اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

غوغایی که «سلام فرمانده» در سال 1401 به پا کرد+عکس و فیلم

سرود «سلام فرمانده» در سال 1401 غوغایی به پا کرد و با بیش از 300 اجرا در شهرهای مختلف، توسط کودکان به خصوص دهه نودی‌ها و دهه هشتادی‌ها همخوانی شد. اتفاق بزرگی که ژانر سرود مداحی را رونق داد و مورد تقدیر رهبر انقلاب هم قرار گرفت.

غوغایی که «سلام فرمانده» در سال 1401 به پا کرد+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: اواخر سال ۱۴۰۰، دُرست ۲۷ اسفندماه مصادف با نیمه شعبان بود که نماهنگی با عنوان «سلام فرمانده» با نوای ابوذر روحی و گروه سرود ۳۱۳ نفره ماح مخفف «ملت امام حسین(ع)» در فضای مجازی منتشر و بعد از چند روز از رسانه ملی هم پخش شد. سرودی که توسط یک گروه فرهنگی در شهرستان لنگرود تولید شده بود؛ سرودی با مضامین ساده و دلنشین. نماهنگ این سرود مورد استقبال مردم قرار گرفت و دست به دست پیچید.

 

نماهنگ سرود «سلام فرمانده» در مسجد مقدس جمکران

«سلام فرمانده» به قدری دیده و شنیده شد که شاید کم‌تر کسی را بتوان در این سرزمین پهناور دید که این سرود به گوشش نرسیده باشد و افراد بسیاری هم بودند که در حال و هوای خود آن را زمزه می‌کردند یا هنوز هم می‌خوانند و می‌گویند: «سلام فرمانده، سیدعلی دهه نودی‌هاش فرا خوانده»

سرود سلام فرمانده چگونه ساخته شد؟

سرود مذهبی «سلام فرمانده» کاری از گروه «ماح» یا همان «ملت امام حسین(ع)» در لنگرود است. حجت‌الاسلام سعید نعیمی، تهیه‌کننده این اثر می‌گوید: «گروه «ماح» را مقارن با سالروز شهادت حاج قاسم در سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی کردیم تا برای تربیت نسل دهه ۹۰ برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی داشته باشیم که خدا را شکر شهید زنده، ما را تنها نگذاشت. برای ساخت این اثر، هزینه کرایه پنج دوربین را هم نداشتیم، ولی عوامل به‌صورت دلی و جهادی کار کردند. واقعاً برخی از ارگان‌ها از جمله تیپ میرزا کوچک‌خان که من آن‌ها را شهیدان زنده می‌دانم، جبهه انقلاب فرهنگی گیلان، آموزش‌ و پرورش، شهرداری، امام‌جمعه ما را بسیار حمایت کردند».

«سلام فرمانده» با بیش از ۳۰۰ اجرا، شهر به شهر کشور را درنوردید

با انتشار نماهنگ «سلام فرمانده» در فضای مجازی به مرور در سراسر کشور اجتماعات هزاران نفری برگزار شد و ابوذر روحی شهر به شهر رفت و با حضور و اجتماع بزرگ کودکان و نوجوانان دهه نودی و دهه هشتادی، این سرود را با آنان همخوانی کرد. اجراهایی که تصاویر آن خاری در چشم ضدانقلاب‌ شد. نمونه‌هایی از آن را در میدان نقش جهان اصفهان، میدان شهدای مشهد، بهشت زهرای تهران، در حاشیه نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی(ره) تهران، ورزشگاه آزادی تهران، کیش، شهرکرد، سمنان و ... می‌توان مثال زد. در مجموع بیش از ۳۰۰ اجرا و تجمع سلام فرمانده با حضور ابوذر روحی در کشور طی سال ۱۴۰۱ برگزار شد. تعدادی از فیلم‌های اجرای سلام فرمانده در شهرهای مختلف را ببینید.

 

اجرای «سلام فرمانده» در ورزشگاه آزادی

 

اجرای «سلام فرمانده» در جزیره کیش

 

اجرای سرود «سلام فرمانده» در شهرکرد

 

اجرای سرود «سلام فرمانده» در قزوین

«سلام فرمانده» بچه‌ها و نسل‌های مختلف را با انقلاب و نظام آشناتر کرد

رسانه‌های ضدانقلاب و عواملشان همواره از یک شکاف بین نسلی در انقلاب اسلامی حرف می‌زدند و می‌گفتند انقلاب اسلامی در میان مسن‌ترها مقبولیت دارد و در میان نسل‌های جدید جایگاه خود را از دست داده، اما سرود «سلام فرمانده» توانست فاصله‌‌ها  را به حداقل برساند و بسیاری از بچه‌ها و نسل‌های مختلف را با انقلاب و نظام آشناتر کند.


ابوذر روحی مداح اهل بیت(ع)

«سلام فرمانده» ابیاتی در خور نیازهای روز نوجوانان در عصر جهاد تبیین دارد

ابوذر روحی مداح اهل بیت(ع) در این خصوص می‌گوید: «سلام فرمانده» یک کار دلی و معجزه‌ای از طرف آقا امام زمان (عج) بوده است. لطف امام حاضر، چنان اثری بر کارمان گذاشته که امروز همه ایران سلام‌های بزرگمردان کوچک را واگویه می‌کنند. این سرود دارای ابیاتی در خور نیازهای روز نوجوانان در عصر جهاد تبیین است. در خصوص امام زمان (عج) همیشه از انتظار، دلتنگی و منتظر صحبت شده، ولی در «سلام فرمانده» به مسأله بخشش و آمادگی قرار گرفتن در صف یاران امام و سربازی آقا صحبت شده است».

گیج شدن علینژاد و مجری منوتو با «سلام فرمانده»؛ فرمانده کیست؟!

مدت‌ها بود که در جریان فرهنگی کشور زمانی که نوجوانان و کودکان ما آهنگ‌های مبتذل خوانندگان غربی را زمزمه و همخوانی می‌کردند، همه تأسف می‌خوردند و انگار راه مقابله با آن را بلد نبودند؛ چون مابه‌ازایی تولید نشده بود تا بتواند بر زبان این نسل بیفتد و مفاهیم و معارف انقلابی و دینی داشته باشد. «سلام فرمانده» باعث شد تا برنامه‌ریزی‌هایی را که برای نسل دهه‌ هشتادی و دهه‌ نودی توسط غرب صورت گرفته بود، به انزوا ببرد. واکنش‌ها و استقبال از «سلام فرمانده» به حدی بود که رسانه‌های ضدانقلاب را گیج کرد. «علینژاد» و «یکی از مجریان زن منوتو» در واکنش به سرود «سلام فرمانده» سعی کردند عصبیت خود را پشت تمسخر پنهان کنند. مجری منوتو برای تمسخر این نماهنگ مدعی شد که رهبر انقلاب اسلامی برای آنکه کودکان به او فرمانده بگویند، دستور داده است تا این نماهنگ را بسازند! علینژاد هم خط او را ادامه داد. با این حال سازندگان این نماهنگ در واکنش به این جوسازی‌ها کلیپی تولید کردند و گفتند: فرمانده خطاب شده در این نماهنگ امام زمان(عج) است. ببینیم.

 

واکنش ابوذر روحی به تلاش‌های رسانه‌های ضدانقلاب

سرودی که در جهان تکثیر شد

سرود «سلام فرمانده» اما در خارج از مرزهای ایران هم بسیار پرطرفدار شد و نسخه‌های مختلفی از آن در گویش‌های عربی بحرینی، عربی عراقی، عربی لبنانی، کردی، آذری، انگلیسی، پاکستانی و ... منتشر شد. شاید یکی از اولین نسخه‌های آن به زبان‌های دیگر توسط آذری زبانان کشورمان تولید شد که سرآغاز بود تا نسخه‌های دیگر آن براساس همان ملودی و مضامین اولیه منتشر شد. تولید نسخه‌های مختلف سلام فرمانده در دیگر کشورها موجب شد که تجمعاتی نیز با همان روحیه مجالس ایران و با حضور پرشور نسل‌های جدید مسلمانان و شیعیان برگزار شود. فیلم‌هایی از اجرای سلام فرمانده در کشورهای مختلف را اینجا مشاهده کنید:

 

نسخه سلام فرمانده به زبان کردی در عراق

 

نسخه انگلیسی سلام فرمانده در استرالیا

 

نماهنگ سلام فرمانده با زبان اردو در کراچی پاکستان

 

سلام فرمانده نیجریه
 

تولید یک ژانر جدید در قالب «سرود مداحی»

«سلام فرمانده» با آن که یک مداح در آن حضور دارد، آغاز یک ژانر جدید بود. این اثر با سرودهای قدیمی گذشته تفاوت داشت و با تولیداتی مانند مداحی استودیویی که موافقان و مخالفان بسیار هم دارد، متمایز بود. این ژانر جدید را می‌توان به نام «سرود مداحی» نامگذاری کرد. ژانری که تا قبل از «سلام فرمانده» هم توسط دیگر مداحان مانند امیر عباسی و رضا هلالی و ... اجرایی شده بود اما با «سلام فرمانده» بیش از پیش به چشم آمد. در سال ۱۴۰۱ سرودهای دیگری هم مانند «عزیزم حسین ۱»، «سلام فاطمه»، «هدیه اسباب بازی»، «دنیام فاطمه»، «با احترام بابا سلام» و ... ساخته شد. سرود عزیزم حسین هم در فضای کشور با راه‌اندازی پویش نقاشی کشیدن کودکان از حرم امام حسین(ع) بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جایی که حتی کودکانی از دیگر کشورها هم در این پویش شرکت کردند.

 

پویش عزیزم حسین آمریکا
 

پویش عزیزم حسین بلژیک

 

نماهنگ عزیزم حسین ۲ با نوای رضا هلالی و محمد اسداللهی

 

نماهنگ هدیه اسباب بازی با نوای رضا هلالی و محمدحسین پویانفر

 

نماهنگ دنیا فاطمه با نوای علی‌اکبر حائری

 

نماهنگ «با احترام بابا سلام» با نوای محمدحسین پویانفر

تقدیر مقام معظم رهبری از ژانر سرود مداحی

«سلام فرمانده» دو مرتبه در بیانات مقام معظم رهبری جای گرفت. ایشان در ابتدا با اشاره به اجتماعات سلام فرمانده فرمودند: ببینید اقشار مختلف مردم چه همراهی با سرود مربوط به حضرت ولیعصر (عج) کردند، این نشانه روگردانی مردم از دین است؟ در مرتبه دوم ایشان در دیدار سالانه با مداحان فرمودند: «مسئله‌ آمیختن مدّاحی با سرود که اخیراً این کار باب شده، کار خیلی خوبی است. سرودهای خوبی گفته می‌شود. همین سرود «[سلام] فرمانده» سرود خوبی بود. دیدید جاهای دیگر این سرود را ترجمه کردند، بازخوانی کردند؛ در بعضی از کشورها ــ که البتّه خبرهایش منعکس نشد، امّا ما اطّلاع پیدا کردیم ــ همان [چیزی را] که بچّه‌ها اینجا خوانده بودند، با همان زبان فارسی در کشورشان تکرار می‌کردند، در حالی ‌که زبان فارسی را هم بلد نبودند امّا همان را تکرار می‌کردند. این‌ها عواملی است که می‌تواند به اقتدار این کشور کمک کند.»

 

بیانات مقام معظم رهبری درباره «سلام فرمانده» و ژانر سرود مداحی

«سلام فرمانده» بهترین سرود سال ۱۴۰۱ شد

«سلام فرمانده» و ابوذر روحی در سال ۱۴۰۱ موفق به کسب افتخارات و جوایز متعددی هم شدند. ابوذر روحی و حجت‌الاسلام نعیمی به عنوان خادمان افتخاری مسجد مقدس جمکران منصوب شدند. از سوی دیگر ابوذر روحی خواننده سرود «سلام فرمانده» در مراسم اختتامیه چهارمین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج، به عنوان چهره سال فضای مجازی معرفی شد. در جشنواره فیلم عمار هم دستکش ننه عصمت به حجت‌الاسلام نعیمی سرپرست گروه تولید سلام فرمانده اهدا شد. دستکش ننه عصمت نمادی از مادری است که در زمان جنگ تحمیلی با بافت دستکش کاموایی و ارسال آن برای جبهه ها کمک خود را برای رزمندگان اسلام ارسال می‌کرد.

در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ نیز نخستین جایزه مردمی سرود سال برگزار شد. در این رویداد ملی که توسط شبکه امید سیما و با همکاری پیام رسان شاد برگزار شد، با اسقبال قابل توجه نوجوانان، بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار رأی به نامزدهای بهترین سرود سال در بخش‌های مختلف در بستر پیام رسان شاد اعطا شد. سرود «سلام فرمانده» در ۳ بخش بهترین سرود، بهترین تکخوان بزرگسال و به یادماندنی‌ترین گوشواره، حائز رتبه در بین سرودها شد.

مستند کامل روند ساخت سلام فرمانده

هشتگ #سلام_فرمانده۲ ترند توئیتر فارسی شد

استقبال بسیار زیاد مخاطبان موجب شد که دست‌اندرکاران گروه ماح در آستانه نیمه شعبان در سال ۱۴۰۱ از نسخه دوم سرود «سلام فرمانده» رونمایی کنند. «سلام فرمانده ۲» نیز در فضای مجازی با استقبال بسیار بالایی روبرو شد طوری که در ۲۴ ساعت نخست، هشتگ #سلام_فرمانده۲ ترند توئیتر فارسی شد.

نماهنگ «سلام فرمانده ۲»

بعد از ماه رمضان شاهد برگزاری اجتماعات «سلام فرمانده» در شهرهای مختلف کشور خواهیم بود و شاید این سرود هم در کشورهای مختلف توسط مسلمانان همخوانی شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول