اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

سال نو و اقدامات نو؛ ادامه فعالیت‌ها در زمینه رشد تولید در دانشگاه‌ها

رهبر معظم انقلاب در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲، سال جدید را با عنوان سال«مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری کردند، دانشگاهیان نیز چند سالی است فعالیت خود را در زمینه تولید دانش بنیان آغاز کرده‌اند.

سال نو و اقدامات نو؛ ادامه فعالیت‌ها در زمینه رشد تولید در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سال ۱۴۰۲ تحویل شد و مقام معظم رهبری عنوان سال را اعلام کردند؛ براین اساس سال ۱۴۰۲ سال«مهار تورم، رشد تولید» است.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با نام سال جمله‌ای به یادماندنی دارد و آن این است که عنوان سال شعار نیست بلکه فرمان فرمانده است و برای اجرای آن عزم فرابخشی نیاز است.

* فرمان فرمانده لازم‌الاجراست

وزیر علوم معتقد است: وقتی از عنوان سال صحبت می‌کنیم بهتر است نگوییم شعار سال بلکه بگوییم فرمان سال؛ زیرا شعار لزومی برای اجرا ندارد اما نامگذاری سال یک فرمان از سوی فرمانده است و لازم‌الاجرا.

با توجه به این صحبت وزیر علوم و با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری بر رشد تولید تأکید شده و دانشگاه‌ها چندسالی است که فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند می‌خواهیم بدانیم دانشگاهیان چطور می‌توانند در تحقق فرمان سال ۱۴۰۲ مقام معظم رهبری نیز فعال بوده و مؤثر باشند.

به گفته زلفی‌گل، وزارت علوم بخاطر داشتن بیش از ۲۰۰ مرکز رشد و بیش از ۴۰ پارک علم و فناوری می‌تواند محل رویش تولیدات دانش‌بنیان باشد و با نگاه جامعی که دولت و کل حاکمیت به فرمان سال دارند می‌توانند با کمک به اجرای برنامه‌های وزارت علوم در زمینه جذب نخبگان و صاحبان ایده در شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت این شرکت‌ها تاثیرگذار باشند.

* رکورد بی‌نظیر ایران در دنیا از نظر ضریب تبدیل منابع مالی به تولید علم

مسأله دیگر در زمینه تولید، مسأله تولید علم در دانشگاه‌هاست؛ البته که تولید علم قطعا باید به تولید محصول منجر شود و این امر نیز از سوی دانشگاهیان در دستور کار است.

به گفته پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم، اگر کشورهای اروپایی و آسیای شرقی را بررسی کنیم می‌بینیم که همپای تولیدات اقتصادی‌ تولیدات علمی را هم توسعه داده‌اند و این مسأله نسبت مستقیم بین تولیدات علمی و گسترش تجاری سازی و اقتصاد را نشان می‌دهد، با این حساب وقتی ما در تولید علم رتبه پانزدهم دنیا را داریم قطعا می‌توانیم در تولیدات اقتصادی نیز پیشرفت کنیم.

صالحی معتقد است: تولید علم می‌تواند مبنا و پایه رشد اقتصادی باشد، البته اگر تولیدات علمی بدون کشش بازار و فناوری باشد فقط دلمان را خوش کرده‌ایم که علم تولید می‌کنیم اما در کشور ما پس از پیروزی انقلاب نگاه ویژه‌ای به حوزه تجاری‌سازی هم شده است.

به گفته معاون وزیر علوم، ما در حال حاضر حدود ۲۴۰ مرکز رشد در کشور داریم و در تمام استان‌های کشور نیز پارک علم و فناوری راه‌اندازی شده است.

اگر به عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه تولید در چند سال اخیر نگاهی بیندازیم، دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر می‌تواند مثال خوبی باشد که پارک علم و فناوری این دانشگاه نیز از قدیمی‌ترین و اولین پارک دانشگاهی کشور است، این پارک دارای بیش از ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان عضو و مستقر است که بیش از ۶۰۰ هسته فناور در آن فعالیت می‌کنند.

همچنین به کمک سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، دو مجموعه در اشتهارد کرج و جنب میدان بهمن که در مجموع دارای ۷۲ هزار مترمربع عرصه و نزدیک به ۲۲ هزار مترمربع اعیان است در اختیار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قرار گرفته است تا شرکت‌های دانش‌بنیان در این فضاها مستقر شوند و برنامه توانمندسازی شرکت‌ها با قدرت بیشتری عملیاتی شود.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی در زمینه تولید دانش‌بنیان از چند سال گذشته، به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها با حمایت بیشتر مسوولان می‌توانند برای تحقق فرمان رهبری در زمینه اجرای عنوان سال نقش موثری داشته باشند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول