اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

7 چهره نام‌آشنای خراسان رضوی که در سال 1401 پرکشیدند

سالی که گذشت تعدادی از چهره های سرشناس مذهبی، هنری، ورزشی و... در استان خراسان رضوی را از دست دادیم که سوابق درخشان و تلاش هایشان تا ابد در ذهن هموطنان مان باقی خواهد ماند.

7 چهره نام‌آشنای خراسان رضوی که در سال 1401 پرکشیدند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سال ۱۴۰۱ به پایان رسید. سالی که در آن چهره های زیادی از شاعران، هنرمندان و چهره های مشهور استان خراسان رضوی از میان ما پر کشیدند. چهره هایی که دستاوردها و تلاش هایشان تا ابد در ذهن و یادمان باقی خواهد ماند. در اولین روز سال ۱۴۰۲ به رسم ادب، مروری کوتاه بر فعالیت‌های عزیزانی داریم که از خطه سرزمین خورشید و استان خراسان رضوی به دیار حق شتافتند.

سید رضا موید/ شاعر آیینی با اخلاص و شعرهای دلنشین

زنده‌یاد سید رضا مؤید خراسانی متولد سال ۱۳۲۱ در مشهد بود. سروده‌های استاد تنها به مدح و منقبت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) خلاصه نمی‌شوند، بلکه مضامین انقلابی و حماسه سروده‌های دفاع مقدس را نیز شامل می‌شود. تقریباً هیچ مناسبتی در تقویم تشیع نیست که سید رضا مؤید برای آن شعری نسروده باشد. «گل‌های اشک»، «جلوه‌های رسالت»، «نغمه‌های ولایت»، «سفینه‌های نور» و «چکامه عشق» تعدادی از آثار این شاعر به شمار می‌آید. سید رضا مؤید سرانجام در روز جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱به دیدار حق‌تعالی شتافت. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای پس از درگذشت این شاعر آیینی در پیام تصریح کردند: شعر روان و دلنشین این هنرمند مومن که غالباً در خدمت معارف و ارزش های دینی است یادگار ارزنده‌ او در این جا و ذخیره‌ گرانبهای او برای نشأه‌ اخروی است ان‌شاءا... خداوند او را با شهیدان محشور فرماید که همواره محافل یاد آنان را با سروده‌های خود رونق ‌می‌بخشید.

استاد عثمان محمدپرست/ صاحب «نوایی» های جاوادانه

استاد عثمان محمدپرست، آخرین بازمانده موسیقی مقامی خراسان، صبح روز ۲۹ اردیبهشت امسال در ۹۴ سالگی درگذشت؛ شخصیتی که آوازه دوتارش از خراسان تا نقاط مختلف دنیا پیچید و دل‌ها را شیفته خود کرد؛ تا جایی که سامی یوسف، خواننده مشهور در سال ۹۷ در ستایش او نوشت: استاد محمدپرست یکی از معدود استادان باقی‎مانده موسیقی عصر ما هستند. او سنت‌ها را زندگی می‌کند. هرچند از زندگی هنری این اسطوره موسیقی مقامی مطالب زیادی نقل شده اما کمتر کسی می داند که این این استاد موسیقی مقامی با نیکوکاری هایش جاودانه شد. از جمله ساخت بیش از 900 مدرسه به لطفِ دوتار نوازی های عاشقانه اش که تا ابد در یادها خواهد ماند.

حجت الاسلام علی صفوی شاملو/ فعال فرهنگی و کتاب رسان

حجت الاسلام والمسلمین علی صفوی شاملو، فعال فرهنگی و اجتماعی مشهد و موسس مجموعه کتاب رسان بود که در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ آسمانی شد. او که مدرک کارشناسی مهندسی پلیمر خود را از دانشگاه امیرکبیر و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده بود، سال ها در کسوت و زندگی طلبگی و به عنوان یک فعال فرهنگی و اجتماعی در حوزه های مختلف اجتماعی مشهد ایفای نقش موثر داشت. به رسم ادب و یاد دوباره این فعال فرهنگی خستگی ناپذیر را در گزارش امسال نام بردیم. روحش شاد.

مهدی صباغی/ تصویر ماندگار یک هنرمند مهربان و متواضع

مهدی صباغی هنرمند پیش کسوت مشهدی ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۷۱ سالگی، بر اثر عوارض سکته مغزی درگذشت. تصویر این بازیگر نام آشنا دهه ۸۰ در فیلم‌هایی مانند «گل یخ»، «کافه ستاره» و «زنان ونوسی، مردان مریخی» دیده شد. او همچنین در سریال‌هایی مانند «راه بی‌پایان»، «دفترخانه شماره ۱۳» و همچنین مجموعه توقیف‌شده «سرزمین مادری»   ایفای نقش کرده بود. سریال «پلیس جوان» محصول سال ۸۰ که این بازیگر در آن با شهاب حسینی و مریلا زارعی همبازی بود، از جمله مجموعه‌های به‌یادماندنی و پرمخاطب کارنامه اوست. صدای این بازیگر نیز در برنامه‌ها و نمایش‌های رادیویی مختلف مانند «صبح جمعه با شما» و «کوی نشاط» شنیده شده است.

جلیل فخرایی/ مشق شعر یک روزنامه نگار

۳۰ فروردین امسال بود که جلیل فخرایی، شاعر و روزنامه نگار مشهدی در پی سکته قلبی درگذشت. مرحوم جلیل فخرایی متولد سال ۱۳۴۹ در مشهد بود که شعر گفتن را از حدود سال ۱۳۶۸ آغاز کرد. وی در مقاطع زمانی مختلف با مجله‌های آشنا و امیدانقلاب و همچنین روزنامه‌های شهرآرا و قدس همکاری داشت. مرحوم فخرایی در کنار شاعری و سرودن غزل و دوبیتی، به گردآوری موضوعی اشعار شاعران خراسان رضوی می پرداخت و حضور فعالی در انجمن‌های ادبی مشهد داشت و عضو شورای شعر سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی بود.

استاد احمد مهدوی‌دامغانی/ عاشق شاه خراسان

استاد احمد مهدوی‌دامغانی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر مشهدی در روز جمعه ۲۷ خرداد در فیلادلفیای آمریکا درگذشت. او ۱۳ شهریور ۱۳۰۵ در شهر مشهد به دنیا آمد و از سال ۱۳۶۶ پس از کسب مدرک دکتری، مقیم آمریکا شد و در دانشگاه‌های هاروارد و پنسیلوانیا مشغول تدریس معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی در مقطع دکترا و فوق دکترا شد. از کتاب‌های چاپ‌شده مهدوی‌دامغانی می‌توان به کشف‌الحقایق نسفی، المجدی فی أنساب الطالبیین، تصحیح نسمه‌السحر بذکر من تشیع و شعر، گزیده‌ای از شعر سعدی به زبان عربی و... اشاره کرد. او در یکی از گفت‌وگوهای خود اشاره کرده بود که هرچند ۳۵ سال است در آمریکا به سر می‌برد اما دلش با ایران است و دوست دارد پیش از وفاتش یکبار دیگر به زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) برود و پس از وفات نیز در مشهد به خاک سپرده شود.

حسن غفوری فرد/ انقلابی و عاشق ولایت

 مرحوم حسن غفوری فرد متولد سال ۱۳۲۲ و دارای مدرک دکترای فیزیک ذرات هسته‌ای از دانشگاه کانزاس ایالات متحده آمریکا بود؛ وی در کارنامه فعالیت سیاسی خود دبیری انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا در دوران پیش از انقلاب را ثبت کرده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی استعفای دولت موقت در آبان ۱۳۵۸ به سمت استاندار خراسان منصوب شد؛ پس از شهادت دو تن از نمایندگان استان خراسان در انفجار ۷ تیر۱۳۶۰ وی به عنوان نماینده این استان به مجلس اول شورای اسلامی راه یافت. غفوری فرد پس از حضور در مجلس شورای اسلامی، در سال‌های ۶۰ تا ۶۴ وزیر نیرو بود. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اول سازندگی،  نمایندگی مردم تهران  در مجالس پنجم، هفتم و هشتم ، مشاور رئیس‌جمهور در علوم و فنون و مشاورت در امور تحقیقاتی و رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار فعالیت در حزب مؤتلفه اسلامی از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی این استاد دانشگاه است که صبح پنج شنبه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۱ پس از طی یک دوره بیماری در سن ۷۹ سالگی درگذشت. این چهره آشنا برای خراسانی ها پس از اقامه نماز میت توسط رهبر انقلاب به مشهد منتقل و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. همسر مرحوم غفوری فرد پس از اقامه نماز خطاب به مقام معظم رهبری گفت: خدا ان‌شاءالله شما را حفظ کند؛ آقای غفوری‌فرد همیشه ارادت خاصی خدمت شما داشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول