اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

استقبال بی‌نظیر گردشگران از بزرگترین خانه خشتی جهان/ مجموعه حاج‌آقاعلی رفسنجان ثبت جهانی می‌شود

مدیرعامل شرکت بهره‌بردار مجموعه حاج‌آقاعلی رفسنجان گفت: تا کنون بیش از ۱۰ هزار گردشگر از سراسر ایران از مجموعه حاج‌آقاعلی و بزرگترین خانه خشتی جهان بازدید کردند.

استقبال بی‌نظیر گردشگران از بزرگترین خانه خشتی جهان/ مجموعه حاج‌آقاعلی رفسنجان ثبت جهانی می‌شود

خبرگزاری فارس _ کرمان؛ زهرا بمی: شهرستان رفسنجان در شمال استان کرمان با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، ظرفیت‌های مختلفی دارد که هرکدام در کشور و حتی جهان معروف بوده و در هر حوزه‌ای اعم از گردشگری، کشاورزی، اقتصادی و دیگر موارد در یک یا چند مورد منحصر به‌فرد است.

در حوزه اقتصادی بزرگترین مجتمع مس و معدن روباز مس خاورمیانه، در حوزه کشاورزی با پسته‌اش و در حوزه گردشگری با انواع و اقسام درختان کهنسال و بناهای تاریخی و اماکن گردشگری شاخص بوده که خانه حاج‌آقاعلی بزرگترین خانه خشتی جهان مانند نگینی در بین این بناهای تاریخی می‌درخشد.

تحول در خانه خشتی با ورود شرکت مس

روستای قاسم‌آباد حاجی منطقه‌ای است که بزرگترین خانه خشتی جهان را در دل خود جای داده و همواره با مردمان خونگرمش پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور است.

چند سالی بود که این خانه در انزوا بود، اما با ورود شرکت مس فسنجان این مجموعه احیا شد و امسال با توجه به فروکش کردن بیماری کرونا پیش‌بینی می‌شد که این مجموعه بازدیدکنندگان زیادی را به‌خود ببیند. بر همین اساس متولی این مجموعه که شرکت همگامان مس است، برای مسافران سنگ‌تمام گذاشته تا هموطنان‌مان با خاطره خوشی این خانه و رفسنجان را ترک کنند.

در ایام نوروز برگزاری نمایشگاه‌ها و برپایی جشن بعد از افطار جمع زیادی از مردم را به این مجموعه کشانده تا بهار در بهار را با شادی سپری کنند.

در جمع مسافران نوروزی که در این مجموعه دیدنی حضور داشتند، از هموطنان‌مان از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور به چشم می‌خورد و همه با شور و هیجان خاصی از این مجموعه بازدید می‌کردند.

مسافرانی که با آنان صحبت کردم از مهمان‌نوازی رفسنجانی‌ها گفتند و زیبایی‌های این مجموعه را بی‌مثال می‌دانستند.

مدیرعامل شرکت همگامان مس نیز با حساسیت کامل نسبت به بهتر برگزار شدن مراسم و جشن‌های نوروزی در مجموعه حضور دارد.

 روح‌الله شاکری طی گفت‌وگویی اظهار داشت: بهره‌برداری از مجموعه حاج‌آقاعلی به شرکت همگامان مس واگذار شده و قراردادمان از اواخر تابستان به اجرا در آمده است.

وی عنوان کرد: شرکت طی مدت ۶ ماهی که مجموعه را در اختیار گرفته برای قسمت‌های مختلفی از مجموعه برنامه‌ریزی کرده و بخش‌های مختلفی را راه‌اندازی کردیم.

راه‌اندازی نمایشگاه دائمی صنایع دستی و محصولات غذایی

شاکری هدف از اجرای برنامه‌های جدید و راه‌اندازی بخش‌های مختلف اعم از نمایشگاه دائمی صنایع دستی و محصولات غذایی تولیدات خانگی شهرستان را ارائه خدمت بیشتر به گردشگران و حمایت از تولیدکنندگان دانست و گفت: هدف اصلی این است که محیطی با کمترین نقص برای گردشگران ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش‌های دیگری از قبیل شربت‌‌خانه، عکاسخانه و رستوران در این خانه ایجاد شده و بحث و هتل‌داری هم در حال راه‌‌اندازی است، ضمن آنکه در ایام نوروز هم مهمان می‌پذیریم اما باید نواقصی که هست را برطرف کنیم تا بتوانیم به بهترین نحو اقامت گردشگران را رقم بزنیم.

مدیرعامل شرکت همگامان مس با قدردانی از همراهی دستگاه‌ها ازجمله میراث فرهنگی، اوقاف، شهرداری، دهیاری قاسم‌آباد و شورای این روستا، تصریح کرد: همچنین با حمایت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تلاش شد که نوروزی شاد و لحظاتی خوش برای هموطنان رقم بخورد که امیدواریم در سال آینده با خدمات بهتر شرایط بهتری برای مسافران و گردشگران ایجاد کنیم.

موزه مردم‌شناسی به خانه حاج‌آقاعلی می‌آید

وی در خصوص برنامه‌های ۶ ماهه اخیر توضیح داد: شروع کار با راه‌اندازی نمایشگاه دائمی صنایع دستی بود که تقریبا ۱۵ مورد راه‌اندازی شده و شربتخانه با فضای دلنشین ایجاد شد. آموزشگاه هنری هم اخیرا راه‌اندازی شده است، عکاس‌خانه، هتل و رستوران بخش‌های دیگری‌ست که فراهم شده و در آینده نزدیک موزه مردم‌شناسی رفسنجان را در این مجموعه فعال می‌کنیم.

وی ابراز کرد: برنامه اصلی در بحث گردشگری پیگیریم که بتوانیم مجموعه حاج‌آقاعلی را به ثبت جهانی برسانیم.

شاکری با اشاره به اینکه سعی کردیم در ایام نوروز با توجه به اینکه انتظاراتی وجود داشت و نیاز بود مجموعه به‌عنوان قطب گردشگری در منطقه رفسنجان ابراز وجود کند، برنامه‌های شاد و مفرح همراه با رعایت شئونات اجرا شود که در سه شب اول از گروه‌های موسیقی نوایی و محلی استفاده کردیم و در شب‌های بعد با استفاده از گروه‌های هنری شهرستان اجرای برنامه خواهیم داشت.

وی از برگزاری نماز جماعت در ایام ماه مبارک رمضان در خانه خشتی نیز خبر داد و گفت: برنامه‌های مجموعه تا ۱۳ نوروز ادامه داد.

شاکری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بازدید مسافران نورزوی اظهار داشت: از ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تا ۳ فروردین ۱۴۰۲بیش از  ۱۰ هزار گردشگر از سراسر شهرستان، استان و کشور از این مجموعه بازدید داشتند و تعدادی از واحدهای مجموعه را به‌صورت بوم‌گردی به متقاضیان اجاره دادیم.

وی با اشاره به اینکه در طول سال برنامه‌های ویژه‌ و جشنواره‌هایی در خانه حاج‌آقاعلی برگزار می‌کنیم، متذکر شد: از هرگونه نظرات و پیشنهادات مردم برای تنوع‌بخشی به برنامه‌ها استقبال می‌کنیم.

به گزارش فارس، بزرگترین خانه خشتی جهان را مرحوم حاج‌آقاعلی معروف به زعیم‌الله رفسنجانی، در روستای قاسم‌آباد بنا کرده است.

این بنای زیبا و دیدنی ۱۲ هزار متر مربع مساحت و بیش از ۷ هزار متر مربع زیربنا دارد.

وجود ۸۶ اتاق، حوضخانه، عمارت شاه‌نشین، مطبخ، حمام، بازار و دیگر موارد مجموعه حاج‌آقاعلی را به قطب گردشگری در شهرستان رفسنجان تبدیل کرده است و در تمام فصول سال بازدیدکنندگانی دارد.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول