اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

عروس گیلان کجاست؟

شهری پوشیده از مناطق سرسبز و کوهستان‌های زیبا و چشم‌نواز در گیلان است که وجود باغات چای سرسبز و منظم آن و نیز استخر زیبایی که در مرکز شهر قرار دارد این شهرستان را مانند عروسی جلوه می‌دهد که رخت سبز رنگ بر تن کرده و همچون نگینی در دل استان سرسبز و بهشتی گیلان می‌درخشد.

عروس گیلان کجاست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، این شهرستان دارای جاذبه‌های گردشگری، چشم‌اندازهای طبیعی زیبا و  تاریخی کهن است است که مسلماََ برای هر گردشگری که پا به استان سر سبز گیلان می‌گذارد مقصدی دلپذیر خواهد بود.

شهرستان لاهیجان که به دلیل زیبایی‌های بی‌بدیل و کوهستان‌های سرسبزش به «عروس سبز» گیلان معروف شده ۴۱۰ کیلومترمربع مساحت و جمعیتی بالغ بر ۱۶۶ هزارنفر دارد و از شمال به دریای زیبا و وسیع کاسپین و از شرق با شهرستان لنگرود، از جنوب به دیلمان و از غرب با شهرستان آستانه‌اشرفیه همسایه است.

باغ ملی لاهیجان

از غرب که قدم به استان همیشه سبز گیلان می‌گذاریم و وارد عروس شهرهای گیلان می‌شویم، نخستین منطقه‌ای که توجه‌مان را به خود جلب می‌کند، باغ ملی این شهرستان است که بیش از ۸۰ سال از تأسیس آن می‌گذرد و از قدیم محل اجتماع افرادی بود که به سینمای روبروی این پارک می‌رفتند، این پارک ملی هزار و ۲۰۰ مترمربع مساحت دارد.

این پارک زیبا که مأمنی برای مردم شهرستان و گردشگرانی است که همه ساله مناطق زیبای گیلان را برای گذران تعطیلات ایام نوروز انتخاب می‌کنند، امکانات تفریحی زیبایی از جمله آلاچیق‌های خانوادگی، صندلی‌های زیبا، آب‌نمای موزیکال، وسایلی تفریحی کودکان، المان قوری و چای، خانه روستایی بسیار زیبا و درختان و سبزه کاری دارد که مسافران و مردم این شهرستان می‌توانند با حضور در این باغ از جاذبه‌های گردشگری آن استفاده و لحظات خوشی را سپری کنند.

محوطه زیبای استخر لاهیجان

جاذبه‌های گردشگری ان شهرستان زیبا تنها به پارک ملی خلاصه نمی‌شود بلکه از چشم‌نوازترین دیدنی‌های لاهیجان «استخر» زیبایی است با مساحت ۱۷ هکتار و با عمقی چهارمتری، که در آن قایق‌های زیبایی مسافران را در استخر جا به جا می‌کنند و اوقات خوشی را برایشان می‌سازند، در میان این استخر زیبا، جزیره‌ای نمادین وجود دارد که به دستور شاه‌عباس صفوی ساخته شد.

شیطان کوه

باگذشت از مقبره کاشف السلطنه به زیباترین و دل‌نشین‌ترین نقطه شهرستان لاهیجان برای تفریح یعنی شیطان کوه می‌رسیم که با ارتفاع ۶۰ متری در میان رشته‌کوه‌های البرز قد بر افراشته و در آسمان لاهیجان خودنمایی می‌کند، به گفته عده‌ای از مورخان این مکان درگذشته یکی از بهترین تفریحگاه‌های پادشاهان و بزرگان بوده است.

این کوه سر به فلک کشیده ارتفاع بسیاری دارد که با ایستادن بر بلندای آن می‌توان به‌راحتی شهرستان لاهیجان را از بالا به‌طور کامل مورد دیدرس قرار داد و این ویژگی موجب ایجاد اوقات دل نشینی در کنار آلاچیق، رستوران و سفره‌خانه‌های سنتی موجود در این مکان برای خانواده‌هایی می‌شود که از هیاهو و سختی‌های زندگی خسته شده و به دنبال ساعاتی برای آرامش هستند.

 

آبشار شیطان کوه

از تفریح در این استخر بسیار زیبا که فارغ شدی، با اندکی قدم زدن در هوای پاک و محوطه سرسبز دور استخر لاهیجان به آبشاری می‌رسی که با ارتفاعی ۲۴ متری از دل شیطان کوه به زمین خدا سراریز می‌شود و جلوه‌ای زیبا از خلقت خداوند را پیش چشمان مسافران این دیار سرسبز به رخ می‌کشد.

بام سبز و تله‌کابین شیطان کوه

در کنار شیطان کوه لاهیجان، مکانی بسیار زیبا و دارای طبیعتی فوق‌العاده به نام بام سبز وجود دارد که به همراه شیطان کوه زیبایی و جاذبه خاصی به شهرستان لاهیجان بخشیده است، وجود تله‌کابین جذابیت‌ وتوجه گردشگران به این بام سر سبز و دیدنی را دو چندان کرده است که بی‌شک هر توریست و گردشگری که سری به این کوه فوق العاده زیبا بزند حتما از این تله کابین بر فراز بام لاهیجان برای دیدن زیبایی‌های وصف ناشدنی این شهرستان از بالای آسمان آبی و پاکیزه شهرستان لاهیجان استفاده خواهد کرد.

 تله‌کابین لاهیجان که به «احرار» معروف است جزو نخستین تله‌کابین‌های مدرن ایران محسوب می‌شود که گردشگران را از ایستگاه اول یعنی بام سبز به ایستگاه دوم معروف به «تاج‌خروس» می‌رساند و طول مسیر آن هزار و ۵۰۰ متر است، این مسیر زیبا چشم هر بیننده‌ای را  محسور باغ‌های چای و برگ‌های سرس بز این نوشیدنی معروفی می‌کند که قوت عصرانه هر ایرانی است.

اگر از سوارشدن به تله‌کابین ترس و واهمه دارید و اهل قدم زدن‌های طولانی مدت هستید، می‌توانید مسیر تله‌کابین تا ایستگاه اول را پیاده‌روی کرده و از نزدیک باغ‌های زیبای چای را تماشا کنید  و با گرفتن عکس یادگاری به دیگران یادآوری کنید که استان گیلان یکی از برترین استان‌های گردشگرپذیر ایران است.

موزه چای کاشف السلطنه

اما تمام این زیبایی‌ها تنها بخش کوچکی از دیدنی‌های شهری است که حاج محمد میرزا کاشف السّلطنه آن را با نام «شهر چای» به ایران شناساند، حاجی محمد میرزا کاشف السّلطنه در سال ۱۲۷۴ خورشیدی به‌عنوان ژنرال کنسولی ایران در هند مأمور شد و نخستین فردی بود که مراحل کاشت چای و امکانات آن را از هندوستان به ایران و سپس به لاهیجان آورد.

در بلندای تپه‌های سرسبز و زیبای لاهیجان، آرامگاه این بزرگ مرد چای ایران که او را «پدر چای ایران» می‌دانیم، پیداست که چایکاران شهرستان لاهیجان، پیشه خود را مدیون اویند، محمدمیرزا قاجار قوانلو معروف به کاشف السلطنه، فرزند ارشد «اسدالله میرزا نایب‌السلطنه» از رجال تحصیل‌کرده و بلند رتبه‌ی مملکتی در زمان قاجاریه است، که آرامگاه وی امروز به موزه چای لاهیجان تبدیل‌شده و با معماری خاص و زیبای ایرانی-اسلامی خود جلوه‌ زیبایی به این منطقه بخشیده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های مقبره کاشف السلطنه می‌توان به نمایی از سنگ تیشه‌ای به رنگ طوسی اشاره کرد که با تلاش مسؤولان مربوطه در سال ۷۱ به سازمان میراث فرهنگی واگذار و سپس به موزه چای ایران تبدیل شد که قطعاً مکانی بسیار زیبا و خاطره‌انگیز برای دوستداران تاریخ کهن ایران است.

تالاب سوستان

تالاب بین‌المللی امیرکلایه و تالاب سوستان

یکی دیگر از مناطق بکر و جذاب شهرستان لاهیجان تالابی به مساحت هزار ۲۳۰ هکتار است که عمقی حدود ۱۸۵ متر دارد و در ناحیه شمالی لاهیجان واقع‌ است، این تالاب چشم‌نواز جزو  بهترین و زیباترین تالاب‌های کشور محسوب می‌شود، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تالاب که آن را از دیگر تالاب‌های استان متمایز می‌کند وجود آب شیرین و گیاه پسته دریایی در آن است که خاصیت دارویی و درمانی در طب سنتی دارد؛ همچنین این تالاب در زمستان‌ها محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است.

تالاب امیرکلایه

 

علاوه بر تالاب بین‌المللی امیرکلایه، تالاب جذاب دیگری نیز در این شهرستان کوهستانی سرسبز وجود دارد که نیلوفرها و سنبل‌های سطح آن بر زیبایی خدادایی آن افزوده‌ است، این تالاب که وجود گیاهان زیبا بر سطح آن رنگ آن را از دور سبز می‌نمایاند در زمستان و پاییز پرآب بوده و آب آن نیز شیرین است.

تالاب سوستان به دلیل اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و مواد غذایی می‌تواند زیستگاه پرندگان و آبزیان گوناگونی باشد، دسترسی مناسب به این تالاب سبزگون، محوطه سرسبز و دل‌نشین، مناظر بکر و حیات وحش طبیعی، فضاهای گردشگری جالبی را پدید آورده که باعث شده این تالاب گردشگران و مسافران را به سو خود بکشاند.

شیخانبر

زمانی‌که می‌خواهید در مکانی آرام و دل‌نواز قدم بزنید، باید سکوتی همراه با هوای پاک محیط پیرامونتان را احاطه کند و صدای دل‌نشین پرندگان گوشتان را مملو از آوای طبیعت کند و نسیم مطبوعی صورتتان را  نوازشی ملایم دهد و اگر در این زمان که کمی نیاز به تنهایی و یا نیاز به یک پیاده‌روی خانوادگی دارید و در بهشت ایران هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به شیخانبر بزنید.

شیخانبر (شاه خانی ور) از مناطق مفرح و با صفای دارالاماره لاهیجان بوده و خصوصاً  این مسیر زیبا و چشم‌نواز بر کمرکش کوه‌های سرسبز و پوشیده از درختِ لاهیجان قرار دارد و در عهد پادشاهان صفویه به بهانه زیارت مرقد جد مادریشان شیخ زاهد بسیار مورد توجه بوده است، آثار و خرابه بناهای آجری اطراف مقبره شیخ زاهد و چشمه‌های زلال آب جذابیت طبیعی این منطقه را چندین برابر کرده است و نیز وجود سنگهای بسیار بزرگ در«شاه خانی ور» در منطقه ی «عمر سنگ» نشاندهنده این است که منطقه شیخانبر میدان مشق سپاهیان آن عصر بود.

آرامگاه شیخ زاهد گیلانی

لاهیجان نه تنها یک شهرستان زیبای سیاحتی که شهرستانی مذهبی نیز است و برای علاقه‌مندان به اماکن زیارتی مأمنی دوست‌داشتنی و به یادماندنی دارد و آن آرامگاه شیخ زاهد گیلانی است که پیش از این از این زاهد پارسا یاد کردیم.

عروس گیلان، خاستگاه و خوابگاه ابدی سالک تشیع علوی عارف نامی  شیخ تاج‌الدین ابراهیم معروف به «شیخ زاهد گیلانی» از عرفا و دراویش بزرگ و از استادان شیخ صفی‌الدین اردبیلی است، شخصیت عرفانی شیخ جاذبه، جغرافیایی محدوده آرامگاه و تاریخ هنر و معماری و سبک خاص گنبد آرامگاه از قدیم تا کنون گردشگران و سیاحان بسیاری را به خود جلب کرده است.

آرامگاه این شیخ زاهد و پارسای گیلانی بسیار ساده و معماری زیبایی دارد و با ضریحی چوبی و کاشی‌های سبزرنگ ساخته شده و هیچ‌گونه کتیبه‌ای ندارد و از هر گونه تجمل و زرق و برقی به دور است و این سادگی در ساخت است که زیبایی آن را افزون کرده است، درب بقعه شیخ زاهد متعلق به قرن نهم هجری قمری است و دو اتاق مربع و مستطیل شکل کنار هم دارد، همچنین در کنار اتاق‌ها و در سمت شمال، ایوان طویلی با هفت فیلپا در شرق حرم، ایوانی با شش فیلپا و در حاشیه و قسمت جنوبی همین اتاق نیز ایوان دیگری با شش فیلپا دیده می‌شود.

این بنای تاریخی دارای گنبد هرمی و هشت ترک به رنگ فیروزه‌ای است که شیب تند آن به دلیل عبور سریع آب باران ساخته‌شده است تا برای گنبد و مقبره هیچ‌گونه مشکلی پیش نیامده و مسافران و گردشگران بتوانند به‌راحتی از این مقبره زیارت و از هوای فوق‌العاده آن منطقه استفاده کنند.

حمام گلشن

حمام گلشن، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی لاهیجان است که در زمان حکومت «فتحعلی شاه قاجار» و در زاویه‌ی شمال شرقی میدان وحدت، احداث‌شده است، گفته می‌شود که این اثر تاریخی در گذشته دارای حوضچه‌ها و خزینه‌های بسیاری بوده که اکنون اثری از آن‌ها باقی نیست. همچنین ساختمان حمام دارای پلانی کثیرالاضلاع بوده که از ساروج، گل آهک و آجرهای قرمزرنگ محلی، در ساخت آن، استفاده‌شده است. متأسفانه قسمت‌هایی از این مسجد کهن، به دلیل ساخت خیابان، میدان و وسعت یافتن شهر، تخریب‌شده است.

 

مسجد اکبریه

یکی از مساجد تاریخی ایران، مسجد اکبریه شهرستان لاهیجان است که در محله گابنِه و در ضلع جنوبی خیابان کاشف غربی در جنوب غربی عروس گیلان واقع است؛ بنابر آنچه بر سنگ نوشته‌های مرمر این مسجد کهن که بر دیوار ضلع شرقی مسجد نصب شده  دیده می‌شود، پی می‌بریم که عمر این مسجد تاریخی به سال 1239 هجری قمری باز می‌گردد یعنی هم‌زمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار، این مسجد به وسیله حاج علی‌اکبر لاهیجانی بنا شده که برخی از کارشناسان معماری آن را به مسجد «ایاصوفیه» در ترکیه شبیه می‌دانند.

از عروسی که به زیبایی هرچه تمام‌تر جهیزیه خود را بی‌منت برای تمامی میهمانانی که از جای جای کشور زیبایمان ایران از هر نوع اقلیم و رنگ و فرهنگی عرضه می‌کند، به جز مهمان‌نوازی و پذیرای مهمانان بودن برنمی‌‌آید، این عروس سبزپوش و زیبا آنقدر کامل و بی‌نقص است که برای هر نوع سلیقه‌ای جایی برای رفتن و مکانی برای آرام گرفتن دارد، تا شمالِ زیبای ایران را در ایام نوروز پُر از گردشگر از اقصی نقاط ایران کند.

 

 

گیلان، بهشت ایران، همه ساله از جنوب و شرق و غرب و حتی دیگر استان‌های شمالی مسافرانی را به خود می‌بیند که این استانِ زیبا را نه تنها در ایام نوروز بلکه در هر فرصتی در طول سال به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند و قطعاََ در این سفر  عروس زیبا و سبزپوش گیلان را نیز برای بازدید انتخاب خواهند کرد.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول