اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

لازمه تداوم درخشش جهاددانشگاهی تعامل هم‌افزا با محیط است

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی گفت: لازمه تداوم درخشش جهاددانشگاهی در گام دوم انقلاب اسلامی، تعامل هم‌افزا با محیط، مجلس، نهادهای حاکمیتی و دولت است.

لازمه تداوم درخشش جهاددانشگاهی تعامل هم‌افزا با محیط است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، اظهار کرد: فرصت خدمتی که با اعتماد ریاست جهاددانشگاهی در حوزه معاونت پشتیبانی برایم پیش آمده، مغتنم است که جهاددانشگاهی را به‌عنوان ثمره پرخیر و برکت و درخشان انقلاب اسلامی معرفی کنیم. در چله اول انقلاب اسلامی درخشش‌های فراوانی را در حوزه‌های مختلف، مانند سلول‌های بنیادی یا نظام‌سازی در حوزه رسانه در جهاددانشگاهی شاهد هستیم.

وی بیان کرد: از این‌رو لازمه کار اقتضا می‌کند که در گام دوم انقلاب اسلامی هم با یک بازآفرینی و با اتکال به درخشش‌ها و ظرفیت‌های گذشته افق پیش‌روی خود را با فضای تحولی به نفع جریان انقلاب اسلامی و مدل‌سازی در تمدن انقلاب اسلامی پیش ببریم.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی گفت: به همین منظور مهم‌ترین و شاید تنها داشته ما سرمایه انسانی جهاددانشگاهی است که متأسفانه در گذر ایام و تلاش جهادگرانه این عزیزان برای ثمربخشی در حل مسائل کشور ضمن تلاش‌ها و خدمات ارزشمندی که همکاران در این نهاد داشته‌اند، اما در جاهایی توجه به سرمایه انسانی و نظام‌سازی در جهاددانشگاهی مورد غفلت واقع شده و مفاهیم وارداتی مانند بازنشستگی که وارد شده به تعبیری هارمونی مناسبی با فرهنگ جهادی نداشته است را شاهد هستیم.

شکل‌گیری جهاددانشگاهی بر پایه مفاهیم قرآنی و اعتقادی

آقاسیدی ادامه داد: جهاد و این مولود مبارک انقلاب اسلامی بر پایه مفاهیم قرآنی و اعتقادی ما شکل گرفته است، خداوند می‌فرماید: «َفَضَّلَ اللَّهُ المُجاهِدینَ عَلَى القاعِدینَ»، چه اتفاقی می‌افتد فردی که مجاهد است، نسبت به سایرین فضیلت دارد، ما آن را مفهومی مانند بازنشستگی مواجه می‌کنیم که در این ادبیات موضوعیتی ندارد.

وی تصریح کرد: از این‌رو باید این مفهوم‌سازی را انجام دهیم و از هویت نهادی نیز صیانت کنیم و این مهم نمی‌‎شود مگر اینکه ما نظام‌سازی متناسب با اهداف، ماموریت‌ها و داشته‌های خود را داشته باشیم.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی تصریح کرد: به کمک خداوند و با الطاف حضرات معصومین(ع) در همه حوزه‌های مدیریت منابع جهاددانشگاهی با تدابیر و رهنمودهای  مسلمی نائینی و هم تیمی‌ها در مدیریت ارشد جهاددانشگاهی در صدد هستیم که تحول مبتنی بر داشته‌های خود و نگاه به آینده روشن‌تر و افق پیش‌رو صورت پذیرد. در این راستا مهم‌ترین داشته ما سرمایه انسانی است.

آقاسیدی گفت: اقداماتی هم در دوره گذشته با زحمات همکاران اتفاق افتاده، بسترهایی فراهم شده اما اهمیت محتوای این بسترها بیشتر از نرم‌افزار و زمینه اجرایی آن است که به یاری خداوند از اول فروردین سال جدید با افق و منظومه جدیدی فعالیت‌های خود را آغاز خواهیم کرد و پیش خواهیم برد.

ضرورت شناساندن جهاددانشگاهی به جامعه نخبگانی

وی بیان کرد: ضرورت دارد در طول سال رویدادهایی برای شناساندن این شجره طیبه جهاددانشگاهی به جامعه نخبگان انجام شود و افراد اگر چنین ظرفیتی را در داخل کشور بشناسند می‌توانند نوآوری‌های خود را به بار بنشانند و در این زیست‌بوم و اکوسیستم نوآوری نخبگان ایران اسلامی شکوفا شوند.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی افزود: به همین منظور در نظام نگاهداشت برنامه‌های مدون و مشخصی در قالب موضوعات رفاهی، آموزشی و تعالی در نظر داریم که امیدواریم با همدلی و هم‌افزایی همه افراد، این برنامه‌ها را در بستر جهاددانشگاهی تبدیل به خاطره کنیم.

آقاسیدی گفت: متأسفانه در نظام جبران‌خدمت، دوگانگی‌های جعلی در حوزه‌های هیئت علمی، آموزش و پژوهش، فرهنگی، پشتیبانی شکل گرفته است که اگر به فضل خداوند بتوانیم از این دوگانگی‌های ساختگی گذر کنیم و یک نظام جبران‌خدمت متوازن و عدالت محور را در شبکه جهاددانشگاهی طراحی، پایه‌ریزی و مستقر کنیم در این صورت همه ما به بودن در کنار یکدیگر افتخار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هر کسی در مسیر شغلی خود و در آن صنعتی که فعالیت می‌کند باید بهترین باشد، ادامه داد: چنانچه هیئت علمی‌های ما باید در منظومه شبکه هیئت علمی‌های کشور سرآمد باشند، مهندسین، تکنیسین‌ها، مربیان، مدرسین و همگی باید بهترین خود در صنعتی که فعالیت می‌کنند باشند و ما نیز بتوانیم در این حوزه، نظام سازی مشخصی انجام دهیم.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی گفت: لازمه تداوم درخشش جهاددانشگاهی در گام دوم، تعامل هم‌افزا با محیط، مجلس، نهادهای حاکمیتی و دولت است که این تعامل و تناسب در جایی دچار خدشه بوده و مقرراتی در سنوات گذشته و قوانینی هم به جهاد تحمیل شده که منظومه هارمونیک جهاد را دچار آسیب کرده است.

آقاسیدی تأکید کرد: در این حوزه هم ضمن شفافیت در تأمین و توزیع منابع، امید است که یک نظام‌سازی مشخصی انجام دهیم. به گونه‌ای که سازمان‌های بالغ، باید اختیار تصمیم داشته باشند، بستر شکوفایی مدیران شوند و سازمان‌هایی که نیازمند حمایت هستند باید در یک مسیر بازآفرینی شده‌ای ایفای نقش کنند. از این‌رو امیدوارم که بتوانیم با شبکه‌سازی در فضای هم‌افزایی و با تأکید و توجه بر روحیه جهادی، اتفاقات خوبی را رقم زنیم.

ارائه برنامه‌هایی برای مولدسازی برخی منابع

وی بیان کرد: همچنین باید در حوزه بهداشت قضایی و حقوقی مسائلی را مورد بازآفرینی قرار دهیم. از طرفی نیز در حیطه‌های فنی عمرانی نیز از منابعی برخوردار هستیم که نیازمند مولدسازی هستند، در این حوزه با حمایت اعضای هیئت امنا، برنامه‌های اولیه‌ای را ارائه کرده‌ایم و نیازمند برنامه‌های بزرگ‌تر و بلندتری برای اجراسازی هستیم که بتوانیم در یک شبکه هم‌افزا اتفاقات خوبی برای جهاددانشگاهی و جهادگران، تدبیر و در کنار یکدیگر روزهای درخشان‌تری را تجربه کنیم.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی تصریح کرد: با توجه به اینکه تجربه کار در شبکه جهاد را در اداره‌کل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه با هم تیمی‌ها داشته‌ام، در آنجا برای اینکه بتوانیم آرزو و آرمان را تبدیل به برنامه کنیم، متوجه شدیم که مهم‌ترین فاکتور عنصر زمان است که با نگاه مدیریت پروژه‌ای در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت این برنامه‌ها در حال تدوین و تعریف هستند البته یک بخشی در حوزه سرمایه انسانی به دلیل هدفگذاری قبلی که انجام شده کاملاً در بستر زمانی مشخصی با مدت حداکثر ۶ ماهه نظامات، فعال می‌شوند.

آقاسیدی بیان کرد: ۳۱ زیرسیستم از استعدادیابی، مدیریت جذب و نظامات فرعی نگاه‌داشت در حوزه فردی معیشت و سلامت وجود دارد که در حداکثر ۶ ماه این نظامات در بستر نرم‌افزاری تهیه شده و در حال حاضر نیز تحت بار است، پیاده‌سازی می‌شوند و آن‌ها را پیش می‌بریم.

ضرورت نگاه سیستماتیک و هم افزا به منابع جهاددانشگاهی

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه تمام منابع دولتی که جهاد از آن برخوردار است، عدد قابل توجهی نیست که بتوانیم با آن منابع شبکه جهاد را راهبری کنیم و موضوعات زیربنایی را پیش بریم.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی افزود: لازمه این کار هم نگاه سیستماتیک و هم‌افزا به منابع است که همکاران ما در این نهاد هم منابع و هم مصارف و پروژه‌های اولویت‌دار را شناسایی کرده‌اند. این در حالی است که حدود ۴۲ پروژه عمرانی در حال اجرا داریم که برخی از آنها ۲۰ سال و برخی نیز بیشتر از فرایند تعریف پروژه آنها گذشته است که در واقع  باید در بستر زمانی این پروژه‌ها را پیش بریم.

آقاسیدی تأکید کرد: برای پیشبرد این مهم نیازمند همدلی هم‌افزایی و در کنار یکدیگر بودن تمامی اعضای جهاددانشگاهی هستیم و با تدبیر و اعتماد اعضای هیئت امنا بتوانیم موضوعات تعریف شده را در بازه‌های زمانی مشخص و کوتاه‌مدت که ثمره آن برای همه افراد قابل لمس باشد پیش بریم.

وی تصریح کرد: برای تحقق این برنامه‌ها علاوه بر بسترهایی چون همکاری جهادگران و مساعدت هیئت امنا نیازمند کار نگاه سیستماتیک و استراتژیک به موضوع هستیم و با توجه به اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد بر آمده از انقلاب اسلامی است، از این‌رو باید به‌عنوان جهادگران مواظب این هویت باشیم و هم اینکه محیط ما را با این هویت و به‌عنوان جریان‌ساز، پیشرو و نوآور در عرصه حاکمیت خوب به رسمیت بشناسد.

ضرورت نگاه توسعه‌ای دولت و مجلس

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی گفت: نیاز است که مجلس شورای اسلامی و دولت در تعاملات خود با جهاددانشگاهی نگاه بروکراتیک و دولتی را تحمیل نکنند و همگی همدلانه به این ظرفیت مولود مبارک انقلاب اسلامی نگاه توسعه‌ای داشته باشند. با توجه به اینکه در گام اول انقلاب، اتفاقات بزرگی مانند سلول‌های بنیادی در حل مسائل مشکلات کشور در حوزه جهاد دانشگاهی صورت گرفته است.

آقاسیدی در ادامه گفت: لذا امیدواریم در این بستر حمایت بتوانیم نگاه استراتژیک داشته باشیم و تعاملاتمان با فاکتورهای محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قوانینی و تکنولوژیکی را تعریف کنیم و همچنین محیط هم باید نسبت به ما مهربان‌تر باشد و با ما همکاری کند تا بتوانیم با به رسمیت شناختن محیط و هم‌افزایی و در کنار هم بودن با محیط، اهداف تعریف شده را به مرحله اجرایی شدن برسانیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول