اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نکات تفسیری جزء سوم قرآن کریم/ رونق اقتصاد مولد با جلوگیری از رباخواری

رباخواری با روح ایمان سازگار نیست بنابراین هنگامی ایمان برای آنها حاصل می‌شود که تقوا را پیشه کنند و باقی‌مانده ربا یعنی مطالباتی که در این زمینه دارند را رها سازند. حکومت اسلامی می‌تواند با توسل به زور و وضع قوانین و مقررات خاص جلوی رباخواران را بگیرد تا اقتصاد مولد رونق یابد.

نکات تفسیری جزء سوم قرآن کریم/ رونق اقتصاد مولد با جلوگیری از رباخواری

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| برآن شدیم تا در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده کنیم.

سراسر آیات الهی پر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انس‌ها ضروری است لذا در نظر داریم هر روز چند آیه‌ای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم.

در این جز از آیه ۲۵۳ بقره تا پایان سوره است و طولانی‌ترین آیه قرآن، آیه ۲۸۲ احکام تجارت با ۱۹ دستور در این سوره است.

پس از آن سوره آل‌عمران به معنی عمران، پدر حضرت مریم است. در آیات ۳۳ و ۳۵ درباره عمران و خانواده او یعنی همسرش، دخترش مریم و عیسی(ع) صحبت شده است.

امام صادق(ع) فرمود: اگر سوره آل‌عمران را با زعفران بنویسد و به گردن کسی که می‌خواهد بچه‌دار شود، آویزان کند، با اجازه خدای متعال بچه‌دار می‌شود و اگر حامله شد و به سختی فرزند او متولد می‌شود، این کار موجب آسانی زایمان می‌شود.

برکات آیه‌الکرسی

در اهمیت و فضیلت این آیه همین بس که امام علی(ع) از قول پیامبر(ص) می‌فرماید برگزیده قرآن، سوره بقره و برگزیده بقره آیه‌الکرسی است، در آن ۵۰ کلمه است و در هر کلمه‌ای ۵۰ برکت است؛ و در حدیث دیگری از امام باقر(ع) آمده است هرکس آیه‌الکرسی را یک بار بخواند خداوند هزار امر ناخوشایند از امور ناخوشایند دنیا و هزاران بار ناخوشایند از آخرت را از او بر طرف می‌کند که آن ساده‌ترین ناخوشایند دنیا فقر و آسانترین ناخوشایند آخرت عذاب قبر است.

در انتخاب دین اجباری نیست

لَا إِکرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی فَمَن یکفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیؤْمِن بِاللهِ فَقَدِ اسْتَمْسَک بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیٰ لَا انفِصَامَ لَهَا وَالله سَمِیعٌ عَلِیمٌ ( ۲۶۵ بقره)

از آنجا که دین و مذهب با روح و فکر مردم سر و کار دارد و شالوده‌اش بر ایمان و یقین استوار است خواه و ناخواه راهی جز منطق و استدلال نمی‌تواند داشته باشد و جمله لا اکراه فی الدین اشاره به همین واقعیت است بعضی از ناآگاهان از پیامبر اسلام می‌خواستند که او همچون حکام جبار با زور و فشار اقدام به تغییر عقیده مردم هرچند در ظاهر کند آیه فوق صریحاً به آن‌ها پاسخ داد که دین و آیین چیزی نیست که با اکراه و اجبار تبلیغ گردد به خصوص اینکه در پرتو دلایل روشن و معجزات آشکار راه حق از باطل آشکار شده و نیازی به این امور نیست.

انفاق مایه رشد آدمی است

مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ (۲۶۱ بقره)

انفاق یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اسلام و قرآن روی آن تاکید فراوان نموده است. یکی از مهمترین اسباب نجات در قیامت انفاق و بخشش در راه خداست. انفاق در راه خدا در صورتی در پیشگاه پروردگار مورد قبول واقع می‌شود که به دنبال آن منت و چیزی که موجب آزار و رنجش نیازمندان است ورود پیدا نکند. بنابراین این کسانی که در راه خداوند بذل مال می‌کنند ولی به دنبال آن منت می‌گذارند یا کاری که موجب آزار و رنجش است انجام می‌دهند، در حقیقت با این عمل ناپسند اجر و پاداش خود را از بین می‌برند.

از چه اموالی باید انفاق کرد؟

 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ (۲۶۷ بقره)

انفاق در راه خدا یک طرفش مومنان نیازمند هستند و طرف دیگر خدا و با این حال اگر اموال پست و بی ارزش انتخاب شود، از یک سو تحقیری نسبت به نیازمندان که ممکن است علیرغم تهیدستی مقام بلندی از نظر ایمان و انسانیت داشته باشند و روحشان آزرده شود و از دیگر سو ادبی است نسبت به مقام شامخ پروردگار. به هر حال باید این فرهنگ قرآنی در میان همه مسلمین زنده شود که برای انفاق بهترین چیزها را انتخاب کنند.

رباخواری نقطه مقابل انفاق

الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ(۲۷۵ بقره)

رباخوار تشبیه به آدم مصروع یا دیوانه بیمارگونه‌ای شده که به هنگام راه رفتن قادر نیست تعادل خود را حفظ کند و به طور صحیح گام بردارد. در روایتی در تفسیر آیه می‌خوانیم که امام صادق(ع) فرمود رباخوار از دنیا بیرون نمی‌رود مگر اینکه به نوعی از جنون مبتلا خواهد شد و در روایت دیگری برای مجسم‌ساختن حال رباخواران شکم پاره از پیامبر(ص) چنین نقل شده است که فرمود: هنگامی که به معراج رفتم دسته‌ای را دیدم به حدی شکمشان بزرگ بود که هرچه جدیت می‌کردند برخیزند و راه برود برای آنان ممکن نبود و پی در پی به زمین می‌خوردند. از جبرئیل سوال کردم این‌ها چه افرادی هستند و جرمشان چیست؟ جواب داد این‌ها رباخواران هستند.

 رباخواری با روح ایمان سازگار نیست بنابراین هنگامی ایمان برای آنها حاصل می‌شود که تقوا را پیشه کنند و باقی‌مانده ربا یعنی مطالباتی که در این زمینه دارند را رها سازند. حکومت اسلامی می‌تواند با توسل به زور و وضع قوانین و مقررات خاص جلوی رباخواران را بگیرد تا اقتصاد مولد رونق یابد.

۶ ویژگی بندگان شایسته خدا

الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(۱۶ آل‌عمران)

۱-نخست اینکه آنان با تمام دل و جان متوجه پروردگار خویش‌اند و ایمان قلب آن‌ها را روشن ساخته و لذا در برابر اعمال خویش به شدت احساس مسئولیت می‌کنند. ۲-در برابر حوادث سخت که در مسیر اطاعت پروردگار پیش می‌آید و همچنین در برابر گناهان و به هنگام پیش آمدن شدائد و گرفتاری‌های فردی و اجتماعی شکیبایی به خرج می‌دهند. ۳-آن‌ها که راستگو و درست‌کردارند. ۴-آن‌ها که خاضع و فروتن هستند ۵-آن‌ها که در راه خدا انفاق می‌کنند ۶-آن‌ها که سحرگاهان استغفار و طلب آمرزش می‌کنند.

** برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان)

تحدیر (تندخوانی) جز سوم قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول