اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

احداث اولین پارک علم و فناوری کشاورزی در سالی که گذشت/ زیست‌بوم فناوری کشاورزی در حال شکل‌گیری است

تأسیس پارک‌های علم و فناوری کشاورزی و دهکده‌ها و مزارع نوآوری را می‌توان از اقداماتی دانست که آغازگر تقویت و بهبود زیست‌بوم فناوری‌های حوزه کشاورزی است.

احداث اولین پارک علم و فناوری کشاورزی در سالی که گذشت/ زیست‌بوم فناوری کشاورزی در حال شکل‌گیری است

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ یکی از تأکیدات مهم مقام معظم رهبری در بیانات مربوط به نام‌گذاری سال گذشته به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی»، پیگیری و حل مسائل حوزه کشاورزی و صنایع غذایی بود. حوزه‌ای که پیشرفت آن، پایداری امنیت غذایی به عنوان یکی از مصادیق اقتدار را نیز به دنبال خواهد داشت.

حوزه کشاورزی، چشم‌انتظار ورود فناوری‌های نوین

پیشرفت و توسعه بخش کشاورزی، نیازمند اقدامات و سیاستگذاری‌های جدی است و یکی از اقداماتی که می‌توان انجام داد، زمینه‌سازی و ایجاد بستر مناسب برای رسوخ و ورود فناوری به این حوزه است.

ورود فناوری به حوزه کشاورزی باعث بهبود کیفیت و افزایش کمیت محصولات تولیدی می‌شود. اهمیت افزایش تولید محصولات غذایی و کشاورزی هنگامی آشکار خواهد شد که بدانیم بیشترین حجم واردات کشور ما را مواد غذایی تشکیل می‌دهد و استفاده از فناوری‌های نوین در این حوزه می‌تواند موجب صرفه‌جویی در خروج ارز از کشور شود.

از طرفی، حوزه کشاورزی در ایران بیشترین حجم مصرف آب را نیز به خود اختصاص می‌دهد و بایستی از دانش و فناوری در جهت کاهش مصرف آب کشاورزی استفاده کرد.

زمینه‌سازی توسعه فناوری‌های کشاورزی با پارک‌های علم و فناوری

برای ورود فناوری به حوزه کشاورزی، موانع زیادی وجود دارد که گذار کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن را کند می‌کند؛ از جمله اینکه کشاورزان که تعداد بالایی از آن‌ها را کشاورزان معیشتی و خرده‌پا تشکیل می‌دهند، برای قبول فناوری‌های نوین با هزینه بالایی روبرو هستند. همچنین فناوران و نوآوران حوزه کشاورزی به دلیل درگیر بودن با شرایط اقلیمی، با ریسک و عدم قطعیت بسیار بیشتری نسبت به فناوران حوزه‌های دیگر همراه هستند و حمایت و توجه ویژه‌ای را نیاز دارند.

یکی از اقدامات مثبت که می‌تواند شرایط ورود فناوری به کشاورزی را تسهیل و تسریع نماید، احداث پارک‌های فناوری و مراکز رشد مختص این حوزه است. این امر از طرفی موجبات توسعه فناوری‌های کشاورزی را فراهم می‌کند و از طرف دیگر باعث اشتغال متخصصان و نخبگان صنعت و دانش کشاورزی کشور خواهد شد.

تأسیس اولین پارک علم و فناوری کشاورزی در استان البرز

ایجاد پارک‌های علم و فناوری، دهکده و مزرعه نوآوری در کشور، امری است که در آئین‌نامه‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان به عهده وزارت کشاورزی گذاشته شده است تا بستر ورود فناوری را به حوزه کشاورزی فراهم نماید.

در همین راستا، اواخر خردادماه سالی که گذشت، پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در استان البرز توسط وزیر کشاورزی دولت سیزدهم افتتاح شد. این پارک در فاز نخست 60 هکتار و در فاز دوم 120 هکتار زمین را در اختیار دانش‌بنیان‌های حوزه کشاورزی قرار می‌دهد.

در آبان‌ماه سال 1401 نیز مجید ولدان، سرپرست پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور از ارتقای مراکز رشد به دهکده نوآوری در حداقل ۱۰ استان کشور و کسب مجوز تأسیس پارک‌های علم و فناوری با 10 هزار هکتار مساحت در چندین استان کشور خبر داد.

ایجاد پارک‌های علم و فناوری کشاورزی شرایط استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه کشاورزی را مهیا خواهد کرد. از طرفی به دلیل وجود مشوق‌های مالیاتی، زمین کشت مناسب و ارزان و امکانات مناسب، زمینه برای گسترش و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی فراهم خواهد گردید.

نیازسنجی و اولویت‌دهی، لازمه تحقق کشاورزی دانش‌بنیان

در شکل‌گیری و تقویت زیست‌بوم فناوری و نظام نوآوری کشاورزی، اقدامات دیگری نیز لازم است؛ از جمله اینکه بایستی سند جامع و راهبردی مبتنی بر نیازسنجی و اولویت‌بندی موضـوعات تدوین شود تا مسیر توسعه فناوری و ورود آن به کاربرد بخش کشاورزی هموار شود.

از طرفی همانند دیگر حوزه‌های فناوری، نیاز به ورود سرمایه خصوصی و تسهیل سرمایه‌گذاری در این زمینه وجود دارد تا ریسک استفاده از فناوری‌های نو کاهش یابد.

آنچه در سال 1402 مورد انتظار است، این است که معاونت علمی و فناوری، وزارت کشاورزی و سایر متولیان توسعه فناوری در کشور، موجبات تقویت و بهبود زنجیره فناوری تا بازار را برای حوزه کشاورزی فراهم کنند و در نهایت شاهد جبران کمبودها در زیست‌بوم فناوری و نوآوری بخش کشاورزی باشیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول