اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

روستای کرمستج لارستان؛ گمنام اما زیبا

روستای کرمستج از توابع بخش مرکزی لارستان با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، می‌تواند مقصد بسیاری از اهالی سفر و سیاحت باشد.

روستای کرمستج لارستان؛ گمنام اما زیبا

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، کَرمُستج، روستایی از توابع بخش مرکزی لارستان است. این روستا در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی لار در جاده شهرستان بستک، بندر لنگه قرار دارد. این روستا محصور در بین کوه‌هایی است که در چهار طرف آن قرار دارد.

جمعیت روستای کرمستج بالغ بر 3 هزار و 500 نفر است. مردم این روستا که ترکیبی از اهل‌تسنن و تشیع هستند، سالهاست که برادروار و در عین وحدت و یک‌رنگی زندگی می‌کنند.

شغل اهالی روستای کرمستج کشاورزی و دام‌داری است. البته همچون سایر نقاط دیگر شهرها و روستاهای لارستان، بخش زیادی از مردم بدلیل نبود شغل، جهت کسب درآمد از این روستا مهاجرت دائم یا موقت و فصلی داشته‌اند و علاوه بر مهاجرت به شهر لار یا بندرعباس، کیش، قشم، شیراز و غیره در داخل ایران، تعداد زیادی از آنان در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سکونت دارند.

  روستای کرمستج ریشه و سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و مردم آن از اصالت خاصی برخوردار هستند

این روستا در عین کوچکی، دارای مناظر و جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و گردشگری بسیاری است که متأسفانه کمتر درباره آن مطالب در رسانه‌ها نگاشته و مطرح شده و قطعاَ با معرفی آنها، اهالی سفر و سیاحت که بدنبال اماکن بکر و جذاب هستند، حداقل یکبار به کرمستج سفر خواهند ک

کوه بُر

هوای روستای کرمستج همچون سایر نقاط لارستان ۸ ماه از سال معتدل و قابل تحمل است و ۳ماه از سال بسیار گرم و ۱ماه سرمای خشک دارد. متوسط  میزان بارش باران۲۰۳میلیمتراست و این باران در فصول مختلف، منظم نیست.

همانگونه که اشاره شد، روستای کرمستج در میان رشته‌ کوه‌های مختلف احاطه شده است که کوه‌های؛ گچ، لمی، سور، سوراخ، لوخور، بُر، زیره‌دان از جمله اینهاست.

کوه بُر شاید یکی از جذاب‌ترین و زیباترین رشته‌ کوههای موجود در روستای کرمستج باشد که به طور قطع به جهت فرازونشیب‌های متعدد، نوع سنگ‌های موجود در مسیر، مناظر طبیعی و پوشش گیاهی، از مناظر کم‌نظیر حداقل در جنوب کشور به شمار می‌رود.
کوه بر، 2 هزار و ۲۲۵ متر ارتفاع دارد و برای صعود به آن، وسایل اولیه کوهنوردی مورد نیاز است. در این کوه، پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد که قارچ صدفی، انغوزه، بنه، آویشن، مرو تلخ، پونه، بنه و غیره از جمله اینهاست. . بر روی این کوه چندین آب انبار و سرپناه وجود  دارد که کوهنوردان از آن استفاده می‌کنند.

آب‌انبارهای کرمستج

در خطه لارستان به لحاظ ویژگی‌های آب‌وهوایی و همچنین فرهنگ گذشتگان در حفظ نعمت آب باران، سازه‌های متنوعی از آب‌انبار مشاهده می‌شود که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برکه‌های ذخیره کننده آب در لارستان بسیار فراوان هستند و در هر نقطه‌ای اعم از دشت و بیابان، کوه، شهرها و روستاها و غیره این بناها احداث شده است. 

  فرهنگ ساخت آب‌انبارها یا احیاء و مرمت آنها طی سالیان اخیر به جهت خشکسالی‌های پی‌درپی مورد توجه مردم در سرزمین لارستان قرار گرفته است

در روستای کرمستج، به ابتکار مردم و خیرین این روستا، در مسیر موسوم به سمت چاه‌آب‌شیرین‌کن، مجموعه‌ای باشکوه و چشم‌نواز از تعداد بیش از 10 آب‌انبار در اندازه بزرگ وجود دارد که میلیون‌ها لیتر آب را به ویژه برای فصل گرم سال ذخیره کرده است.

آب‌انبارها به جهت آنکه دارای سابقه طولانی هستند، به نوعی در زمره ابنیه‌های دارای ارزش تاریخی و میراث فرهنگی قرار می‌گیردند و از طرفی به سبب آنکه نمونه طراحی فیزیکی و مهندسی آن در کمتر نقطه‌ای از کشور مشاهده می‌شود، می‌تواند جلوه‌ای زیبا برای مسافران و دوست‌داران تاریخی به شمار می‌رود.

پارک جنگلی کرمستج

کرمستج دارای تابستانهای گرم وزمستانهای معتدل است و اگر بارندگی خوب باشد دارای بهاری دل انگیز و بسیار زیبا است. کرمستج از لحاظ تفریحی نیز مکان مناسبی است ودر ایام تعطیلات به خصوص عید نوروز میزبان مهمانان زیادی می‌شود.از مکانهای تفریحی می‌توان به چاه آب شیرین، پارک جنگلی و صحرای کرمستج اشاره کرد.

پارک جنگلی کرمستج روزانه محل تفریح کرمستجیان و شهرها و روستاهای اطراف می باشد. مدارس مختلف شهرها و روستاهای اطراف برای ارودهای تفریحی به این پاک جنگلی می آیند و از امکانات تفریحی آن بهره مند ‌می‌شوند.

خونگرمی و مهمان نوازی و فرهنگ مردم کرمستج و همچنین فضای زیبای پارک جنگلی در بهار و تابستان این مکان تفریحی را به مکانی امن و دلچسپ برای اهالی کرمستج و اطراف تبدیل کرده است.

پارک جنگلی کرمستج 100 هکتار وسعت دارد و گونه‌های درختی متنوعی نظیر کُنار، آکاسیا، اکالیپتوس، نخل زینتی، مرکبات، بید، ابریشم‌لاری و غیره در آن کاشته شده است.

گنبد نمکی کرمستج

براساس مطالعات انجام گرفته در لارستان حدود 21 گنبد نمکی وجود دارد که گنبدنمکی شمال غرب کرمستج و جنوب شرق کرمستج از جمله آنهاست.

گنبدهای نمکی از جمله پدیده های استثنائی و کم نظیر زمین شناسی همراه با چشم اندازها و مناظر زیبای طبیعی هستند.

  با توجه به اقلیم مناسب لارستان نسبت به نواحی پیرامون، توجه به این پدیده گردشگری سبب توسعه منطقه می‌شود

گنبدهای نمکی لارستان تقریباً بیش از یک پنجم پراکنش گنبدهای نمکی جنوب کشور را به خود اختصاص داده است و پدیده‌های ژئومرفولوژی مانند یخچال نمکی، چشمه‌های کارستی، غارنمکی، اشکال قارچی و غیره مربوط به گنبدهای نمکی لارستان است که قابلیت بالایی برای جذب جهانگردان علمی، آموزشی و سایر جهانگردان دارد.

گنبدنمکی کرمستج لارستان با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، دسترسی آسان، فاصله کم از جاده اصلی، برخورداری از امکانات رفاهی پیرامون و غیره می‌تواند زمینه‌های لازم برای جذب گردشگران باشد.

گزارش: حسن فراست

پایان پیام/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول