اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

این شما و این عالیجناب «چزنک رغو» لرستان/ نانی خوشمزه برای دورهمی‌ها

چزنک رغو (رغو یعنی روغن) یکی از نان‌های سنتی و محلی لرستان است که نه تنها خوشمزه بلکه مقوی هم است، امکان ندارد یک بار عالیجناب چزنک رغو را امتحان کنی و طرفدار آن نشوی. کافی است ساج را روی اجاق گاز بگذاری، بوی نان همه کوچه را خبر دار می‌کند، و تو ناچاری چند نان بیشتر بپزی و به همسایگان به خصوص کودکانی که داخل کوچه مشغول بازی هستند، تعارف کنی.

این شما و این عالیجناب «چزنک رغو» لرستان/ نانی خوشمزه برای دورهمی‌ها

خبرگزاری فارس لرستان؛ نسرین صفربیرانوند: چزنک رغو به شلکینه ( چون وقتی با کره و شیره قاطی می‌شود نرم و تا حدودی شل است) و چنگال ( چون نان با کره و شیره با دو دست تلیت می‌شود) هم معروف است.

چزنک رغو هر چند یک نان سنتی است اما به دلیل استفاده از روغن و یا کره محلی همچنین شیره خرما مقوی و بسیار خوشمزه است.

این نان سنتی را هم می‌توان به عنوان یک میان وعده و هم یک وعده غذایی کامل استفاده کرد.

چزنک رغو ( رغو یعنی روغن) یکی از نان‌های سنتی و محلی لرستان است که نه تنها خوشمزه بلکه مقوی هم است، امکان ندارد یک بار عالیجناب چزنک رغو را امتحان کنی و طرفدار آن نشوی.

کافی است ساج را روی اجاق گاز بگذاری، بوی نان همه کوچه را خبر دار می‌کند، و تو ناچاری چند نان بیشتر بپزی و به همسایگان به خصوص کودکانی که داخل کوچه مشغول بازی هستند، تعارف کنی.

 

چزنک رغو؛ بهانه‌ای برای دورهمی‌ها

حالا سراغ طرز تهیه این نان خوشمزه می‌رویم که خوردن آن را به همه هموطنان به ویژه مسافرانی که لرستان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اند، توصیه می‌کنم.

چزنک رغو علاوه بر خوشمزگی بهانه‌ای برای جمع شدن افراد خانواده کنار هم است، لذت و خوشمزگی تناول این نان دسته جمعی و بلافاصله پس از پخت است، نان که سرد شود کره و شیره را به خود نمی‌گیرد و به اصطلاح از دهن می‌افتد.

در گذشته و اکنون هم عشایر ما چزنک رغو را با هیزم و زیر سیاه چادرها تهیه می‌‌کنند، تناول چزنک رغو در طبیعت و زیر سیاه چادر هم لذت و خوشمزگی خودش را دارد.

سیزده بدر که چندین خانواده با هم راهی طبیعت می‌شوند، شرایط و فرصت مناسبی برای تهیه چزنک رغو است، البته برای تهیه هیزم مورد نیاز باید حفاظت از درختان را مورد توجه قرار داد و از شاخه های خشک استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه چزنک رغو مواد اصلی چزنک رغو آرد، کره یا روغن محلی و شیره خرما است.

برای تهیه خمیر آرد، نمک به مقدار کم و زردچوبه نیاز است. اما میزان آردی که قرار است به خمیر تبدیل کنیم، همچنین کره و شیره بستگی به تعداد افرادی دارد که منتظر هستند یک چزنک رغو خوشمزه را میل کنند.

مواد لازم برای پنج نفر، یک کیلو آرد ، روغن محلی حدود ۲۰۰ گرم و شیره خرما ۲۰۰ گرم است. اگر روغن در دسترس نبود می‌توان از کره هم استفاده کرد. زردچوبه جزو مواد ضروری نیست اما برای خوشرنگ شدن نان بهتر است کمی زردچوبه را هم به مواد اضافه کنیم.

 

طرز تهیه چزنک رغو

ابتدا آرد را داخل یک کاسه می‌ریزیم و بعد نمک را اضافه می‌کنیم. حالا شروع به اضافه کردن آب می‌کنیم تا حدی که یک مخلوط تقریبا روان به دست بیاید، خمیر نه باید خیلی شل و نه خیلی سفت باشد.

مواد را خوب هم می‌زنیم تا کاملا گلوله‌های آرد باز شود. خمیر اگر ساعتی بماند نان ما هم خوشمزه تر می‌شود.

خمیرمان آماده است، یک کاسه پر از آب هم کنار دستمان آماده می‌کنیم، تا قبل از ریختن خمیر روی ساج بپاشیم.

حالا روی گاز یا هیزم ساج یا تابه مورد نظر خود را قرار می‌دهیم، باید صبر کنید تا ساج گرم شود، سپس با یک ملاقه یا کاسه به صورت دایره‌ای خمیر را روی ساج می‌ریزیم و می‌مانیم تا یک روی آن برشته و پخته شود سپس آن را برمی‌گردانیم تا روی دیگر آن هم برشته شود.

اگر ساج و اجاق گاز بزرگ در دسترس نبود، می‌توان با تابه نچسب هم چزنک را تهیه کرد.

 

آماده شدن نان و تلیت آن با کره و شیره

وقتی نان پخته شد آن را روی یک سینی می‌گذاریم، سپس کمی کره محلی و بعد شیره انگور یا خرما را داخل آن گذاشته و نان را به دلخواه رول کنید، البته همانطور که گفتم تلیت شیره و کره با دست چزنک ما رو خوشمزه‌تر می‌کند.

وقتی شروع به درست کردن چزنک رغو می‌کنیم همه به صف آماده هستند تا نوبتشان برسد، معمولا نان‌های اولی را بچه‌ها میل می‌کنند که طاقتشان سر رفته، درست کردن یک نان و سپس مخلوط کردن آن با کره و شیره حدود ۵ دقیقه زمان می‌برد.

بعد از اینکه چزنک را میل کردیم باید سماور به راه باشد تا یک چای داغ هم روی آن میل کنیم.

 

فوت و فن‌های یک چزنک رغو خوشمزه

شعله گاز هر چه بیشتر باشد نان زودتر و بهتر آماده می‌شود، البته بهترین حرارت برای تهیه یک نان خوشمزه هیزم است، اما اگر مواردی را رعایت کنیم نان ما روی اجاق گاز هم خوب پخته می‌شود.

غلظت خمیر خیلی مهم است باید به این نکته دقت کنیم که خمیر نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد، نکته دیگر اینکه وقتی یک طرف خمیر کامل درست شد بعد سمت دیگر نان را برگردانید که نان به ساج یا تابه نچسبد.

نکته مهم دیگر اینکه هر دو طرف نان باید برشته شود، اما نباید خشک شود چون زمانی که کره و شیره را داخل آن قرار می‌دهیم خوب مخلوط نمی‌شود.

هنگام تهیه چزنک رغو باید توجه کنیم که بچه‌ها خیلی نزدیک ساج و شعله آتش نشوند، زیرا برایشان جالب است و گاهی اصرار دارند که خمیر را خودشان روی ساج بریزند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول