اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جزئیات رشد تولیدات صنعت و معدن /ایران جزو 10 تولید‌کننده بزرگ فولاد و خودرو

براساس آمارهای جهانی ایران از نظر تولید خودرو و فولاد در بین 10 تولید‌کننده برتر جهان قرار گرفت.

جزئیات رشد تولیدات صنعت و معدن /ایران جزو 10 تولید‌کننده بزرگ فولاد و خودرو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بررسی آمارها حاکی از آن است در بخش تولیدات صنعتی و معدنی در سال جاری از رشد برخوردار بوده‌ایم. 

براساس اعلام پژوهشکده پولی و بانکی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روند رشد شاخص تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ یک روند بدون نوسان و کاهشی و در محدوده صفر بود. اما این شاخص از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ تا دی­ماه ۱۴۰۱ (براساس آخرین گزارش منتشر شده) و به­ صورت مستمر طی ۹ ماه، روند رو به رشدی را تجربه کرد؛ به نحوی که شاخص تولید صنعتی در ماه­‌های تابستان ۱۴۰۱ بین ۵ تا ۷ درصد، در ماه‌های پاییز بین 6.5 تا 7.2 درصد و نهایتا در بهمن­ ماه 7.7 درصد رشد داشته است.

این روند ماهانه و مستمر نرخ رشد و با این سطح طی دوره‌های اخیر بی سابقه بوده است.

براساس آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بررسی عملکرد رشد شاخص مزبور به تفکیک رشته فعالیت‌های صنعتی (بر حسب کدهای ISIC دو رقمی) نشان می‌دهد که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ از مجموع ۲۴ گروه اصلی، ۲۳ گروه (با ضریب اهمیت ۹۵.۱ در‏صدی از شاخص کل) از رشد مثبت تولید برخوردار بوده‌‌اند؛ از جمله صنایعی که بیشترین سهم را در رشد محقق شده این دوره داشته‌اند، می‌توان به "صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر"، "صـنایع‌تولید فلزات اساسی " و "صـنایع ‌تولید مواد و محصولات شیمیایی " اشاره کرد.

* رشد 31 درصدی انواع سواری 

به گزارش فارس در بخش تولید انواع سواری نیز براساس آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شاهد رشد بوده‌ایم، به طوری که تولید انواع سواری و وانت در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳۱ و ۷۱ درصد رشد داشته است.

همچنین  تعداد خودروهای کف پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور در انتهای ماه بهمن به کمتر از هزار دستگاه کاهش یافته که این عدد در زمان مشابه پارسال حدود ۱۲۸هزار دستگاه بوده است.

* رشد 8 درصدی تولیدات پتروشیمی در 11 ماه سال 1401 

تولید اتوبوس، مینی بوس و ون در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۴ درصد رشد داشته است. تولیدات پتروشیمی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸ درصد رشد داشته است.

تولید الیاف اکریلیک، نخ فیلامنت پلی‌استر و الیاف پلی‌استر در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ‏۳۰۱، ۵ و ۳ درصد رشد داشته است. این رقم در پایان بهمن­ ماه با افزایش قابل توجه همراه بود و به ترتیب به ۵۱۴، ۷ و ۶ درصد رسید.

تولید انواع تلویزیون و یخچال و فریز در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳۷ و ۶ درصد رشد داشته است. این رقم در دی­ماه ۵۹ و ۲۰ درصد رسید.

تولید الکتروموتور در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است. این رقم در بهمن‌­ماه به ۲۲ درصد رسید. تولید انواع تراکتور و ماشین‌آلات راهسازی در ۹ ماه سال 1401 به ترتیب ۳۷ و ۱۰۱ درصد افزایش یافته است.

در بخش تولید تراکتور، روند رشد مشاهده شده تا پایان دی­‌ماه در سطح قابل توجهی تداوم یافت (معادل ۱۸ درصد)، و در نتیجه آن معادل 24 هزار و 145 دستگاه به کل تولیدات این بخش افزوده شد.

* ایران در بین 10 تولید‌کننده بزرگ فولاد جهان قرار گرفت

براساس اعلام انجمن جهانی فولاد و وزارت صمت، ایران در بین 10 تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، قرار گرفته و براین اساس بالاترین رشد تولید در بین این کشورها طی 11 ماه 2022 (8.5 درصد) را داشته است و همچنین ایران رتبه هفتم تولید جهان در ماه نوامبر سال جاری میلادی (آبان ماه) را احراز کرد. رقم رشد مذکور در پایان بهمن‌­ماه سال جاری معادل 27 درصد بوده است. 

* ایران در بین تولید‌کنندگان برتر خودروی جهان قرار گرفت

همچنین براساس آمار انجمن تولید‌کنندگان خودرو اتحادیه اروپا ایران در بین تولید‌کنندگان برتر خودرو قرار گرفت و براین اساس  کشورمان در بین 10 تولیدکننده بزرگ خودرو جهان، بالاترین رشد تولید در بین این کشورها طی 9 ماه 2022 (31.2 درصد) را داشته است.

رقم رشد مذکور در پایان بهمن­‌ماه سال جاری تنها از طریق دو خودروساز بزرگ کشور حدود 33 درصد (بالغ بر یک میلیون دستگاه انواع خودرو) بوده است. 

لازم به ذکر است شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی جزء شرکت های بزرگ و مهم کشور بوده که حدود 50 درصد تولید کشور را در اختیار دارند. بهبود وضعیت تولیدات صنعتی بدلیل فرصت‌های اشتغال‌زایی صنایع، نقش افزایش عرضه و فراوانی کالاها در مدیریت گرانی‌­ها، تامین الزامات توسعه‌ا­ی زنجیره‌­های ارزش و خلق ارزش افزوده بالاتر حائز اهمیت است.

این موضوع به ویژه در ارتباط با شرکت‌­های بورسی که سهام آنها متعلق به مردم است، اهمیت دو چندان دارد، چراکه باعث هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مولد و افزایش گرایش مردم جهت سرمایه‌گذاری در این فعالیت ها می­‌شود.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول