اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

امامزاده‌ای بر فراز قُله

بقعه طلایی‌رنگ امام‌زاده اسحاق (ع) و خواهرش خیرالنساء (س) در ارتفاع بیش از یک هزار ۳۳ متری از سطح دریا و بر نوک قله‌ی سیاه کوه بخش احمدسرگوراب در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان شفت که در منطقه‌ای ییلاقی واقع‌شده، ازجمله دیدنی‌های استان سرسبز گیلان است.

امامزاده‌ای بر فراز قُله

خبرگزاری فارس از شفت، محمد جمشیدی؛ بقعه طلایی‌رنگ امام‌زاده اسحاق (ع) و خواهرش خیرالنساء (س) در ارتفاع بیش از یک هزار ۳۳ متری از سطح دریا و بر نوک قله‌ی سیاه کوه بخش احمدسرگوراب در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان شفت که در منطقه‌ای ییلاقی واقع‌شده، ازجمله دیدنی‌های استان سرسبز گیلان است.

 

مسیر رؤیایی امام‌زاده اسحاق‌ (ع)

برای رفتن به روستای امامزاده اسحاق (ع) باید از شهر رشت به سمت شهرستان شفت حرکت کرد و از آنجا به بخش احمدسرگوراب رفت و پس عبور از شالیزارها، خانه‌ها، رودخانه‌ها و کوهپایه‌های جنگلی به روستای امامزاده اسحاق (ع) رسید.

در مسیر امامزاده جاذبه‌های گردشگری فراوانی ازجمله استخرهای ماهی، رودخانه‌ها، باغ چایی و خانه‌هایی با نرده‌های چوبین آغشته به رنگ‌های زرد و قهوه‌ای که سوغات سفر می‌فروشند و اتفاق‌هایی دارد که برخی اوقات به مسافران اجاره داده می‌شود.

درخت معروف به کنگول‌باسکم که بیش از یک‌هزار سال از عمرش می‌گذرد و همچنان پابرجا و سرسبز است و ارتفاع بلند این درخت در جلگه سبز و دیدنی شفت چشمگیر و قابل‌توجه است و از جاذبه‌های دیدنی، تاریخی و فوق‌العاده زیبا شهرستان شفت است که در مسیر همین جاده رویایی قرارگرفته و سالانه بازدیدکنندگان زیادی را از اقصی نقاط ایران به خود جلب می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب و منحصربفرد این درخت زیبا و تاریخی، توخالی بودن تنه آن است که افراد به‌راحتی از آن عبور می‌کنند و دیدن این درخت اعجاب‌آور با سایه‌ی خنک و دل‌نشینش در روزهای گرم تابستان برای مسافران خالی از لطف نیست.

 

خانه‌های روستایی و اجاره‌ای

 معمولاً مسافرینی که به این منطقه سفر می‌کنند چند روزی را برای استراحت در دل طبیعت و در روستا می‌مانند و همین اقامت مسافرین باعث ایجاد شغل پردرآمد کرایه‌ خانه و اتاق توسط بومی‌های روستا شده، البته معنی اتاق و خانه داخل این روستا کمی متفاوت با سایر مکان‌ها است.

 خانه‌ها و اتاق‌های اجاره‌ای با مصالح بومی مثل چوب ساخته‌شده و به‌جای پنجره و در فقط از نرده‌های چوبی استفاده‌شده است که مسافر به تمام منطقه اشراف داشته و از نسیم خنک کوهستانی بهره می‌برند.

کسب‌وکار مردم روستا 

در روستای امامزاده اسحاق (ع) کسب‌وکار مردم منطقه به دو صورت است که یک عده به کار کشاورزی، دام‌پروری، پرورش زنبورعسل و هر کاری که مربوط به طبیعت هست مشغول هستند و عده‌ای دیگر درزمینهٔ فروش اجناس موردنیاز و پوشاک و لوازم زینتی که در هر منطقه‌ توریستی‌ نظیرش پیدا می‌شود فعالیت می‌کنند.

سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار زائر این بقعه متبرکه را زیارت می‌کنند و از این فضا معنوی بهره می‌برند پس جا دارد مسئولان شهرستان همانند اوقاف و همچنین استان به این مکان مذهبی و گردشگری توجه ویژه داشته و در پیشبرد پروژه عمرانی بقعه توجه کنند.

متأسفانه جدیداً ساخت‌وسازهای امروزی پای‌شان به این منطقه هم بازشده و ساختمان‌های جدید با نمایی از سنگ‌های سرد و بی‌روح و چندطبقه می‌روند تا نمای روستای امامزاده اسحاق را از سبک سنتی خارج کنند؛ که باید مسئولان مربوطه اقدامات لازم را نسبت به این قضیه انجام دهند.

 

 

این بقعه در ایام بهار و تابستان، هوای بسیار خنک ییلاقی و در پاییز و زمستان هوای منحصربه‌فردی دارد و وجود چشم‌اندازهای بدیع و بکر طبیعی و اشراف بر کل گیلان از این نقطه از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه امام‌زاده اسحاق (ع) است.

از نکات قابل توجه روستای امامزاده اسحاق (ع) این است که در یک روز آفتابی زائران و مسافران حاضر در روستا می‌توانند از صحن امام‌زاده اسحاق (ع)، دریای خزر، شهر رشت، فومن و صومعه‌سرا، رضوانشهر و شفت را ببینند.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول