اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مروری بر کارنامه رئیسی در ماه آخر ۱۴۰۱

از قدیم گفته‌اند که ماه اسفند روی نوار تند می‌چرخد؛ خیلی سریع روزها شب می‌شود و همه در تکاپو هستند تا زودتر ماه دوازدهم سال را به نوروز و تعطیلاتش پیوند بزنند. اما آیا آیت‌الله رئیسی هم اسفند را مثل همه مردم سپری کرد؟

مروری بر کارنامه رئیسی در ماه آخر ۱۴۰۱

فارس‌پلاس؛دیگر رسانه‌ها- ایرنا نوشت: شاید برای خیلی‌ها این پرسش پیش بیاید که آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در مقام رئیس‌جمهور و مسئول امور اجرایی کشور که باید سامان دهنده اوضاع و تأمین کننده معیشت و رفاه مردم باشد، روزهای پایانی سال را چگونه می‌گذراند و چه اندازه زمان را به کارهای شخصی خود اختصاص می‌دهد؟ برای پاسخ به این پرسش فقط لازم است مروری کوتاه بر اخبار بیاندازیم تا حجم اقداماتی که رئیس دولت سیزدهم در اسفند امسال و حتی سال گذشته انجام داده، عیان شود.

برای رئیس‌جمهور که همواره دغدغه حل مشکلات مردم و خدمت‌گزاری را دارد، روز تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناسد و ماه اول سال با ماه پایانی آن حتماً از نظر کارکرد و اهمیت یکی‌ست؛ موضوعی که مصداق‌های آن کم‌شمار نیست و البته مرور آن‌ها در آخرین روز و ساعات پایانی سال خالی از لطف.

رئیسی در اولین اسفند قرن پانزدهم چه اقداماتی داشت؟

در ادامه مروری داریم بر برنامه‌ها و اقدامات آیت‌الله رئیسی در اسفند ماه امسال؛ او که علاوه بر اقدامات و برنامه‌های کاری معمول و جاری رئیس‌جمهور مثل برگزاری جلسات هیأت دولت، ابلاغ قوانین مصوب مجلس یا صدور پیام‌هایی برای تسلیت و تبریک، دیدارها و تماس‌هایی با مسئولان اجرایی یا مقامات خارجی برای پیگیری اهداف و مأموریت‌های دولت داشت و موضوعاتی را هم به‌صورت ویژه پیگیری کرد.

رئیس‌جمهور در اسفند ماه ۵۰ برنامه کاری داشت؛ یک سفر استانی دو روزه به بوشهر انجام داد، ۳ طرح ملی را در استان‌های آذربایجان غربی (سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه)، بوشهر (فاز ۱۴ پارس جنویی) و خوزستان ( فاز ۲ پالایشگاه آبادان) را به بهره‌برداری رساند و همچنین دو طرح سلامت‌محور (کلان‌بیمارستان حضرت مهدی (عج) و مرکز سرطان‌شناسی برکت) و یک طرح حمل و نقل شهری (۵ ایستگاه جدید مترو) را در تهران افتتاح کرد.

آیت‌الله رئیسی در عرصه سیاست خارجی نیز میزبان همتای بلاروسی خود و چند مقام خارجی دیگر بود.

نکته دیگر اینکه با توجه به تأخیر یک سال و نیمه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارائه سیاست‌های کلی برنامه هفتم، دولت در هفته پایانی اسفند به‌طور فشرده و در جلسات فوق‌العاده کار بررسی و تصویب این لایحه را در دستور کار قرار داد و حتی در روزهای تعطیل سه شیفته جلسه برگزار کرد تا کار را به سرانجام برساند.

در ادامه، اهم برنامه‌ها و اقدامات رئیس‌جمهور در یک ماه گذشته مرور می‌شود:

دهه اول اسفند و پیش‌بینی نیازهای شب عید مردم: رئیس‌جمهور روز سوم اسفند در اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت کرد و در نخستین جلسه هیأت دولت در اسفند ماه به وزارت نفت مأموریت داد در راستای مدیریت و بهینه‌سازی مصرف سوخت (بنزین) به ویژه در نوروز برنامه ریزی لازم را داشته باشد. انتصاب اعضای جدید هیأت امنای پارک فناوری پردیس از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در این روز بود.

البته رئیس دولت سیزدهم در نخستین جمعه اسفند ماه نیز تعطیل نبود و سفری به ارومیه در شمال غرب کشور داشت تا سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه و اتصال به شبکه سراسری برق را افتتاح و دستور بهره‌برداری رسمی از سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را صادر کند.

یک روز بعد، یعنی ششم اسفند، رئیس جمهور «سکینه سادات پاد» را به‌عنوان دستیار خود و مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی و «سید محمدامین آقامیری» را به‌عنوان دبیر شورای‌عالی فضای مجازی منصوب کرد و مأموریت‌های جدیدی را برای دبیر جدید ترسیم کرد؛ انتصاباتی که واکنش‌های زیادی را داشت که انتصاب یک حقوقدان زن به عنوان مسئول پیگیری حقوق شهروندی را اقدامی مهم از سوی رئیسی دانستند.

هفتم اسفند، رئیس جمهور میزبان وزیر دفاع عراق بود و آیت‌الله رئیسی سپس جلسه هیأت دولت را تشکیل داد؛ او در این جلسه به تیم اقتصادی دولت مأموریت داد تا همه توان خود را برای اجرای سیاست‌های ارزی در جهت ایجاد ثبات در بازار و رفع نگرانی‌ها به کار گیرند؛ او همچنین رئیس دفتر خود و وزیر کشاورزی را مأمور بررسی ترخیص تجمیع کالاهای اساسی در بنادر کرد.

آیت‌الله رئیسی در روز دوشنبه هشتم اسفند نیز یک دیدار و یک جلسه مهم کاری داشت؛ دیدار با نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها و حضور در شورای‌ عالی هماهنگی سران قوا که به تصویب بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم جهت مهار قیمت ارز منجر شد و به دنبال آن در هفته‌های بعد شاهد ثبات نسبی در بازار بودیم.

نهم اسفند نیز رئیس‌جمهور دو برنامه مهم داشت؛ حضور در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و پس از آن اختتامیه سی و ششمین جشنواره خوارزمی و تقدیر از نفرات برگزیده که با حضور دانشجویان نخبه برگزار شد.

در این روزها که بحث مسمومیت تعدادی از دانش آموزان غالباً دختر در برخی مدارس کشور رسانه‌ای شده بود، رئیس‌جمهور در روز چهارشنبه دهم اسفند در جلسه هیأت دولت به وزیر کشور به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور یک مأموریت مهم داد: ریشه‌یابی فوری مسمومیت دانش‌آموزان.

در عرصه سیاست خارجی نیز آیت‌الله رئیسی در دهم اسفند گفت‌وگوی تلفنی مهمی با نخست وزیر بلژیک داشت و به او گفت که ایران خواستار حفظ و توسعه روابط خود با اروپاست؛ به شرط آنکه آن‌ها هم چنین رویکردی داشته باشند و البته به سردمداران اروپایی هشدار داد که مراقب باشند از سرزمین‌های تحت حاکمیت‌شان اقدامی علیه ملت و تمامیت ارضی ایران صورت نگیرد. در این روز سفرای جدید کشورمان در ۱۰ کشور جهان نیز پیش از عزیمت به محل مأموریت خود با رئیس‌جمهور ملاقات کردند. دیدار جمعی از اعضای جامعه وعاظ و مبلغان دیگر برنامه آیت‌الله رئیسی در دهم اسفند بود.

دهه دوم اسفند و سفر استانی دولت: دومین پنجشنبه پُرمشغله رئیس‌جمهور در ۱۱ اسفند رقم خورد و او به همراه جمعی از اعضای هیأت دولت در دومین دور از سفرهای استانی راهی بوشهر شد؛ بازدید رئیس جمهور از پروژه «ایران ال‌ان‌جی» در پارس جنوبی و افتتاح فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی مهمترین بخش های این سفر دو روزه بود. افتتاح و آغاز ساخت ۶۹۲۱ واحد نهضت ملی مسکن در بوشهر و افتتاح ۱۵ طرح بزرگ آب و برق در استان از برنامه‌های دیگر این سفر بود.

فردای سفر استانی به بوشهر، یعنی در ۱۳ اسفند، تهران میزبان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بود؛ «رافائل گروسی» سومین و مهمترین دیدارش در تهران را به آیت‌الله رئیسی اختصاص داده بود تا با اطمینان یافتن از برنامه جمهوری اسلامی ایران برای تعامل با آژانس، با دست پُر به وین بازگردد و نشست فصلی شورای حکام را واقع‌بینانه مدیریت کند. البته در این روز جلسه شورای‌عالی جوانان به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد.

روز یکشنبه (۱۴ اسفند)، رئیس‌جمهور در آئینی که به مناسبت سالگرد تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شده بود، به‌صورت ویدئوکنفرانس ۲۳ هزار واحد مسکونی را به خانواده‌های تحت حمایت این نهاد در نقاط مختلف کشور واگذار کرد. آیت‌الله رئیسی عصر همان روز جلسه هیأت دولت را مدیریت و بار دیگر بر پیگیری جدی مسأله مسمومیت دانش‌آموزان برخی مدارس و اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع در این خصوص تأکید کرد؛ او همچنین به معاون اول دستور داد کارگروه هماهنگی دستگاه‌ها برای فعال کردن اقتصاد دریا تشکیل دهد.

در روز دوشنبه ۱۵ اسفند، آیت‌الله رئیسی در مراسم روز درختکاری در باغ ملی گیاه‌شناسی در غرب پایتخت، سه اصله نهال غرس کرد و طرح کاشت یک میلیارد درخت را کلید زد. در این روز چهارمین گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و روسیه هم انجام شد که دو طرف آخرین وضعیت تقویت همکاری‌های اقتصادی تهران - مسکو را بررسی کردند. در این روز همچنین اعلام شد که رئیس‌جمهور دستور تشکیل کارگروه ویژه تحقیق و بررسی اتفاقات اخیر در برخی مدارس را صادر کرده است.

روز بعد، یعنی ۱۶ اسفند جلسه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل شد که تخصیص ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت برای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مشمولان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک اول ایثارگران مهمترین مصوبه این جلسه بود. در این روز همچنین دبیرکل سازمان شانگهای و آیت‌الله رئیسی در تهران با یکدیگر دیدار کردند.

سخنرانی در جمع مهمانان اولین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای غرب آفریقا از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در روز ۱۶ اسفند بود. حضور در ستاد هماهنگی اقتصادی و تصویب سند راهبردی اصلاح نظام بانکی با هدف هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد و اشتغال‌آفرین نیز در این روز انجام شد.

آیت‌الله رئیسی همچنین به مناسبت روز بزرگداشت سربازان گمنام امام زمان (عج) بازدید نظارتی خود از دستگاه‌های اجرایی را به حضور در جمع دستگاه‌های امنیتی اختصاص داد.

سومین چهارشنبه اسفند (۱۷ اسفند) تعطیل رسمی بود اما گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور و نخست وزیر عراق در این روز انجام شد و مهمتر از آن، کلان‌بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) توسط آیت‌الله رئیسی افتتاح شد که از نظر تجهیزات، خدمات و هتلینگ در خاورمیانه مجموعه‌ای بی‌نظیر توصیف شده است.

در روز پنجشنبه ۱۸ اسفند رئیس جمهور در جلسه شورای اجتماعی کشور شرکت و همچنین دیداری با جمعی از دختران شرکت‌کننده در برنامه «بی‌نهایت شو» داشت.

دهه پایانی اسفند و ریل‌گذاری ۵ ساله کشور در دولت: آیت‌الله رئیسی در دهه پایانی اسفند نیز پُرکار ظاهر شد؛ شنبه ۲۰ اسفند علاوه بر نشست مشترک سران قوا که به بررسی بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در مجلس و همکاری قوای سه‌گانه در جهت رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی اختصاص داشت، جلسه فوق‌العاده ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هم به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و در جلسه اول تلاش همه‌جانبه مسئولان برای ایجاد امید در مردم در روزهای پایانی سال و ایام نوروز مورد تأکید قرار گرفت و در جلسه دوم گزارش سازمان برنامه از نحوه تصویب و تغییرات لایحه بودجه در مجلس و گزارش بانک مرکزی درباره کاهش نرخ دلار بررسی شد و اعضای ستاد بر جلوگیری از نوسان قیمت‌ها تأکید کردند.

از روز یکشنبه (۲۱ اسفند) لایحه قانون برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به‌عنوان سند کلیدی و نقشه راه همه دستگاه‌های اجرایی در دستور کار هیأت دولت قرار گرفت و رئیس‌جمهور بر اهتمام‌ دولت برای تسریع در تصویب آن تأکید کرد. از فردای آن روز هم به دستور آیت‌الله رئیسی جلسات فوق العاده دولت برای بررسی برنامه جهت تصویب فوری و ارائه لایحه آن به مجلس کلید خورد.

البته در ۲۱ اسفند رئیس‌جمهور دیداری هم با سرپرست وزارت خارجه ازبکستان و هیأت همراه وی در ساختمان پاستور داشت.

۲۲ اسفند آیت‌الله رئیسی میزبان «الکساندر لوکاشنکو» همتای بلاروسی خود در تهران بود و پس از مراسم استقبال رسمی از او در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد و برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دوکشور، نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری بین ایران و بلاروس امضا شد و دو رئیس جمهور در انتها در یک نشست مطبوعاتی مشترک شرکت و دیدگاه‌هایشان را درباره اهمیت توافقات دوجانبه تبیین کردند. بازدید رئیسی و لوکاشنکو از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان شرکت‌های ایرانی و همراهی لوکاشنکو در دیدار با رهبر معظم انقلاب از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در این روز بود.

رئیس‌جمهور در همین روز دومین جلسه فوق‌العاده هیأت دولت برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه را برگزار کرد و سپس به جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رفت که به تصویب اصلاح آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت اختصاص داشت و تصمیمات مهمی به‌منظور شفاف‌سازی هرچه‌بیشتر روند مولدسازی اتخاد شد.

در روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند، آیت‌الله رئیسی در مراسم گرامیداشت روز شهید سخنرانی کرد و میزبان جمعی از خانواده‌ شهدا در مسجد سلمان نهاد ریاست جمهوری بود.

آیت‌الله رئیسی روز چهارشنبه ۲۴ اسفند هم در جمع ایرانیان مقیم خارج از کشور که در آستانه نوروز به تهران آمدند، حاضر شد و از آمادگی دولت برای فراهم‌سازی بسترهای بازگشت سرمایه‌گذاران و محصلان ایرانی خارج از کشور خبر داد.

چهارمین پنجشنبه رئیس‌جمهور در ماه آخر سال، یعنی ۲۵ اسفند، به افتتاح یک طرح سلامت‌محور اختصاص داشت؛ آیت‌الله رئیسی در این روز مرکز جامع سرطان برکت از پیشرفته‌ترین و مجهزترین مراکز درمان سرطان در منطقه را در غرب پایتخت افتتاح کرد؛ وی در این مراسم بر دو نکته تأکید داشت: نخست اینکه کنار هم قرار گرفتن دولت و نهادهای انقلابی برای رفع نیازهای مردم باعث افتخار است و دیگر اینکه احداث مرکز جامع سرطان برکت گامی مهم در محرومیت‌زدایی و عین اجرای عدالت است.

برنامه دیگر رئیس‌جمهور در این روز، شرکت در جلسه هیأت امنای بنیاد ایران‌شناسی بود؛ در این نشست اعضای بنیاد ضمن بحث و تبادل نظر درباره موضوع پایه‌ریزی و تشکیل مرکزیت هویت ملی ایرانی - اسلامی مقرر کردند دستگاه‌های ذیربط با محوریت و پیگیری بنیاد ایران‌شناسی، فعالیت خود را در این زمینه گسترش دهند.

آیت‌الله رئیسی شامگاه پنجشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار شرکت کرد و به استانداران تأکید کرد که مراقب اِعمالِ صحیح نظارت اتحادیه‌های صنفی بر بازار کالاهای مصرفی باشند؛ او همچنین به دستگاه‌های مسئول دستور دارد در راستای برطرف کردن دغدغه‌های مردم با اجحاف‌کنندگان برخورد قاطع داشته باشند.

در واپسین روزهای اسفند نیز آیت‌الله رئیسی پُرکار بود؛ او روز شنبه ۲۸ اسفند در کلان‌شهر تهران ۵ ایستگاه جدید متروی تهران به فاصله ۱۱ کیلومتر مسیر ریلی از قطعات میانی خطوط ۶ و ۷ مترو را افتتاح و تأکید کرد که خدمات شهری کاری چندبُعدی و نیازمند همدلی و همراهی دولت و ملت با مدیریت شهری است و وعده داد دولت سیزدهم به‌عنوان دولت مردمی، شهرداری را در اداره شهر به‌خصوص ساماندهی و تسهیل رفت و آمد شهروندان تنها نخواهد گذاشت.

در این روز همچنین جلسه شورای‌عالی حج به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل شد و رئیس‌جمهور در این جلسه با تأکید بر تمهید مقدمات بهره‌برداری بهتر زائران خانه خدا از معنویت و برکات اعمال حج، دستگاه‌های مجری و دست‌اندرکار امور حج را موظف کرد با تقسیم صحیح وظایف و داشتن انضباط در عمل و رفتار، شرایط مناسبی برای خدمات‌رسانی مطمئن و آرامش‌بخش به حجاج فراهم کنند.

آیت‌الله رئیسی روز یکشنبه ۲۸ اسفند هم آخرین جلسه هیأت دولت در سال ۱۴۰۱ را برگزار کرد اما با وجود تعطیلی ۲۹ اسفند در تقویم رسمی کشور، در آخرین ساعات سال هم حاضر به خانه‌نشینی و استراحت نشد. ساعات اولیه امروز، در واقع حسن ختام برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در سال ۱۴۰۱ بود و او همزمان با «روز ملی شدن صنعت نفت» به آبادان رفت تا در بهره‌برداری از یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های پالایشگاهی در منطقه غرب آسیا در آخرین روز سالِ تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، فاز دوم پالایشگاه این شهر را که با سرمایه‌گذاری ۱.۱ میلیارد دلاری به سرانجام رسیده، افتتاح کند؛ مجموعه‌ای با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه‌ که میزان تولید بنزین در این پالایشگاه را به ۱۴ میلیون لیتر و تولید گازوئیل را به ۱۸ میلیون لیتر افزایش می دهد.

آیت‌الله رئیسی در این مراسم «روز ملی شدن صنعت نفت را روزی تاریخی دانست که دست بیگانگان از صنعت نفت قطع شد و با تأکید بر اینکه ایرانی‌ها ثابت کردند می‌توانند در حوزه صنعت نفت مستقل باشند و بدون نیاز به خارجی‌ها توانایی پالایش نفت را دارند، متذکر شد سایر پروژه‌های نفتی در آبادان هم با همین همت عالی پیگیری و حتماً تلاش شود بخش دوم پروژه هرچه‌سریع‌تر آغاز شود تا کارگران دچار بیکاری نشوند.

بهره‌برداری از بخش اول فاز دوم پالایشگاه آبادان اما تنها برنامه‌ سفر رئیس‌جمهور به این شهر جنوبی و نفت‌خیز کشورمان نبود و آیت‌الله رئیسی مانند سال گذشته، امسال هم در حاشیه اروند رود در جمع شرکت کنندگان در اردوی راهیان نور در محل یادمان شهدای غواص علقمه که ناجوانمردانه در جریان عملیات کربلای ۴ زنده‌به‌گور شدند حضور یافت و یاد و خاطره مجاهدت ملت ایران در ۸ سال دفاع مقدس را گرامی داشت و نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. رئیس‌جمهور در سخنانی در جمع زائران راهیان نور با قدردانی از زحمات دست‌اندرکاران برگزاری این اردوها، به تلاش‌های دشمن برای جذب نوجوانان و جوانان با تکیه بر هجمه‌های فکری و فرهنگی و اخلاقی اشاره کرد و اردوهای راهیان نور را یکی از راه‌های مصون‌سازی این نسل در برابر این هجمه‌ها دانست و تأکید کرد «نباید اجازه داد نسل جوان و نوجوان ایران اسلامی تحت‌ تأثیر هجمه‌های دشمنان قرار گیرند». وی همچنین به هنرمندان، فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان سینما و تئاتر توصیه کرد که بیشتر به موضوع شهدای ۸ سال دفاع مقدس بپردازند.

با این حساب، پرونده سفرهای پروژه‌ای رئیس‌جمهور نیز که نهم فروردین ماه امسال با بازدید از پارک علم و فناوری پردیس و تأکید بر تسریع در تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر این منطقه آغاز شده بود، در آخرین روز سال ۱۴۰۱ با افتتاح بخش اول فاز ۲ پالایشگاه آبادان و دو توصیه مهم به مسئولان استان خوزستان برای پیگیری جدی اجرای مصوبات سفر و تلاش برای جلوگیری از بیکاری کارگران کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی بسته شد.

اسفند رئیس جمهور در سال اول دولت سیزدهم چگونه بود؟

مرور برنامه‌ها و اقدامات رئیس‌جمهور در اسفند ۱۴۰۰ هم خالی از لطف نیست؛ زیرا نشان می‌دهد که اهتمام رئیس ۶۲ ساله دولت مردمی برای کار شبانه روزی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون استمرار داشته است.

آیت‌الله رئیسی اول اسفند ۱۴۰۰ در جلسه هیأت دولت حضور یافت که به انتخاب رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و تشکیل شورای‌عالی سینما منجر شد؛ وی همچنین دیداری با معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان داشت و در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شرکت و دستگاه‌های اجرایی را ملزم به پرداخت به موقع عیدی بازنشستگان کرد.

رئیس جمهور دوم اسفند ماه برای شرکت در ششمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) عازم دوحه قطر شد؛ سفری مهم در توسعه روابط با کشورهای عربی و پیگیری سیاست همسایگی دولت که به امضای ۱۴ سند همکاری بین مقامات دو کشور منجر شد. آیت‌الله رئیسی در حاشیه این سفر دو روزه و سخنرانی در اجلاس، دیداری نیز با مقامات عضو این اتحادیه انرژی‌محور داشت.

چهارم اسفند رئیس‌جمهور میزبان وزیر خارجه عمان بود و دعوت رسمی سلطان عمان برای سفر به این کشور را دریافت کرد؛ او پس از بازگشت از قطر از توافق برای تأسیس دفتر تجاری ایران در این کشور خبر داد و در جلسه هیأت دولت نیز حضور یافت.

پنجم اسفند نخستین جلسه شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم تشکیل شد و رئیس جمهور خواستار آن شد که ظرفیت‌های مردمی برای رفع فقر مطلق به میدان آید. در این روز در گفت‌وگوی تلفنی آیت‌الله رئیسی با رئیس جمهور روسیه، موضوعات هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم ها مورد بررسی دوطرف قرار گرفت.

شامگاه پنجشنبه نیز جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برگزار و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اقلام خوراکی منتفی شد.

هفتم اسفند جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و آیت‌الله رئیسی با توجه به درپیش بودن سفرهای نوروزی بر اقناع افکارعمومی برای تزریق نوبت سوم واکسن تأکید کرد.

هشتم اسفند آیت‌الله رئیسی جلسه هیأت دولت را برگزار کرد و با توجه به آغاز جنگ اوکراین، از آمادگی ایران برای نقش‌آفرینی دیپلماتیک به‌منظور کمک به بازگشت صلح در این منطقه خبر داد.

در این روز رئیس جمهور در پیامی به مناسبت روز ملی حمایت از بیماران نادر ایران تأکید کرد همه‌ دستگاه‌ها موظف به اجرایی کردن «سند ملی بیماران نادر» هستند و دستوراتی را برای بهبود عملکرد دستگاه‌ها و نظارت بر اجرای سند مذکور صادر کرد. شامگاه یکشنبه هم جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برگزار شد و رئیس جمهور به وزرای جهاد کشاورزی و صمت مأموریت داد دلایل افزایش قیمت‌ها با وجود کاهش نرخ ارز را بررسی کنند.

برگزاری نشست استانداران سراسر کشور با حضور رئیس جمهور مهمترین برنامه آیت‌الله رئیسی در روز دوشنبه ۹ اسفند بود؛ او همچنین دیداری با رئیس دفتر امنیت ملی سوریه داشت که در ساختمان پاستور انجام شد.

۱۱ اسفند روز تاریخی برای صنعت خودرو بود؛ زیرا رئیس جمهور پس از جلسه هیأت دولت به‌صورت سرزده از ایران خودرو بازدید کرد و فرمانی ۸ بندی برای ساماندهی تولید و بازار خودرو و کیفی‌سازی محصولات صادر کرد.

روز جمعه ۱۳ اسفند سفر استانی رئیس جمهور به استان گلستان رقم خورد؛ یکی از مهمترین دستورات آیت‌الله رئیسی در این سفر لایروبی از خلیج گرگان و احیای آن بود.

۱۴ اسفند، آیت‌الله رئیسی پس از تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا و افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز شرکت کرد.

در ۱۵ اسفند، رئیس جمهور به‌مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، ضمن کاشت درخت به‌صورت نمادین، بهره‌برداری از پروژه ۱۲۵۰ هکتار جنگل‌کاری در اطراف شهر تهران را کلید زد؛ او همچنین در جلسه هیأت دولت حضور یافت که مهمترین مصوبه آن آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی بود. شامگاه ۱۵ اسفند هم جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست رئیس جمهور تشکیل و به وزارت جهاد کشاورزی مأموریت داده شد که ارز لازم به کالاهای اساسی و اقلام غذایی اختصاص دهد.

آیت‌الله رئیسی در روز ۱۶ اسفند با حضور در مراسم تقدیر از برگزیدگان سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، از دانشجویان برتر و نخبه تقدیر کرد و ۱۷ اسفند در اجلاسیه خبرگان رهبری حضور یافت؛ وی همچنین در روز دوم اجلاس خبرگان سخنرانی داشت و ۱۹ اسفند به همراه اعضای آن در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حاضر شد.

جمعه ۲۰ اسفند، هفدهمین سفر استانی رقم خورد و آیت‌الله رئیسی به همراه جمعی از اعضای هیأت دولت راهی مازندران شد. بازدید از شبه جزیره میانکاله و دستور آیت‌الله رئیسی برای راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز ساری در ۶ ماه آینده، بازدید از سواحل آزادسازی شده استان مازندران به نفع مردم و همچنین توقف احداث پتروشیمی در مجاورت منطقه میانکاله از مهمترین برنامه‌ها و اقدامات در این سفر بود.

۲۱ اسفند دیدار رئیس‌جمهور با وزیر، مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات برگزار شد و پس از آن آیت‌الله رئیسی جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا را تشکیل داد.

روز ۲۲ اسفند علاوه بر تشکیل جلسه هیأت دولت، دیدار اعضای ستاد مرکزی و شورای سیاست‌گذاری راهیان نور با رئیس جمهور رقم خورد؛ آیت‌الله رئیسی همچنین در آستانه روز شهید با جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا دیدار کرد.

در روز ۲۳ اسفند رئیس جمهور دو جلسه مهم برگزار کرد؛ نخست شورای‌عالی حمل و نقل و ایمنی ترافیک و دیگری جلسه شورای‌عالی جوانان. وی همچنین قانون نظام رتبه‌بندی معلمان را که ۱۱ سال بر زمین مانده بود، در این روز برای اجرا ابلاغ کرد.

۲۴ اسفند آیت‌الله رئیسی در مراسم اهدای جوایز ۲۶ برگزیده سی و نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و ۴ برگزیده بیست و نهمین جایزه جهانی کتاب سال شرکت کرد و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد. آیت‌الله رئیسی همچنین در این روز در پاسخ به تماس تلفنی رؤسای جمهور جدید و پیشین ترکمنستان، بر فعال شدن کُریدور ترانزیتی شمال - جنوب تأکید کرد.

۲۵ اسفند جلسه هیأت دولت به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد که مهمترین مصوبات آن موافقت با افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا و اختصاص اعتبار به صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی بود.

۲۶ اسفند یعنی آخرین پنجشنبه سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور سفری یک روزه به استان خوزستان داشت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مجتمع تولید فولاد جهان‌آرا، در جمع زائران راهیان نور در منطقه شلمچه و نیز در جمع شیوخ و مردم روستای سُوره خرمشهر حاضر شد.

روز شنبه ۲۸ اسفند، آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ برگزار شد و در روز ۲۹ اسفند و در آستانه نوروز ضمن بازدید از مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی، در سازمان اورژانس کشور حضور یافت.

آخرین اسفند دولت دوازدهم چگونه گذشت؟

حال که عملکرد رئیس دولت سیزدهم در ماه پایانی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مرور شد، مقایسه آن با آخرین اسفند دولت قبل می‌تواند تصویر روشنی از تفاوت‌ها و عملکرد میدانی رؤسای دو دولت ارائه دهد.

۱ اسفند ۱۳۹۹؛ رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، از دفتر کارش پیگیر آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان این استان شد.

«حسن روحانی» روز شنبه دوم اسفند هم به‌صورت مجازی اختتامیه سی و هشتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال را برگزار کرد و در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا حضور یافت.

سوم اسفند در جلسه هیأت دولت، رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص و تأمین منابع مالی لازم برای جبران خسارت‌های زلزله کهگیلویه و بویراحمد دستور داد و تأکید کرد تمام واحدهای آسیب‌دیده تا پایان تیر ماه نوسازی، بازسازی و تعمیر شوند.

در این روز روحانی همچنین تلفنی با رئیس جمهور ترکیه گفت‌وگو و بر ضرورت تسریع در اجرایی شدن توافقات ششمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های دو کشور تأکید کرد؛ او همچنین در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بار دیگر بر ضرورت تسریع در جبران خسارت‌های زلزله سی‌سخت و اسکان موقت آسیب‌دیدگان تأکید کرد.

۴ اسفند رئیس جمهور شش عضو شورای عالی ورزش و تربیت بدنی را منصوب کرد.

روحانی روز ۵ اسفند پس از دریافت گزارش وزیر راه و شهرسازی از زلزله سی‌سخت، در هامش این گزارش دستور داد اقدامات فوری برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده آغاز شود؛ وی همچنین در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شرکت کرد که به تمدید ریاست رؤسای فرهنگستان‌های علوم، علوم پزشکی و فرهنگ و ادب فارسی منجر شد.

در این روز در نشستی با حضور رئیس جمهور، طرح ملی نمک زدایی آب دریا و انتقال آب از خلیج فارس به مرکز فلات ایران بررسی شد و پس از آن روحانی در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی دولت شرکت کرد.

۶ اسفند ۱۳۹۹؛ رئیس جمهور در جلسه کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت و بر این نکته تأکید کرد که دستگاه‌های مسئول تمام تلاش خود را برای جلوگیری از موج چهارم بیماری کرونا در کشور به‌کار گیرند.

او در این روز استوارنامه سفرای جدید بولیوی، رومانی، اسلواکی، سنگال و غنا را دریافت کرد.

وی همچنین ریاست جلسه هیأت دولت را در این روز بر عهده داشت که در آن آیین‌نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مورد بازنگری قرار گرفت و اصلاح شد.

پنجشنبه ۷ اسفند، رئیس جمهور به‌صورت مجازی از آزادراه غدیر در قالب پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید بهره‌برداری کرد و روز شنبه نهم اسفند هم جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا را تشکیل داد.

۱۰ اسفند، روحانی در جلسه هیأت و جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حضور یافت و بر ثبات قیمت کالاها و تعادل در بازار ارز تأکید کرد.

۱۱ اسفند نیز در قالب پویش ملی تدبیر و امید، طرح‌های ملی وزارت نفت به‌صورت مجازی توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

۱۲ اسفند رؤسای جمهور ایران و فرانسه درباره برجام به‌صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند؛ روحانی در این روز جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را برگزار و دستور ساماندهی سریع تجارت مرزی و مقابله با ناهنجاری در تجارت مرزی را صادر کرد.

۱۳ اسفند رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت به وزیران صمت و جهاد کشاورزی دستور داد که مراقبت کنند قیمت هیچ کالایی بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی افزایش نیابد.

۱۴ اسفند در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست روحانی برگزار شد، دستورالعمل هماهنگی مدیریت و مسئولیت‌پذیری سفرهای نوروزی در شرایط کرونا بررسی شد و ممنوعیت ترددها و سفرها به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در ایام نوروزی تصویب شد.

روحانی در این روز همچنین در اجلاس مجازی سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) شرکت کرد و سپس در قالب پویش ملی تدبیر و امید، طرح‌های ملی وزارت کشور را که شامل ۱۰۰۴ پروژه شهرداری‌ها بود، به‌طور مجازی افتتاح کرد.

رئیس جمهور سپس در مراسم روز درختکاری و هفته منابع طبیعی که در باغ گیاه‌شناسی ملی در حومه تهران برگزار شد، ضمن غرس یک اصله درخت بر حفظ و گسترش درختان و مراتع کشور به معنای امنیت غذایی و ملی تأکید کرد.

روز جمعه ۱۵ اسفند، رئیس جمهور تنها یک برنامه کاری داشت و در پاسخ به درخواست «مرتضی بانک» برای انتخاب مشاور جدید رئیس جمهور در امور مناطق‌ آزاد، دست به قلم برد و در حکمی «حمیدرضا مؤمنی» را به عنوان مشاور خود برگزید.

روحانی روز شنبه ۱۶ اسفند با نخست وزیر عراق به‌صورت تلفنی گفت‌وگو و بر این نکته تأکید کرد که امنیت، یکپارچگی، صلح و آرامش در عراق مورد توجه جدی و اولویت ایران است و در ادامه این تماس مهم خواستار آزادسازی فوری منابع ارزی ایران در عراق شد.

او در این روز همچنین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا را برگزار کرد و از مردم خواست برای حفظ سلامتی خودشان از سفر در ایام عید صرف‌نظر کنند.

۱۷ اسفند در جلسه هیأت دولت به ریاست روحانی «لایحه نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان» تصویب شد و رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به وزارت صمت برای نظارت و مدیریت دقیق بر قیمت کالاها در ایام پایانی سال دستور اکید داد. روحانی دیداری هم با وزیر امور خارجه ایرلند داشت و تأکید کرد فعال شدن برجام منوط به لغو تحریم ها از سوی آمریکا و ایفای تعهدات کامل همه اعضاست.

۱۸ اسفند جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تشکیل شد؛ سپس رئیس جمهور طرح‌های ملی دو وزارتخانه با ارزش سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵هزار میلیارد تومان را به‌صورت مجازی افتتاح کرد.

۱۹ اسفند جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست روحانی تشکیل و رئیس جدید فرهنگستان هنر منصوب شد. رئیس دولت دوازدهم در این روز همچنین در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حضور یافت و پیامی هم به مراسم سومین کنگره جهانی جندی‌شاپور ارسال کرد.

گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور و نخست وزیر انگلیس تنها برنامه روز ۲۰ اسفند بود و روحانی در این تماس تلفنی تأکید کرد که سیاست قطعی ایران در برجام عمل در برابر عمل است؛ آمریکایی ها با مذاکره از برجام خارج نشدند که برگشت‌شان مستلزم مذاکره باشد.

۲۱ اسفند رئیس جمهور در آیین گرامیداشت روز شهید و بهره‌برداری مجازی از طرح‌های ملی بنیاد شهید که ۵۱ طرح بود شرکت کرد؛ در حاشیه این برنامه‌ها از ۵ جانباز، آزاده و خانواده شهدای عرصه‌های دفاع مقدس، دفاع از حرم و مدافعان سلامت تجلیل شد.

۲۳ اسفند جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست روحانی تشکیل شد و رئیس جمهور گفت که هنوز به یک نقطه اطمینان‌بخش درمورد کرونا نرسیده‌ایم و بار دیگر بر رعایت ضوابط بهداشتی تأکید کرد.

۲۴ اسفند جلسه هیأت دولت به ریاست روحانی تشکیل و با حضور ایران به‌عنوان عضو ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت شد. رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز که پس از جلسه هیأت وزیران برگزار شد، بر تأمین کالاهای اساسی و ملزومات سفره مردم تأکید کرد.

روحانی در این روز در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های ملی وزارت صمت نیز شرکت کرد و عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به مرکز و شرق کشور به‌طور مجازی و با فرمان وی آغاز شد.

۲۵ اسفند روحانی پس از دریافت گزارش‌های تهیه و تأمین واکسن کرونا بر لزوم شفاف‌سازی وزارت بهداشت در زمینه روند واکسیناسیون براساس اولویت‌های تعیین شده در سند ملی تأکید کرد.

۲۶ اسفند جلسه شورای‌عالی فضای مجازی به ریاست روحانی برگزار شد و سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت. در این روز روحانی همچنین در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو شرکت کرد و پروژه‌های این وزارتخانه در چهار استان را به‌صورت مجازی افتتاح کرد. حضور در شصتمین اجلاس مجمع سالیانه بانک مرکزی دیگر برنامه رئیس جمهور در این روز بود.

۲۷ اسفند اخرین روز کاری دولت دوازدهم بود و در آخرین جلسه هیأت دولت که به ریاست روحانی برگزار شد، درباره تأمین منابع مالی اجرای عملیات آب گذرهای آزادراه میانگذر دریاچه ارومیه تصمیم گیری شد.

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول