اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

شفق و حیدر؛ تیرهای زهرآگین بالگردهای ایرانی+ فیلم و تصاویر

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران توانسته است در سال های گذشته گام های خوبی برای تسلیح بالگردها به سلاح‌های روز دنیا بردارد.

شفق و حیدر؛ تیرهای زهرآگین بالگردهای ایرانی+ فیلم و تصاویر

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: هوانیروز (هواپیمایی نیروی زمینی ارتش) یکی از موثرترین یگان‌های نیروهای مسلح از بدو تأسیس در سال ۱۳۴۱ است. بالگردهای بل ۲۰۵، ۲۰۶، ۲۰۹ و ۲۱۴ و شینوک و همچنین، هواپیماهایی مانند جت فالکن، توربوکماندر و F-۲۷ ستون فقرات هوانیروز ارتش هستند.

هوانیروز وظایفی برعهده دارد که عبارتند از: ازدیاد مقدورات نیروی زمینی در هدایت عملیات تاکتیکی با فراهم‌کردن پشتیبانی‌های آتش هوایی و قدرت تحرک بیشتر جهت مانور نیروهای زمینی و جابجایی مجروحین از میدان رزم تا بیمارستان.

 

 

هوانیروز ارتش در طول جنگ تحمیلی توانست نقش جدی در جلوگیری از پیشروی دشمن بعثی انجام دهد و در این میان، بالگردهای هوانیروز یک رکورد پروازی بی‌سابقه را با ثبت عدد 273 هزار ساعت و 20 دقیقه جاودانه کرده است.

این یگان در طول دفاع مقدس علاوه بر ساعت پرواز به افتخارات دیگری هم دست پیداکرده که از آن جمله می‌توان به پروازهای بی‌وقفه امدادی - رزمی نیز اشاره کرد.

 

 

 

حجم پروازهای هوانیروز ارتش در جنگ تحمیلی به قدری بوده است که بنابر گفته یکی از خلبانان پیشکسوت این یگان در دفاع مقدس، خلبانان بدون اینکه بالگردهای خود را خاموش کنند، عملیات سوخت‌گیری را انجام می‌دادند و بلافاصله پرواز می‌کردند.

دستاوردهای هوانیروز ارتش فقط مختص به دوران دفاع مقدس نیست و این یگان پس از پایان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به دستاوردهای مختلفی هم دست پیداکرده است.

 

موشک شفق نصب شده بر روی بالگرد کبرا (209) هوانیروز ارتش

 

تیرهای زهرآگین بالگردهای ایرانی را بیشتر بشناسیم

همانگونه که اشاره شد دستاوردهای هوانیروز ارتش فقط مختص به دوران دفاع مقدس نبوده و نیست، این یگان پس از پایان جنگ تحمیلی به ویژه در دهه 90 و سال‌های 1400 و 1401 دستاوردهای مختلفی داشته است که در ادامه به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

موشک شفق به رنگ سیاه بر روی بالگرد کبرا (209) هوانیروز ارتش

 

موشک شفق

موشک نقطه‌زن شفق یکی از دستاوردهای هوانیروز ارتش است که باعث شده تا برد عملیاتی بالگردهای هوانیروز ارتش از حدود 4 کیلومتر به 20 کیلومتر برساند. ایده ساخت این موشک برگرفته از موشک ماوریک است که بر روی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش نصب می‌شود.

 

موشک شفق با پیکان قرمز رنگ در تصویر مشخص است - شهر پهپادی 313 ارتش

 

موشک Fire& Forget شفق، 189 سانتی‌متر طول دارد و وزن آن 48 کیلوگرم است و برد آن در دو حالت L.O.B.L(قفل روی هدف پیش از شلیک) و L.O.A.L (قفل روی هدف بعد از شلیک) از 15 تا 20 کیلومتر متغیر است.

 

 

کلاهک موشک شفق نیز که در رده کلاهک‌های دو مرحله‌ای قرار می‌گیرد، 13 کیلوگرم وزن دارد و قادر است زره‌های ERA را تخریب کند.

 

 

موشک شفق بر روی بالگرد کبرا هوانیروز ارتش

 

جست‌وجوگر این موشک نیز از انواع جست‌وجوگرهای لیزری CCD-IIR است.

 

 

موشک شفق می‌تواند در انواع شرایط آب و هوایی عملیات انجام داده و اهداف خود را در شب و روز منهدم کند و انواع بالگردها، جنگنده‌ها، قایق‌های تندرو و کشتی و ناوها می‌توانند از آن به عنوان یک سلاح تهاجمی مؤثر بهره‌مند شوند. 

 

موشک کروز هواپایه حیدر - بالگرد 214 هوانیروز ارتش

 

موشک کروز هواپایه حیدر

دیگر دستاورد هوانیروز ارتش در حوزه تسلیح بالگردهای خود به تسلیحات مدرن، طراحی و ساخت موشک کروز هواپایه حیدر است که برای نخستین‌بار هنگام رونمایی از پایگاه پهپادی 313 به نمایش درآمد.

وزن این موشک 60 کیلوگرم، طول آن 3 متر و 70 سانتی‌متر و سرجنگی آن نیز بین 13 تا 25 کیلوگرم وزن دارد.

 

موشک کروز هواپایه حیدر مجهز به سیکر تلویزیونی - نمایشگاه دستاوردهای هوانیروز ارتش

 

موتور موشک کروز هواپایه حیدر از نوع میکروتوربین با وزن 40 کیلوگرم است و در هنگام شلیک به سوی هدف سرعتی در حدود 450 تا 500 کیلوگرم در ساعت خواهند داشت که هر هدفی را تا فاصله 200 کیلومتری منهدم می‌کند.

 

موشک کروز هواپایه حیدر نصب شده بر روی بالگرد کبرا - نمایشگاه اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش در اصفهان

 

سیکر موشک کروز هواپایه حیدر نیز از نوع CCD-IIR است که این موشک با استفاده از این سیکر می‌تواند به خوبی اهداف خود را شناسایی و منهدم کند.

 

موشک کروز هواپایه حیدر - بالگرد 214 هوانیروز ارتش

 

قابلیت شناسایی اهداف، ارسال تصاویر به صورت آنلاین، قفل اپتیکی بر روی هدف و انهدام دقیق اهداف زمینی جزو ویژگی‌های موشک کروز هواپایه حیدر است.

 

 

هوانیروز ارتش؛ سیمرغ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر دستاوردهای مذکور به دستاوردهای دیگری نیز دست پیداکرده است که همه نشان از آن دارد که فرماندهان نیروی زمینی و هوانیروز ارتش قصد دارند تا هوانیروز را به یک یگان مدرن قدرتمند تبدیل کنند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول