اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

روزهای تلخ و شیرین استان فارس در سالی که گذشت

فارس در سال 1401 روزهای تلخ و شیرینی را طی کرد، روزهایی توام با موفقیت و درخشش و از سوی دیگر حوادثی تلخ و سنگین که هر خاطری را حزین نمود. آنچه مسلم است این استان در رسیدن به چشم‌اندازی که برای آن ترسیم شده، هنوز راه درازی در پیش رو‌ دارد اما در سال جاری قدم‌هایی هم برای توسعه استان طی شد که تداوم آن می‌تواند اتفاقات بهتری را برای مردم لایق و فهیم فارس رقم بزند.

روزهای تلخ و شیرین استان فارس در سالی که گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، استان فارس در سالی که گذشت، سرشار از وقایع متعدد بود. وقایعی که هر کدام حکایتی عریض و طویل دارد از یاری رساندن به وقت تنگناها و بلایا.

از حضور مردم و کمک به همشهریان و هم‌استانی‌ها و از جزییات ریز و درشتی که یادآوری آنان، گاه لبخند بر لب می‌نشاند و گاه بغضی سنگین را حواله حنجره می‌کند.

فارس در سال 1401 روزهای تلخ و شیرینی را طی کرد. روزهایی توام با موفقیت و درخشش و از سوی دیگر حوادثی تلخ و سنگین که هر خاطری را حزین نمود.

آنچه مسلم است این استان در رسیدن به چشم‌اندازی که برای آن ترسیم شده، هنوز راه درازی در پیش رو‌ دارد اما در سال جاری قدم‌هایی برای توسعه استان برداشته شد که تداوم آن می‌تواند اتفاقات بهتری را برای مردم لایق و فهیم فارس رقم بزند. مردمی که همواره در صحنه حضور داشته و نظام را در بزنگاه‌ها یاری کرده‌اند.

سوگواری حرم سوم اهل بیت/ داغی که در تاریخ می‌ماند

مهم‌ترین حادثه سال 1401 در فارس، حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) و کشتار 13 تن از زائران مظلوم حرم بود.

حادثه ای که در بستر اغتشاشات واقع شد و عاملان آن یکی پس از دیگری به مجازات عمل ننگین و سبعانه خود رسیدند. اما حتی مجازات نیز ذره‌ای از ننگ و داغ این جنایت عجیب کم نکرد و حرم همچنان سوگوار باقی ماند. چرا که داغ حرم سوم اهل بیت، داغی سنگین و سخت است که در خاطره تاریخ باقی می‌ماند.

 

غروب چهارم آبان ماه امسال بود که با حمله جوانک تروریست از گروهک داعش، به حرم شاهچراغ، 13 زن، مرد و کودک به شهادت رسیدند و حدود 30 تن نیز در این حادثه مجروح شدند.

مردم که از واقعه تلخ به خروش آمده بودند، تشییع باشکوهی برای شهدای حرم برپا کرده و جمعیت بسیار گسترده و‌ بی‌نظیری در این مراسم حضور داشتند.

این حضور مردمی در روزهای 13 آبان و 22 بهمن نیز پر رنگ‌تر از سال های گذشته بود و نقشه‌ها و نیرنگ‌های براندازان را نقش بر آب کرد.

فارس در اغتشاشات

شهریور ماه با آغاز اغتشاشات در کشور، شیراز نیز درگیر اغتشاش شد و خیابان معالی آباد به طور مشخص کانون معرکه‌گیری و درگیری‌ها بود.

در بحبوبه درگیری‌ها، یک پاسدار و یک طلبه در بیرم لارستان، یک طلبه اهل بیضاء و راننده دانشگاه علوم پزشکی شیراز به شهادت رسیدند، تشییع باشکوه طلبه اهل بیضاء که در شیراز به شهادت رسید، نشان داد مردم تا چه حد قدردان شهدای امنیت هستند.

حادثه هولناک حرم شاهچراغ نیز مولود نامشروع همین اغتشاشات است. وقتی عده‌ای عناصر خودفروخته داخلی، به نا امنی و آشوبگری بپردازند، عوامل تکفیری نیز بیکار ننشسته و دست به اسلحه، مردم بی دفاع را به مسلخ می‌برند.

مسمومیت‌های زنجیره‌ای، اقدام بعدی اغتشاشگران شکست خورده

با شکست اغتشاشات، براندازان از حربه جدیدشان رونمایی کردند تا باز هم تنور را داغ کنند، حربه‌ای که رذالتشان را بیش از پیش نمایان کرد.

دانش آموزانِ دختر را هدف افکار و اعمال سمی‌شان قرار دادند و القا کردند این کار نظام جمهوری اسلامی است که با دختران و تحصیل آنها مشکل دارد! بی آنکه اندکی به این مضحک بودن ادعایشان فکر کنند.

این ماجرا که از شهر قم شروع شد کم کم به نقاط دیگر نیز تسری یافت و در ماه پایانی سال، چند شهر فارس شامل شیراز، سروستان، لارستان، فیروزآباد و کوار نیز درگیر این شوآف تلخ شدند.

مدعیان آزادی در پلان دیگری از خرابکاری به اصطلاح شرافتمندانه خودشان، کودکان و نوجوانان معصومی را هدف قرار دادند تا پایه های علمی را متزلزل کنند، رعب و هراس را در میان دختران دانش‌آموز و خانواده‌هایشان بیندازند، خباثت خودشان را در زیر جمله "کار خودشان است" پنهان کنند و باز هم ادعای آزادی و حمایت از زنان سر بدهند.

 

به فاصله چند روز، عاملین این اتفاق در لارستان شناسایی شدند، یک پدر و دختر به همراه چند دختر نوجوان دیگر که گازهای سمی را به چند مدرسه انداختند، از مدارس و دختران بدحال فیلم گرفته و به شبکه‌های معاند فرستاده بودند.

در میان این پنج نفر سه نفر از محکومان اغتشاشات اخیر بودند که حکم عفو خورده بودند اما قدر عافیت را ندانستند.

سیل تابستانه جان 22 نفر را گرفت

مرداد ماه امسال، وقوع سیل در تفرجگاه امامزاده سلطان شهباز از توابع استهبان، منجر به کشته شدن ۲۲ نفر شد.

وزیر کشور و تعدادی از مسئولان استانی برای بررسی وضعیت سیل‌زدگان به منطقه سلطان شهباز و رودبال سفر کردند.

پس از ورود دستگاه قضایی استان فارس به جاری شدن سیلاب در منطقه استهبان، رئیس کل دادگستری استان فارس طی دستوری به دادستان‌های استهبان،‌ نی‌ریز و داراب مأموریت داد در مدت یک هفته، گزارش جامعی از ساخت و سازها در حاشیه و مسیر رودخانه رودبال تهیه شود.

 

سیل استهبان و کشته شدن ۲۲ نفر از اهالی استان فارس بار دیگر حادثه دلخراش سیل فروردین ۹۸ را برایمان تداعی کرد.

خانواده‌هایی که برای ساعاتی تفریح در کنار سد رودبال و امامزاده سلطان شهباز مستقر شده بودند بدون اینکه لحظه‌ای به وقوع حادثه‌ای هولناک فکر کنند، به ناگاه به سبب بارندگی در نی‌ریز و استهبان گرفتار در سیل شدند؛ چراکه سازمان هواشناسی هشدار جدی‌ای از وقوع حادثه اعلام نکرده بود و اکثر مردم از احتمال وقوع حادثه بی‌اطلاع بودند.

روزهای رونق‌ و امید در سال 1401

رکوردزنی صادرات غیرنفتی در سال جاری از خبرهای مسرت‌بخش این حوزه است.

 استان فارس، با منابع و ظرفیت های متعددی در اقلیم‌های سردسیر و گرمسیر، امسال در رشد صادرات نقش‌آفرین بوده و سهم قابل توجهی در صدور محصولات کشاورزی به مقاصد هدف داشته است.
 
بر اساس اعلام گمرک استان فارس، مجموع وزنی محصولات صادر شده، ۴۸ هزار و ۲۲۸ تن و مجموع ارزش محصولات صادر شده ۶۰ هزار ۳۱۴ هزار دلار می‌باشد.

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی فارس صادرات حوزه کشاورزی امسال در استان فارس افزایش داشته به طوری که رشد وزنی صادرات محصولات فارس، نسبت به سال گذشته  ۱۳ درصد کاهش اما رشد ارزشی، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رونق سفرهای نوروزی

افزایش چشمگیر سفرهای نوروز در آغاز سال ۱۴۰۱ پس از سه سال سکوت طاقت فرسا برای این بخش و فعالین عرصه گردشگری فارس که براثر سیل فروردین ۹۸ و لغو بخش عمده‌ای از سفرهای نوروزی در این سال و شیوع ویروس کرونا در نوروز ۹۹ و ۱۴۰۰ که سفرهای این ایام را تعطیل کرده بود، در تعطیلات امسال کام فعالین این حوزه را شیرین و رونقی به این صنعت بخشید.

روانه شدن شمار زیادی از مسافران به سمت استان فارس و خصوصا شهر شیراز در نوروز ۱۴۰۱ که به گفته مسئولان امر بیش از ۱۵ درصد به نسبت نوروز سال ۹۷ و قبل از شیوع کرونا افزایش سفر به استان محقق شد علیرغم رونق بخشی به صنعت گردشگری فارس، موجب بروز چالش هایی برای هموطنان از جمله کمبود مراکز اقامتی رسمی و ازدحام در مقابل ابنیه تاریخی و میراث استان نیز شد.

گشایش بخت بختگان

تالاب بین‌المللی بختگان سال‌ها بود با کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کرد و تخصیص حق‌آبه مناسب به این تالاب، به دغدغه فعالان محیط زیست تبدیل شده بود.

تا اینکه دی ماه امسال با موافقت استاندار فارس 30 میلیون متر مکعب حق‌ابه بختگان در مسیر این تالاب رها شد که این موضوع، از مهم‌ترین اتفاقات زیست محیطی طی سال جاری به شمار می‌رود.

رهاسازی آب نه تنها عاملی برای دست‌یابی مردم به این آب است بلکه شاهد احیا و حمایت تالاب‌ها نیز خواهیم بود.

پیگیری‌های جریان‌ساز

در سالی که گذشت پرونده‌های خبری متعددی در خبرگزاری فارس(شعبه استان فارس) پیگیری شد که تعدادی از آنها نتیجه‌بخش بود و تعدادی دیگر اگر چه به نتیجه مفید نرسید اما جریان‌ساز شد.

بهره‌گیری از آب سد چشمه عاشق در کش و قوس صنعت، کشاورزی و آب شرب قرار داشت و به عنوان مطالبه‌ای با 1500 امضا در پلتفرم فارس من به ثبت رسید، پس از پیگیری فارس، مشخص شد مجتمع فولاد نی‌ریز از حق‌آبه خود چشم‌پوشی کرده و این کشمکش خاتمه یافت و برای فولاد نی ریز، منابع آبی جایگزین در نظر گرفته شده است.

مجتمع فولاد نی‌ریز با صرف نظر از حق‌آبه سد چشمه عاشق، مسیر را برای بخش کشاورزی منطقه هموار نمود اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، تخصیص شایسته آب این سد به جایی است که بیش از سایرین استحقاق دریافت آن را دارد.

احداث میدان ورودی شهر اکبرآباد، پس از برگزاری 2 مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار توسط اداره راه و شهرسازی استان فارس، آغاز شد.

جاده شیراز به جهرم، ورودی و خروجی شهر اکبرآباد از نقاط حادثه‌خیز و خطرناکی است که علی رغم سالها پیگیری و تقاضای مردم از مسئولین اصلاح نشده بود و علی رغم خسارات مالی به وسائل نقلیه بسیاری عزیزان از دست رفته در این مسیر از شهرستان کوار، دیگر شهرستان های استان فارس و حتی دیگر استان ها بوده اند.

پس از ثبت این مطالبه با ۲ هزار امضا در فارس من توسط مردم، خبرگزاری فارس به پیگیری و انتشار گزارش هایی در این زمینه پرداخت تا این موضوع به فرجامی نیک رسید.

چوب حراج به کارخانه آزمایش

 وضعیت 2 کارخانه آزمایش و آی‌تی‌آی از دیگر پرونده‌هایی است که در خبرگزاری فارس پیگیری شد اما برخلاف شعار فعال‌سازی واحدهای راکد تولیدی، این 2 کارخانه به وضعیت مطلوبی دست نیافتند.
 
دومین کلان‌مزایده کارخانه‌های استان فارس، در اقدامی عجولانه شنبه ۲۷ اسفند با قیمت پایه بیش از ۸۰۳ میلیارد تومان برگزار شد.

پس از گذشت یک‌سال و نیم از ماموریت ویژه استانداری فارس مبنی بر احیای کارخانه آزمایش با بی نتیجه بودن ده‌ها جلسه که در شیراز و تهران برگزار گردید و پس از آنکه بی انگیزگی و عدم تمایل مالک کارخانه آزمایش به سرمایه گذاری بنیادی در این واحد‌ مستعد تولید و صنعت، کارخانه آزمایش در سکوت خبری روز شنبه ۲۷ اسفندماه با عاملیت بانک ملت به مزایده گذاشته می شود.

 به دلیل خالی بودن کارخانه از تجهیزات و ماشین آلات تولید که پیش از این توسط مالکان اصلی فروخته شده بود، آگهی مزایده تنها تحت عنوان اموال غیرمنقول آزمایش شانزدهم اسفند ماه در روزنامه های کثیرالانتشار محلی استان فارس به چاپ رسید.

در واقع هیچ گونه اموال منقولی برای این واحد سابق صنعتی‌ باقی نمانده و تنها عرصه و اعیان آزمایش باقی است که پس از گذشت مهلت قانونی، به حراج گذاشته می شود.

مزایده آی تی آی با شکست مواجه شد

کلان‌مزایده کارخانه آی تی آی بدون پیدا شدن حتی یک خریدار، شکست خورد و ملک در اختیار بانک قرار می گیرد. تفکیک زمین و محو شدن کارخانه نتیجه این تملک خواهد بود.

مزایده کارخانه آی تی آی شیراز در ۱۵ اسفندماه جاری در محل کارخانه برگزار شد اما با از آنجا که هیچ خریداری حضور نداشت، مزایده شکست خورد، موضوعی که از ابتدا قابل پیش بینی بود.

مزایده فروش یک کارخانه به صورت یکجا و با قرار عدم تفکیک قابل قیاس با مزایده های خرد که به طور مداوم در حال انجام است، نمی باشد.

بافت تاریخی شیراز، شایعه‌ها و شائبه‌ها

 بافت تاریخی شیراز و آسیب‌های وارد شده به آن، هفته‌های پایان سال نقل محافل مجازی و واقعی شده و هر فردی به فراخور موقعیتش یا حتی فراتر از موقعیت خود راجع به آن اظهارنظرهایی می‌کند. نظراتی که مخالف یا موافق، در تقابل یکدیگر  هستند، گاه مبتنی بر واقعیت یا اینکه رگه‌هایی از شائبه و شایعه به همراه دارد.

ارزش و اعتبار هویت تاریخی شیراز که به دوران قاجاریه و زندیه و حتی به پیش از آن نیز بر می گردد، بر کسی پوشیده نیست. بنابراین دغدغه دوستداران میراث فرهنگی و فعالان این عرصه نیز محترم است اما آنچه نکته قابل تامل در این میان این است که عده‌ای هر اتفاقی در بافت تاریخی و حرکت نادرستی را به اسم توسعه حرم شاهچراغ رقم می‌زنند! در حالی که این اظهار نظر مغرضانه، منطبق با واقعیت نبوده و نیست.

 اگر بخواهیم به دور از شانتاژ موجود در فضای مجازی، به این مسئله نگاه کنیم، واقعیت این است که تخریب هایی طی دهه ۹۰ در محدوده تاریخی و پیرامون حرم مطهر شاهچراغ -سومین حرم اهل بیت- شکل گرفته اما به تازگی تخریبی در این محدوده وجود نداشته است.

پایان پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول