروی پهپادی یمن نقش مهمی در موفقیت بسیاری از عملیات‌های ویژه نظامی ایفا کرده است.  مجموع عملیات‌های هوایی یمن طی هشت سال نبرد به ۴۵۸۵ عملیات می‌رسد که ۲۰۲۲ عملیات برای سرنگونی پرنده‌های دشمن و خسارت وارد کردن به آن و ۲۵۶۵ عملیات برای کنترل و مهار تجاوز هوایی آن صورت گرفته است. 

 وی افزود: نیروی هوایی یمن موفق به سرنگونی ۱۶۵  هواپیمای شناسایی و جنگی شده است. از این میان ۱۳ جنگنده، ۱۰ بالگرد تهاجمی آپاچی و ۶ بالگرد ترابری از جمله بلک هاوک بودند. ۴۸ پهپاد نیروی هوایی آمریکا و ۱۲۳ پهپاد جاسوسی دیگری سرنگون شده است. 

سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود که دشمن سعودی، خسارات جانی وارده در صفوف خود را کتمان می کند و به اقدامات سخت‌گیرانه‌ای علیه هر کسی که درباره آن به رسانه‌ها چیزی بگوید، دست می‌زند. 

وی افزود که شمار حملات صورت گرفته از سوی جنگنده‌های ائتلاف به بیش از ۲۷۴۳۰۲ حمله می‌رسد که ۵۹ حمله آن در طول یک سال اخیر صورت گرفته‌است. این ارقام تنها مربوط به حملاتی است که طرف‌های مسئول و ذیربط موفق به ثبت آن شده‌اند. تجاوز به کشورمان و محاصره صورت گرفته تحت هدایت و نظارت آمریکا و مشارکت غربی‌ها صورت گرفته است. ما در طول سالهای گذشته، سطح مشارکت هر کشور در ائتلاف متجاوز را رصد کرده‌ایم.

وی افزود: نیروهای ما نیز طی این نبرد، بیش از ۱۳۲۲۹ عملیات نظامی انجام داده‌اند که از این میزان، ۶۷۰۲ عملیات تهاجمی و ۶۵۲۷ عملیات برای مهار و شکست حملات تهاجمی  و پیشروی‌های دشمن صورت گرفته است. 

سرتیپ سریع افزود: نیروی موشکی ما ۱۸۲۸ عملیات نظامی انجام داد که از این میزان، طی ۱۲۳۷ عملیات، تجمع‌های دشمن در داخل خاک یمن هدف قرار گرفت. ۵۸۹ عملیات موشکی نیز برای هدف قرار دادن اهداف دشمن در خارج از جغرافیای یمن و در عمق خاک سعودی و اماراتی صورت گرفت.

وی افزود: نیروی دریایی و گارد ساحلی یمن نیز طی هشت سال، ۳۸ عملیات ویژه علیه نیروهای ائتلاف سعودی و اماراتی انجام دادند. 

سرتیپ سریع ادامه داد که مجموع عملیات‌های یگان‌های زمینی یمن با تمام بخش‌های آن به ۲۵۰۰۰۰ عملیات و مجموع عملیات‌های تک‌تیراندازی به ۷۱۱۲۸ عملیات می‌رسد. شمار عملیات‌های تک‌تیراندازی در طول سال هشتم به ۵۲۱۳ عملیات می‌رسد که ۲۲۷۴ عملیات با صدا و تصویر ثبت شده است. 

وی افزود: یگان‌های مهندسی نیروهای مسلح یمن، ۲۲۸۵۴ عملیات علیه مکان‌های تجمع دشمن انجام دادند که ۲۴۹۰۷ عملیات آن تهاجمی و دفاع بود. یگان توپخانه‌ای ما نیز طی هشت سال نبرد ۸۵۶۳۴ عملیات انجام داد. از این میزان، ۱۱۵۰ عملیات به صورت مشترک با نیروی پهپادی صورت گرفته است.

سخنگوی نیروهای مسلح افزود تاکید که ائتلاف سعودی طی هشت سال تجاوز به یمن، متحمل بیش از ۱۰۸۴۰ کشته و زخمی شد. در سال هشتم نبرد، ما اعلام کردیم که ۳۶ افسر و سرباز سعودی کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند. دشمن اماراتی تیز بیش از ۱۲۵۱ کشته و زخمی داشت. ارتش سودان نیز بیش از ۹۵۴۵ کشته و زخمی داشت. بر اساس آمار به دست آمده، شمار کشته‌ها و زخمی‌های مزدوران یمنی طی این سالها به ۲۶۱۲۴۳ کشته و زخمی می‌رسد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که تداوم این نبرد، تنها موجب تشدید تنش بیشتر و کار بر روی گزینه‌های قانونی‌تر برای دفاع از کشورمان خواهد شد. متجاوزان و متحدان آن باید طی این سالهای تجاوز درس گرفته باشند و بدانند که یمن قدرتمندتر شده است. ما هرگونه حضور نیروهای بیگانه در کشورمان را رد می‌کنیم و آن را غیرقانونی می‌دانیم.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز با کمک و چراغ سبز آمریکا علیه فقیرترین کشور عربی آغاز شد تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

«احمد دارس» وزیر نفت دولت نجات ملی یمن چند ماه پیش گزارش داد که از سال ۲۰۱۸ تا جولای سال جاری میلادی، بالغ بر ۱۳۰ میلیون و ۴۱ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت این کشور غارت شده است.ارزش پولی نفت غارت شده یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی، فقط از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۹ میلیارد و ۴۹۰ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۴۱۵ دلار برآورد شده است.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است. مقامات یمنی و سازمان‌های اثرگذار بین‌المللی طی ماه‌ها و سال های گذشته بارها به وقوع بحران انسانی در این کشور فقیر تاکید کرده‌اند.

پایان پیام/

* فتانه غلامی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول