اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

خبرخوب| لیدر این تیم فوتبال امام جماعت مسجد است/ اینطوری به کودکان کار کمک کنید

بهار ۱۴۰۲ و تلاقی‌اش با ماه رمضان را دریابید که کلی حال خوب دارد این همزمانی و تا دلتان بخواهد اشتراکات معنوی دارد. علی الحساب در دومین روز بهار ۱۴۰۲ و در آستانه اولین روز ماه خدا با این دوبیتی به استقبال بسته خبرخوب امروز می‌رویم؛ ماه برکت زِ آسمان می‌آید... صوت خوش قرآن و اذان می‌آید... تبریک به مؤمنینِ عاشق پیشه... تبریک، بهار رمضان می‌آید


خبرخوب| لیدر این تیم فوتبال امام جماعت مسجد است/ اینطوری به کودکان کار کمک کنید

گروه خبرخوب: بهار ۱۴۰۲ و تلاقی‌اش با ماه رمضان را دریابید که کلی حال خوب دارد این همزمانی و تا دلتان بخواهد اشتراکات معنوی دارد. در دعای تحویل سال خواندیم یا «یا مقلب القلوب والابصار، یا مدبر اللیل و النهار...» گفتیم خدایا ما داریم می‌بینیم خاک مرده را زنده کردی، این زمین مرده را سرسبز و بانشاط کردی، یعنی دل ما از این خاک سخت‌تر است؟ پس حال ما را هم خوب کن و دل‌های ما را هم بهاری!

در دعاها و تعقیبات نماز ماه رمضان هم می‌خوانیم «اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک» پس خوش باشید و کیفش را ببرید که این روزها و با این همزمانی حال همه عالم بهاری شده است. در دومین روز بهار ۱۴۰۲ و در آستانه اولین روز ماه خدا با این دوبیتی به استقبال بسته خبرخوب امروز می‌رویم؛ ماه برکت زِ آسمان می‌آید...

صوت خوش قرآن و اذان می‌آید... تبریک به مؤمنینِ عاشق پیشه... تبریک، بهار رمضان می‌آید

*لیگ فوتبال محلی با لیدری امام جماعت

اولین خبر خوب ما ماجرای یک محله و یک حاج آقای اهل دل است در یکی از مساجد که نوجوان‌های محله را جلد خانه خدا کرده طوری که هر جا باشند وقت نماز، خودشان را می‌رسانند به مسجد قائم. می‌پرسید چطور؟ با روی خوش و حال خوب.حجه الاسلام  «سید علی بطحایی» هر روز بعد از اقامه نماز جماعت با تلاوت چند آیه قرآن و مرور احکام دینی در مسجد را نمی‌بندد و برود، بلکه می‌ماند و تازه کار اصلی‌اش آغاز می‌شود. در مسجد قائم حوالی محله ۱۷ شهریور هر روز برنامه‌های مفرح و شاد با لیدری امام جماعت مسجد برقرار است. حاج آقا بعد از نماز در حیاط مسجد تبدیل می‌شود به بازیکن فوتبال و با نوجوان‌ها فوتبال بازی می‌کند و صدای قهقهه و خنده نوجوان‌ها در کوچه مسجد می‌پیچد. به جز فوتبال و گل کوچک در حیاط مسجد برنامه فوتبال دستی و اردوی استخر هم به راه است. اینطوری شده که نوجوان‌های محله حاضر نیستند مسجد را با جای دیگری عوض کنند. اینطور شده که خانه خدا در محله ۱۷ شهریور کارکرد اصلی خودش را پیدا کرده است و شده خانه امن نوجوان‌ها و جوان‌ها. حاج آقا بطحایی برای ماه رمضان امسال هم کلی طرح و ایده دارد و خودش می‌گوید قرار است ماه رمضان به بچه‌ها حسابی خوش بگذرد.

 

*استقبال از میهمانان نوروزی به روش تبریزی‌ها

در اولین روزهای سال جدید تا دلتان بخواهد برایتان خبرهای خوب داریم. یک خبرخوب دیگرمان هم استقبال متفاوت تبریزی‌ها از میهمانان نوروزی است. می‌پرسید چطور؟ آذری زبان‌ها در ورودی شهر با یک سورپرایز خاص به مسافران خوشامد می گویند. این سورپرایز کارواش سیار است. ماشین مسافران در ورودی شهر وارد تونل کارواش می‌شود و یک خستگی اساسی از تن ارابه‌های آهنی در می‌آید آن هم با یک شست و شوی رایگان.

*اینطوری به کودکان کار کمک کنید!

خالق این خبرخوب ما چهار جوان دهه هفتادی اند. حتماً شما هم با تماشای کودکان کار و خیابانی که مدرسه رفتن برایشان یک رویای دور و شاید محال باشد مواجه شده‌اید؟ شاید خیلی از ما دوست داشتیم برویم سراغ این بچه‌ها و بهشان سواد خواندن و نوشتن یاد بدهیم؟ ۴ جوان دهه هفتادی دست به کار شدند و از چند سال قبل این کار خیر را کلید زدند. تصمیم گرفتند سراغ کودکان‌کار بروند و در چهارراه‌ها به آنها خواندن و نوشتن یاد بدهند، این کار را کلید زدند و بعد از مدتی دیدند یکی یکی به تعداد دانش آموزان اضافه می‌شود و دیگر نمی‌شود در خیابان کلاس درس سیار راه بیندازند. برای پیدا کردن یک اتاق کوچک و برپایی کلاس درس برای کودکان‌کار، خودشان را به آب و آتش زدند. اما شاید این چهار جوان دهه هفتادی فکرش را هم نمی‌کردند از رویای درس دادن به کودکان کار در کوچه و خیابان و بعد هم رویای یک کلاس درس ثابت برسند به راه انداختن مدرسه. وسط گشتن‌ها و دویدن‌ها جوان‌های دهه هفتادی با فرد خیّری به نام مرحوم حاج «عباس نقره‌کار» آشنا شدند و این حاج آقای خیر هم وقتی که نیت خیرخواهانه این ۴ جوان را دید، خانه‌ای ۵۰۰ متر مربعی در ضلع شمالی میدان شوش خرید و به آنها هدیه داد. این اتفاق خوشایند سال ۱۳۹۶ افتاد و بعد از فوت حاج عباس، خانواده‌اش هم خانه‌ای ۱۱۹ متر مربعی در پشت این موسسه خریداری و به این مجموعه اضافه کردند. حالا کلی کودک کار در حوالی دروازه غار با نیت خیر این جوان‌ها پشت میز مدرسه می‌نشینند و قطعاً آینده‌ای متفاوت‌تر در انتظارشان است. حالا فهمیدید چرا می گویند به کودکان کار سر چهارراه‌ها پول ندهید؟ اگر هم می‌خواهید خیری برسانید اینطوری دست به کار شوید. کار خیر این چند جوان دهه هفتادی تسری پیدا کرده است به خیرهای دیگر. ۱۲۰ نفر به‌صورت داوطلبانه با موسسه همکاری می‌کنند که اغلب آنها را دانشجویان تشکیل می‌دهند. کلاس‌های درس این مدرسه که جوان‌ها نامش را «ارفک» مخفف «انجمن روشنگران فردای کودک» گذاشته‌اند از ساعت ۱۰ تا ۱۴ برپا است و از بچه‌ها با صبحانه و نهار پذیرایی می‌شود. خیرتان بیش باد!

 

*این روستای جهانی و یک دنیا زیبایی

قرار گذاشتیم در بسته خبر خوب روزانه چشمتان را به جمال زیبایی‌ها روشن کنیم. بفرمایید این هم یک دنیا زیبایی که این تصویر مشتی است نمونه خرواش. اینجا، هورامان است در غرب کشور در کردستان. یک سرزمین کوهسنانی با زیبایی منحصر به فرد و فرهنگ و معماری خاصش. روستاهای پلکانی کردستان از دیدنی‌های بی نظیر غرب کشور است. معماری روستاهای پلکانی به سبک خشکه‌چین و طوری است که پشت بام یک خانه، حیاط خانه‌ای دیگر به حساب می‌آید. جالب است بدانید که منظر فرهنگی هورامان در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر فوجوی چین بررسی شد و به ثبت جهانی رسید.

 

*خوش خبر باشید!

و اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هریک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توییتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید. منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید.

 

پایان پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول