اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تاکید بر پیگیری پرونده آلایش هسته‌ای آمریکا در عراق

یکی از رهبران چارچوب هماهنگی عراق تاکید کرد که این گروه سیاسی، از پیگیری پرونده آلودگی هسته‌ای بمباران‌های آمریکا در عراق در جریان تجاوز سال 2003، عقب‌نشینی نخواهد کرد.

تاکید بر پیگیری پرونده آلایش هسته‌ای آمریکا در عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «علی حسین الفتلاوی» از رهبران ائتلاف «الفتح» و کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) عراق، امروز (شنبه، ۲۵ مارس) به اظهارات «ایگور کریلوف»، فرمانده واحد دفاع زیستی، شیمیایی و پرتویی ارتش روسیه درباره جنایت آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۳ که گفت آمریکا در جریان اشغال عراق، ، دستکم از ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده، واکنش نشان داد. 

این رهبر چارچوب هماهنگی، از وزارت خارجه عراق خواست تا تحقیقات گسترده‌ای را درخصوص دست داشتن ارتش آمریکا در استفاده از حدود ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف‌شده در بمباران‌های خود علیه عراق آغاز کند.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه»، تصریح کرد: « همه دنیا می‌داند که ایالات متحده آمریکا در زمان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ از سلاح‌های کشتارجمعی و نسل‌کشی استفاده کرد و شواهد آن نیز بسیار روشن است و گواه آن، گسترش دامنه‌‌ی بیماری‌های سرطانی علاوه بر گسترش بیماری‌ها و اپیدمی‌هایی بی‌سابقه در عراق در مناطق مرکزی و جنوبی است.

وی افزود: تاکید وزیر دفاع روسیه بر استفاده ارتش آمریکا از ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف‌شده در جریان حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، شاهد دیگری برای جنایات آمریکایی‌ها علیه مردم عراق است. 

الفتلاوی از دولت عراق خواست؛ برای ارائه کلیه حقایق، اطلاعات و اعترافات مسئولان در سراسر جهان، به جامعه بین‌الملل، دادگاه‌های بین‌المللی و سازمان‌های جهانی حقوق بشری مراجعه کند.

ایگور کریلوف دو روز پیش گفته بود که واشنگتن در زمان تجاوز به عراق در سال ۲۰۰۳، برای حمله به اهدافی در شهرهای عراق از جمله العماره، بغداد، بصره، کربلا و الفلوجه، از اورانیوم ضعیف‌شده به شکل گسترده استفاده می‌کرد.

این فرمانده ارشد روس افزود: به خاطر استفاده از این گلوله‌ها، وضعیت پرتویی در شهر الفلوجه بسیار بدتر از شهرهای هیروشیما و ناکازاکی بود. این شهر، چرنوبیل دوم نامیده می‌شود. به گفته دولت عراق، در سال ۲۰۰۵، میانگین ابتلا به سرطان در این کشور به خاطر استفاده از گلوله‌های [حاوی] اورانیوم ضعیف شده از ۴۰ به ۱۶۰۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که بغداد به همین دلیل از آمریکا در سال ۲۰۲۲ شکایت کرد و خواستار پرداخت غرامت شد، تصریح کرد: گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به طور خاص، از سوی ناتو مورد استفاده قرار گرفت.

در توجیه استفاده از این سلاحهای کشنده، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید  چهارشنبه هفته جاری مدعی شد که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده سلاح های متعارف هستند و خطر رادیواکتیو ایجاد نمی کنند. 

کربی در نشست خبری مرتب خود به خبرنگاران گفت: «استفاده از این نوع مهمات بسیار رایج است و برای دهه‌هاست که مورد استفاده قرار گرفته است». 

در سال ۲۰۰۳ دولت آمریکا به ریاست جمهوری جرج بوش پسر، دو اتهام بین‌المللی را علیه دولت عراق طرح کرد که هرگز اثبات نشد: وجود سلاح‌های کشتار جمعی شیمیایی در عراق و ارتباط دولت این کشور  با تروریست‌های القاعده.

با این سناریوی آمریکایی و همکاری سازمان‌های بین‌المللی آمریکا با برنامه‌ای از پیش طراحی شده، حمله به عراقدر تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۰۳ و با شعار «عملیات آزادی عراق»کلید خورد. در این حمله غافلگیرانه و گسترده آمریکا با ۱۴۸۰۰۰ نیرو، بریتانیا ۴۵۰۰۰، استرالیا ۲۰۰۰ و لهستان با ۱۹۴ نیرو به صورت مستقیم حاضر شدند. علاوه بر این، ۲۹ کشور دیگر از جمله ژاپن، کره، اسپانیا و .. با ارسال کمک‌های لجستیکی به آمریکا کمک می‌کردند. 

در جریان این تجاوز، طبق آمار رسمی حدود یک میلیون و دویست هزار عراقی قتل عام شدند که نزدیک به نیمی از آن‌ها زن و کودک بودند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول