اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

فاکس نیوز؛ آمریکا و اسرائیل بازندگان بزرگ توافق ایران و عربستان

وبگاه خبری شبکه فاکس نیوز در تحلیلی آمریکا و رژیم صهیونیستی را بزرگترین بازندگان توافق اخیر ایران و عربستان سعودی خواند.

فاکس نیوز؛ آمریکا و اسرائیل بازندگان بزرگ توافق ایران و عربستان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شبکه فاکس نیوز با اشاره به توافق میان ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین نوشت، 
پس از سال‌ها روابط خصمانه و پرنوسان، ایران و عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌های یکدیگر با هم به توافق رسیدند؛ آن هم با وساطت چین که تعحب همگان را در جهان برانگیخت. 

این گزارش افزود: از زمان انتشار خبر این توافق، نگرانیها در زمینه معنا و مفهوم ترمیم روابط ریاض-تهران در بحبوحه شکست مذاکرات هسته‌ای، ناکامی اسرائیل در ادامه توافقهای عادی سازی و همچنین افزایش نفوذ چین در خاورمیانه افزایش یافته است. 

 فاکس نیوز در ادامه نوشت، توافق 10 مارس میان ایران و عربستان نه تنها باعث شکوفاییِ داینامیک روابط پیچیده در منطقه غرب آسیا شده است بلکه نشان دهنده این است که چگونه روابط پرتنش آمریکا و چین باعث تغییر جهت سیاست خارجی در سراسر جهان شده است.

یک تحلیلگر بنیاد دفاع از دموکراسیها به فاکس نیوز در این زمینه گفت: چینی‌ها تمایل دارند این را به یک بازی «حاصل جمع صفر»، یعنی «چین برنده و آمریکا بازنده» تبدیل کنند. آنها به دنبال این هستند که تاثیر این توافق در فضای عمومی سیاستگذاری برای آنها کارهایی انجام دهد. 

این تحلیلگر در ادامه تاکید کرد، این به معنای فرسودگی تدریجی موقعیت ایالات متحده و همچنین فرسایش نظم تحت رهبری آمریکا در این منطقه است.

فاکس با بیان اینکه ایران منافع زیادی در این توافق دارد تصریح کرد، تضمین ثبات در روابط ایران و عربستان سعودی منافعی نیز برای پکن در برخواهد داشت چرا که هر دو از بزرگترین شرکای تجاری این کشور در منطقه هستند. 

این گزارش افزود، ترمیم روابط ژئوپلیتیکی ایران در خاورمیانه نه تنها به عنوان یک تقویت کننده برای اقتصاد این کشور عمل می‌کند، بلکه می‌تواند نفوذ تهران را در مسائل منطقه‌ای مانند مناقشه اسرائیل و فلسطین افزایش دهد. 

فاکس نیوز با اشاره به در خطر بودن منافع تل آویو تاکید کرد، اسرائیل در سال 2020 توافقهای عادی سازی با امارات و بحرین و برخی از کشورهای منطقه غرب آسیا را پیش برد اما اکنون این کشورها در حال ترمیم روابط با ایران هستند که این امر امنیت اسرائیل را زیر سوال می‌برد. 

فاکس نیوز با بیان اینکه توافق ایران و عربستان یک «نشانه زمانه» است در پایان افزود: توافق ایران و عربستان همچنین نشان می‌دهد که شرکای ایالات متحده به طور فزاینده‌ای در حال عقب نشینی از نفوذ واشنگتن بر خود هستند. 

ایران و عربستان سعودی، در ماه گذشته با میانجیگری چین روابط دیپلماتیک خود را ازسرگرفتند. در این توافق آمده که روابط تهران و ریاض و بازگشایی متقابل سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های آن‌ها حداکثر طی دو ماه آینده صورت خواهد گرفت.

کمال خرازی رئیس شورای روابط خارجی ایران درباره این توافق گفته، «از نگاه جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی یک کشور بزرگ در منطقه و یک کشور اثرگذار در جهان اسلام است. نه ایران و نه عربستان سعودی نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بگیرند. 

وزیر دارایی عربستان نیز چهارشنبه گذشته گفته بود، «ثبات در منطقه برای جهان و برای کشورهای منطقه بسیار مهم است و همیشه گفته‌ایم که ایران همسایه ماست و اگر همسایگان مایل به همکاری باشند، هیچ علاقه‌ای به درگیری وجود نخواهد داشت.»

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول