اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  محور مقاومت

مقام یمنی: توافق با ایران، عربستان را از اخاذی آمریکا نجات داد/ جنگ یمن پایان خواهد یافت

یکی از مقامات دولت صنعاء با تاکید بر مهیابودن شرایط منطقه‌ای و جهانی برای پایان‌یافتن جنگ یمن، تصریح کرد که توافق دیپلماتیک ایران و عربستان موجب نجات ریاض و شکست برنامه‌های واشنگتن شده است.

مقام یمنی: توافق با ایران، عربستان را از اخاذی آمریکا نجات داد/ جنگ یمن پایان خواهد یافت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دکتر "عبدالرحمن احمد المختار" نماینده مجلس مشورتی یمن و معاون اجرایی دفتر جنبش انصارالله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن تاکید بر فراهم شدن شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان جنگ یمن، به نتایج مثبت توافق دیپلماتیک ایران و عربستان در منطقه اشاره کرد.

نماینده مجلس مشورتی یمن درباره مهم‌ترین نتیجه جنگ یمن طی هشت سال گذشته تصریح کرد: به نظر من مهم‌ترین نتیجه این جنگ تهاجمی علیه یمن، پیروزی مردم ما و شکست کشورهای ائتلاف متجاوز به رهبری شیطان بزرگ، آمریکاست. تنها تصور مقاومت بی‌مثال و اسطوره‌ای یمنی‌ها برای هشت سال، می‌تواند بیانگر پیروزی کشور ما در برابر بزرگ‌ترین قدرت‌های استکباری جهان کافی باشد. کشورهایی که به تسلیحات پیشرفته و تجهیزات نظامی مرگبار مجهز بودند و توانایی‌های مالی آن‌ها به حدی است که علاوه بر خرید مواضع سازمان‌های بین‌المللی، می‌توانند رای اکثر کشورهای جهان را هم معامله کنند.

المختار درباره دلایل و نشانه‌های پیروزی ملت یمن در این جنگ نابرابر گفت: کافی است نگاه کنیم و ببینیم که کشورهای ائتلاف متجاوز در طول هشت سال به هیچ یک از اهدافی که در ابتدای حمله اعلام کرده بودند، نرسیدند؛ این ائتلاف هم‌اکنون یک ائتلاف شکست‌خورده است. ناگفته نماند که در همین حال، مردم یمن علاوه بر دفاع از خاک خود، ضربات دردناکی را به عمق کشورهای ائتلاف متجاوز وارد کردند.

او درباره توافق ازسرگیری روابط بین تهران و ریاض نیز ضمن اشاره به این نکته که «توافق جمهوری اسلامی و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، در درجه اول به نفع عربستان است» تاکید کرد: این توافق، اخاذی آمریکا از عربستان را متوقف کرد؛ آمریکایی که سال‌هاست برای خالی کردن خزانه سعودی‌ها، ایران را به عنوان تهدید نشان می‌دهد و به بهانه محافظت از عربستان در برابر این تهدید ساختگی، از ریاض اخاذی می‌کند. 

این مقام یمنی درباره این سیاست واشنگتن در برابر عربستان سعودی افزود: به بهانه همین تهدید و دفاع ساختگی بود که آمریکا در دوره رئیس‌جمهور گذشته خود موفق شد توهم وجود تهدید از سوی ایران را ایجاد و خزانه عربستان را خالی کند. دولت ترامپ این‌گونه تلقین کرده بود که عربستان به سلاح و حمایت آمریکا نیاز دارد و همه این‌ها در ازای مبلغ بسیار زیادی ممکن است که ریاض در آخر مجبور به پرداخت آن شد. در نتیجه عربستان سعودی با آن بودجه هنگفت و ذخایر مالی فراوان، مجبور شد تا برای ادامه، بر شهروندان خود و همچنین افراد مقیم این کشور مالیات سنگینی وضع کرده و حتی برای پوشش کسری بودجه سالانه خود وام بگیرد.

المختار در ادامه این گفت‌وگو و درباره تاثیرات توافق تهران و ریاض بر آینده جنگ یمن گفت: درباره جنگ علیه یمن باید بگویم که این توافق، یکی از سه واقعیت مهمی است که می‌تواند جنگ در کشورمان را به پایان برساند. اولین مورد از این سه واقعیت میدان، مقاومت بی‌بدیل مردم یمن در مقابل کشورهای ائتلاف متجاوز است. دومین واقعیت هم شکست کشورهای ائتلاف متجاوز در دستیابی به هر یک از اهداف اعلام شده خود است.

معاون اجرایی دفتر جنبش انصارالله درباره تاثیر نتایج میدانی بحران یمن در توافق تهران و ریاض خاطرنشان کرد: توافق جمهوری اسلامی و عربستان عمدتاً نتیجه این دو واقعیت مهم است؛ اگر ایستادگی ملت یمن و شکست ائتلاف‌ متجاوز نبود، عربستان به فکر آشتی با جمهوری اسلامی ایران نمی‌افتاد. 

وی در ادامه در خصوص ترس بزرگ کشورهای عربی از احتمال درگیری با ایران تصریح کرد: نتیجه‌ای که کشورهای متجاوز هم‌اکنون به آن دست یافته‌اند این است که آن‌ها در طول این هشت سال جنگ در مقابل یمن، کشوری کوچک و فقیر با این نابرابری تسلیحاتی و مالی شکست خورده‌اند؛ بنابراین به این فکر می‌کنند که اگر با جمهوری اسلامی وارد جنگ شوند، چه وضعیتی پیدا خواهند کرد؟ این نتیجه‌گیری مهم بود که به آن‌ها نشان داد، چاره ای جز سازش و توافق با جمهوری اسلامی وجود ندارد.

المختار درباره تحولات میدانی یمن نیز گفت: جنگ نظامی علیه کشورمان عملاً با شکست ائتلاف متجاوز همراه شده است؛ ائتلافی که سال گذشته عقب‌نشینی را آغاز و دو بار از دولت صنعاء درخواست آتش‌بس کرد. در ادامه چون ائتلاف متجاوز می‌خواست با شرایط جدیدی آن را تمدید کند، ما آن را رد کردیم؛ با این وجود اما در عمل آتش بس بدون تمدید وجود دارد و شاهد کاهش تنش در میدان‌های درگیری‌ هستیم.

این مقام دولت صنعاء درباره ابعاد مثبت دیگر توافق دیپلماتیک بین ریاض و تهران بر وضعیت بحران یمن تصریح کرد: توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان موجب رفع محاصره، پرداخت غرامت از سوی ائتلاف متجاوز و بازسازی یمن می‌شود. این توافق به یافتن فرمول مناسب برای خروج عربستان از مخمصه، حفظ وجهه آن و بازگرداندن آبرو و اعتبار آن به دست مردم یمن خواهد شد.
 
المختار درباره افق‌های منطقه‌ای گشوده‌شده برای پایان یافتن جنگ یمن پس از توافق دیپلماتیک ایران و عربستان تصریح کرد: مقاومت هشت‌ساله ملت یمن، عدم دست‌یابی ائتلاف متجاوز به نتایج مثبت از جنگ و نظم جدید منطقه‌ای، افق مثبتی را ترسیم کرده‌اند. فضای جدید منطقه‌ای که مهم‌ترین مولفه و رویداد آن توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی است، تحولات عرصه بین‌الملل را نیز دگرگون، و چشم‌انداز روشنی را برای پایان‌یافتن جنگ تجاوزکارانه علیه یمن، برطرف کردن همه آثار آن و بازگرداندن امنیت به مردم مقاومش ایجاد کرده است.

این مقام یمنی در پایان گفت‌وگو گریزی به شکست رویاهای "محمد بن سلمان" ولی‌عهد عربستان برای پیروزی در جنگ یمن زده و خاطرنشان کرد: می‌توانم با اطمینان بگویم که صلابت مردم یمن در مقابل ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی و پشت سر آن آمریکا، توهمات بن سلمان برای کنترل کردن اوضاع یمن را در هم شکست و رویاهای قهرمانانه او را از بین برد. از یک دیدگاه دیگر، کشورهای منطقه به یمن مدیون هستند؛ چرا که بعید نبود اگر بن سلمان در جنگش علیه کشور ما پیروز شده بود به سوی قطر، بحرین، عمان و امارات و سایر هم‌پیمانانش لشکرکشی می‌کرد؛ همان برنامه‌ای که صدام در حمله به کویت در پیش گرفته بود. روزی فرا خواهد رسید که کشورهای منطقه به عظمت پایداری مردم یمن و لطف آنها نسبت به آینده پی خواهند برد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول