اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جزئیات افزایش تجارت خارجی کشور/ صادرات از نظر ارزش چه میزان رشد کرد

حجم تجارت خارجی کشور به لحاظ ارزشی در اول اسفند 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.8 درصد رشد داشت‌ و از 90 میلیارد دلار در سال 1400 به 102.2 میلیارد دلار در سال 1401 رسید.

جزئیات افزایش تجارت خارجی کشور/ صادرات از نظر ارزش چه میزان رشد کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از اهداف دولت سیزدهم  توسعه تجارت خارجی است و در این راستا توسعه تجارت با همسایگان و دستیابی به بازارهای جدیدی مانند بازار صادراتی کشورهای آفریقایی از اولویت‌های وزارت صمت است.

براین اساس در بخش تجارت خارجی کشور در سال جاری با افزایش حجم تجارت همراه با کاهش کسری تراز تجاری غیرنفتی و تغییر ترکیب واردات با اولویت نیازهای بخش مولد اقتصاد همراه بودیم. 

* رشد 13.8 درصد تجارت خارجی کشور در 11 ماهه سال 1401

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم تجارت خارجی کشور به لحاظ ارزشی در اول اسفند سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.8 درصد رشد داشته است و از 90 میلیارد دلار در سال 1400 به 102.2 میلیارد دلار  1401 افزایش یافته است. 

ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی (با احتساب گاز طبیعی) در دوره منتهی به بهمن­ ماه 1401نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 12 درصد و برای واردات 15 درصد افزایش داشته است.

* کاهش 21 درصدی واردات کالاهای مصرفی در 11 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل

در 11 ماهه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش، واردات کالاهای سرمایه­‌ای 85 درصد و کالاهای واسطه­‌ای حدود 16 درصد رشد داشته است این در حالی است که واردات کالاهای مصرفی در 11 ماهه 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد کاهش داشته است.

همچنین در 11 ماهه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش، صادرات محصولات پلیمری 49 درصد، صنایع غذایی 10 درصد، صنایع شیمیایی 25 درصد، لوازم خانگی 9 درصد، صنایع برق و الکترونیک 45 درصد و تجهیزات پزشکی 41 درصد رشد داشته است.

به گزارش فارس، توسعه تجارت بین‌الملل، جریان تولید و فروش بنگاه­‌های داخلی را تسهیل کرده و اشتغال­‌زایی و توسعه تولید را رقم می‌زند.

در توسعه تجارت رویکرد اصلی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده از ظرفیت­ کشورهای منطقه و دوست با تمرکز بر افزایش صادرات محصولات پیچیده (دانش‌بنیان) و حذف کسری تجاری بدون نفت است.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول