اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

آیت‌الله سعیدی: دیپلماسی همسایگی هرگز به معنای حمایت نکردن از جبهه مقاومت نیست

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه توطئه دشمن برای منزوی کردن ایران در عرصه دیپلماسی شکست خورده است، گفت: ایران با مقاومت و ایستادگی تا تحقق آرمان‌های امام پیش می رود و دیپلماسی همسایگی هرگز به معنای حمایت نکردن از جبهه مقاومت اسلامی نیست.

آیت‌الله سعیدی: دیپلماسی همسایگی هرگز به معنای حمایت نکردن از جبهه مقاومت نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید محمدسعیدی در خطبه نماز جمعه چهارم فروردین ۱۴۰۲ که در مصلای قدس قم برگزار شد، بیان کرد: ماه رمضان، ماه مهمانی خدا است و پیامبر اکرم (ص) فرمود: ماهی است که خداوند مردم را به ضیافت الهی فرا خوانده است.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) در حدیث دیگری می فرماید: روزه دار با همان روزه داری درحال عبادت است، مادامی که غیبت مسلمانی را نکرده باشد. یعنی روزه‌دار در حالتی است که خداوند این حالت را می‌پسندد اما زمانی‌که خود را با معصیت آلوده کند این شایستگی را از دست می دهد.

خطیب جمعه قم در تفسیر آیه ۶۶ سوره توبه اظهار کرد: خداوند در این آیه خطاب به منافقین می‌فرماید: «لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ کَفَرْتُمْ بَعْدَ إِیمَانِکُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْکُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ کَانُوا مُجْرِمِینَ؛ عذر نیاورید، که شما بعد از ایمان کافر شدید، اگر از برخی (نادانان و ساده لوحان) شما درگذریم گروهی (فتنه‌گر) را نیز عذاب خواهیم کرد که مردمی بسیار زشتکار بوده‌اند.»

وی با اشاره به اینکه منافقین بعد از کار زشتی که انجام دادند به جای اینکه پوزش بطلبند، کار زشت خود را توجیه کردند، گفت: عذرخواهی با عذر تراشی تفاوت دارد؛ عذر خواهی اگر از روز پشیمانی و صداقت باشد خوب است اما گر عذرتراشی برای بازی گری و فرار از حقیقت باشد زشت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هویت نفاق و منافقین استهزا نسبت به ارزش‌ها و احکام دین است، افزود: خداوند این افراد را رسوا می‌کند و می‌گوید: شما در عقبه تبوک قصد قتل پیامبر (ص) را داشتید و با این عذری که آوردید و استهزایی که کردید مرتد شدید و همان ایمان ظاهری خود را نیز ازدست دادید.

وی بیان کرد: با مطالعه احوالات منافقین متوجه می‌شویم که درجه نفاق منافقین متفاوت بوده است از همین رو در آیه ۶۶ سوره توبه بیان می‌شود اگر گروهی از شما که تحت تاثیر سران نفاق قرار گرفته و در ماجرا طرح قتل پیامبر (ص) دخالت مستقیم نداشته و فقط همراهی کرده و قصد براندازی نظام اسلامی را نداشته است عذرخواهی اش را می‌پذیریم.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) اضافه کرد: کسانی که سران کفر و نفاق هستند و خط و جریانشان با نظام اسلامی و نظامی که پیامبر اسلام (ص) تأسیس کرده بود مخالف بودند را عذاب خواهیم کرد.

آیت الله سعیدی در خطبه دوم بیان کرد: تقوا وابستگی انسان را به غیر از خدا از بین می‌برد و خواسته‌هایی که مخالف رضای خداوند است را از بین می برد.

وی ضمن فرا رسیدن تبریک بهارطبیعت و بهار قرآن اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در اول فروردین بیان کردند که ایران قوی با استحکام درونی، روحیه استقلال خواهی، استعدادهای سرشار و ظرفیت های مادی و معنوی در برابر توطئه های دشمنان کینه توز ایران ضدضربه و شکست ناپذیر است؛ یعنی با وجود داشتن چنین ملت مومن و انقلابی بارها ثابت شده است که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی ایران با ترفندها و به کارگیری همه امکاناتشان، به دنبال عبور از ملت و ارزش‎های اسلامی و اسیر کردن کشور به دست یک حکومت وابسته به استکبار بوده است.

وی افزود: هدف این است که نوکرانی با نام دگرگونی با فریب افکار عمومی به سر کار بیایند که مزدور بیگانگان باشند و کشور را به تاراج ببرند و تاریکی و تباهی را بر این کشور مستولی کنند اما دشمنان ما و مزدوران داخلی آنان بدانند که به فضل الهی این خواب پریشان آنان هرگز تعبیر نخواهد شد.

خطیب جمعه قم گفت: در مقابل این ترفند دگرگونی که دشمن طراحی کرده است و تحول در نگاه رهبر ما یعنی دگرگونی و تبدیل نقاط ضعف به قوت بر پایه اعتماد به نفس ملی، هشیاری و دشمن شناسی مردم است. این کار اگر چه دشوار و زمان بر است اما ملت ایران با روحیه جبهه ای و دفاع مقدس ثابت کرده است که می تواند با عزم و اراده، وحدت کلمه، همت و روحیه استقلال خواهی این تحول را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که پنجره جمعیتی باز است بستر برای رشد فزاینده اقتصادی، عبور از مشکلات فرارو و تبدیل ایران به کشوری پیشرفته در همه زمینه ها فراهم است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ در حوزه زیرساخت های کشور شاهد رویدادهای بزرگی بودیم، گفت: در حوزه روابط خارجی با این که دشمنان در صدد انزوای ایران بودند اما با تقویت روابط با آسیا و همسایگان، طراحی ارتباط قوی با آفریقا و آمریکای لاتین به کوری چشم دشمنان طراحی انزوا ایران در عرصه دیپلماسی هم شکست خورد.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) اضافه کرد: این پیشرفت‌های گوناگون نشانه استحکام زیرساختی ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نعمت بی بدیل است، افزود: اگر دولت و مسئولان بتوانند رهنمودهای رهبر فرزانه را عملیاتی کنند به یقین هم تورم مهار خواهد شد و هم به رشد اقتصادی خواهیم رسید.

وی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی، تقویت بخش خصوصی، عبور از دلار و گره نزدن معیشت مردم به دلار و عبور از وابستگی اقتصاد به صادرات نفت خام توصیه های راهبردی و عملیاتی است که همت دولتمردان مسئولین اقتصادی را می طلبد.

امام جمعه قم خطاب به مردم گفت: تحول در فرهنگ عمومی ناظر برون رفت از مشکلات اقتصادی، وظیفه آحاد مردم است. تبدیل فرهنگ مصرف گرایی به فرهنگ تولید، پرهیز از اسراف در بخش های گوناگون به ویژه در حامل های انرژی و آب و نان، فرهنگ استفاده از کالای مرغوب داخلی،فرهنگ امید و کار و تلاش فزاینده، پرهیز از تجمل گرایی افراطی قابل تحقق است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنان سرسخت و کینه توزش با مقاومت و ایستادگی تا تحقق آرمان های امام (ره) و شهدا پیش می رود و همه بدانند نظام جمهوری اسلامی از این اهداف بزرگ خود هرگز قدمی عقب نخواهد گذاشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دیپلماسی همسایگی هرگز به معنای حمایت نکردن از جبهه مقاومت اسلامی نیست.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در محفل نورانی انس با قران کریم بیان کردند آمیخته شدن مجالس قرآن کریم با ترجمه و تفسیر برای انتقال مفاهیم قرآنی است و متخصص ها و فعالان قرآنی را برای یافتن این شیوه های مهم فراخواند. در این محفل نورانی بیان کردند که همه مساجد باید به پایگاه رواج تلاوت و ارائه تفسیر آیات الهی تبدیل شوند.

پایان پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول