اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

ضرورت هدایت دانش آموختگان به سمت بازار کار برای تحقق عنوان سال

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران با بیان اینکه ریشه تحقق شعار سال را باید در دانشگاه فنی و حرفه ای جست و جو کرد، گفت: باید با ایجاد ساز و کارهای مشخص، پیوند بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای و صنایع تولیدی را روز به روز عمیق تر کرد و یکی از وظایف اصلی این دانشگاه هدایت دانش آموختگان به سمت بازار کار است.

ضرورت هدایت دانش آموختگان به سمت بازار کار برای تحقق عنوان سال

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال ۱۴۰۲، به نکات مهمی در زمینه‌های مختلف پرداختند که یکی از آنها اشاره معظم له بر ظرفیت های علم و فناوری برای پیشبرد اقتصادی کشور است.

ایشان ضمن نامگذاری شعار سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید»، در تبیین شعار امسال تنها راه دستیابی به پیشرفت عادلانه و مرتفع شدن مشکلات کشور را حل مشکلات اقتصادی خواندند.

انتخاب این نام از سوی رهبر معظم انقلاب، نشان دهنده نوع نگاه و اهمیت موضوع «تولید» در منظومه فکری ایشان است که طی چند سال گذشته از سوی ایشان به کرار تأکید می شود.

همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری به تولیدات دانش بنیان و تعیین پی در پی شعار سال‌های گذشته مبنی بر حل معضل اقتصادی، نقش دانشگاهیان و فعالان عرصه کارآفرینی را بیش از گذشته پررنگ می‌کند.

* وظیفه دانشگاهیان سنگین‌تر شده است

در همین زمینه گفت‌وگویی با اردشیر عبدی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران داشتیم.

اردشیر عبدی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران گفت: در ابتدا باید عرض کنم رشد تولید، واژه‌‌ کلیدی و مهم در اقتصاد کشور است که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، می‌تواند همه حوزه ‌های دیگر را تحت تاثیر قرار داده و موتور محرک آنها باشد.

وی افزود: تولید در بستر مناسب، زمانی می‌تواند رشد پیدا کند که در یک نگاه سیستمی، همگان اعتقاد قلبی به تولید داخلی داشته و کل افراد جامعه، مسیر توسعه تولید و افزایش کیفیت محصول را هموار و راه‌های تحقق آن را تسهیل کنند.

عبدی ادامه داد: معتقدم حال که مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه به این موضوع پرداخته ‌اند، تکلیف ما دانشگاهیان به ویژه در دانشگاه فنی و حرفه ای سنگین تر شده است، لذا باید با قدرت و حداکثر توان، به توسعه فعالیت ‌های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و ارائه خدمات آموزشی و تخصصی در سطح مراکز رشد و کانون های شکوفایی خلاقیت و نوآوری پرداخته و تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم پاسخگوی نیازهای صنعت و جامعه از حیث تربیت نیروهای فنی و تکنسین ماهر و کارآمد باشیم.

* ضرورت هدایت دانش آموختگان به سمت بازار کار

عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای بیان داشت: بنده معتقدم ریشه تحقق شعار سال را باید در دانشگاه فنی و حرفه ای جست و جو کرد. بایستی با ایجاد ساز و کارهای مشخص، پیوند بین این دانشگاه استراتژیک و صنایع تولیدی را روز به روز عمیق تر کرد.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای، هدایت دانش آموختگان به سمت بازار کار است، تصریح کرد: یکی از چالش های کنونی بخش صنعت، عدم ارتباط واقعی اعضای هیأت علمی و دانشجویان از این بخش مهم از اقتصاد کشور است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران خاطر نشان کرد: بایستی تولیدکنندگان کشور با ارتباط تنگاتنگ با مراکز دانشگاهی، در به روز رسانی و جذب فناوری های نوین برای رونق بخشی به تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی تلاش کرده و در این راه با جذب دوره های کارآموزی دانشجویان و حمایت از فرصت های مطالعاتی اعضای هیأت علمی در صنعت مسیر فوق را هموار کنند، در همین راستا با حمایت همه جانبه مسوولان دانشگاه فنی و حرفه ای و مشارکت سندیکای ملی آسانسور، پله برقی و صنایع وابسته کشور، کارگاه منحصر به فرد تعمیر و نگهداری آسانسور و پله برقی برای آموزش دانشجویان با دستاوردهای بومی کشور در دانشکده فنی انقلاب اسلامی تهران راه اندازی و تجهیز شد و بحمداله امسال اولین گروه از دانشجویان این رشته فارغ‌التحصیل و جذب صنعت آسانسور شدند.

عبدی تصریح کرد: اجرایی شدن شعار سال منجر به اشاعه فرهنگ مصرف کالای ایرانی می شود که در گام اول باید کیفیت محصولات داخلی نیز افزایش یابد.

وی افزود: همکاری مراکز رشد دانشگاهی در واحدهای تولیدی منجر به افزایش کیفیت محصولات داخلی به منظور رقابت پذیری با محصول مشابه خارجی می شود.

* خرید کالاهای ایرانی در بین آحاد جامعه به فرهنگ تبدیل شود

رییس دانشکده فنی انقلاب اسلامی تهران گفت: برای تحقق شعار «رشد تولید» باید خرید کالاهای ایرانی در بین آحاد جامعه به فرهنگ تبدیل شود تا با تحقق این مسأله، تولید و وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور رونق گیرد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران اظهار داشت: دانشگاه‌ فنی و حرفه ای با عرضه مهم‌ترین محصول خود یعنی نیروی انسانی خلاق و کارآفرین به جامعه و فرصت دادن به ظهور خلاقیت و خلق نوآوری‌ها، رشد تولید را رونق می‌بخشد.

وی خاطر نشان کرد: تحقق «مهار تورم و رشد تولید»، منجر به استقلال، سربلندی و پرکردن شکاف عملکردی و بعد اشتغال زایی آن منجر به عدالت و رونق در سطح کشور خواهد بود.

عبدی با بیان اینکه با رشد تولید و هموار شدن مسیر جذب دانش آموختگان دانشگاهی، تورم نیز تحت کنترل خواهد بود، گفت: اگر بخواهیم در هر حوزه ای از اخلاق و فرهنگ گرفته تا تحولات اداری اقدامی انجام دهیم صدها پیشنهاد را می توان داشت، اما مقام معظم رهبری نقطه تحول را رشد تولید بیان کردند چرا که که اگر رونق تولید داشته باشیم طبعاً اشتغال، مقابله با تحریم، دور شدن از آسیب های فرهنگی و آرامش و امید بیشتر به زندگی در جوانان را در پی خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کار در کشورهای جهان ایفا می‌کند. این آموزش‌ها در کشورهای درحال توسعه، نه تنها عهده‌دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش‌های متفاوت اقتصاد این کشورها هستند، بلکه از طریق بستر‌سازی خوداشتغالی و رونق تولید، به حل مشکل بیکاری نیز کمک می‌کنند.

عبدی عنوان کرد: «آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای» به دلیل توأم کردن آموزش‌های نظری و عملی، از توانایی زیادی برای تشکیل سرمایه انسانی و تربیت نیروی کار صنعت برخوردار است. معتقدم نیروی انسان آچار به دست هم عامل ایجاد اشتغال مولد و هم هدف توسعه است. بدون شک برای ایجاد مهارت در نیروی انسانی که از نیازهای توسعه و ارتقای کیفیت فناوری در جامعه است، باید به آموزش فنی‌‌وحرفه‌ای اهمیت داد و برای فراهم‌سازی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری اجرای آن‌ها، اولویتی‌ های خاصی قائل شد که با نگاه ویژه دولت خدمتگزار، امیدواریم طی سالیان آتی شاهد موفقیت این حوزه پرتلاش در راستای تحقق اهداف نظام اسلامی باشیم.

به گزارش فارس، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان تهران با تعداد ۸ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای و حدود ۲۰ هزار دانشجو یکی از بزرگترین واحد‌های استانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول