اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

طهرانچی: برنامه‌ریزی سال جدید دانشگاه آزاد براساس مطالبه رهبری

رئیس دانشگاه آزاد در پیام نوروزی خود اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق شعار سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری شده، از همه ظرفیتها و توانمندیهای خود بهره می‌گیرد تا برنامه‌ها و اهداف را بر این اساس تنظیم و اجرا کند.

طهرانچی: برنامه‌ریزی سال جدید دانشگاه آزاد براساس مطالبه رهبری

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور پیامی فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سال ۱۴۰۲ خورشیدی، عید نوروز را به اعضای خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی تبریک گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

«فرارسیدن ماه مبارک رمضان، این ماه خودسازی و سال ۱۴۰۲ خورشیدی، عید نوروز و بهار پرطراوت که بیانگرجلوه زیبای خداوند در طبیعت و نشانه‏ای از تکامل بشری است را به اعضای خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی تبریک و تهنیت می‏گویم.

تلاقی شدن دو بهار در نخستین روزهای سال جدید را می توان مبداء تحولی متفاوت در زندگی مادی و معنوی درنظر گرفت، از یک طرف ماه میهمانی خدا، بهار دلها و از طرف دیگر بهار دلنشین و فصل رویش را پیشرو داریم. ماه مبارک رمضان را می‏توانیم منشاء رافت الهی، مغفرت و تلاش برای تهذیب نفس بدانیم و از طرفی در فصل بهار و نوروز هم می‏کوشیم تیرگی و کدورتها را پاک کرده و با رویکردی جدید و متحول شده سال خود را آغاز کنیم که این نگاه ریشه در آموزه‌‏های اخلاقی، انسانی و دینی دارد. امید دارم در این روزهای پرفضیلت، خیر و برکت برای همگان و گشایش در امور فراهم شود.  

سال ۱۴۰۱ را می توان نقطه تحرک، پویایی و نشاط در فضای آموزش عالی بعد از سه سال تعطیلی در دوره کرونا محسوب کرد که حضور استادان و دانشجویان موجب رونق فعالیتهای علمی شد. با این حال حوادث نامطلوبی در سالجاری نیز در جامعه و دانشگاه ها به وجود آمد که باردیگر نیت شوم دشمنان علیه ملت و جوانان را نمایان کرد، اما خوشبختانه به لطف خداوند و همراهی مردم، شناخت دانشجویان و اساتید گرانقدر این برنامه شوم خنثی شد، بی تردید تقویت فضای گفتمانی در دانشگاه ها و توجه به جوانان می تواند مولد مطلوبی برای هدایت جامعه و رفع مسائل و دغدغه ها باشد.

در سالی که گذشت، مایه مباهات بود که دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی ملی و نوین را تجربه کرد، برگزاری رویداد ملی "عصر امید"، نقطه عطفی در تاریخ فعالیت این دانشگاه ایجاد کرد و توانست با معرفی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه خود، گام متفاوتی به منظور معرفی توانمندی های پژوهشی و دانش بنیان را با هدف تامین نیازهای کشور، مساله محوری و اشتغالزایی بومی به منصه ظهور گذاشت؛ به واقع این رویداد، مسیر مطلوبی برای عملیاتی شدن برنامه‏‌های دانشگاه به شمار می آید و امیدوارم در سال جاری توان و تخصص فناورانه دانشگاه بیش از پیش به تعهدات خود عمل کند.  

سال ۱۴۰۱ با وجود همه فراز و نشیبهایش، نقطه عطفی برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می شد و آن هم به پیش رفتن سند تحول و تعالی پنج ساله دانشگاه است که در سطح کشوری در حال اجرا است. این سند می‌خواهد اهداف دانشگاه و سایر اسناد بالادستی نظام را محقق کند. نکته مهم این است که در این سند یک چارچوب مفهومی وجود دارد و آن این است که دانشگاه دیگر فقط به معنای جایی برای ارائه دانش نیست؛ بلکه درک موضوع، درک اجتماع و کاربست دانش، محورهای کار دانشگاه خواهد بود.

بی‏ شک، این دانشگاه به عنوان یک شبکه علمی، تربیتی و فرهنگی یکپارچه در کنار سند تحول و تعالی، اسناد آمایش «اقتصادی- اجتماعی»، «فرهنگی- اجتماعی» و «فناورانه» را نیز دنبال می کند که نقش تعیین کننده‏ای در زیست بوم هر منطقه خواهد داشت. جا دارد از زحمات تمامی مدیران دانشگاه، کارکنان زحمتکش و اعضای هیات علمی گرانقدر که طی یک سال گذشته در پویایی و نشاط محیط دانشگاه، تحقق اهداف، برنامه ها، سند تحول و تعالی دانشگاه تلاش بی شائبه ای داشته‏اند، تشکر و قدردانی داشته باشم و امیدوارم در سال پیشرو توفیقات روز افزونی برای خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی حاصل شود.

توجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده نسل جوان و محیط‌های رفاقتی دانشجویی در سازندگی، رشد و شکوفاییِ تربیت اجتماعی در محیط دانشگاه و فراهم آوردن محیط ایفای نقش کنشگری فعال دانشجویان و تمهید حضور دانشجویان در قالب شبکه‌ها، تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی در این عرصه یکی دیگر از برنامه هایی بود که به اجرا درآمد و امید است تداوم پیدا کند.

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تحقق شعار خود یعنی «دانشگاه، بسترساز تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است»، از همین جهت هوشمند سازی دانشگاه، توسعه مدارس عالی مهارت و اجرای طرح پویش اشتغال را به عنوان یکی از راهکارهای موثر ارتباط با صنعت می‏داند که در سال جدید نیز این هدف توسعه پیدا خواهد کرد، این مدارس با اهدافی از جمله  تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال با تأکید بر ارتقای مهارتهای عمومی، حرفه ای و فناوری پایه، افزایش سطح کارآمادگی افراد جهت ورود به بازار کار و اشتغال، شناخت کسب و کارهای نوین و گسترش دانش های مهارتی مورد نیاز آن، توسعه و تقویت کاربرد فناوریهای نوین در حوزه های مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شده است.

گسترش واحدهای دانشگاهی در کشورهای دیگر و جذب دانشجو از همسایگان ایران، یکی از برنامه های موفق در سال گذشته بود که در سالجاری با تقویت زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری به منظور ارائه خدمات بهتر تداوم پیدا خواهد کرد.

بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی پس از تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، رویکرد و نقش دانشگاه را در این مساله نشان داد که دیگر به جای بخشنامه به مدیران، می بایست نقش را به افراد در دانشگاه سپرد تا نگاه تحولی تربیتی در دانشگاه شکل گیرد؛ زیرا مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند که «مراکز مهم تربیت قوه عاقله‌ کشور، دانشگاه است». این موضوع نشان‌دهنده اهمیت کار در دانشگاه هاست.

تداوم جشنواره امامت و مهدویت، تلاشی است برای تقویت هویت اسلامی که دانشگاه آزاد اسلامی آن را در سرلوحه برنامه های فرهنگی و اجتماعی خود قرار داده است و آن را گام موثری در تقویت زیرساختهای فکری جامعه می داند.

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق شعار سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری شده، از همه ظرفیتها و توانمندیهای خود  بهره می گیرد تا برنامه ها و اهداف را بر این اساس تنظیم و اجرا کند.

ضمن قبولی طاعات و عبادات در ماه پرفضیلت رمضان، فرارسیدن عید نوروز و سال ۱۴۰۲ را به ملت شریف ایران تبریک می‏گویم و از خداوند منان برای همه عزیزان آرزوی سالی پربرکت، همراه با عزت، سلامتی، عاقبت به خیری، موفقیت و آرامش قلبی مسئلت دارم و امیدوارم در سال پیشرو خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش در مسیر اعتلای ایران اسلامی گام بردارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول