اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: سیاست تقابلی و تحریمی با پاسخ متناسب ایران روبرو خواهد شد

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی همتای بلژیکی ضمن محکوم کردن اقدام تکراری اتحادیه اروپا و انگلیس در اعمال تحریم علیه ایران، تصریح کرد: سیاست تقابلی و تحریمی با پاسخ متناسب ایران روبرو خواهد شد.

امیرعبداللهیان: سیاست تقابلی و تحریمی با پاسخ متناسب ایران روبرو خواهد شد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، خانم «حجا لحبیب» وزیر امور خارجه بلژیک امشب (دوشنبه) ۲۹ اسفند ماه با حسین امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرد. موضوعات مورد علاقه طرفین و‌ از جمله مناسبات دوجانبه در این گفت‌وگو مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو، از پیام‌ تبریک وزیر خارجه بلژیک به مناسبت سال جدید و عید نوروز تشکر کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به اولویت سیاست خارجی مبتنی بر همکاری جمهوری اسلامی ایران و جهان، اقدام تکراری اتحادیه اروپا و انگلیس در اعمال تحریم علیه ایران را محکوم کرد. 

به گزارش فارس، دولت انگلیس در ادامه مواضع ضد ایرانی خود امروز تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. تحریم‌ها علیه پنج عضو هیأت مدیره بنیاد تعاون سپاه و دو نفر از فرماندهان ارشد سپاه در تهران و البرز اعمال شد. از سودی دیگر نیز اتحادیه اروپا امروز اقدام به تحریم هشت فرد و یک نهاد ایرانی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگوی تلفنی همتای بلژیکی تاریخ تمدن ایران را مورد اشاره قرار داد و افزود: برخی طرف‌های اروپایی در حالی دیگران را به خشونت متهم می‌کنند که خود سابقه تاریکی از رفتار دوگانه در قبال حقوق بشر و نقض سیستماتیک آن دارند که نمونه اخیر آن، رفتار خشن پلیس فرانسه با معترضان است که نمونه رفتار دوگانه است.

امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد: سیاست تقابلی و تحریمی با پاسخ متناسب جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهد شد. 

خانم حجا لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک هم صمن تبریک فرارسیدن سال جدید به همتای ایرانی، بر ضرورت رفع موانع از طریق گفت‌وگو بین ایران و اتحادیه اروپا تأکید کرد و هرگونه رویکرد دوگانه را مردود خواند.

در این گفت‌وگوی تلفنی موضوعات کنسولی نیز مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش فارس، وزرای خارجه دو کشور چندی پیش (۱۸ اسفند ماه) نیز تلفنی گفت‌وگو کردند و وزیر خارجه بلژیک در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان درباره آخرین وضعیت روابط دو کشور و همچنین همکاری‌های کنسولی گفت‌وگو کرد.در حاشیه نشست شورای حقوق بشر در ژنو نیز وزیر خارجه بلژیک با حضور در محل اقامت امیرعبداللهیان با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان روز یکشنبه ۲۸ اسفند ماه در نشستی خبری در پاسخ به سؤالی درباره اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک گفت: در اوج اغتشاشات در ایران شاهد مواضعی غیرسازنده از سوی سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه بودیم، ولی در همان مقطع حساب بخش‌های دیگر اروپا جدا بود و آنها تماس‌ها و ارتباطات خودشان را داشتند، از جمله دیدارهایی که در ژنو در حاشیه نشست شورای حقوق بشر با تعدادی از مقامات اروپایی انجام و تماس‌های تلفنی که برقرار است. در موضوع استرداد محکومان توافقی را با بلژیک روی میز داریم، آخرین گفت‌وگوهای ما علاوه بر مناسبات دوجانبه، ناظر بر این موضوع کنسولی بود و امیدواریم هر چه زودتر موانع از طرف مقابل برطرف شود و شاهد تبادل در این مسئله باشیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز ۱۵ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره دادگاه قانون اساسی بلژیک که معاهده تبادل زندانی با ایران را قانونی اعلام کرده و وضعیت اسدالله اسدی اظهار داشت: در ارتباط با بلژیک و موافقتنامه انتقال محکومان، انعقاد این موافقتنامه از مدت‌ها قبل در جریان بوده و انجام شده بود و روند طبیعی حقوقی و قضایی و تقنینی خودش را طی کرده بود و آماده مبادله رسمی بین دو کشور بود، متاسفانه با تحولات در داخل بلژیک و در رویکردی سیاسی شاهد تعلیق اجرای این موافقتنامه بودیم.وی با ذکر این نکته که موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک یک موافقتنامه عمومی و حقوقی و کاملا غیرسیاسی است و بین ایران و خیلی از کشورها پیش از این امضا شده است، خاطرنشان کرد: این موافقتنامه اختصاص به فرد خاصی ندارد. با اتفاق خوبی که در بلژیک شاهد بودیم و رای دادگاه قانون اساسی بلژیک می‌توانیم بگوییم راه برای اجرای موافقتنامه باز شده است و قطعا جمهوری اسلامی ایران از این تحول استقبال می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول