اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ادامه روند صعودی بورس در سال جدید/ شاخص در آستانه قله تاریخی سال 99

بازار سرمایه در ادامه روند صعودی روزهای پایانی سال گذشته، سال جدید را نیز با رشد آغاز کرد.

ادامه روند صعودی بورس در سال جدید/ شاخص در آستانه قله تاریخی سال 99

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی سال 1402، رشد کرد تا ورود به کانال 2 میلیون واحدی از همیشه به سهامداران نزدیکتر باشد. شاخص کل بورس تهران در آستانه رسیدن به قله تاریخی خود در سال 99 قرار گرفته است.

روند معاملات امروز بورس نشان می دهد، سهامداران خرد بازهم عزم ورود به بازار سرمایه کرده‌اند و همین مساله نیز باعث رشد ارزش معاملات خرد نسبت به آخرین روز کار سال گذشته شده است.

البته افزایش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی، امروز بیشترین تاثیر را در بورس تهران داشت و گروه فلزات اساسی امروز بیشترین رشد را به خود اختصاص داد.

در حالی که بسیاری در تعطیلات و سفر نوروزی به سر می‌برند، تقاضای بازار در سطح قابل توجهی قرار داشت و بازار با مازاد تقاضای سنگین 975 میلیارد تومانی بسته شد.

در جریان معاملات امروز، هم بزرگان رشد قیمت داشتند و هم بسیاری از نمادهای کوچک و متوسط با تقاضا و رشد قیمت مواجه بودند. بنابراین با توجه به ورود پول به بازار انتظار می‌رود فردا نیز بازار با تقاضای خوب و رشد شاخص‌ها آغاز شود.

* سرمایه‌گذاری غیرمستقیم راهی برای کاهش ریسک در بورس

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس در اولین روزهای سال 1402 گفت: بازار سرمایه طبق پیش بینی‌ها، روند صعودی خود را که در اسفندماه سال گذشته شروع شده بود، ادامه خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بورس در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری که طی چند ماه گذشته صعودی پر سرعت را تجربه کرده‌اند و به رشد حبابی دست پیدا کرده اند، اکنون در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارند و سهامداران می‌توانند به شرط انتخاب سهام ارزنده در این بازار و نیز تحلیل درست آن بازدهی مناسبی را از این بازار نسبت به دیگر بازارها از آن خود کنند.

وی با اشاره به روندهای شکل گرفته در بازار سرمایه، افزود: بازار سهام همیشه در معرض ریسک است و در روندهای صعودی که سهامداران با هیجان بیشتری معامله می کنند، به آنها توصیه می‌شود چه در بازار سهام و چه در بازار بدهی، سرمایه‌گذاری غیر مستقیم که کم ریسک تر است را انتخاب کنند.

* رشد شاخص‌های عملکردی بورس

در جریان معاملات امروز بورس، شاخص کل با صعود ۳۷ هزار و 825 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۹۹۸ هزار و 283 واحد بالا آمد. بازدهی شاخص کل مثبت 1.93 درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۷ هزار و 305 واحدی در رقم 592 هزار و 554 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 1.25 درصد بوده است.

همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۳۲۵ واحدی در سطح ۲۴ هزار و ۷۱۹ واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن  فرابورس  نیز هزار و 625 واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۲ هزار و ۵۵۸ واحد رسیده است.

* افزایش ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 47 هزار و 439 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳۱ هزار و 791 میلیارد تومان بود که 70 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز به رقم 8 هزار و 732 میلیارد تومان رسید.

* ورود پول حقیقی به بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و 179 میلیارد تومان  پول حقیقی به بورس وارد شد.

در بخش خرید، 85 درصد خریدها توسط حقیقی ها و 15 درصد توسط حقوقی ها انجام شده است. همچنین در بخش فروش 83 درصد فروش ها توسط حقیقی ها و 17 درصد توسط حقوقی ها انجام شده است.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات شنبه، ۷۴ نماد صف خرید داشتند و 3 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید به 986 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 11 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد وکغدیر (شرکت بین‌المللی توسعه صنایع معادن غدیر)، حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و شبصیر (شرکت پتروشیمی قائد بصیر) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر در پایان معاملات اغلب صف‌های فروش جمع آوری شدند و تنها 3 نماد ثالوند (سرمایه گذاری مسکن الوند)، کمنگنز (معادن ‌منگنز ایران‌) و وساخت (سرمایه‌ گذاری‌ ساختمان‌ایران‌) صف فروش را داشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول